Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Technologie transportowe - Leszek Mindur

24-05-2014, 18:46
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 69.90 zł     
Użytkownik ksiazka_gliwice
numer aukcji: 4241515340
Miejscowość Gliwice
Wyświetleń: 3   
Koniec: 24-05-2014 18:30:36

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 2014
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

       

Technologie transportowe

Leszek Mindur

 
     
rok wydania: 2014
stron: 768
format: B5
oprawa: twarda
wydawnictwo: Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB
         
W książce omówiono procesy produkcyjne i pomocnicze, mające miejsce w transporcie oraz czynniki warunkujące stosowanie określonych procesów przewozowych, ładunkowych i spedycyjnych, obsług technicznych i napraw środków transportowych (w transporcie samochodowym). Ponadto podano charakterystyki techniczno-eksploatacyjne wybranych środków przewozowych oraz maszyn i urządzeń ładunkowych. W niniejszej publikacji zostały także przedstawione: nowoczesne technologie procesów ładunkowych w transporcie, uwarunkowania technologiczne rozwoju systemu transportowego, transport kombinowany/intermodalny, centra logistyczne,, związku centrów logistycznych z transportem intermodalnym, rynek usług przewozowych, zintegrowane łańcuchy dostaw, spedycja na rynku krajowym i międzynarodowym, marketing usług transportowych, transport w systemach logistycznych, korytarze transportowe, koszty zewnętrzne transportu oraz problemy rozwoju transportu w świetle uregulowań prawnych Unii Europejskiej.


SPIS TREŚCI:

WSTĘP 11

1. ZAGADNIENIA OGÓLNE Z ZAKRESU PRODUKCJI I TECHNOLOGII 17
1.1. Proces produkcyjny i jego elementy 17
1.2. Pojęcia technologii oraz procesu technologicznego 19
1.3. Rola czynników pomocniczych w realizacji procesu produkcyjnego 21

2. PROCESY PRODUKCYJNE W TRANSPORCIE 25
2.1. Charakterystyka transportu 25
2.2. Proces produkcyjny w transporcie 33
2.3. Środki pracy w transporcie 35
2.3.1. Środki trwałe 35
2.3.2. Środki przewozowe 36
2.3.3. Maszyny i urządzenia ładunkowe 46
2.3.4. Drogi 47
2.3.5. Zaplecze obsługowo-naprawcze 51
2.3.6. Materiały techniczno-eksploatacyjne 52
2.4. Ładunek jako przedmiot pracy transportu 57
2.5. Czynnik ludzki w procesie transportowym 60
2.6. Technologie wybranych procesów transportowych w działalności gospodarczej 67
2.6.1. Podstawowe zależności dotyczące stawek transportowych 67
2.6.2. Przeładunek kompletacyjny 72
2.6.3. Grupowe zakupy usług transportowych 76

3. TECHNOLOGIE PROCESÓW PRODUKCYJNYCH W TRANSPORCIE 81
3.1. Struktura procesów produkcyjnych w transporcie 81
3.2. Struktura procesu transportowego 85
3.3. Technologie procesów przewozowych w transporcie samochodowym i kolejowym 87
3.3.1. Zagadnienia ogólne 87
3.3.2. Technologie transportu wybranych ładunków 94
3.4. Technologie procesów ładunkowych 133
3.5. Technologie obsług technicznych i napraw wybranych środków transportu 149
3.6. Podsumowanie 164

4. TECHNOLOGIE PROCESÓW ŁADUNKOWYCH I PRZEWOZOWYCH W WYBRANYCH GAŁĘZIACH TRANSPORTU 167
4.1. Technologie w transporcie wodnym śródlądowym 167
4.1.1. Struktura asortymentowa przewozów ładunków 167
4.1.2. Specjalizacja przewozów 168
4.1.3. Przewozy ładunków zjednostkowanych 172
4.1.4. Systemy eksploatacji floty 183
4.1.5. Postęp techniczny w żegludze śródlądowej w Polsce 190
4.2. Technologie przewozu i przeładunku w transporcie morskim 193
4.2.1. Wielkość i struktura rodzajowa przewozów drogą morską w skali globalnej - charakterystyka przedmiotów przewozu 193
4.2.2. Środki transportu morskiego - ich rodzaje i parametry techniczno-eksploatacyjne 196
4.2.3. Technologie w portach morskich 203
4.2.4. Tendencje rozwoju portów morskich 215
4.3. Technologie obsługi ładunków w transporcie lotniczym 217
4.3.1. Środki pracy transportu lotniczego (samoloty i infrastruktura) 217
4.3.2. Technologie przewozów w transporcie lotniczym 218
4.3.3. Systemy lotniczego przewozu ładunków i odpowiadające im modele biznesowe 230
4.3.4. Prognoza popytu na przewozy ładunków i innowacje w transporcie lotniczym 231
4.3.5. Podsumowanie 233
4.4. Technologia przemieszczania ładunków rurociągami 235
4.4.1. Ogólna charakterystyka transportu rurociągowego 235
4.4.2. Konstrukcja, przykładowe rozwiązania i technologia transportu ładunków z użyciem transportu rurociągowego 236
4.4.3. Ekologiczne aspekty transportu rurociągowego 254
4.4.4. Perspektywy rozwoju transportu rurociągowego 255

