Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TRADYCJA NOWOCZESNOŚĆ KOŚCIOŁY SYMBOLIKA ŚWIĄTYNI

19-01-2012, 14:52
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 90 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022259
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 27   
Koniec: 13-01-2012 20:06:52

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2004
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
TRADYCJA I NOWOCZESNOŚĆ W ARCHITEKTURZE KOŚCIOŁÓW KATOLICKICH : ŚWIĄTYNIA FENOMENEM KULTUROWYM



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -


ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -



KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -


KLIKAJĄC TUTAJ MOŻESZ ŚCIĄGNĄĆ LUB OTWORZYĆ PLIK ZE SPISEM KOMPLETNYM


POLITECHNIKA ŚLĄSKA
ZESZYTY NAUKOWE Nr 1606
JAN RABIEJ
TRADYCJA I NOWOCZESNOŚĆ
W ARCHITEKTURZE KOŚCIOŁÓW KATOLICKICH
ŚWIĄTYNIA FENOMENEM KULTUROWYM
GLIWICE 2004
OPINIODAWCY
Prof. zw. dr hab. inż. arch. Stanisław LATOUR Dr hab. inż. arch. Maria MISIĄGIEWICZ - Prof. Politechniki Krakowskiej
KOLEGIUM REDAKCYJNE
REDAKTOR NACZELNY - Prof. dr hab. inż. Andrzej BUCHACZ
REDAKTOR DZIAŁU - Prof. dr hab. inż. arch. Elżbieta NIEZABITOWSKA
SEKRETARZ REDAKCJI - Mgr Elżbieta LESKO
REDAKCJA MgrRomaŁOŚ
REDAKCJA TECHNICZNA Alicja NOWACKA





SPIS TREŚCI

WSTĘP_________-_________________________________________________________________I
GENEZA TEMATU.9
PRZEDMIOT I CEL PRACY.14
STAN BADAŃ.16
METODA PRACY.21
ROZDZIAŁ 1_______________________________________________________________________________25
DWOISTOŚĆ ARCHITEKTURY SAKRALNEJ CHRZEŚCIJAŃSTWA -
PROFANUM I SACRUM W PRZESTRZENI KULTUROWEJ.25
1.1. ARCHETYPY ARCHITEKTURY SAKRALNEJ CHRZEŚCIJAŃSTWA.28
1.1.1. DOM MIESZKALNY.28
1.1.2. ŚWIĄTYNIA JEROZOLIMSKA.31
1.2. EWOLUCJA ARCHITEKTURY SAKRALNEJ CHRZEŚCIJAŃSTWA.37
1.21 KOŚCIOŁY DOMOWE.37
1.2 2 PIERWSZE ŚWIĄTYNIE CHRZEŚCIJAN - DOMY MODLITWY.41
1.2 3 BAZYLIKI CHRZEŚCIJAŃSKIE.43
1.2.4. MEMORIA, MARTYRIA, KATAKUMBY.48
1.2.5. KOŚCIOŁY PIELGRZYMKOWE - SANKTUARIA.50
1.2.6. KLASZTORY - MIASTA IDEALNE.54
1.2.7. ŚWIĄTYNIE-TWIERDZE.58
1.2.8 KATEDRY GOTYCKIE.61
1.2.9. ŚWIĄTYNIE HUMANIZMU.66
12 10. ŚWIĄTYNIE - PAŁACE.70
1.2.11, ŚWIĄTYNIE - POMNIKI.74
1.2.12. ŚWIĄTYNIE NOWOCZESNOŚCI.76
ROZDZIAŁ 2_______________________________________________________________________________81
UNIWERSALIZM ARCHITEKTURY KOŚCIOŁÓW KATOLICKICH
WSPÓŁCZESNE ZNACZENIA ARCHAICZNYCH SYMBOLI.81
2.1. FUNDAMENT-ORIENTACJA.84
2.1.1. LOKALIZACJA - IDENTYFIKACJA SACRUM.84
2.1.2. MIASTO BOŻE.87
2.2. ŚCIANA, FILAR-NAWA.91
2.2.1. DROGA - UKŁADY PODŁUŻNE.91
2.2 2. CENTRUM - UKŁADY CENTRALNE.98
2.3. DACH - SKLEPIENIE.104
2.3.1 PRZESTRZEŃ HIEROFANII.104
232 NAMIOT, KOPUŁA. .105
2.3 3 PRZESTRZEŃ JEDNORODNA.110
2.4. WIEŻA-ŚWIĘTA GÓRA.112
2 4.1. WERTYKALIZM.112
2.4.2. DOMINANTA ABSOLUTNA.116
2.5. ŚWIATŁO-SŁOŃCE.118
2.5.1. SOLARNOŚĆ ARCHITEKTURY SAKRALNEJ-RUCH I CZAS.11&
2 5 2. ILUMINACJA.120
ROZDZIAŁ 3 ______________________-____-_______________.------------------------------------------------12
CIĄGŁOŚĆ W ARCHITEKTURZE KOŚCIOŁÓW KATOLICKICH
TRADYCJA W NOWOCZESNYCH KSZTAŁTACH.127
3.1. DOMY MODLITWY.130
3.1.1, INDYWIDUUM W KOŚCIELE POWSZECHNYM.130
3.1.2. DOMY MODLITWY XXI WIEKU.132
3.2. KOŚCIOŁY PARAFIALNE.136
3.2.1. WIELOFUNKCYJNE OŚRODKI PARAFIALNE.137
3.2.2. KOŚCIÓŁ ŚWIĘTEGO ROKU 2000 W RZYMIE.140
3.3. KAPLICE CMENTARNE.145
3.3.1. KAPLICA POGRZEBOWA NA CMENTARZU ŚW. WAWRZYŃCA W ROTTERDAMIE.146
3.3.2. KURHAN GROBOWY W KARNIOWICACH.u8
3.4. SANKTUARIA.151
3.4.1. KAPLICA PIELGRZYMKOWA NOTRE-DAME DU HAUT W RONCHAMP.151
3.4.2. SANKTUARIUM BOŻEGO MIŁOSIERDZIA W ŁAGIEWNIKACH.^
3.5. KLASZTORY.156
3.5.1. KLASZTOR DOMINIKANÓW SAINT- MARIE DE- LA TOURETTE W EVEUX.157
3.5.2. SEMINARIUM KSIĘŻY ZMARTWYCHSTAŃCÓW W KRAKOWIE.160
3.6. KATEDRY.163
3.6.1. KATEDRA W EVRY.163
3.6.2. KATEDRA W LOS ANGELES.166
PODSUMOWANIE_______________________________._____________----------------------------------------------1S§
SAKRALIZACJA CZY SEKULARYZACJA?.171
INKULTURACJA.175
WNIOSKI.183
BIBLIOGRAFIA.186
STRESZCZENIE.194
SPIS ILUSTRACJI.198






