Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Teoria muzyki RUCH W UTWORACH MUZYCZNYCH Szuman

19-01-2012, 21:33
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2034180151
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 12-01-2012 20:22:06
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

    Płatność z góry
    • Przelew bankowy
    • List polecony ekonomiczny                    5,10 zł

    • List polecony priorytetowy                      6,20 zł




                    WSTĘP
      Utwory muzyczne należą do rodzaju utworów sztuki rozpię­tych w czasie, trwających przez czas ich wykonania i rozwijających się wT itym czasie. W utworach takich coś się dzieje. Mówimy o prze­biegu tego dziania się w utworze. W przebiegu tym zauważamy swoistego rodzaju tok .następujących po sobie elementów i czło­nów, ,z których się on składa. W utworach muzycznych elemen­tami, które jedne za drugimi „się toczą44, są poszczególne dźwięki muzyczne, wzgl. ich równocześnie zaibrzmiewające zespoły. Tok dźwięków .muzycznych w utworze płynie (jak gdyby) naprzód, przedłużając z każdym nowym dźwiękiem swoje brzmienie. W po­stępie utworu dają się zwykle wyróżnić oddzielne kroki czy rzuty naprzód (jednostki metryczne i rytmicznej W melodyczna-ryt-micznym toku utworów muzycznych wytwarzają się poza tym roz­maite pulsacje i rytmy - jakby fale na płynącym potoku. Prąd, z jakim płynie naprzód dany utwór muzyczny, posiada też zwykle dosyć równomierną i określoną szybkość. Może ona jednak słabnąć lub wzrastać w utworze.
      Wszystkie powyżej wzmiankowane zjawiska przebiegu utwo­rów muzycznych są zjawiskami natury kinetycznej czyli rucho­wej 1. W ruchu utworów muzycznych możemy wyróżnić cały sze­reg jego cech i właściwości2. W pracy niniejszej te po-
      1 „Zjawisko muzyczne jest ruchem dokonującym się w czasie11 — B. W ó j c i k-
      Keuprulian: Melodyka Chopina, 1930, s. 6.
      2 Kardynalne znaczenie czynnika kinetycznego, tj. ruchu w muzyce, odkryw­
      czo i w sposób podstawowy zostało opisane przez E. Kurtha w jego pracach:
      a) Grundlagcn des linearen Kontrapunkts, 1916, b) Musikpsychologie, 1930.

                    Tytuł: 


      RUCH JAKO CZYNNIK ORGANIZACJI I WYRAZU
      W UTWORACH MUZYCZNYCH


                    Autor: STEFAN SZUMAN

                    Wydawnictwo i rok wydania: 
      POLSKIE WYDAWNICTWO MUZYCZNE
      1951 Wyd. I
      2500 egz.


                    Stan: db- przytarcia okladki, slady z tylu okladki, zagiecia rogow pierwszych stron, lekkie pofalowanie na dole w zgieciu stron

                    Oprawa:  miekka

                    Ilość stron: 230 str.

                    Format: 16,5x23,5 cm

                    Ilustracje: ----

                    Spis treści: 
      SPIS TREŚCI
      Wstęp 7
      Część pierwsza
      KINETYCZNE WŁAŚCIWOŚCI I UPOSTACIOWANIA
      UTWORÓW MUZYCZNYCH u
      I. Ruch dźwiękowy ciągły i nieciągły ł4
      Ciągłe brzmienia muzyczne 14
      Tok brzmieniowy złożony z oddzielnych dźwięków muzycznych . . 16
      Charakter brzmieniowy „krótkich11 dźwięków muzycznych . . . !8
      II. „Krok metrycznyu utworów muzycznych 22
      Takt jako nadrzędna jednostka ruchu utworów muzycznych 32
      „Ruchliwośći; jako dająca się wyodrębnić osobna cecha ki-
      netyki utworów muzycznych - - - - . - - - - 39
      V. Wymiary ruchu dźwiękowego w utworach muzycznych - - 47
      VI. Rytm utworów muzycznych 59
      Energetyczny charakter ruchu rytmicznego 59
      Postęp rytmiczny w porównaniu z nierytmicznymi formami postępu
      utworu 61
      Akcenty rytmiczne 63
      4) Rytm regularny i nieregularny fi5
      5 Upostaciowanie rytmiczne 71
      Część druga
      WYRAZ KINETYCZNY UTWORÓW MUZYCZNYCH - 81
      VII. Kinetyczny wyraz prostych upostaciowań dźwiękowych - - 87
      Zależność wyrazu kinetycznego dźwięków od sposobu ich zagrania . 37
      Przykłady upostaciowania wyrazu kinetycznego 90
      oon
      VIII. Ekspresja upostaciowań melodyczno-rytmicznych
      Ruch wyrazisty w życiu i w muzyce
      Analiza wyrazu motywów i tematów utworów muzycznych
      IX. Stylizacja ruchu w utworach muzycznych
      Wpływ muzyki tanecznej .
      Stylizacja ruchu w muzyce tanecznej i paratanecznej
      . 3) Stylizacja ruchu w muzyce nietanecznej ....
      105
      105
      110
      175
      175 [zasłonięte] 202



      Strona o mnie

      Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


      Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.