Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TERAPIA WYCHOWAWCZA medycyna sanatoria gruźlica

19-01-2012, 14:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 40 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2034180040
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 12-01-2012 20:20:02

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

    Płatność z góry
    • Przelew bankowy
    • List polecony ekonomiczny                    7,50 zł

    • List polecony priorytetowy                      9 zł




                    

                    Tytuł: 
      TERAPIA WYCHOWAWCZA
      PODSTAWY TEORETYCZNE PRACY WYCHOWAWCZEJ NAD DZIEĆMI
      PRZEWLEKLE CHORYMI W ZAKŁADACH LECZNICZYCH


                    Autor: JANINA DOROSZEWSKA

                    Wydawnictwo i rok wydania: WROCŁAW
      ZAKŁAD IMIENIA OSSOLIŃSKICH WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
      1957 Wyd. I

      1600+139 egz.

                    Stan: okładka db przytarcia, poszarzenie, pieczatka egz. bezpł.

      zawartosc -bdb strony nie są rozcięte u góry (egzemplarz archiwalny)

                    Oprawa:  miekka

                    Ilość stron: 332 str.

                    Format: 18x25 cm

                    Ilustracje: ----

                    Spis treści: 

      SPIS TREŚCI
      PRZEDMOWA - 5
      CZĘŚĆ PIERWSZA: PODSTAWY TEORETYCZNE TERAPII WYCHOWAWCZEJ
      Rozdział I: Zakres pojęcia „terapia wychowawcza11 13
      Podkreślanie przez współczesną medycynę znaczenia środowiska zewnętrzne­go dla przebiebu choroby. — Konieczność przebudowy na naukowych pod­stawach patofizjologii dotychczasowego zakresu pojęcia psychoterapii. — Za­dania przyszłej naukowej psychoterapii jako psychoterapii oddziaływającej na chorego poprzez środowisko zewnętrzne. —- Dwa nurty psychoterapii: ści­śle lekarski i wychowawczy, — Zakreślenie zadań terapii wychowawczej jako zadań wychowawczego nurtu psychoterapii,
      Rozdział II: Zestawienie przyczyn przeciążenia układu nerwowego vr wa­runkach choroby somatycznej .............. 2S
      Czynniki interoceptywne (bezpośrednie oddziaływanie p:r_~ vc-:y-.r- l -
      twórczej; udział ośrodkowego układu nerwowego w inec- : _;:
      nych; patologiczne interocepcja; wpływ bólu; ślady po
      niach). — Czynniki korowo-podkorowe. — Czynniki gk-.~- -
      miernie obciążające; niedoborowej. — Typpwe posf.r.ci iiaa ,, .~ .:
      u dzieci przewlekle chorych.
      Rozdział III: Zbyt trudne zadania stawiane uklariowi nerwcv:;-wv .: - :~a
      przewlekle chorego ,.,,...,... 47
      Klasyfikacja nadmiernych obciążeń układu nerwowego fpawlowowskicn zbyt trudnych zadań stawianych układowi nerwowemu), -— Kryteria siły obciąże­niowej tych zadań. Bodźce z zakresu środowiska zewnętrznego nazbyt obcią­żające dzieci chore somatycznie. —- Takież bodźce z zakresu środowiska, we­wnętrznego. — Przegląd typowych sytuacji obciążeniowych z życia dzieci . przewlekle chorych.
      Rozdział IV: Zadania terapii wychowawczej w związku z bardziej typowy­mi zmianami neurodynamicznymi na podłożu chorób somatycznych. ... 62
      1. Zagadnienie patologicznych zmian komórki nerwowej w chorobie so­
      matycznej.
      Obustronnie warunkujące się zjawisko odchylonego od normy stanu ko­mórki nerwowej i procesów nerwowych patologicznie zmienionych w warun­kach choroby somatycznej jako pierwsze założenie teoretycznych podstaw terapii wychowawczej.
      2. Problematyka wychowawczo-terapeutyczna związana z zagadnieniem
      ruchliwości procesów nerwowych.
      Zagadnienie rytmów środowiska wewnętrznego, a zwłaszcza rytmu dy­namiki korowej (tzw. ruchliwości procesów). — Zagadnienie rytmów we­wnętrznych i rytmów zewnętrznych. — Zjawisko „przyswajania11 rytmu ze­wnętrznego przez rytm wewnętrzny. — Rytm korowy jako zjawisko globalnej reaktywności kory. — Elektroencefalograficzne badania ujemnych wpływów pewnych warunków środowiska; wewnętrznego. - Brak dostosowania rytmu zewnętrznego do wewnętrznego czynnikiem neurotyzującym.- — Różne typy zaburzeń rytmiki korowej w związku z chorobą somatyczną. — Wynikające stąd konsekwencje pedagogiczne.