TABLE OF CONTENTS

PREFACE________________________________________________________________________Z
ORIGINOF THE TOPIĆ.9
SCOPEOFWORK.14
STATE OF RESEARCH.16
METHODOFWORK.21
CHAPTER 1_______________________________________________________________________________25
THE DUALITY OF THE SACRAL ARCHITECTURE OF CHRISTIANYITY -
PROFANUM AND SACRUM IN CULTURAL SPACE .25
1.1. ARCHETYPES OF CHRISTIAN SACRAL ARCHITECTURE.28
1.1.1, HOUSE.28
1.1.2. THE TEMPLE OF JERUSALEM.31
1.2. EVOLUTION IN THE SACRAL ARCHITECTURE OF CHRISTIANITY.37
1.2.1. HOUSE CHURCHES.37
1.2.2. THE FIRST CHRISITAIN CHURCHES- A HOUSE OF PRAYER .41
1.2 3 CHRISTIAN BASILICAS .43
1.2.3 MEMORIA, MARTYRIA, CATACOMBS.48
1.2.5. PILGRIMAGESITES-SANCTUARIES.50
1.2.6. MONASTERIES-IDEAŁ TOWNS.54
1.2.7. TEMPLES-STRONGHOLDS.58
1.2.8. GOTHIC CATHEDRALS.61
1.2.9. CHURCHES OF HUMANISM .66
1.2.10 CHURCHES-- PALACES.70
1.2.11. CHURCHES- MEMORIALS . .74
1.2.12. CHURCHES OF MODERNITY .76
CHAPTER 2______________________________________________________________________________81
UNIWERSALISM OF THE ARCHITECTURE OF CATHOLIC CHURCHES -
COMTEMPORARY SEMANTICS OF ARCHAIC SYMBOLS.81
2.1. THE FOUNDATIONS-ORIENTATION .84
2.1.1 LOCATION - IDENTIFICATION OF SACRUM.84
2.1.2. THE CITY OF GOD.87
2.2. THE WALL, PILLAR,AISLE.91
22 1 THEWAY- LONGITUDINALARRANGEMENTS .91
2.2 2 THE CENTRE-CENTRAL ARRANGEMENTS.98
2.3. THEROOF-DOME.104
2 31 HIEROPHANTIC SPACE.104
2.3.2. THETENT. DOME.105
233 UNIFORM SPACE . .no
24. THE SPIRE- HOLY MOUNTAIN .112
2.4.1. VERTICALISM . 112
2.4.2. ABSOLUTE DOMINANT.116
2.5. THELIGHT-THESUN.118
2.5.1. SOLARIZATION OF SACRAL ARCHITECTURE- MOTION AND TIME.118
2.5.2. ILLUMINATION.120
CHAPTER 3______________________________________________________________________________127
THE CONTINUITY OF THE ARCHITECTURE OF CATHOLIC CHURCHES -
TRADIT1ON IN MODERN SHAPES.127
3.1. HOUSES OF PRAYER.130
3.1.1 INDYWIDUUM IN THE COMMON CHURCH.130
3.1.2. HOUSES OF PRAYER IN THE 21 ST CENTURY .132
3.2. PARISH CHURCHES.136
3.2.1. MULTIFUNCTIONAL PARISH CENTRES.137
3.2.2. THE HOLY 2000 YEAR CHURCH IN ROME .140
3.3. GRAVEYARD CHAPELS .145
3 31 THE FUNERAL CHAPEL AT ST LAWRENCE^ GRAVEYARD IN ROTTERDAM.146
3 32 THE BURIAL MOUND IN KARNIOWICE.148
3.4. SANCTUARIES.151
3 4.1. NOTRE-DAME DU HAUTPILGRIM!AGE CHAPEL IN RONCHAMP.151
3.4.2. GOD!S MERCY SANCTUARY IN ŁAGIEWNIKI.154
3.5. MONASTERIES.156
3.5.1. SAINT- MARIE- DE - LA TOURETTE / THE DOMINICANTS MAOANSTERY IN EVEUX.157
3.5.2 THE SEMINARY OF THE RESSURECTED PRIESTS IN CRACOW1.160
3.6. CATHEDRALS.163
3.6.1. THE CATHEDRAL IN EVRY.163
3 6 2. THE CATHEDRAL IN LOS ANGELES.166
RECAPITULATION________________________________________________________________________169
SACRALIZATION OR SECULARIZATION ?.171
ENCULTURATION.175
CONCLUSIONS.183
REFERENCES.194
LIST OF ILLUSTRATIONS.198
___________________________________________________________BIBLIOGRAFIA