5. CZYNNIKI WARUNKUJĄCE STOSOWANIE OKREŚLONYCH TECHNOLOGII PROCESÓW - PRZEWOZOWEGO I ŁADUNKOWEGO 259
5.1. Postać ładunku oraz jej wpływ na dobór technologii transportowej 259
5.2. Podatność transportowa ładunków a mechanizacja robót ładunkowych 271
5.3. Cechy techniczno-eksploatacyjne wybranych środków przewozowych oraz maszyn i urządzeń ładunkowych 272
5.3.1. Charakterystyki techniczno-eksploatacyjne środków przewozowych 272
5.3.2. Charakterystyki techniczno-eksploatacyjne maszyn i urządzeń ładunkowych 287

6. UWARUNKOWANIA TECHNOLOGICZNE ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTOWEGO 305
6.1. Wybrane aspekty kształtowania systemu transportowego 305
6.2. Założenia rozwoju głównych ciągów transportowych 307
6.3. Model systemu transportowego 309
6.4. Problematyka rozłożenia ruchu towarowego na różne drogi w sieci transportowej 312
6.5. Jednokryterialne zadania optymalizacyjne rozłożenia ruchu w sieci transportowej 316
6.6. Wielokryterialne zadania optymalizacyjne rozłożenia ruchu w sieci transportowej 318
6.7. Przykład zastosowania - rozłożenie ruchu na drogi w korytarzu Gdańsk-Warszawa-Katowice 322
6.8. Podsumowanie 326

7. TRANSPORT KOMBINOWANY/INTERMODALNY 329
7.1. Pojęcia i technologie 329
7.2. Techniki ładunkowe w transporcie kombinowanym/intermodalnym 332
7.3. Warunki funkcjonowania transportu kombinowanego/intermodalnego 336
7.4. Systemy transportu kombinowanego/intermodalnego 338
7.5. Tendencje rozwoju transportu kombinowanego/intermodalnego w krajach Europy Zachodniej 343
7.5.1. Wielkość i struktura przewozów kombinowanych/intermodalnych 343
7.5.2. Podstawowe formy organizacyjne i powiązania funkcjonalne 352
7.5.3. Podstawowe technologie przewozów kolejowych w transporcie kombinowanym/intermodalnym 354
7.5.4. Terminale intermodalne 356
7.5.5. Systemy informacyjne 360
7.6. Rozwój transportu kombinowanego/intermodalnego w Polsce 364
7.6.1. Rynek transportu kombinowanego/intermodalnego w Polsce 366
7.6.2. Terminale intermodalne w Polsce 373
7.6.3. Przystosowanie sieci dróg kołowych i kolejowych do transportu kombinowanego/intermodalnego 379
7.6.4. Urealnienie kosztów w transporcie drogowym warunkiem rozwoju transportu kombinowanego/intermodalnego 382
7.7. Uwarunkowania i kierunki rozwoju transportu kombinowanego/intermodalnego w Polsce 383
7.7.1. Analiza SWOT dla transportu kombinowanego/intermodalnego w Polsce 383
7.7.2. Cele rozwoju transportu kombinowanego/intermodalnego w Polsce i przedsięwzięcia warunkujące ich realizację 389
7.8. Transport bimodalny przyszłościową formą transportu kombinowanego/intermodalnego drogowo-szynowego 395
7.8.1. Istota transportu bimodalnego oraz stosowane środki techniczne 395
7.8.2. Technologia zestawiania pociągu bimodalnego 397
7.8.3. Zalety i wady bimodalnego transportu drogowo-szynowego 398
7.8.4. Systemy transportu bimodalnego 399
7.9. Polityka polskiego rządu dotycząca transportu kombinowanego/intermodalnego 402
7.10. Promowanie rozwoju transportu kombinowanego/intermodalnego przez Unię Europejską 406