      330
      3. Problematyka wychowawczo-terapeutyczna związana z zagadnieniem
      hamowania.
      Trzy typy terapeutycznego wpływania na odnową przeciążonych proce­sów nerwowych: a) oparte na pogłębianiu hamowania pozakresowego, b) oparte na innych postaciach hamowania biernego (indukcja ujemna, ha­mowanie zewnętrzne itd.), c) czynnik stopniowego uczynniania (trening). —-W zakresie pierwszego środka oddziaływania: a1 stwarzanie odpowiednich warunków dla snu, a2 utrzymywanie pracy procesów na najniższych pozio­mach wydolnościowych, a3 „terapia zmniejszonych obarczeń11. — W zakre­sie drugiego środka oddziaływania (stosowanie bodźców uprzednio obciąża­jących na inne); b1 odpoczynek czynny, b2 uchylanie przykrych skojarzeń, b3 zwalnianie długotrwałych napięć i hamowań, b4 dostarczanie przeżyć uczu­ciowych dodatnich.
      4. Problematyka uczynniania procesów nerwowych oraz problem ćwicze­
      nia procesów (terapia czynnościowa).
      Uczynnianie procesów nerwowych jako podstawa mechanizmu przysto­sowanego. — A. Wzmaganie plastyczności a) przez harmonizowanie i uspraw­nianie ruchliwości procesów w jej zaburzonym przez chorobę przebiegu i w przypadkach określonych patologicznych jej zmian (punkty zastoinowe, dominanty, patologiczne „fazy11 itd.); b) przez związaną z tym sprawną mobilizację czynnościową wszystkich procesów ustroju (dostosowanie ,,go­spodarki ustrojowej11 do wzmożonego wysiłku). — B. Zagadnienie oszczęd­ności wysiłkowej uzyskanej drogą treningu. -— Rzut oka na niektóre warunki przeprowadzanego usprawniania.
      5. Problematyka związana ze zjawiskiem emocji.
      Przegląd teoretycznych podstaw zagadnienia wzmocnienia -iczuć -- ;v za­
      stosowaniu do warunków życia dzieci leczących się ~w zak-łaciac^ ^. rr.ricsyeh
      oraz konsekwencji pedagogicznych: a) powiązanie ucix.ć z :tałtem
      procesów ustrojowych; b) wpływ na stan uczuciowy dezyntesj.-. .icj: .^orowo--podkorowych; c) zagadnienie czuć organicznych i w związku z tym zagad­nienie oddziaływania przez eksterocepcję na interocepcję; d) zagadnienie uczuć w związku z mechanizmem odruchowo-warunkowym; e) zagadnienie wpływu wstrząsów afektycznych na mechanizmy korowo-podkorowe.
      Rozdział V: Warsztat pracy w zakresie terapii wychowawczej .... 128 Podstawowe założenia praktyki wychowawczej w stosunku do dzieci cho­rych. — Rodzaje terapii wychowawczej. A) Terapia spoczynkowa (odciąże-niowa): a) terapia dostarczania właściwych warunków dla snu, b) terapia uczynniania właściwych warunków dla snu, b) terapia uczynniania na naj-.niższych poziomach, c) terapia zmniejszonych lub zmienionych obarczeń. B) Terapia czynnościowa: a) terapia ruchowa, b) terapia rozrywkowa (zaba-wowa), c) terapia zajęciowa (ogólna i specjalna!, d) terapia poprzez pracę.— Zagadnienie pracy szkoły, „świetlicy11 i zajęć przedszkolnych w świetle po­szczególnych rodzajów terapii wychowawczej.
      CZĘŚĆ DRUGA: TERAPIA WYCHOWAWCZA W ZAKŁADACH LECZNICZYCH
      ROŻNEGO TYPU A. Terapia wychowawcza w sanatoriach gruźlicy płuc.
      Rozdział I: Optymalny stan układu nerwowego jako warunek leczenia gru­źlicy i podstawa pracy wychowawczej w sanatoriach przeciwgruźliczych . lw 1 Teoretyczne podstawy konieczności otoczenia szczególnie troskliwą opieką stanu układu nerwowego dziecka chorego na gruźlicę płuc (zagadnienie gru­źlicy jako ogólnej choroby ustroju; zagadnienie roli układu nerwowego w mechanizmach obronnych, zagadnienie wpływu na wyższą czynność ner­wową warunków zewnętrznych zmienionych w związku z zachorowaniem na gruźlicę płuc).
      Rozdział II: Tendencje kształtowania się obrazu psychicznego dziecka pod
      wpływem gruźlicy płuc a 160