ENCYKLOPEDIE, SŁOWNIKI, LEKSYKONY

1. M. ARCTA, Słownik wyrazów obcych, wydanie dziewiąte, Warszawa 1929.
2. J. CHEVALIER, A. GHEERBRANT, Dictionnaire des symboles, t.1, Paris 1973.
2. M. OESTERREICHER-MOLLWO, Leksykon symboli, Warszawa 1992.
3. J. HERBUT (red.), Leksykon filozofii klasycznej, Lublin 1987 (TW KUL).
5. W. KOPALIŃSKI, Słownik symboli, Warszawa 1990,
6. H. WALDENFELS (red ), Leksykon religii, tł. R.Małek,
LITERATURA PODSTAWOWA
K L. B. ALBERTI, Ksiąg dziesięć o sztuce budowania, Księga IV, Warszawa 1960.
2. J. BALDOCK, Symbolika chrześcijańska, tłum. J. Moderski, Poznań 1994.
3. Cz. S. BARTNIK, Personalizm. Lublin1995.
4. E. BOROWIECKA, Poznawcza wartość sztuki, Lublin 1986.
5. M. BOTTA, La cathedrale d"Evry, Milan 1996.
6. P. BOUDON, Sur 1'espace architectural, Paris 1971.
7. G. BOUTHOUL, Traite de la Sociologie, t. 2, Payot 1954.
8. A. BUJAK, A. SZCZUCKA, Świątynia, Warszawa 1993.
9. R. BURTON, R. CAVENDISH, CUDA ŚWIATA, tłum. A. Mysior, Warszawa 1993.
10. J. CAPELLADES, Guide des eglises nouvelles en France, Paris 1969.
11. A. CAVALLARI-MURAT, Forma urbana e architettura nella Torino barocco, Turyn 1968.
12. R. CIANCHETTA, Asyż. Sztuka i historia przez wieki, Narni-Terni 1991.
13. N. CIEŚLIŃSKA, Sacrum i sztuka, Kraków 1989.
14. J. DAHINDEN, Kirchenbau - Zeichen fur was ?, KuK 41 (1978).
15. F. DĘBIE, P.VEROT, Urbanisme et ART SACRE. Une aventure du Xxe siecle, Paris 1991.
16. J. DEWEY, Sztuka jako doświadczenie, Wrocław 1975 .
17. G. DUBY, Czasy Katedr. Sztuka i społeczeństwo[zasłonięte]980-14, Warszawa 1986.
18. U. ECO, Pejzaż semiotyczny, Warszawa 1972.
19. M. ELIADE, Traktat o historii religii, Łódź 1993.
20. M. ELIADE, Sacrum. Mit. Historia, Warszawa 1974.
21. K. ESTREICHER, Historia sztuki w zarysie, Warszawa 1979 Kraków.
22. B. FABIANI, ...Muszę i Rzym zobaczyć, Warszawa 1998.
23. B. FILARSKA, Początki architektury chrześcijańskiej, Lublin 1983.
24. P. FLOREŃSKI, Ikonostas i inne szkice, Białystok 1997.
25. D. FORSTNER, Świat symboliki chrześcijańskiej, Warszawa 1990.
26. Z. FREUD, Człowiek, religia, kultura, Warszawa 1967.
27. E. FROMM, Szkice z psychologii religii, Warszawa 1966.
28. S. GIEDION, PRZESTRZEŃ, CZAS i ARCHITEKTURA. Narodziny nowej tradycji, Warszawa 1968.
29. R. GIESELMANN, W.AEBLI, Kirchen von heute, Stuttgart 1959.
30. R. GIESELMANN, W.AEBLI, Kirchenbau, Zurich 1960.
31. R. GIESELMANN, W.AEBLI, Kirchen, Stuttgart 1968.
32. W. GOLDING, Wieża, Warszawa 1986.
33. R. GOUIRAN, La porte des dieux. Uarchitecture esoteńque et les structures de 1'imisibile, Paris 1976.
34. J. GRZEŚKOWIAK, Liturgia dziś, Katowice 1982.
35. R. GUARDINI, Znaki Święte, tłum. J.Birkenmajer, Wrocław 1987.
36. A. GURIEWICZ, Kategorie kultury średniowiecznej, Warszawa 1976.
37. E. HAMMERSCHMIDT, Symbolik des ońhodoxen und orientalischen Christentum, Stuttgart 1962.
38. J. HANI, Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994.
39. J. HARPUR, Tajemnice miejsc świętych, Warszawa 1998.
40. M. HEIDEGGER, Budować, mieszkać, myśleć, Warszawa 1977.
41. M. HEIDEGGER, Bycie i czas, Warszawa 1994.
42. A. HUMPHEREY, P. VITEBSKY, Architektura sakralna, tłum. J.Kumaniecka, Warszawa 1998.
43. CH. JENCKS, Ruch nowoczesny w architekturze, Warszawa 1987.
44. C.G. JUNG, Archetypy i symbole, Warszawa 1993.
45. G. E. KIDDER, Neuer Kirchenbau in Europa, Stuttgart 1964.
46. S. KISIELEWSKI, Polityka i sztuka, Warszawa 1998.
47. S. J. KNOX, Religions buildings for today, New York 1957.
48. D. KOZŁOWSKI, Pomiędzy światłem i ciemnością (architektury); w: Definiowanie przestrzeni architektonicznej, publikacja referatów z Międzynarodowej Konferencji Naukowej, zorganizowanej w dniach 23-24 listopada 2001 w Krakowie przez Instytut Projektowania Architektonicznego Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, Kraków 2001.
49. R. KRAUTHEIMER, Rome. Profile ofa City,[zasłonięte]312-13, Princeton 1983.
50. C.H. KRAELING, The Christian Building, w: The Excavations at Dura Europos. Finał Repori. T.8, 2, New Haven 1967.
51. K. KUCZA-KUCZYŃSKI, A.A. MROCZEK, Nowe kościoły w Polsce, Warszawa 1991.
52. S. LATOUR, A. SZYMSKI, Rozwój współczesnej myśli architektonicznej, Warszawa 1985.
53. LE CORBUSIER, New Architecture, New York, Payson and Clarke 1927.
54. M. LURKER, Przesłanie symboli, Kraków 1994.
55. K. LYNCH, The Image of the City, M.I.T.Press, Cambrige, Mass. 1960.
56. T. MANTEUFFEL, Kultura Europy średniowiecznej, Warszawa 1974.
57. E. MAREC, Monuments chretiens dWppone, ville episcopale de saint Augustin, Paris 1958.
58. A. H. MASLOW, Theory of Human Motivation, Psychological Review 1943.
59. MELAART, Earliest CMIization of the Near East, London 1967.
60. G. MERCIER, Uarchitecture religieuse contemporaine en France, Paris 1968.
61. M. MERLEAU-PONTY, The Phenomenology of Perception, London 1962.
62. M. MESLIN, Histoire des dieux, des societes et des hommes, Paris 1985.
63. M. MESLIN, UExperience humaine du divin: d"une anthropologie religieuse, Cogitatio fidei 150, Paris 1988.
64. A. MIŁOBĘDZKI, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1988.
65. B. MOKRZYCKI SJ, Droga chrześcijańskiego wtajemniczenia, Warszawa 1983.
66. CH. MOORE, G. ALLEN, Dimensions, Space, Shape and Scalę in Architecture, Architectural Record Books, 1976.
67. S. NAGEL, S.LINKE, Kirchliches Bauen, Bertelsmann 1968.
68. F. NIETZSCHE, Poza dobrem i złem, przeł. T.S. Wyrzykowski, wyd. II, Warszawa 1907.
69. A. NIEZABITOWSKI, Architektura organiczna Hugona Haringa, Gliwice 1991.
70. J.B. BASSEGODA, J.M.GARRUT ROMA, Guia de Gaudi, Barcelona 1970.
71. H. NADROWSKI, Kościoły naszych czasów. Dziedzictwo i perspektywy, Kraków 2000.
72. CH. NORBERG-SCHULZ, BaroqueArchitecture, New Jork 1971.
73. CH. NORBERG-SCHULZ, Bycie, przestrzeń i architektura, Warszawa 2000.
74. CH. NORBERG-SCHULZ, Znaczenia w architekturze Zachodu, Warszawa 1999.
75. E. NORMAN, The House ofGod, London 1990.
76. J. NYGA, Architektura sakralna a ruch odnowy liturgicznej, Katowice 1990.
77. D. OLSZEWSKI, Dzieje Chrześcijaństwa w zarysie, Katowice 1983.
78. E. PANOFSKY, Architektura gotycka i scholastyka, tłum. Paulina Rutkowska, Warszawa 1971.
79. R. PAPINI, Francesco di Giorgio Architette, Mediolan 1946.
80. Z. PASZKOWSKI, Tradycja i innowacja w twórczości architektonicznej, Szczecin 2001.
81. P. PETERS, Kirchen, Gemeindezentren, Munchen 1966.
82. G. PICON, Panorama myśli współczesnej, Paris 1967.
83. J. PIJOAN, Sztuka świata, tom 3, Warszawa 1993.
84. M. PIPREK, Architektura Finlandii, Warszawa 1988.
85. M. PORĘBSKI, Sztuka a informacja, Wydawnictwo Literackie, Kraków Wrocław 1986.
86. M. PORĘBSKI, Ikonosfera, Warszawa 1972.