8. CENTRA LOGISTYCZNE 415
8.1. Pojęcie usług logistycznych i zasady ich świadczenia 415
8.1.1. Zakres kompetencji i kompleksowość usług centrum logistycznego oraz jego funkcje 423
8.1.2. Lokalizacja i techniczne wyposażenie centrów logistycznych 428
8.2. Metodyka oceny i wyboru uwarunkowań ekonomicznych budowy i eksploatacji Zintegrowanych Centrów Logistycznych 433
8.2.1. Rola i znaczenie centrów logistycznych 433
8.2.2. Istota i przedmiot działania Zintegrowanych Centrów Logistycznych (ZCL) 435
8.2.3. Metodyka oceny i wyboru ekonomicznych uwarunkowań budowy i eksploatacji ZCL 436
8.2.4. Definicja modelowego ZCL na potrzeby eksperymentalnej oceny uwarunkowań 440
8.3. Podsumowanie 480

9. ZWIĄZEK CENTRÓW LOGISTYCZNYCH Z TRANSPORTEM INTERMODALNYM 483
9.1. Centra logistyczne jako węzły intermodalnej sieci logistycznej 483
9.2. Terminale kontenerowe - czynniki wzrostu przewozów intermodalnych 485
9.3. Lokalizacja krajowych centrów logistycznych i terminali kontenerowych w międzynarodowych korytarzach transportowych 489
9.4. Konsekwencje rozproszonej punktowej infrastruktury logistycznej 491
9.5. Ocena lokalizacyjna krajowych centrów logistycznych i terminali kontenerowych 494
9.6. Uwarunkowania wpływu krajowych centrów logistycznych na wzrost wielkości przewozów intermodalnych 497
9.7. Wolny Obszar Celny jako czynnik wzrostu strumienia ładunków zjednostkowanych obsługiwanych w krajowych centrach logistycznych 498
9.8. Potencjalne korzyści wynikające ze związku Wolnego Obszaru Celnego z centrum logistycznym 499
9.9. Podsumowanie 501

10. PROBLEMY ROZWOJU TRANSPORTU W ŚWIETLE UREGULOWAŃ PRAWNYCH WSPÓLNOT EUROPEJSKICH 505
10.1. Ocena regulacji prawnych Wspólnot Europejskich 505
10.1.1. Akty normatywne regulujące politykę transportową we Wspólnotach Europejskich 505
10.1.2. Pożądane zmiany uregulowań prawnych Unii Europejskiej dotyczących racjonalizacji złożonych procesów transportowych w relacjach międzynarodowych 510
10.2. Dostosowanie uregulowań prawnych transportu w Polsce do wymogów Unii Europejskiej 513
10.2.1. Rozwój polskiego transportu w latach 2[zasłonięte]007-20 w oparciu o fundusze unijne 513
10.2.2. Ocena polskich aktów normatywnych regulujących międzynarodowe przewozy towarów pod kątem ich zgodności z przepisami unijnymi 517
10.2.3. Działania na rzecz przystosowania polskich przepisów dotyczących transportu do wymagań unijnych 523

11. RYNEK USŁUG PRZEWOZOWYCH 533
11.1. Istota rynku przewozów towarowych i jego uczestnicy 533
11.2. Udział poszczególnych gałęzi transportu w obsłudze obrotu towarowego 535
11.2.1. Udział przewoźników w obsłudze ładunków krajowych 535
11.2.2. Analiza infrastruktury transportu drogowego 536
11.2.3. Przewozy transportem drogowym 538
11.2.4. Udział przewoźników w obsłudze towarów handlu zagranicznego 539
11.3. Rola rządów w kształtowaniu rynku transportowego 541
11.4. Reguły uczciwej konkurencji w gospodarce rynkowej 544
11.5. Liberalizacja rynków transportowych 546

12. MIEJSCE I ROLA SPEDYCJI NA RYNKU KRAJOWYM I MIĘDZYNARODOWYM 549
12.1. Podstawowe pojęcia z zakresu spedycji 549
12.2. Proces spedycyjny 556
12.2.1. Pojęcie, istota i jakość procesu spedycyjnego 556
12.2.2. Struktura procesu spedycyjnego 557
12.2.3. Organizacja i przebieg procesu spedycyjnego 559
12.3. Dokumenty spedycyjne 562
12.3.1. Dokumenty spedycyjne w obrocie krajowym 562
12.3.2. Dokumenty spedycyjne w obrocie międzynarodowym 563
12.4. Organizacja i technologia wybranych usług spedycyjnych 569
12.5. Koszty, ceny i taryfy usług spedycyjnych 569
12.6. Przedsiębiorstwa spedycyjne działające na polskim rynku 574
12.6.1. Rynek usług spedycyjnych 574
12.6.2. Charakterystyka wybranych firm spedycyjnych 577