      Dwojaka tendencja wpływu zakażania gruźliczego ma psychikę dzierż- ńad~ miernie pobudzająca lub nadmiernie hamująca. - OpS^objawów dwojakfch
      wpływów w zachowaniu się dzieci. - Próba patofizjologicznej analizy da­nych obserwacyjnych. - Dane z literatury patofizjologicznej.
      173
      Rozdział III: Podstawowe zadania terapii wychowawczej w sanatoriach dla
      dzieci chorych na gruźlicę płuc
      Zadania sanatorium jako zakładu, który ma stwarzać chorym właściwe wa­runki psychiczne, stanowiące podstawą skutecznego leczenia. — Zagadnienie leczenia klimatycznego. — Współudział wychowawcy we wszystkich trzech czynnikach „triady sanatoryjnejl: (warunki psychiczne i wegetatywno-soma-tyczne). — Wychowawca jako zastępca domu i rzecznik potrzeb dziecka chorego.
      Rozdział IV: Terapia odciążeniowa (spoczynkowa) w sanatoriach dla dzieci
      177
      i młodzieży chorych na gruźlicę płuc.
      Zlecenia lekarskie dotyczące dostarczania chorym na gruźlicę płuc warun­ków odciążeniowych dla ich układu nerwowego; analiza, „przykazań sanato-ryjnyclT z tego punktu widzenia (zmiana otoczenia, właściwy tryb życia, dobre warunki psychicznej.
      188
      .Rozdział V: Terapia czynnościowa w sanatoriach dla dzieci i młodzieży
      chorych na gruźlicę płuc
      Niebezpieczeństwo kryjące się w mało zróżnicowanych zleceniach lekarskich,
      dotyczących terapii uczynniającej dzieci chore na gruźlicę płuc. — Koniecz­
      ność rozróżniania zadań obciążenia wysiłkowego na gruncie terapii odciąża­
      jącej od zadań celowego obarczania wysiłkiem w zakresie oddziaływania
      bodźcowego. — Rekonwalescencja jako okres czasu, w którym stosuje się
      terapię czynnościową wobec chorych na gruźlicę płuc. — Jej znaczenie dla
      przebiegu leczenia gruźlicy płuc. — Laborofobia. — Znaczenie obserwacji
      chorego w przebiegu jego pracy. — Kolejność obciążania wysiłkiem. — Uni­
      kanie wysiłków dodatkowych. — Higieniczne warunki pracy w zak : i-
      su trwania pracy, jej jakości, obciążeń emocjonalnych z : . ~. . ::..:
      warunków zewnętrznych. — Zasady higienicznego trybu ży: . - :^
      zagadnienia obciążenia wysiłkowego.
      Rozdział VI: Ogólny zarys realizacji założeń terapii wychowawczej w sana­
      torium dziecięcym przeciwgruźliczym (gruźlica płuc) . 205
      Nierozłączność funkcji wychowawcy, grupowego, nauczyciela (wychowaw-czyni przedszkolnej). — Koncepcja szkoły sanatoryjnej (przedszkola) obej­mująca wszystkie dzieci leczące się w sanatorium (łącznie z ciężej chory-mi). — Klasyfikacja leczniczo-wychowawcza dzieci chorych na gruźlicę płuc. —- Zadania ogólnowychowawcze związane z tymi grupami wydolno-ściowymi. — Zadania nauczyciela-wychowawcy w tym zakresie.
      Rozdział VII: Warsztat pracy wychowawcy, nauczyciela-wychowawcy i wy­
      chowawczyni przedszkolnej w sanatorium dla dzieci z gruźlicą płuc na wszy­
      stkich etapach wydolności 213
      Ogólna zasada obowiązująca na wszystkich poziomach terapeutycznych — zasada oszczędzania wysiłku i dynamizowania ogólnej energetyki ustroju. — Omówienie zadań szkoły na wszystkich poziomach wydolnościowych ze szczególnym uwzględnieniem pracy nauczyciela z ozdrowieńcami. — Zagad­nienie realizowania programu szkolnego i omówienie tego zagadnienia na przykładach zajęć lekcyjnych.
      B. Terapia wychowawcza w sanatoriach gruźlicy kost-
      no-stawowej.
      Rozdział I: Tendencje kształtowania się obrazu psychicznego dziecka pod
      wpływem gruźlicy kostno-stawowej
      Wpływ czynników wewnątrzpochodnych na zmiany w procesach ośrodkowe- 237 go układu nerwowego u dziecka chorego na gruźlicę kostno-stawową - (i w tym — na wyższą czynność nerwową): a) wpływi wszelkiej choroby we­dług prawidłowości tego typu zjawisk, b) bezpośredni wpływ jadów gruźli­czych umiejscowionych w układzie kostno-stawowym. — Wpływ czynników zewnątrzpochodnych: a) czynniki związane z sytuacją długotrwałego unieru-