87. J. RABIEJ, Miejsce katedr w krajobrazie Europy, Opole 1997.
88. J. RABIEJ, Wymiar znaczeniowy form wertykalnych, Gliwice 1996.
89. S. RABIEJ, Jedność Europy a podział chrześcijaństwa, Opole 2000.
90. S. RABIEJ, Europa szlaków pielgrzymich. Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998.
91. M. RADWAN, T.STYCZEŃ (red), Ewangelia i Kultura. Doświadczenia środkowoeuropejskie, Rzym 1988.
92. J. RIES, Les Religions, leurs origines, Paris 1993.
93. J. RIES, Panorama pielgrzymek. Aspekty religijne i kulturowe, ComP 100(1997), Z.4.
94. S. ROBIN, Eglises modernes. Evolution des edifices religieux en France depuis 1955, Paris 1980.
95. G. ROMBOLD, Ammerkungen zum Problem des Sakralen und des Profanen, Freiburg 1969.
96. G. ROMBOLD, Kirchen fur die Zukunft bauen, Freiburg 1969.
97. M. E. ROSiER-SIEDLECKA, Posoborowa architektura sakralna, Lublin 1979.
98. M. RUSECKI, Istota i geneza religii, Lublin-Sandomierz 1997.
99. P. SANTARCANGELI, Księga labiryntu, przeł. I. Bukowski, Warszawa 1982.
100. H. SCHNELL, Der Kirchenbau des 20 Jahrhunderts in Deutschland, Munchen 1973.
101. L. SCHREYER, Christliche Kunst des XX Jahrhunderts in der katholischen und protestantischen Welt, Hamburg 1959.
102. R. SCHWARZ, Von Bau derKirche, Von der Bebauung der Erde, Heidelberg 1949.
103. H. SEDLMAYR, Verlust der Mitte, Salzburg 1948.
104. R. SENNETT, Ciało i kamień. Człowiek i miasto w cywilizacji zachodu, Gdańsk 1996.
105. M. SIMON, Cywilizacja wczesnego chrześcijaństwa, Warszawa 1979.
106. D. SIMONIDES, Złożone korzenie Europy, w: Duchowe dziedzictwo Europy, Opole 1998.
107. J. SŁAWIŃSKA, Problematyka formalizmu i symboliki w architekturze, Wrocław 1992.
108. H. SMITH, Religie świata, Warszawa 1994.
109. O. SPENGLER, Der Untergang des Abendlandes, Monachium 1959.
110. B. SZMIDT, Ład przestrzeni, Warszawa 1981.
111. W. ŚWIERZAWSK! (red.), Sztuka w liturgii, Kraków 1996.
112. W. TATARKIEWICZ, Historia filozofii, tom I, Warszawa 1978.
113. W. TATARKIEWICZ, Estetyka średniowieczna, t. 2, Wrocław - Warszawa - Kraków 1962.
114. M. TOBOLCZYK, Narodziny architektury, Warszawa 2000.
115. ŚW. TOMASZ z AKWINU, Summa Theologiae, I, qu.1, art.8, ad.2.
116. T. TOMASZEWSKI, Psychologia, Warszawa 1978.
117. M. TRACHTENBERGER, I.HYMAN, Architecture. Erom prehistory to post-modernism, London1969.
118. J. UMIŃSKI, Historia Kościoła, tom I, Opole 1959.
119. G. VAN DER LEEUW, Fenomenologia religii, Warszawa 1978,1997.
120. W. WAWRZYNIAK, Sacrum w architekturze. Paradygmaty kościoła św. Ducha i zboru
zielonoświątkowego we Wrocławiu, Wrocław 1996.
121. M. WEBER, The Protestant Ethic, Tybinga 1920, Nowy Jork 1930.
122. P. WINSKOWSKI (red), Uwarunkowania kulturowe architektury, Kraków-Warszawa 2001.
123. WITRUWIUSZ, O architekturze ksiąg dziesięć, przeł. K. Kumaniecki, Warszawa 1956.
124. F. L. WRIGHT, On Architecture; Selected Writings 1[zasłonięte]894-19, New York, Duell, Sloan and Pearce, 1941.
125. A. ZAERA, Peter Eisenmann 1[zasłonięte]990-19, el croquis editorial, Madrid 1997.
126. R. ZERBST, Antoni Gaudi, 1992 Benedikt Taschen Verlag Gmbh.
127. B. ZEVI, Architecture and Space, Horizon Press, New York 1957.
128. M. ZIELNIOK, Wspólnota chrześcijan w swoim Kościele, w: W. ŚWIERZAWSKI (red.), Sztuka w liturgii, Kraków 1996.
129. P. ZUMTHOR, Thinking Architecture, Lars Muller, Baden/ Switzerland 1998.
ARTYKUŁY W CZASOPISMACH
1. A. DE INSULIS, Regulae de sacra Theologia, Patrologia Latina, t.210.
2. T. ANDO, Krzyż światła, tłum. M.A. Urbańska, Architektura & Biznes, nr 7,8/1996.
3. G. BEHNISCH, Kościół - ogród - raj ?, tłum. J. Juruś, Architektura & Biznes, nr 7,8/1996.
4. T. BRZEGOWY, Mieszkanie Boga na ziemi w świetle Psalmów, Ateneum Kapłańskie 482-484 rok 1989.
5. T. BURCKHARDT, Jesuis la Porte, w: „Et.trad.", lipiec-sierpień 1953.
6. W. CĘCKIEWICZ, Blisko Watykanu, daleko od Sacrum, Architektura & Biznes, nr 6/1997.
7. A. DĄBROWSKA, Święte i niepotrzebne. Wywiad z Ewą Kuryłowicz - dyrektorem programu UIA Miejsca Kultu, Architektura - Murator, nr 11/2001.
8. F. O. GEHRY, Kościół Franka O.Gehry, Architektura & Biznes, nr 6/1997.
9. I. GRZESIUK-OLSZEWSKA, Świątynia Opatrzności, Architektura - Murator, nr 12/98.
10. Z. HECKER, Architektura i tradycja, (tłum. M.A.Urbańska), Architektura & Biznes, nr
1/1996.
11. K. JANUSZKIEWICZ, SACRUM w nowym MILLENNIUM, ARCHIVOLTA, nr 3(11 )2001.
12. S. KOBIELUS, Podstawy biblijne i symboliczne budowli sakralne], Ateneum Kapłańskie, 482-484 rok 1989.
13. L. KOŁAKOWSKI, Czy już w po-chrześcijańskim czasie żyjemy?, Tygodnik Powszechny, nr 40,1 Października 2000.
14. K. KUCZA-KUCZYŃSKI, Lekcja katedr, Tygodnik Powszechny, nr 6/2001.
15. W. LEŚNIKOWSKI, Kościół na La Defense, Architektura & Biznes, nr 12/2001.
16. R. LOEGLER, Refleksje jurora, Architektura & Biznes, nr 7,8/1996.
17. P. MACHURSKI, Trudno kochać polskie kino, Tygodnik Powszechny, nr 49, 6 grudnia 1992.
18. S. MAGISTER, R.DI CARO, Architektura i teologia, FORUM, nr 51/52 (1274/1275).
19. R. MEIER, Estetyka logiki, tłum. M.A. Urbańska, Architektura & Biznes, nr 7,8/1996.
20. H. MUCK, Sakralbau heute, t.1. Aschaffenburg 1961, (Das Christ in der Welt XV 5).
20. E. OWSIANY, Bunkry królowej Jadwigi, Tygodnik Powszechny, nr 20/1997.
21. B. PACZKOWSKI, Architektura w strumieniu życia, Tygodnik Powszechny, nr 34/ 2001.
22. B.PACZKOWSKI, Dziesięć budowli, które zadecydowały o kształcie architektury XX w., Tygodnik Powszechny, nr 32, sierpień 1999.
23. J. PASTUSZKA, Człowiek religijny jako problem psychologiczny, ZNKUL 6:1963 nr1(21), s. 3-14.
24. K. PIESIEWICZ, Krzyż w murze, Architektura - Murator, nr 2/98.
25. A. SIZA VIEIRA, Na nowy wiek I For the New Century, tekst rozmowy przeprowadzonej przez Martina Pawley z Alvaro Sizą4 maja 2003 roku, Architektura - Murator, nr 7/2003.
26. W. STRÓŻEWSKI, Kultura i rozwój, Tygodnik Powszechny, nr 1/2001.
27. A. SZOSTKIEWICZ, Po pierwsze, kultura, Rozmowa z profesorem Samuelem Huntingtonem, Tygodnik Powszechny, nr 28, lipiec 1998.
28. A. SZYMSKI, Najlepszy dyplom V4, Architektura & Biznes, nr 4/1995.
29. M. ŚRODA, Powrót do natury, Rozmowa z Francisem Fukuyamą, Tygodnik Powszechny,
49(2000).
30. A. URBAŃSKA, Kościół Świętego Roku 2000, Architektura & Biznes, nr 7,8/1996.
31. Zumthor the shaman, The Architecture Review, october !98.
ŹRÓDŁA TEOLOGICZNO-PASTORALNE
1. BIBLIA TYSIĄCLECIA, PISMO ŚWIĘTE STAREGO I NOWEGO TESTAMENTU, Poznań-Warszawa 1971.
2. KATECHIZM KOŚCIOŁA KATOUCKIEGO, Pallottinum - Poznań 1994.
3. SOBÓR W A TYKAŃSKIII, KONSTYTUCJE DEKRETY DEKLARACJE, Poznań 1986.
4. Papież Jan Paweł II, FIDES ETRATIO, Encyklika.