13. MARKETING USŁUG TRANSPORTOWYCH 581
13.1. Pojęcie oraz istota marketingu usług transportowych 581
13.2. Badania marketingowe i segmentacja rynku usług transportowych 583
13.3. Koncepcja marketingu mix na rynku usług transportowych 588
13.3.1. Usługa transportowa jako produkt marketingowy 588
13.3.2. Cena jako instrument marketingu mix na rynku usług transportowych 591
13.3.3. Dystrybucja jako instrument marketingu mix na rynku usług transportowych 594
13.3.4. Promocja jako instrument marketingu mix na rynku usług transportowych 595
13.3.5. Personel przedsiębiorstw transportowych 598
13.3.6. Proces świadczenia usługi i świadectwo materialne jako instrumenty marketingu mix na rynku usług transportowych 599
13.4. Rodzaje działań marketingowych na rynku usług transportowych 602
13.5. Kierunki rozwoju marketingu na rynku usług transportowych 604

14. ZINTEGROWANY ŁAŃCUCH DOSTAW 611
14.1. Pojęcie zintegrowanego łańcucha dostaw 611
14.2. Obsługa klienta w zintegrowanym łańcuchu dostaw 613
14.3. Zarządzanie zintegrowanym łańcuchem dostaw 618
14.4. Partnerstwo w zintegrowanym łańcuchu dostaw 619
14.5. Jakościowe determinanty w zintegrowanym łańcuchu dostaw 622
14.6. Zarządzanie czasem w zintegrowanym łańcuchu dostaw 627

15. TRANSPORT W SYSTEMACH LOGISTYCZNYCH 631
15.1. Pojęcie logistyki i jej geneza 631
15.2. Warunki stosowania rozwiązań logistycznych w przewozach produkcyjnych i sferze dystrybucji 634
15.3. Rozwój logistyki w krajach zachodnich 646
15.4. Rozwój logistyki w Polsce 655
15.5. Rola procesów transportowych w systemach logistycznych 663
15.6. Wykorzystanie zasad logistyki w sferze transportu 665
15.6.1. Optymalizacja przewozów 665
15.6.2. Zasady doboru środków transportu oraz technologii procesu przewozowego do zadań przewozowych 675
15.6.3. Zadania służb dyspozytorskich w organizowaniu procesu przewozowego 684
15.6.4. System informacyjno-decyzyjny w transporcie 687
15.6.5. Rachunek kosztów podstawą efektywnego świadczenia usług transportowych 688
15.6.6. Kształtowanie potencjału transportowego 691

16. KORYTARZE TRANSPORTOWE 695
16.1. Definicja i klasyfikacja 695
16.2. Korytarze krajowe ważne dla handlu zagranicznego 696
16.3. Korytarze ugrupowań regionalnych 696
16.4. Korytarze kontynentalne 698
16.5. Korytarze transkontynentalne 710
16.6. Korytarze światowe 713
16.7. Korytarze paneuropejskie 716
16.8. Kolejowe korytarze towarowe UE 717

17. KOSZTY ZEWNĘTRZNE TRANSPORTU 719
17.1. Uwagi ogólne i definicje 719
17.2. Koszty związane z wypadkami 721
17.3. Koszty związane z hałasem 726
17.4. Koszty związane z zanieczyszczeniem powietrza 727
17.5. Koszty związane ze zmianami klimatu 728
17.6. Koszty związane ze zmianami przyrody i krajobrazu 729
17.7. Dodatkowe koszty w obszarach miejskich 730
17.8. Koszty związane z produkcją, eksploatacją i utrzymaniem środków transportu 731
17.9. Całkowite koszty zewnętrzne 731
17.10. Koszty krańcowe 735
17.11. Koszty kongestii 737
17.12. Badania kosztów zewnętrznych w Europie po 1995 r. 740
17.13. Badanie kosztów zewnętrznych w Polsce 746
17.14. Internalizacja kosztów zewnętrznych 750
17.15. Uwagi końcowe 752

LITERATURA 755