      332
      1 chomienia w gipsie, b) czynniki związane z wyseparowaniem z normalnych doświadczeń życiowych, c) wpływ braku samowystarczalności.
      Rozdział II: Wpływ długotrwałego unieruchomienia dziecka w gipsie . . 246
      1. Wpływ zahamowania funkcji któregoś z narządów ruchu w związku z unieruchomieniem gipsowym.
      Ujemny wpływ na całokształt pracy ustroju zahamowania funkcji które­goś z narządów ruchu. — Badania patofizjologiczne stwierdzające zmiany cen­tralne przy wszelkich zahamowaniach czynności na peryferii. — Obarczanie układu nerwowego pracą kompensacyjną (tworzenie nowych stereotypów^. Obciążenie układu nerwowego dodatkową pracą usprawniania nowych ste­reotypów (dezautomatyzacja czynności życiowych). — Zagadnienie nadczyn-ności pewnych układów nie objętych unieruchomieniem. — Konieczność stwa­rzania warunków uczynniających całokształt ustroju.
      2. Wpływ „zbyt trudnych zadań stawianych układowa nerwowemu11 przez sytuacje życia codziennego dziecka unieruchomionego w gipsie. Wpływ neurotyzujący stałego hamowania swobodnej reakcji ruchowej róż­nych innych zahamowań związanych z unieruchomieniem (sytuacje przecią-żeniowo-pobudzeniowe). — Sytuacje zderzeniowe (hamulcowo-pobudzenio-we): przebudowa stereotypów, stała konieczność utrzymywania pobudzenia na zniżonym poziomie. - Zależność wpływu neurotycznego powyższych czynników od typu układu nerwowego. — Typowe obrazy psychiczne dzieci unieruchomionych w gipsie (zneurotyzowanych w kierunku hamulcowym oraz w kierunku pobudzeniowym^ —- Komponenty wegetatywno-uczuciowe stanów nerwicowych
      Rozdział III: Wpływ wyseparowania dziecka chorego na gruźlicą kontno--stawową z warunków umożliwiających normalne doświadczenia życia co­dziennego oraz z normalnego środowiska społecznego. ...... 2f;9
      Wpływ niedostatecznie licznych, przypadkowych doświadczeń osobistych
      dziecka, leczącego się w sanatorium, na rozwój analiza;. r_: p: : ~
      pierwszego i drugiego układu sygnałowego i na procesy ii;. ; :,
      Rozdział IV: Wpływ konieczności stałej obsługi dziecka . -_ : . -:. ;:ra,,-Vu-
      cę kostno-stawową w związku z jego unieruchomieni: . . 278
      Zanik prostych nawyków samoobsługi. —- Niebezpiec : j; .mig
      (wzmagana niedoczynność ruchowa, konflikty procesów p a i iiamo-
      wania). — Niebezpieczeństwa charakterologiczne.
      Rozdział V: Zarys pracy wychowawczo-terapeutycznej w sanatoriach gru­
      źlicy kostno-stawowej 280
      A. Ogólne zadania terapii wychowawczej w sanatoriach tego typu.
      Plastyczność psychiki dziecka jako podstawa przeciwdziałania trudnym wa­
      runkom leczenia. —- Właściwa organizacja podstawowych warunków codzien­
      nego życia poprzez wyeliminowanie niepotrzebnych czynników neurotyzują-
      cych i zmniejszenie szkodliwości czynników neurotyzujących nieuniknio­
      nych. — Tworzenie właściwych zespołów dziecięcych. — Tworzenie pożąda­
      nych warunków uczuciowych przez właściwy stosunek otoczenia. — Planowe
      oddziaływanie wychowawcze (rewalidacyjne) celem stworzenia właściwych
      postaw dzieci w związku z uzyskiwaniem zdrowia i przygotowywaniem się do
      przyszłego normalnego życia („ładIJ wewnętrzny jako podstawa woli zdrowie­
      nia, czynne wypracowanie przez dzieci stereotypów zdrowienia na miejscu
      stereotypów choroby, znaczenie w tej pracy zespołu dziecięcego i zespołu
      pracowników).
      B. Szkoła i przedszkole w sanatoriach dla dzieci chorych na gruźlicę
      kostno-stawową.
      Zadania szkoły i przedszkola. - Warunki zewnętrzne szkoły i przed­szkola. - Sprawy metodyczno-organizacyjne szkoły sanatoryjnej dla dzieci chorych na gruźlicę kostno-stawową.
      TABLICE SYNTETYCZNE TERAPII WYCHOWAWCZEJ W SANATORIACH GRUŹLICY PŁUC



      Strona o mnie

      Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


      Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.