___________________________________________________________STRESZCZENIE
TRADYCJA I NOWOCZESNOŚĆ W ARCHITEKTURZE KOŚCIOŁÓW KATOLICKICH
ŚWIĄTYNIA FENOMENEM KULTUROWYM
Budowle sakralne odzwierciedlają szczególny aspekt naszej cywilizacji. Kształtowanie ich - w różnym stopniu uzależnione od względów doktrynalnych, specyficznych dla poszczególnych religii - dokonuje się w złożonych uwarunkowaniach kulturowych. Materialną postać świątyń wypełniają znaczenia metafizyczne, wyrażające złożone pasma intuicji i myśli człowieka. Architektoniczne formy miejsc kultu są źródłem wiedzy o naturze człowieka. Z drugiej strony rozpoznanie natury człowieka pozwala tłumaczyć istotę i sens architektury sakralnej. W tej perspektywie budowle sakralne nie sąjedynie aktami religijności człowieka, ale stanowią wyraz wielu czynników, uzależnionych od miejsca i czasu ich wznoszenia. Świątynie są fenomenami kulturowymi, w których następuje integracja tradycji i nowoczesności.
Rozwinięcie tego zagadnienia w odniesieniu do architektury kościołów katolickich pozwala wytyczyć - charakteryzujące ją - trzy komplementarne przymioty: dwoistość, uniwersalizm, ciągłość. Stanowią one o specyfice współczesnych świątyń katolickich -pozwalają na ich identyfikację spośród różnorodnych budowli sakralnych wyznań chrześcijańskich i na porównania z architekturą innych religii.
Dwoistość architektury kościołów katolickich wynika z przenikających się w jej przestrzeni pierwiastków materii i transcendencji - rzeczywistości profanum z rzeczywistością sacrum. Ontologiczna dwoistość tkwi w archetypach miejsc kultu, stanowi o kształcie ewolucji architektury sakralnej chrześcijaństwa i wyznacza jej miejsce we współczesnych -postmodernistycznych - uwarunkowaniach kulturowych.
Uniwersalizm architektury kościołów katolickich ma swoje zakorzenienie w istocie przesłania, jakie w naszą cywilizację wniosło chrześcijaństwo. Jego wyrazem stały się symboliczne znaczenia, przypisywane elementom przestrzennej struktury budowli sakralnych: fundamentom, ścianom, filarom, dachom, wieżom i światłu - metafizycznemu kreatorowi architektury. We współczesnych ich kompozycjach znajdujemy obok nowych odwzorowań
tradycyjnych symboli chrześcijaństwa również odwołania do ponadkulturowych znaczeń, właściwych archetypom miejsc kultu.
Ciągłość w kształtowaniu architektury kościołów katolickich utrwalają nowoczesne reinterpretacje charakterystycznych wzorców chrześcijańskich budowli sakralnych: domów modlitwy, kaplic cmentarnych, kościołów parafialnych, kościołów pielgrzymkowych -sanktuariów, klasztorów, katedr. W mozaice różnorodnych koncepcji świątyń, urzeczywistnionych w ostatnim półwieczu - od przykładów inspirowanych modernizmem, bezpośrednio poprzedzających reformy II Soboru Watykańskiego, aż po realizacje z okresu przełomu drugiego i trzeciego tysiąclecia - trudno o wskazanie wiodących tendencji, a tym bardziej spójnych nurtów stylistycznych. Wspólne cechy wyłaniają się z perspektywy, jaką daje postrzeganie współczesnych budowli sakralnych jako integralnych elementów przestrzeni kulturowej.
Spojrzenie na architekturę kościołów katolickich przez pryzmat pojęć: dwoistość, uniwersalizm, ciągłość umożliwia sformułowanie i rozwinięcie istoty prawideł, towarzyszących jej kształtowaniu. Znajomość tych zależności decyduje o świadomej kreacji i percepcji architektury sakralnej. Charakterystyka stosunku do archaicznej antynomii sacrum i profanum na tle różnorodnych koncepcji współczesnych kościołów wskazuje na aktualność problemu: kościół - aktem sakralizacji czy sekularyzacji ? Drogę do rozstrzygnięcia tej kwestii otwiera wyakcentowana przez II Sobór Watykański idea inkulturacji w Kościele. Wynika z niej postulat utrwalania walorów tradycji w kreowaniu nowoczesnych świątyń, odzwierciedlających „ducha miejsca i czasu". W tej mierze poszerza się perspektywa otwarcia na poszukiwania wspólnych form architektury sakralnej wśród wyznań chrześcijańskich, a być może również w kręgu religii monoteistycznych. Inkulturacja staje się szczególnie nośnym źródłem inspiracji w warunkach potencjalnej swobody, jaka towarzyszy architektom w kształtowaniu współczesnych kościołów katolickich.





