SŁOWO WSTĘPNE OD AUTORA 7
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ 13
WYKAZ SKRÓTÓW I DEFINICJI PRZYJĘTYCH POJĘĆ 15
TEZY GŁÓWNE I CEL PRACY 17
1. WPROWADZENIE 19
2. STANDARDY OBLICZEŃ CAŁKOWITEJ ENERGOCHŁONNOŚCI RUCHU 25
2.1. Obliczanie zużycia paliwa metodą energochłonności ruchu 26
2.2. Obliczanie zużycia paliwa metodą bilansu węgla 29
2.2.1. Obliczanie Q za pomocą dynamicznych map emisji CO2 30
2.2.2. Obliczanie za pomocą skorygowanych dynamicznych charakterystyk emisji C02 31
2.3. Porównanie wyników obliczeń 34
3. CHARAKTERYSTYKI OGÓLNE WSPÓŁCZESNYCH SILNIKÓW I POJAZDÓW 37
3.1. Dobór charakterystyk reprezentatywnych 37
3.2. Charakterystyki emisji jednostkowej w pojazdach samochodowych 43
4. OBLICZANIE QAV W RUCHU RZECZYWISTYM 49
4.1. Obliczanie przebiegowego zużycia paliwa w ruchu rzeczywistym pojazdu z względnienicm sprawności w nieustalonych warunkach pracy 49
4.2. Obliczanie Qiv za pomocą programu EKO-DR1VE 2005: Zadania 55
4.2.1. Wyznaczanie współczynnika temperaturowego przebiegowego zużycia paliwa-QK 55
4.2.2. Sprawdzenie poprawki AQn w programie EKO-DRIVE 2005 58
4.2.3. Obliczanie Q,v w ruchu rzeczywistym metodą wybranych parametrów 61
4.2.4. Obliczenia Qav w ruchu rzeczywistym metodą kwantyfikacji prędkości średniej 70
4.2.5. Obliczanie Qav w ruchu rzeczywistym metodą kwantyfikacji prędkości chwilowej 73
4.3. Wyznaczanie QJV z uwzględnieniem (a*v) w ruchu rzeczywistym 74
4.4. Obliczanie zużycia paliwa Qav w ruchu rzeczywistym na podstawie charakterystykej i Ej 81
4.5. Metoda obliczania Q bez użycia programu EK0-DR1VE 2005 83
4.5.1. Wprowadzenie 83
4.5.2. Dobór do homologacyjnego zużycia paliwa Qm i Qd pozostałych wartości Q, 84
4.5.3. Opracowanie charakterystyk korekcyjnych AQm.d,s.F.A dla mz i fz 85
4.5.4. Obliczanie poprawek całkowitego zużycia paliwa Q = Q ±IA Qai,2 88
4.5.5. Ocena pilotażowej metody obliczeń Ko 89
5. BILANSOWANIE CAŁKOWITEJ ENERGOCHŁONNOŚCI RUCHU NA WYBRANEJ TRASIE PRZEJAZDU 91
5.1. Energochłonność stabilizacji stanu cieplnego pojazdu na trasie 91
5.1.1. Wykładnia obliczeń 91
5.1.2. Metody obliczania energochłonności stabilizacji cieplnej pojazdu 92
5.2. Manewrowa objętość Vm paliwa zużytego w samochodzie 101
5.2.1. Błąd obliczeń przebiegowego zużycia paliwa w samochodzie 101
5.2.2. Wyniki obliczeń objętości manewrowej Vm paliwa zużytego w samochodzie 102
5.3. Sens fizyczny manewrowej objętości zużytego paliwa Vm w samochodzie 103
6. OPTYMALIZACJA CHWILOWEGO ZUŻYCIA PALIWA Qch W POJEŹDZIE W FAZACH NAPĘDOWYCH 108
6.1. Wprowadzenie J0g
6.2. Program badań jQg
6.3. Wyniki obliczeń U0
6.4. Podsumowanie jjg
7. ZASADY ENERGOOSZCZĘDNEGO STEROWANIA PRĘDKOŚCIĄ POJAZDU - ECODRIVING 120
7.1. Wprowadzenie J2Q
7.2. Znaczenie i praktyczne wykorzystanie faz nienapędowych j 23
7.2.1. Sprawność napędu n,nw dwufazowym cyklu jezdnym 124
7.2.2. Statystyczna ocena ecodrivingu kierującego pojazdem na wybranej trasie przejazdu 124
7.3. Konkluzja ogólna 127
8. SPRAWNOŚĆ NAPĘDU W DWUFAZOWYM, RZECZYWISTYM CYKLU JEZDNYM POJAZDU 129
8.1. Wprowadzenie 129
8.2. Teoretyczne podstawy przeprowadzenia badań 129
5
8.3. Charakterystyka miejsca i obiektów badań 132
8.4. Obliczenia sprawności napędu r „w dwufazowym cyklu jezdnym 134
8.4.1. Wyniki pomiarów 140
8.4.2. Kontrola wyników obliczeń i danych pomiarowych 142
8.4.3. Sprawność napędu kierowcy roweru MTB 144
8.5. Wnioski końcowe 146
BIBLIOGRAFIA 149
TEMATY PRAC DYPLOMOWYCH (1[zasłonięte]999-20) 152
ZAGADNIENIA KONTROLNE Z TEMATU 155
ZAŁĄCZNIKI 1-10 159