______________________________________________________________ABSTRACT
TRADITION AND MODERNITY OF THE CATHOLIC CHURCH ARCHITECTURE
A TEMPLE AS A CULTURAL PHENOMENON

Sacral structures are reflections of a special aspect of our civilization. To various extents, they are erected depending on the doctrinal concerns thal are specific to given religions- under complex cultural conditions. The materiał forms of temples are overflowing with metaphysical meanings, expressing intricate streaks of human thought and intuition. The architectural forms of worship sites are sources of knowledge about human naturę. Conversely, the recognition of human naturę makes it possible to explain the subject matter and essence of sacral architecture. Perceived in such way, sacral structures are not only acts of marTs religiousness, but an expression of many factors, dependent on the place and time of their erection. Temples are cultural phenomena that integrate tradition with modernity.
Further discussion of this issue in relation to the architecture of Catholic churches leads to the recognition of three - distinguishing - complementary attributes of its naturę: duality, universalism, continuity. They constitute a specific character of modern Catholic churches-and enable their identification out of diverse sacral structures of other Christian creeds as well as their comparison with the architecture of different religions.
The duality of the Catholic churches architecture stems from the intertwining elements of matter and transcendentalism found in their space - the reality of profanum with the reality of sacrum. Such ontological dualism is embedded in the archetypes of worship sites, determining the shape of the evolution of the sacral architecture of Christianity and setting its place in modern - postmodernist-cultural conditions.
The universalism of the Catholic churches architecture is rooted in the essence of the message that Christianity has brought into our civilization. This is expressed by symbolic meanings attributed to the elements of the spatial structure of churches: the foundations, walls, pillars, roofs, spires and the light - which is the metaphysical creator of architecture. Beside new representations, modern compositions of sacral space contain traditional symbols of
Christianity, as well as references to cross-cultural semantics, typical of the archetypes of worship sites.
The continuity of the Catholic churches architecture is reinforced by modern re-interpretations typical to the patterns of sacral structures: houses of prayer, graveyard chapels, parish churches, sanctuaries - pilgrimage sites, monasteries, cathedrals. In the intricate mosaic of diverse concepts of the churches erected in the last half a century - starting with examples inspired by modernism, through structures built directly before the Second Vatican CounciFs reforms, to the temples erected at the turn of the millennium - it is difficult to indicate leading tendencies, not to mention morę coherent stylistic trends. Their common features may only be detected from the perspective given by the perception of modern churches as integral elements of our cultural space.
Such outlook on the Catholic churches architecture through the prism of the concepts of duality, universalism and continuity makes it possible to formulate and develop the essence of the rules of its construction. An insight into these rules determines a conscious creation and perception of sacral architecture. The characteristics of the attitude towards the archaic antinomy of sacrum and profanum, set against diverse concepts of modern churches, signify the actuality of the dilemma: Is a church building an act of sacralization or secularization? The way to resolve this problem has been set by the idea of the enculturation of the Church, professed by the Second Vatican Council, and the ensuing postulate of preserving the qualities of tradition in the erection of modern churches, which reflect "the spirit of the place and time". In this respect, the perspective is broadened by opening up to the search for such forms of sacral architecture that are common to all Christian creeds, or, possibly, to other monotheistic religions. Enculturation has become a particularly relevant source of artistic inspiration under the conditions of potential freedom that architects of modern Catholic churches may enjoy.





_________________________________________________________SPIS ILUSTRACJI

II. 1. „OknoAkwizgranu"- (fotografiaautora).........................................................................................................8
II. 2. Piramidy egipskie koło Gizy - (akwarela autora)..........................................................................................11
II. 3. Zigurat wUr- (akwarela autora)..................................................................................................................11
II. 4. Kościół Sagrada Familia w Barcelonie - (akwarela autora)...........................................................................11
II. 5. Kreml w Moskwie- (fotografia autora)..........................................................................................................13
II. 6. Cerkiew z wybrzeża Adriatyku - (fotografia autora).......................................................................................13
II. 7. Ruiny gotyckiego kościoła Św. Mikołaja w Hamburgu - (fotografia autora)...................................................13
II. 8. Kościół Św. Krzyża w Zakopanem - arch. W. Cęckiewicz - (fotografia autora).............................................15
II. 9. Kościół Św. Anny w Dureń - arch. R. Schwarz - (fotografia autora)..............................................................15
II. 10. Kościół Św. Barbary w Bambach - arch. F. Hundertwasser - (fotografia autora)........................................15
II. 11. Kościół Św. Józefa w Cloppenburgu - arch. M. Klemann - (fotografia autora)............................................15
II. 12. Wieża kościoła Św. Bartłomieja w Gliwicach - (fotografia autora)...............................................................26
II. 13. Panorama Jerozolimy -(Y.Salomon, M.MIIner,Jesus2000, HolyLand 1998, s.170.)...............................35
II. 14. Ruiny Świątyni Jerozolimskiej -(Y.Salomon, M.Milner, Jesus2000, HolyLand 1998, s.93).....................35
II. 15. Rekonstrukcja świątyni w Jerychu - (M. Tobolczyk, Narodziny architektury, Warszawa 2000, s.170)........39
II. 16. Rekonstrukcja kościoła domowego w Dura Europos - III w. - (Sztuka świata,t.3, Warszawa1996,
s.50)...........................................................................................................................................................39
II. 17. Kafamaum - (Y.Salomon, M.Milner, Jesus2000, HolyLand 1998, s.410).................................................39
II. 18. Rekonstrukcja sylwety i planu pierwszej bazyliki watykańskiej - IV w. - (Sztuka świata, t.3,
Warszawa 1996. s. 16)..............................................................................................................................47
II. 19. Kościół Hagia Sofia w Konstantynopolu - (akwarela autora)......................................................................47
II. 20, II. 21. Katedra w Santiago de Compostella - rekonstrukcja pierwotnej sylwety i planu z XII w.(wg
Conanta) - (Sztuka świata, t.3, Warszawa 1996, s.343)............................................................................53
II. 22, II. 23. Klasztor w St. Gallen - 820 r., plan (wg. N. Pevsnera), model założenia (wg. W. Horna) -
(Architecture from prehistory to post-modernizm, London 1986, s. 190)......................................................57
II. 24. Opactwo benedyktyńskie w Cluny - fragment „trzeciego kościoła" z XII w. - (Sztuka świata, t.3,
Warszawa 1996, s. 320)...............................................................................................................................59
II. 25. Kościół Św. Andrzeja w Krakowie - (fotografia autora)...............................................................................59
II. 26. Zamek krzyżacki w Malborku - (fotografia autora)......................................................................................59
II. 27. Katedra Notre Damę w Paryżu - (akwarela autora).....................................................................................65
II. 28. Katedra w Amiens - (Sztuka świata, t. 4, Warszawa 1996, s.37)................................................................65
II. 29. Bazylika NMP w Gdańsku - (fotografia autora)............................................................................................65
II. 30. Katedra w Strasburgu - (Sztuka świata, t. 4, Warszawa 1996, s. 125)........................................................65
II. 31. Renesansowa kopuła gotyckiej katedry S. Maria del Fiore we Florencji - (akwarela autora)......................69
II. 32. Barokowy plac przed bazyliką Św. Piotra w Rzymie - (fotografia autora)...................................................69
II. 33. Kościół II Gesu w Rzymie - (akwarela autora).............................................................................................73
II. 34. Karlskirche w Wiedniu - (akwarela autora)..................................................................................................73
II. 35. Bazylika Św. Piotra w Rzymie - (akwarela autora)......................................................................................73
II. 36. Kościół S. Maria delia Salute w Wenecji - (akwarela autora)......................................................................73
II. 37, II. 38. Kościół Św. Józefa w Zabrzu - arch. D. Bóhm - (akwarela autora)...................................................79
II. 39, II. 40. Fronleichnamskirche w Aachen - arch. R. Schwarz, widok wnętrza, plan - (R. Gieselmann,
W. Aebli, Kirchenbau, Zurich 1960, s.50, 51)............................................................................................79
II. 41. Kościół Miłosierdzia Bożego w Zakopanem - arch. J. Ingarden - (fotografia autora).................................82
II. 42. Nawarstwienia planów Bazyliki Świętego Piotra w Rzymie - wg Alpharaniego - (S.E. Rasmussen,
Odczuwanie architektury, Warszawa 1999, s. 229)...................................................................................85
II. 43. Wnętrze świątyni Bożej Mądrości w Konstantynopolu - (Sztuka świata, t.3, Warszawa 1996, s. 79).........89
II. 44. Zespół świątyń na jednym ze wzgórz w południowej części Jerozolimy (Mount Zioń) - (Y.Salomon,
M.Milner, Jesus2000, HolyLand 1998, s.95)...........................................................................................89
II. 45. Kościół Nawrócenia Świętego Pawła Apostoła w Warszawie - arch. arch. K .Kucza-Kuczyński,
A. Miklaszewski, B. Osiński - (fotografia autora)........................................................................................89
II. 46, II. 47, II. 48. Plany gotyckiej katedry w Chartes (1[zasłonięte]194-12), renesansowej bazyliki San Lorenzo we Florencji (1[zasłonięte]421-14) i barokowego kościoła Vierzehnheiligen w pobliżu Staffelstein (od 1743) -(Sztuka świata,, Warszawa 1996,14-s.34, t.5-s. 76,17-s. 344)..........................................................93
II. 49. Plany kaplicy protestanckiej, synagogi i kaplicy katolickiej, zlokalizowanych w kampusie Uniwersytetu Waltham w Massachusetts (USA) - 1957, arch. arch. Harrison, Abramovitz - (R. Gieselmann, W.Aebli, Kirchenbau, Zurich 1960, s. 131)..................................................................................................93
II. 50. Kościół Notre-Dame du Haut w Ronchamp - arch. Le Corbusier - (akwarela autora)................................97
II. 51. Kościół Sogn Benedetg w Sunwitg - arch. P. Zumthor - (akwarela autota).................................................97
II. 52. Kościół NMP Królowej Polski w Krakowie - arch. W. Pietrzyk - (akwarela autora)......................................97
II. 53. Bazylika Świętego Grobu w Jerozolimie - (Y.Salomon, M.Milner, Jesus 2000, Holy Land 1998,
s.132)........................................................................................................................................................K
II. 54. Kościót Św. Maksymiliana Marii Kolbego w Kolnicy - arch. A. Chwalibóg - (sylweta - akwarela autora, plan - Architektura 5/1980, s. 63)....................................................................................................1(
II. 55. Kościół Naszej Pani Od Arki Przymierza w Paryżu - arch. arch. Architecture Studio, widok, plan -
(grafika autora, Architektura & Biznes, nr 1/2000, s. 15).............................................................................1C
II. 56. Kościół Dobrego Pasterza w Rudach Rysich - arch. T. Gawłowski - (akwarela autora)...........................10i
II. 57. Kościół Świętego Michała Archanioła w Sieprawiu - arch arch. J. Maderski, J. Rączy -
(akwarela autora)......................................................................................................................................10
II. 58. Kościół Świętego Ducha w Tychach - Żwakowie - arch. S. Niemczyk - (fotografia autora)......................107
II. 59. Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie - arch.arch. M. Budzyński, A. Badowski, P. Wichy -(grafika autora)........................................................................................................................................107
II. 60. Kościół Parafii Ewangelickiej w Tychach - Hołdunowie - arch. A. Lisik - (akwarela autora)......................107
II. 61. Cerkiew w Hajnówce - arch.arch. A. Grygorowicz, I. Bitas - (fotografia autora)).......................................107
II. 62. „Kościół skalny" („Taivallahti") na placu Temppeliaukio w Helsinkach - arch. arch. Timo Suomalainen, Tuomo Suomalainen - (akwarela autora)................................................................................................109
II. 63. Kościół Świętej Trójcy w Genewie - arch. U. Brunoni - (akwarela autora)................................................109
II. 64. Katedra w Tokio - arch. K. Tange - (akwarela autora)..............................................................................113
II. 65. Katedra w Liverpoolu - arch. F. Gibberd - (akwarela autora)....................................................................113
II. 66. Średniowieczne opactwo Mont Saint-Michel - (akwarela autora)............................................................. 115
II. 67. Kościół Św. Ducha we Wrocławiu - arch. arch. W. Wawrzyniak, J. Wojnarowicz, T. Zipser - (akwarela autora)........................................................................................................................................................115
II. 68. Kościół pielgrzymkowy w Torreciudad - arch.arch. H. Do/s, R. Mondejar - (akwarela autora)..................115
II. 69. Kościół „Kaleva" w Tampere - arch.arch. R. Pietila, R. Paatelainen - (akwarela autora).........................115
II. 70. Kościół w Randers - arch. H.Larsen - (akwarela autora)...........................................................................115
II. 71. Kościół pielgrzymkowy w Neviges -arch. G. Bóhm - (akwarela autora)...................................................115
II. 72. Panorama San Gimignano - (akwarela autora).........................................................................................117
II. 73. Panorama Paryża - (fotografia autora)......................................................................................................117
II. 74. Panorama Gdańska - (fotografia autora)..................................................................................................117
II. 75. Wnętrze kaplicy cesarskiej katedry w Akwizgranie- arch. Odo von Metz - (fotografia autora)..................123
II. 76. Wnętrze kościoła na Olczy w Zakopanem - arch.arch. T. Gawłowski, T. Lisowska-Gawłowska -
(fotografia autora).....................................................................................................................................123
II. 77. Wnętrze Kościoła Światła w Osace - arch.T.Ando - (akwarela autora).....................................................123
II. 78, II. 79. Kościół Santa Maria w Marco de Canaveses - arch. A. Siza - (fasada frontowa - akwarela
autora, wnętrze - grafika autora)...............................................................................................................125
II. 80, II. 81. Pawilon Chrystusa z wystawy EXPO 2000 w Hanowerze - (Architektura & Biznes, nr 12/2001,
s.22,26)....................................................................................................................................................125
II. 82. Kościół Wszystkich Świętych w zabudowie starego miasta w Gliwicach - (fotografia autora)...................128
II. 83. Kaplica akademicka University of St.Thomas w Houston - arch. P. Johnson - (akwarela autora)............133
II. 84. Kaplica Santa Maria Degli Angeli na szczycie Monte Tamaro - arch. M. Botta - (akwarela autora)..........133
II. 85. Kaplica w paryskim kompleksie UNESCO -arch. T. Ando - (grafika autora)............................................133
II. 86. Paryska dzielnica La Defense - (Architektura & Biznes.nr 12/2001, s. 33)...............................................135
II. 87. Kaplica Notre-Dame de la Pentecóte - arch. F. Hammoutene - (grafika autora).......................................135
II. 88. Kościół Św. Jacka w Straszynie - arch. Sz. Baum - (grafika autora).........................................................139
II. 89. Kościół Matki Kościoła w Katowicach - arch. arch. A. Galkowski, A. Gałkowska, T. Czerwiński,
J. Rabiej - (A. John, P. Komander, Katowice zmieniający się świat, s. 66)..............................................139
II. 90. Kościół Św. Jadwigi w Krakowie - arch.arch. R. Loegler, J. Czekaj - (fotografia autora)..........................139
II, 91. Kościół Miłosierdzia Bożego w Krakowie - arch. arch. S. Niemczyk, M. Kuszewski - (fotografia
autora)......................................................................................................................................................139
II. 92. Projekt Kościoła Świętego Roku 2000 w Rzymie - arch. R. Meier - (Architektura & Biznes, nr 7/8
1996. s.12)................................................................................................................................................143
II. 93, II. 94. Kaplica pogrzebowa na cmentarzu Św. Wawrzyńca w Rotterdamie - arch. F. Houben - (widok
- grafika autora, plan - Architektura & Biznes, nr 12/2002, s. 61)............................................................147
II. 95, II. 96. Kurhan grobowy w Karniowicach - arch, T. Krygowska - (fotografia autora, grafika autora)...........149
II. 97, II. 98. Kościół pielgrzymkowy w Ronchamp - arch. Le Corbusieur - (sylweta - akwarela autora, plan -
R. Gieselmann, W.Aebli, Kirchenbau, Zurich 1960. s.91)............................................................................153
II. 99, II, 100, II. 101. Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach - arch. arch. W. Cęckiewicz,
J. Gyurkovich, wieża, fasada wschodnia, wnętrze - (fotografie autora)....................................................155
II. 102, II. 103, II. 104, II. 105, II. 106, II. 107. Klasztor Dominikanów Saint-Marie-de-La Tourette - arch.
Le Corbusieur- (www. arcspace.com/architects/corbusier/La Tourette)...............................................159
II. 108, II. 109, II. 110, II. 111. Seminarium Księży Zmartwychstańców w Krakowie - arch. arch.
D. Kozłowski, M. Misiągiewicz, S. Janda, K. Jasiński, W. Stefański, S. Szpunar - (fotografie autora).....161
II. 112, II. 113, II. 114, II. 115. Katedra w Evry - arch. M. Botta - (akwarela autora; M. Botta, La cathedrale
d"Evry, Milan 1996, s. 49, 50, 63).............................................................................................................165
II. 116, II. 117, II. 118, II. 119. Katedra w Los Angeles - arch. R. Moneo - (The Architectural Review, march
2003, S.44, 45, 46, 48)..............................................................................................................................167
II. 120. Kościół Matki Boskiej Królowej Aniołów w Tychach - arch. arch. G. Ratajski, A. Skrzypczyk -
[fotografia autora).....................................................................................................................................170
II. 121. Kościół Matki Kościoła w Gliwicach - arch. arch. M. Bielski, M. Polak - (fotografia autora).....................170
II. 122.Kościół NMP Królowej Polski w Gdyni - arch. arch. Romanowski, Ścigacz - (fotografia autora)..............170
II. 123. Proporcje sylwetki człowieka symbolicznym wzorem planu świątyni chrześcijańskiej - XV w.,
Francesco di Giorgio - (J. Hani, Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994, s. 54)..................174
II. 124. Renesansowy ideał proporcji ciała człowieka - XV-XVI w., Leonardo da Vinci - (Nuova Arti Grafiche
Ricordi S.r.l., Milano 1992)....................................................................................................................174
II. 125. Witruwiańskie zasady konstrukcyjne odzwierciedlone w proporcjach katedry w Mediolanie -ilustracje z wydania dzieła Witruwiusza w opracowaniu Cesariano Como 1521 - (J. Gympel, Historia architektury, Koln 1996, s. 41).................................................................................................174
II. 126. Ideogram współzależności ludzkich zachowań - (grafika autora)...........................................................177
II. 127. Ideogram integralności natury człowieka -(grafika autora).....................................................................177
II. 128. Panteon w Rzymie - (Sztuka świata, t.2, Warszawa 1996, s. 268).........................................................179
II. 129. Kościół San Lorenzo in Miranda na Forum Romanum - (akwarela autora).............................................179
II. 130. Wnętrze rzymskiego Panteonu - (L. F. deirOrto, DasAntike Rom, Schio 1982, s. 20)...........................179
II. 131. Koloseum w Rzymie - (CM. Carpano, E. Nahrnad, Das zentrum des Rómischen Reichs, Scala
1982, s. 58)...............................................................................................................................................179
II. 132. Kościół Matki Boskiej Cudownego Medalika w Zakopanem - arch. arch. T. Gawłowski, T. Lisowska-
Gawłowska - (fotografia autora)................................................................................................................182
II. 133. Kościół Jezusa Króla w Czechowicach - Dziedzicach - arch. S. Niemczyk - (akwarela autora).............182
II. 134. Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego w Warszawie - arch. arch. M. Budzyński, A. Badowski,
P. Wichy - (fotografia autora).................................................................................................................. 182




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI