Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

TECHNOLOGIA PERFUMERII PERFUMY RECEPTURY FRIDMAN

31-05-2012, 17:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Najwyzsza cena licytacji: 199.99 zł      Aktualna cena: 199.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2352248680
Miejscowość Kraków
Licytowało: 1    Wyświetleń: 46   
Koniec: 26-05-2012 19:22:37
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

R. A. FRIDMAN
TECHNOLOGIA PERFUMERII
Tłumaczył
mgr inż. JERZY PFANHAUSER
WYDAWNICTWO
PRZEMYSŁU LEKKIEGO i SPOŻYWCZEGO WARSZAWA 1955
Tytuł oryginału: P. A. CßpHflMaH - - TexHOJiorHH napt|)K)MepHH riHiii,enpoMH3flaT, MocKBa 1949





W książce podane są naukowe podstawy techniki perfumeryjnej. W szczególności omówione są w niej surowce stosowane w przemyśle perfumeryjnym, teoria odczuwania zapachów i zasady tworzenia kompozycji perfumeryjnych, od najprostszych do najbardziej złożonych. Osobny rozdział poświęcony jest praktyce kompozycyjnej, tj. rozwijaniu umiejętności odczuwania zapachów. Cenną część książki stanowi rozdział podający recepty oraz technikę doboru substancji zapachowych przy tworzeniu kompozycji do perfum, wód ko-łońskich i innych wyrobów perfumeryjno-kosmetycznych, jak również przy układaniu kompozycji dla szeregu gałęzi przemysłu spożywczego. W części technologicznej książki podane są metody produkcji wyrobów perfumeryjno-kosmetycznych, sposoby przygotowywania nastojów, ekstraktów, przechowywania naturalnych i sztucznych substancji zapachowych.
kompozycji Up.
Całość książki wzbogacają wielojęzyczne tablice nazw substancji zapachowych.
Książka przeznaczona jest dla personelu inżynieryjno-tech-nicznego oraz pracowników laboratoryjnych zakładów przemysłu perfumeryjnego.
Opiniodawca dr ROMUALD KL.1MEK
Redaktorzy naukowi WPLiS: mgr inż. KRYSTYNA OZAROWSKA mgr inż. SYLWIJVA WIEW1ÓRKOWA. inż. ANNA ZBIKOWSKA
Redaktor techniczny J. Grzegorzewski Korektor techniczny M. Wojciechowska





SPIS TREŚCI

Przedmowa do wydania polskiego........... 7
Przedmowa................... 9
Rozdział I. Z historii perfumerii............. 11
Rozdział II. Podstawowe materiały stosowane w perfumerii...... 13
Substancje zapachowe............... 13
Pojęcia ogólne................ 13
Olejki eteryczne............... 13
Olejki ekstrakcyjne.............. 14
Żywice, balsamy, suszone surowce roślinne i zwierzęce, pomady kwiatowe i olejki antyczne.............. 15
Syntetyczne substancje zapachowe.......... 17
Spirytus.................. 19
Woda................... 21
Rozdział III. Teoria odczuwania i przyjmowania zapachów...... 22
Anatomia i fizjologia organu powonienia ......... 22
Psychofizjologia powonienia............, 25
Mechanizm działania substancji zapachowych na organ powonienia . . 27
Fizjologiczne wyjaśnienie zjawisk zapachowych....... 27
Chemiczne wyjaśnienie zjawisk zapachowych....... 27
Odorymetria (pomiary progów pobudliwości węchowych) ..... 28
Klasyfikacja zapachów.............. 30
Psychologiczne podstawy wrażeń zapachowych........ 32
Rozdział IV. Zasady sporządzania kompozycji perfumeryjnych..... 35
Istota i przeznaczenie kompozycji............ 35
Wpływ ilościowej zmiany składników mieszaniny na zmianę zapachu . . 42
Charakterystyczne cechy kompozycji perfumeryjnych...... 46
Łączenie substancji bliskich zapachowo, przyjemnie pachnących ... 46
Łączenie substancji bliskich zapachowo, lecz nieprzyjemnie pachnących 47
Łączenie silnie kontrastujących substancji zapachowych ..... 47
Egzaltory, czyli wibratory..........1 . . . 49
Utrwalacze................. 50
Właściwe utrwalacze i samoutrwalacze......... 51
Synergenty i antagonenty.............. 54
Realizm i naturalizm w perfumerii............59
Rozdział V. Istota fizyczno-chemicznych procesów dojrzewania roztworów substancji zapachowych i metody ich przyspieszania....... 60
Rozdział VI. O zawartości substancji zapachowych w wyrobach perfumeryjnych i kosmetycznych............... 65
Rozdział VII. Praktyka kompozycyjna............ 67
Rozdział VIII. Komponowanie perfum i wód kolońskich (technika doboru substancji zapachowych) . .... ........ 70
Pojęcia ogólne................. 70
Charakterystyka ważniejszych kompozycji i sposoby ich tworzenia . . 72
Kompozycje jednokierunkowe............. 72
Grupa bzu................. 72
Grupa jaśminu................ 80
Grupa fiołka................ 84
Grupa wrzosu................ 89
Grupa koniczyny............... 96
Grupa piżma................. 103
Grupa narcyzu................ 107
Grupa hiacyntu............... 108
Grupa goździka ............... 111
Grupa róży................. 112
Grupa akacji................ 114
Grupa zapachów owocowych............ 118
Kompozycje wielokierunkowe............. 122
Rozdział IX. Wody kolońskie i toaletowe........... 124
Wiadomości ogólne................ 124
Utrwalanie zapachu zwykłych i kwiatowych wód kolońskich . . . 127
Zwykłe wody kolońskie zmodernizowane.......... 129
Wody kolońskie kwiatowe (tzw. kwiatówki)......... 131
Wody toaletowe................ 132
Rozdział X. Imitacje prawdziwych (naturalnych) substancji zapachowych . 136
Rozdział XI. Kompozycje kosmetyczne............ 143
Pojęcia ogólne................. 143
Recepty dla niektórych kompozycji do kosmetyków ..... 144
Kompozycje do kremów.............. 144
Kompozycje do brylantyny............. 146
Kompozycje do pudrów.............- 146
Rozdział XII. Kompozycje do mydeł toaletowych......... 147
Charakterystyka doboru substancji zapachowych do mydeł toaletowych . 147
Recepty niektórych kompozycji do mydeł ......... 157
Rozdział XIII. Kompozycje dla przemysłu spożywczego i tytoniowego . . 166
Wiadomości ogólne................ 166
Recepty niektórych esencji spożywczych........... 168
Recepty esencji spożywczych z naturalnymi substancjami zapachowymi . 174
Recepty esencji dla przemysłu wódczano-likierowego . . . . . . 178
Recepty niektórych kompozycji do tytoniu......... 181
Rozdział XIV. Technologia kompozycji............ 183
Aparatura.................. 183
Metody mieszania substancji zapachowych......... 185
Rozdział XV. Technologia wyrobów perfumeryjnych z kompozycji .... 186
Określanie mocy spirytusu............. 186
Przechowywanie spirytusu..........., , 188
Rozpuszczanie kompozycji............. 189
Metody przygotowywania wód kolońskich.......... 189
Leżakowanie perfum, wód kolońskich i toaletowych...... 191
Specjalne metody leżakowania wód kolońskich...... 192
Filtrowanie perfum, wód kolońskich i toaletowych....... 193
Wymrażanie perfum i wód kolońskich.......... 195
Przygotowywanie nastojów............. 196
Pojęcia ogólne i terminologia........... . 196
Charakterystyka nastojów............. 196
Rozpuszczalniki................ 197
Rozdrabnianie surowców............. 197
Metody sporządzania wyciągów........... 197
Czas kontaktu suchego surowca ze spirytusem....... 200
Odbarwianie nastojów.............. 200
Recepty nastojów................ 201
Roztwory sztucznych i naturalnych substancji zapachowych, stosowanych w przemyśle perfumeryjnym.......... 206
Otrzymywanie wyciągów (ekstraktów) z pomad kwiatowych .... 207 Przechowywanie olejków eterycznych, syntetycznych substancji zapachowych i kompozycji . ............. 208
Poprawianie zżywiczałych olejków eterycznych....... 209
Wewnątrzzakładowy transport półproduktów........ 209
Mycie naczyń................. 210
Fasowanie.................. 213
Załącznik I. Krótki przegląd wiadomości o naturalnych i syntetycznych sub- ^
stancjach zapachowych.......... ^
Naturalne substancje zapachowe..........
Syntetyczne substancje zapachowe........-
Załącznik II. Metody badań substancji zapachowych . . .... - - 318
Fizyczne metody badań............ - 322
Chemiczne metody badań.............
Włącznik III Zestawienie nazw naturalnych substancji zapachowych (pachni-
ą dî) w języku polskim, rosyjskim, niemieckim, francuskim, angielskim ^
i łacińskim.................
Załącznik IV. Zestawienie nazw naturalnych substancji zapachowych w języku ^
rosyjskim i polskim..............
Załącznik V. Zestawienie nazw naturalnych substancji zapachowych w języku ^
niemieckim i polskim...............
Załącznik VI. Zestawienie nazw naturalnych substancji zapachowych w języku ^
francuskim i polskim..............
Załącznik VII. Zestawienie nazw naturalnych substancji zapachowych w języku ^
angielskim i polskim...............
Załącznik VIII. Zestawienie nazw naturalnych substancji zapachowych w je-
zyku łacińskim i polskim.............
Załącznik IX. Wyjaśnienie zastrzeżonych nazw handlowych ważniejszych sub- ^
stancji zapachowych - -............
Wykaz piśmiennictwa.............





PRZEDMOWA do wydania polskiego

Wśród licznych wydawnictw technicznych ż zakresu przemysłu chemicznego i spożywczego, jakie w ciągu ostatnich 10 lat ukazały się na pólkach księgarskich odczuwa się wyraźny brak książek z zakresu przemysłu perfumeryjnego. Lukę tę ma wypełnić tłumaczenie książki R. A. Fridmana, książki z wielu względów przydatnej także dla naszego, młodego przemysłu perfumeryjnego.
W Polsce Ludowej z własnych roślin olejkodajnych produkujemy już obecnie cały szereg olejków eterycznych stosowanych w perfumerii, jak olejki: miętowy, kolendrowy, tatarakowy, szałwii królewskiej, rumianku niebieskiego, sosnowy, jodłowy itp. Dysponujemy również własnymi ważnymi izolatami i syntetykami, jak: mentol, linalol, octan linalilu, terpineol eter dwufenylowy (sztuczne geranium), octan trójchlorometylofenylokar-binylu (tzw. rozinal) i innych. Jednak większość naturalnych olejków eterycznych i sztucznych substancji zapachowych jak: izolaty, balsamy, żywice, rezynoidy, utrwalacze zwierzęce itp. jesteśmy zmuszeni importować ze względu na nasze warunki klimatyczne.
Substancje te są niezbędnymi składnikami do tworzenia własnych kompozycji perfumeryjnych, bez uciekania się do importu gotowych kompozycji zagranicznych. Niestety nie mamy jeszcze dobrych kompozytorów-,perfumiarzy. Nie mieli się kiedy i gdzie wyszkolić, gdyż istniejące przed 1939 r. firmy prywatne w dużym stopniu opierały się na licencjach i receptach zagranicznych.
W rozdziałach od IV do VIII swego podręcznika wprowadza R. A. Fnd-man czytelnika w tajniki i zasady tworzenia kompozycji zapachowych, podstawowych „baz" kwiatowych i wyjaśnia rolę tzw. utrwalaczy, egzal-torów i sijnergentów. Podaje konkretne wskazówki, jak należy uczyć się rozróżniania poszczególnych zapachów od najprostszych do złożonych kompozycji. Jest to materiał wyjątkowo interesujący i cenny dla naszych młodych kadr perfumiarzy.
W dalszej części książki podaje R. A. Fridman obszerny zbiór recept dla perfum, zwykłych i kwiatowych wód kolońskich, wód toaletowych, kompozycji da mydeł, pudrów, kremów, a nawet kompozycji dla przemysłu spożywczego, tj. esencji owocowych i roztworów do aromatyzowania tytoniu.
W receptach niejednokrotnie nie jest jasno podane jaki olejek należy użyć: naturalny czy sztuczny, absolutny czy konkretny. Daje to jednak kompozytorowi pewną dowolność w sporządzaniu zestawu i ułatwia pracę kompozytora-perfumiarza, który musi mieć zawsze na względzie moment kalkulacyjny, biorąc pod uwagę dużą rozpiętość cen poszczególnych substancji zapachowych.
Dalszym walorem książki mającym znaczenie praktyczne jest dosyć wyczerpujący opis własności fizyczno-chemicznych naturalnych i syntetycznych substancji zapachowych, co daje możność laboratoryjnego identyfikowania próbek oraz kontrolowania ich jakości.
Wartość książki w wysokim stopniu podnoszą załączone na końcu książki zestawienia (w sześciu językach) prawidłowych nazw naturalnych substancji zapachowych.
Pouczające dla naszych zakładów produkcyjnych są rozdziały podające technologię wód kolońskich i perfum, sposoby sporządzania nastojów, rozdrabniania surowców, wymrażania i odstawania perfum i wód, przechowywania olejków eterycznych, poprawiania zżywiczałych olejków itp.
Należy się spodziewać, że niniejsze tłumaczenie odda duże usługi w pracy personelowi inżynieryjno-technicznemu naszych zakładów przemysłu perfumeryjno-kosmetycznego i pracownikom tych gałęzi wytwórczości, w których sprawa aromatyzowania surowca (przemysł tytoniowy) i zagadnienie esencji owocowych (wódki gatunkowe, wody gazowane, namiastki spożywcze itp.) są aktualne.
PRZEDMOWA
W życiu codziennym substancje zapachowe mają duże znaczenie. Na przykład trudno sobie wyobrazić dzisiejsze życie bez mydła toaletowego, wody kolońskiej, perfum, mnóstwa wyrobów kosmetycznych, nie mówiąc już o napojach bezalkoholowych i wyrobach cukierniczych. Wszystkie te wyroby odznaczają się przyjemnym zapachem, cechuje je pewna swoistość i wielka różnorodność.
Stalinowskie pięciolatki zapewniły Związkowi Radzieckiemu ogromny rozwój wszystkich gałęzi gospodarki narodowej, podniesienie stopy życiowej mas pracujących i wzrost ich kulturalnych potrzeb. W związku z tym. wytworzyły się sprzyjające warunki dla rozwoju przemysłu perfumeryjnego. Stąd wynikła potrzeba usystematyzowania, a w znacznym stopniu stworzenia naukowych podstaw do praktycznego stosowania substancji zapachowych.
Jeśli chemiczna strona zagadnienia, tj. otrzymywanie substancji zapachowych z surowców roślinnych oraz otrzymywanie ich metodami syntezy, osiągnęła dostatecznie wysoki szczebel rozwoju w zakresie zarówno teoretycznego uzasadnienia jak i praktycznego przetwórstwa, to dziedzina racjonalnego stosowania substancji zapachowych, tj. teoria tworzenia pełnowartościowych i przyjemnych kompozycji do ostatnich czasów silnie odbiegała od praktyki i potrzeb.
Książka R. A. Fridmana jest pierwszą próbą wypełnienia istniejącej luki, bowiem w literaturze fachowej do tej pory nie ma pracy, która by dostatecznie jasno oświetlała zagadnienia teorii zestawiania mieszanin zapachowych. Bo chociaż wśród zagranicznych wydawnictw można znaleźć dość dużo książek z obiecuj ajcymi na pierwszy rzut oka tytułami, to jednak żadna z nich nie wytrzymuje poważnej krytyki, gdyż zawierają one tylko większą lub mniejszą ilość przepisów, których istotnym celem jest reklama wyrobów danej firmy. Autorzy tych książek wykonują raczej firmowe reklamowe zamówienie niż dokonują popularyzacji przemysłowych doświadczeń. Tylko pracownicy radzieckiego przemysłu perfu-meryjnegO' mogą rzeczywiście łączyć teorię z praktyką, mogą przekazywać swoje doświadczenia nowym kadrom i w ten sposób przyczyniać się do dalszego rozwoju przemysłu.
R. A. Fridman w swojej książce po raz pierwszy podaje naukowe podstawy teorii zestawiania kompozycji zapachowych dla przemysłu.
Niewątpliwie oryginalną i doniosłą częścią książki R. A. Fridmana są rozdziały poświęcone teorii kompozycji. Pomysł wykorzystania do tego celu zespolonych wrażeń, wywoływanych węchowymi podrażnieniami, ma swoją historię!. Napotykane jednak w literaturze wskazówki mają sporadyczny i nieskoordynowany charakter i odnoszą się głównie do psycho-fizjologicznych badań poszczególnych substancji zapachowych, a nie złożonych mieszanin, jakimi powinny być zawsze kompozycje perfumeryjne.
Następnie całkowicie oryginalnym teoretycznym uzasadnieniem sposobu tworzenia złożonych perfumeryjnych kompozycji jest przyjęta przez autora analogia (bardzo ostrożna i zasadnicza) do wrażeń muzycznych
Można się nie zgadzać co do stosowanej w pewnych wypadkach przez autora terminologii, a mianowicie, czy słuszne jest używanie terminów muzycznych (harmonia, motyw, melodia itp.) oraz czy należy tworzyć w tym celu nowe terminy. Istota jlednak zagadnienia nie ulega zmianie ' Terminy te bowiem nie są zbytnio specjalne, a ponadto charakteryzują one w znacznym stopniu zarówno całokształt, jak i kolejność spostrzeżeń, dających w połączeniu wrażenie szeroko zespolonego porządku.
Dlatego wydaje mi się cenny i nowy punkt widzenia autora w sprawie rozwiązania problemu tworzenia kompozycji perfumeryjnych na naukowej podstawie. Dalsze pogłębienie dróg wyznaczonych przez autora doprowadzi do ściślejszego ustalenia szeregu momentów, wytkniętych na razie nieco schematycznie.
Drugą osobliwością książki R. A. Fridmana jest technologiczne opracowanie części receptowej. W odróżnieniu od większości podręczników zahaczających tylko o dziedzinę perfumeryjnych i zapachowych kompozycji autor nie daje zwykłego wykazu przypadkowych receptur, ale systematycznie prowadzi czytelnika do otrzymywania potrzebnych produktów przez świadome i kolejne cieniowanie lub nasilanie żądanego efektu, wykorzystując zarówno skład kompozycji, jak i kolejność wrażeń zapachowych różnych substancji zapachowych, wprowadzanych do kompozycji. W ten sposób autor daje czytelnikowi metodę tworzenia kompozycji w zależności od upodobań i chęci uzyskania tego lub innego efektu, a nie narzuca gotowych recept.
W końcu chciałem zaznaczyć, że zasadnicze tezy książki R. A. Fridmana mogą stać się bodźcem do dalszych badań problemów zapachowych. Oczywiście prace tego rodzaju wymagają zespolonych wysiłków chemików i technologów przemysłu substancji zapachowych i wyrobów perfumeryjnych z jednej strony oraz fizjologów badających funkcje nerwowe wyższego rzędu z drugiej. Szereg zagadnień wysuniętych przez R. A. Fridmana jest interesujący również i ze względu na metodykę i powinien doprowadzić do opracowania oryginalnych i nowych sposobów badawczych w zakresie otrzymywania substancji zapachowych i ich mieszanin. Wykonanie tego zadania może się okazać bardzo owocne z punktu widzenia teoretycznego i przemysłowego.
Nowoczesne i oryginalne ujęcie przez R. A. Fridmana zagadnień dotyczących teorii kompozycji perfumeryjnych jako podstawy procesu technologicznego może w dalszym jej rozwoju doprowadzić do dalszego podniesienia wszystkich wskaźników tej gałęzi przemysłu.

Zasłużony pracownik nauki doktor nauk technicznych
prof. B. N. RUTOWSKI 3, VI 1948 rok





SKOROWIDZ RZECZOWY

A
Absolutne olejki (absoluty) 13, 14 Acetal dwuamylowy aldehydu fenylo-octowego 262
— dwubutylowy aldehydu fenylooc-towego 262
— dwuetylowy aldehydu fenylooeto-wego 262
— dwuizobutylowy aldehydu fenylo-octowego 262
— dwumetylowy aldehydu fenylooc-towego 262
— dwupropylowy aldehydu fenylo-octowego 263
Acetoeugenol 263 Acetofenon 263
— dwumetylu 263 Acetyloanizol 263 Acetyloizoeugenol 264 Acetylojonon 264 Ajowanowy olejek 220
Akacji farnezjańskiej olejek 221 Akacja farnezjańska, kompozycje perfumeryjne 88—89
— kompozycje do mydeł 157. -------perfumeryjne 115
Akacjowy olejek 220 Akord dysonansowy 40 Akordy główne 40
— proste (pierwiastkowe) 37
— rozwinięte 37
— złożone 37
Aldehyd a-amylocynamonowy 264
— anyżowy 265
— benzoesowy 265 Aldehyd brzoskwiniowy 269
— C7 265
— C8 265
— C9 266
— Cio 266—267
— Cn 267
— C,2 268
— C13 268
— Ci4 (norm.) 268
— Ci4 (tak zwany) 269
— C16 269
— C18 269
— cynamonowy 269
— decylowy 270
— duodecylowy 270
— dwuhydrocynamonowy 270
Aldehyd enantowy 270
— fenylooctowy 270
— a-fenylopropionowy 270
— /?-fenylopropionowy 270
— furanowy 287
— heptylowy 265
— heksylowy 288 '
-' hydratropowy 270
— hydrocynamonowy 270
— izokaprynowy 267
— jaśminowy 264
— ?/-kaprynowy 266
— kokosowy 269
— kuminowy 271
Aldehyd p-metylofenylooctowy 271
— metylononylooctowy 268
—- metylononylopropionowy 268
— /7-metylononylowy 266
— mirystynowy 268
— nonylowy 271
— oktylowy 271 -------(norm) 265
— pelargonowy 271
— poziomkowy 269
— różany 266
— Syringa 271
— n-tetradecylowy 268
— p-tolilooctowy 271
— trój decylowy 268
— undecylowy 267
Aldehydów oznaczenie zawartości 327—
-328 Alkohol benzylowy 271
— ce-benzylopropylowy 281
— benzyloizopropylowy 274
— C8 (norm.) 271—272
— Co (drugorzędowy) 272
— C9 (norm.) 272
— Cio (norm.) 272
— Cii (norm.) 272
— Ci2 (norm.) 273
— cynamonowy 273
— decylowy 273
— duodecylowy 273
— dwuhydrocynamonowy 274 Aldehyd enantowy 273
— fenyloetylowy 273
— fenylometylowy 271
— fenylopropylowy 274 Alkohol heksylowy 288
— hydrocynamonowy 274
— izopropylobenzylowy 274

Alkohol izopropyłowy 274
— kaprylowy 272
— kuminowy 274
— laurynowy 273
— nonylowy 274
— oktylowy 272
-------drugorzędowy 272
— pelargonowy 272, 274
— propylowy (izo) 274
— styrolilowy 273
— undecylowy 273 Alkoholometryczny wykres, sposób korzystania 187—188
Ambra 224
— sztuczna 136
— kompozycje do mydeł 157 -------perfumeryjne 105
— sztuczna 136 Ambretol 309 Ambretowy olejek 221 Ambretowych ziaren olejek 221 Anatomia organu powonienia 22—25 Anetol 274
Antagonenty 54—59 Antranilan etylu 275
— metylu 275 Antyczne olejki 15, 16 Anyżan etylu 275 Anyżowy olejek 222
Anyżu gwiazdkowego olejek 232 Aparatura 183—184
Badianowy olejek 223 Balsamów badanie 329
— stałe 329 Balsamy 15 Bas 37, 71
Bazy kompozycyjne 40
Begonia, kompozycje do mydeł 157
— kompozycje perfumeryjne 83 Benzaldehyd 265 Benzoesowa żywica 223 Benzoesan benzylu 275
— etylu 275
— eugenolu 276
— fenyloetylu 276
— izoamylu 276
— izobutylu 276
— metylu 277 Benzofenon 277 Benzylidenoaceton 277 Benzylobenzen 277, 281 Benzyloizoeugenol 277 Benzylokarbinol 273 Benzylometylokarbinol 278 Bergamiol 307 Bergamotowy olejek 224
-------sztuczny 137
Bez, kompozycje do mydeł 163
-------perfumeryjne 72—75
Biurety kalibrowane 183—184 Bobrowy strój 224, 234 Bromelia 283 Bromostyren 278 Brzozowych pąków olejek 224
Bursztynian dwuetylu 278 Buwardia, kompozycja do perfum 110—111
Cedrowy (z drewna) olejek 225 Champaca, kompozycje perfumeryjne 121 Chinowa woda 132, 133
-------kompozycje 134
Chryzantemy, kompozycje do mydeł 162 Chypre, kompozycje do mydeł 166
-------perfumeryjne 90—91
Cybet 225
- sztuczny 137
Cyklamen, kompozycje do mydeł 164
-------perfumeryjne 76—77
Cynamal 269 Cynamonian benzylu 278
- cynamylu 279
- etylu 279
- fenyloetylu 279
- izoamylu 279
- metylu 279
- terpinylu 280 Cynamonowy olejek 137, 225
-------chiński (kasjowy) 225
Cyprysowy olejek 226
Cytral 280
Cytronelal 280
d-Cytronelol 280
1-Cytronelol 280
Cytronelolu zawartości oznaczenie 326—
-327
Cytronelowy olejek 226 Cytrynowy — 226—227
-------z liści 227
Ciężaru właściwego oznaczanie 319 Czeremcha, kompozycja do mydeł 166
D
Dezodoryzacja 54
Dobór substancji zapachowych do mydeł toaletowych 147—156 ------- — perfumeryjnych 70—72
Dodekanal 268
Dodekanol 273
Dojrzewanie kompozycji 60—65
Dolny rejestr 39, 40, 71
Dwufenyloketon 277
Dwufenylometan 281
Dwumetyloacetałe 263
Dwumetyloantranilan 281
Dwumetylobenzylokarbinol 281
Dwumetylooktanol 282
Dwuoctan fenyloglikolu 306
Dysonansowy akord 40
Dżyndżergrasowy olejek 227
E
Eglantyna 282 Egzaltory 49
Ekonomia substancji zapachowych 65— -67
Ekstrakcyjne olejki 13, 14—15 Ekstrodory 13, 14
Elementarna (ekspresowa) metoda mieszania kompozycji 185 Enantol 265 Esencja agrestowa 171
— anana'sowa 168
— Angielska gorzka 178
— arakowa 169 Esencje bukietowe 173 Esencja bergamotowa 175
— Benedyktyn 179
— Cacao-Choix 179
— Chartreuse 181
— chinowa gorzka 181
— chmielowa 174
— Cola 176
— Creme brulé 176 Esencja Curacao 180
— cytrynowa 171, 177 -------(cukiernicza) 177
— czekoladowa 178
— daktylowa 174
— do octu 173
— Duchesse 176
— dyniowa 170, 176
— gorzkich migdałów 169
— godździkowa 176
— grenadynowa 170, 179
— gruszkowa 170, 176 - — imbirowa 170
— jabłkowa 172, 174
— jagodowa (z czarnych jagód) 178
— kakaowa 176
— kardamonowa 176 ^
— kawowa 171, 176
— koniakowa 171, 179—180 -------cukiernicza 179—180
— Madera 180
— Malaga 180
— malinowa 171
— mandarynkowa 171
— Marzanka 170
— miodowa 172
— mirabelkowa 172
— morelowa 168 -------(Abrykotyna) 178
Esencja muszkatołowa 178
— Muskat lunel 180
— orzechowa 172
— pigwowa 169
— pomarańczowa 168 -------(cukiernicza) 174—175
— Portwein 180
— porzeczkowa (z czarnej porzeczki) 173,178
— renklodowa 173
— Spotykacz 180
— śliwkowa 173, 178
— ukraińska przepalanka 180
— waniliowa 169
— winogronowa 179
— wiśniowa 169, 175
— Xeres 180
— żubrówka 179
Bsmeralda, kompozycje perfumeryjne 94
Ess-Bouquet, kompozycje perfumeryjne 122, 123
Ester metylowy kwasu oktynokarboksy-lowego 282
-----------decynokarboksylowego 282
-----------heptynokarboksylowego 282
Estragol 298
Estrów geraniolu zawartości oznaczenie 325
Eter butylowy //-naftolu 282
— dwufenylowy 282
— enantowy 282—283
— etylowy /S-naftolu 283 Eter fenylowy m-krezylu 283
— fenylowy o-krezylu 283
— fenylowy /?-naftolu 283
— i zobutyłowy /î-naftolu 284
— metylenowy aldehydu protokate-chinowego 284
— metylowy aldehydu protokatechi-nowego 284
— metylowy /?-naftolu 284 Eteryczne olejki 13 Etykietowanie 217 Etyloamylokarbinol 272 Etylodecylokarbonian 284 Etylojonon 284 Etylokumaryna 285 Etylowanilina 285 Eugenol 285
Eukaliptusowo-cytrynowy olejek 229 Eukaliptusowy olejek 228
Fantazyjne kompozycje 36
Farnezol 285
Fazy zapachowe perfum 41
Fenoli zawartości oznaczanie 328
Fenyloetanol 273
/?-Fenyloetylodwu metylokarbinol 286
Fenylometakrezol 283
Fenylooctan etylu 286
Fenylooctan fenyloetylu 286
— izobutylu 286
— m-krezylu 286 Fenylooctan p-krezylu 286 Fenylopropenal 269 Fenylopropenol 273 Fiksatory 50 Fiksodory 13, 14 Filtrowanie 193—194
Fiołek, kompozycje do mydeł 185 -------perfumeryjne 84—88
Fiołkowy olejek 229
Fizjologia organów powonienia 22
Fizyczno-chemiczna istota procesów dojrzewania 60
Fleur d'Amourette, kompozycje perfumeryjne 94
— d'Oranger,-------120
Fougere, kompozycje perfumeryjne 92 Frakcyjna metoda mieszania kompozycji 185—186 Ftalan dwuetylu 287 Ftalan dwumetylu 287
Furfurol 287 Furol 287
Gardenia, kompozycje do mydeł 157 ------perfumeryjne 83—84
Geranial 280
Geraniol 287
Geraniowy olejek 229
------indyjski 230
------ turecki 230
Glicynian metylofenyloetylu 269
Głóg, kompozycje perfumeryjne 116— -117
Gorzkich migdałów olejek 230 ----------(bezterpenowy) sztuczny 137
Goździkowy olejek 231
Goździk ogrodowy, kompozycje perfumeryjne 111
Górny rejestr 39, 71
Groszek pachnący, kompozycje do mydeł 159 ----------perfumeryjne 109—110
Grupa akacji 114—118
— bzu 72—79
— fiołka 84—89
— goździka 111—112
— hiacyntu 108—111
— jaśminu 80—84
— koniczyny 96—103
— narcyzu 107—108
— zapachóv owocowych 118—121
— piżma 103—107
— róży 112—114
— wrzosu 89—96 Gumożywic badanie 329 Gwajakowy olejek (z drewna) 231 Gwiazdkowego anyżu olejek 232
H
Harmonijne wypełnienie 37, 71 Heksylometyloketon 288 Heksylowy aldehyd 288 Heksylowy alkohol 288 Heliotrop, kompozycje do mydeł 158
------perfumeryjne 117—118
Heliotropina 288 Henninga klasyfikacja 30
------poszerzona 68
Heptylan metylu 288 Heptylowy aldehyd 288 Heptylowy alkohol 288 Heptynokarboksylan metylu 282 Hiacynt, kompozycje do mydeł 158
------perfumeryjne 108—109
Homologia zapachów 32 Hydrochinon dwumetylowy 289 Hydroksycytronelal 289
Idalina, kompozycje perfumeryjne 95—
-96 Ideal,------96
Imitacja naturalnych substancji zapachowych 136 Indol 289
Intensywność zapachu 28 Iron 289
Irys, kompozycje perfumeryjne 84—88 Irysowy olejek 232 Istota kompozycji 35 Izoeugenol 290 Izomaślan cynamylu 290
— nerylu 290
— oktylu (norm.) 290 ------(drugorzędowy) 291
Izopropylobenzylokarbinol 291 p-Izopropylometakrezol 316 Izosafrol 291 Izowalerianian amylu 291
— benzylu 291
Jałowcowy olejek 232 Janowiec, kompozycje perfumeryjne 119 Jara-jara 291
Jaśmin, kompozycje do mydeł 159 ------perfumeryjne 80—82
— sztuczny 80 Jaśminowy aldehyd 292
— olejek 233 Jednokierunkowe zapachy 33
— kompozycje 72
Jodłowy (jodły syberyjskie) olejek 233 Jokey-club, kompozycje perfumeryjne
122, 124 Jonon 292 a-Jonon 292 /?-Jonon 292
K
Kanangowe zapachy 121 Kanangowy olejek 233 Kapronian izoamylu 293 Kastoreum (strój bobrowy) 234 Ketonów zawartości oznaczanie 327—328 Klasyfikacja zapachów 30
------grupowa 32
------wg zasadniczych tonów 33
Klej do etykiet 218 Kminkowy olejek 234 Kolendrowy olejek 235 Kolońska ambrowana 130
— fryzjerska 131
— higieniczna 131
— kwiatowa 124, 131
— przygotowanie 125—126
— pojedyncza 126
— podwójna 126
— potrójna 126
— zmodernizowana 129
— zwykła 124
Kombinowana metoda mieszania kompozycji 186
Komponowanie 35
Kompozycje do brylantyny 145 ------kremów 144—145
— do mydeł toaletowych 147
Kompozycje mydeł toaletowych Akacja 157
----------Ambra 157
----------Begonia 157
------'— Bez 163
------— Chryzantemy 162
----------Chypre 166
----------Cyklamen 164
----------Czeremcha 166
----------Fiołek 165
----------Gardenia 157
Kompozycje do mydeł toaletowych
----------Groszek pachnący 159
----------Heliotrop 158
----------Hiacynt 158
----------Jaśmin 159
----------Konwalia 160—161
----------Kwiat jabłoni 162—163
------— Lawenda 160
------ — Lewkonia 161
----------Lilia 161
-------— Magnolia 161
----------Orchidea 161
—------Poziomka 160
----------Paproć 165
----------Róża 162
----------Świeże siano 162
----------Trefle 164
----------Ylang-ylang 160
------octów toaletowych 135
------perfum i wód kolońskich 72—
-132
------pudrów 145—146
------tytoniu 181—189
— dla przemysłu spożywczego 166—181
— kosmetyczne 143—146
— perfumeryjne 72—131 ------Akacja 115
------Ambra 105
------Akacja farnezjańska 88—89
------Bay-Rum 135
------Begonia 83
Kompozycje perfumeryjne Bez 72—75
----------biały 75
----------francuski 73
---------- perski 75
---------- turecki 74
------Buwardia 110—111
------Champaca 121
------Chypre 90—91
------Cyklamen 76—77
------Ess-Bouquet 122, 123
— — Esmeralda 94
------Fiołek 84—88
---------- biały 86
----------leśny 87
----------nicejski 87
----------niebieski 86
—------parmeński 86
------Fleurs d'Amourette 94—95
------Fougere 92
------Gardenia 83—84
------Głóg 116—117
------Goździk ogrodowy 111
------Groszek pachnący 109—110
------Heliotrop 117—118
------Hiacynt 108—109
Kompozycje perfumeryjne Hiszpańska skóra 106—107
------Idalina 95—96
------ Ideal 98
------Irys 84—88
------Janowiec 119
Kompozycje perfumeryjne Jaśmin 80—82
---------- biały 81
---------- paryski 82
----------prowansalski 81
----------wschodni 82
----------zmodernizowany 82
------Jokey-Club 122, 124
------Koniczyna biała 98
----------czerwona 97
------Konwalia 75—76
------Kwiat jabłoni 118
----------lipy 77
----------pomarańczy 120
------Kwitnące maki 102—103
------Kwitnący mech 94
------Lewkonia 112
------Lipa 78
------Lonicera 78—79
------Magnolia 82—83
------Mille Fleurs 122, 123
------Mimoza 116
------Narcyz 107—108
------Orchidea 98—102
------Paproć leśna 92
------Peau d'Espagne 106—107
------Piżmo 105—106
------Pompeuse 122, 124
------Preparatów z igliwia 16
------Quelques Fleurs 122
Kompozycje perfumeryjne Rezeda 89
------Rosyjska skóra 107
------Róża 113—114
------Sandał 95
------Świeże siano 103
------Skóra rosyjska 107
------Trefle 97—98
------Tuberoza 114
------Wetiwer 95
------Wiosenne kwiaty 122—123
------Wiciokrzew 78—79
— - Wrzos 92, 93 ------Ylang-Ylang 121
— wielokierunkowe 122—124 Koniakowy ester 20
— olejek 20, 21
Koniczyna, kompozycje perfumeryjne
96—98 Konwalia — do mydeł 160
------perfumeryjne 75—76
Konkrety (stałe) olejki 13, 14
Korkowanie flakonów 216
p-Krezol metylu 293
Krategon 297
Krystaliczne utrwalacze 51
Kumaryna 293
Kuminol 271
Kwas fenylooctowy 293
Kwiat lipy, kompozycja do perfum
77—78 — jabłoni, kompozycje do mydeł 162
-163
Kwiat jabłoni, kompozycje perfumeryjne 118—119
Kwiatowe pomady 13, 15 — wody kolońskie 131
Kwiat pomarańczy, kompozycje do perfum 120—121
Kwiatu - olejek 120
Kwitnące maki, 102—103
Kwitnący mech, kompozycje perfumeryjne 94
Labdanum 236
Labdanowy olejek 236
Laurowy olejek 236
Laurynian etylu 294
Laurynowy aldehyd 294
Laurynowy alkohol 294
Lawenda, kompozycje do mydeł 160
Lawendowy olejek 236
-------sztuczny 137
Lemongrasowy olejek 237 Lepkość i utrwalanie 50, 51
— pozorna 52
— umowna 53
Lewkonia, kompozycje do mydeł 161
-------perfumeryjne 112
Liczby estrowej oznaczanie 323
-------po acetylacji oznaczanie 323—
-324
— kwasowej oznaczanie 322
— zmydlenia oznaczanie 323 Lilia, kompozycje do mydeł 161 Limetowy olejek sztuczny 142 Limonen 294
Linalol 294
Lipa, kompozycje perfumeryjne 77—78
Lotność substancji zapachowych 42
Łaźnia wodna 183
Łączenie substancji bliskich zapachowo, przyjemnie pachnących 46 ----------------lecz nieprzyjemnie pachnących 47
— silnie kontrastujących substancji zapachowych 47
M
Maceracja 197
Majerankowy olejek 238
Majorowe nuty 47
Magnolia, kompozycje do mydeł 161
-------perfumeryjne 82—83
Magnolio wy olejek 238 Mandarynkowy — 238 Maślan amylu (izo) 294
— benzylu 295
— cynamylu 295
— cytronelilu 295
— etylu 295
— fenyloetylu 295
— geranylu 296
— linalilu 296
Maślan nerylu 296
— oktylu (norm.) 296 -------(drugorzędowy) 296
Maślan rodinylu 297 Mech dębowy (porost) 238
-------sztuczny (absolut) 142
Melisowy olejek 239 Melodia 37, 38 Mentol 297
Mentolu zawartoci oznaczanie 326—327 p-Metoksyacetofenon 297 p-Metyloacetofenon 297 m-Metyloanizol 299 Metylochawikol 298 Metylocyklocytrylidenoaceton 299 Metyloenantowy ester 288 Metyloeugenol 298 Metylofenyloketon 298 Metyloheksylokarbinol 272 Metyloheksyloketon 298 Metyloheptenon 298 /Î-Metyloindol 314 Metyloizoeugenol 299 Metylojonon 299 Metylometakrezol 299 /S-Metylonaftyloketon 299 Metylononyloketon 300 Metyloparakrezol 300 Metyloparatoliloketon 297 Metylowy eter /?-naftolu 284 Mieszaniny wielokierunkowe 41 Miętowy (mięty kędzierzawej) olejek
242
— (— pieprzowej) 240—242
Mille fleurs, kompozycje perfumeryjne
122, 123
Mimoza, kompozycje perfumeryjne 216 Mimozy olejek 242 Minorowe nuty 47 Miodowy aromat 286 Minimalne odczucie stężenia zapachu
28
Mirystynian etylu 300 Mrówczan amylu (izo) 300
— benzylu 300
— cynamylu 301
— cytronelilu 301
— decylu 301
— etylu 301
— fenyloetylu 301
— geranylu 302
— linalilu 302
— nerylu 302
— oktylu (norm.) 302
-------(drugorzędowy) 302
-------rodinylu 303
Mycie naczyń 210—213
N
Nalewka wiśniowa 169 Nastoje, charakterystyka 196 -—- przygotowywanie 196—201
- recepty 201—206 Nastój ambry 201
-------sztucznej 201
— balsamu peruwiańskiego 204
Nastój balsamu toluańskiego 205 Nastój bobu tonka 205 -------kombinowany 205
— cybetu 205
— cynamonu 203
— drewna sandałowego 204 -----------(sztuczny) 204
— Fleurs d'Orange (sztuczny) 205
— gałki muszkatołowej 204
— goździka 202
— hiszpańskiej iskóry 202.
— irysa 202 -------z różą 203
— kardamonu 203
— kastoreum 202
— kolendru 203
— labdanum 203
— mchu dębowego 202
— miry 203
— olibanum 203
— opoponaksu 204
— paczuli 204
— piżma naturalnego 203 -----------(woreczków) 204
— pomad kwiatowych (sztuczne) 206
— styraksu 205
-------oczyszczonego 205
-------z żywicą benzoesową 205
— wanilii 202
— wetiweru 202
Nastój żywicy benzoesowej 201 Napełnianie flakonów 213—215 Narceol 307 Narcyz, kompozycje perfumeryjne 107—
-108
Narcyzowy olejek 242 Naturalizm i realizm w perfumerii 59—
-60
Naturalne substancje zapachowe 13—16 Nerol 303 Neroli olejek 120
-------bigarade 242
-------portugalski 243
-------sztuczny 138—139
Nerolina 284
Nomogramów sposób użycia 326
Nonal 266
Nonanol 272
Nuta dolna 37
— główna 37
Nuty zapachowe 37, 48
O
Octan amylu (izo) 303
— benzylokarbinylu 304
— benzylu 304
— bornylu 304
— butylu 304
— cynamylu 304
— cytronelilu 304
— decylu 305
:— etyloheksyłokarbinylu 305
— etylu 305
Octan eugenolu 263, 305
— fenyloetylodwumetylokarbinylu 305
Octan fenyloetylu 306
— fenyloglikolu 306
— fenylopropylu 305
— geranylu 306
— heptylu 306
— hydrocynamonowy 306
— izobutylu 307
— p-krezylu 307
— linalilu 307
— metylofenylokarbinylu 308
— nerylu 307
— nonylu 307—308
— oktylu (norm.) 308
— rodinylu 308
— styrolilu 308
— terpinylu 308
— trójchlorometylofenylokarbinylu 308
Odbarwianie nastojów 200
Odorymetria 28
Ogólnej zawartości alkoholi oznaczenie 325
Oktanal 265
Okresy zapachowe perfum 41
Olfakta 28
Olfaktometr 29
Olibanowy olejek 244
Olibanum 244
Opoponaksowy olejek 244
Opoponaks żywica 244
Orchidea, kompozycje do mydeł 161 -------perfumeryjne 98—102
Origanowy olejek 245
Organ powonienia 22
Quelques fleurs, kompozycje perfumeryjne 122
Paczulowy olejek 245
-------sztuczny 142
Palmarozowy 245
Paproć leśna, kompozycje do mydeł 165
-----------perfumeryjne 92
Peau d'Espagne 106—107
Pelargol 282
Pelargonian etylu 309
Perkolacja 199
Persikol 269
Peruwiański balsam 245
Petitgrain olejek bezterpenowy isztucz-
ny 143
------- bigarade 246 .
-------mandarynkowy 247
-------portugalski 247
Pietruszkowy olejek 247 Pimentowy olejek (bezterpenowy)
sztuczny 143 Piperonal 309 Piżmo ambretowe 309
— ketonowe 309
— kompozycje perfumeryjne 105— -106
— ksylenowe 310
— naturalne 247
— sztuczne 143
Polaryzacji płaszczyzny kąt skręcenia 319
Pomarańczowy gorzki olejek 250
— słodki olejek 249
— (bezterpenowy) olejek sztuczny 143
Pomarańczowego kwiatu olejek 250 Pomarańczowych kwiatów woda 120 Pompeuse, kompozycje perfumeryjne
122, 124 Poprawianie zżywiczałych olejków
eterycznych 209 Portugalski olejek 250 Poziomkowy aldehyd 310 Poziomka, kompozycje do mydeł 160 Półfrakcyjna metoda mieszania kompo-
zycii 186
Praktyka kompozycyjna 67—70 Przechowywanie substancji zapachowych 208—209
Przestrzenny układ zapachów 31 Propionian benzylu 310
— butylu 310
— cynamylu 310
— cytronelilu 310
— fenyloetylu 311
— geranylu 311
— izoamylu 311
— izobutylu 311
— linalilu 311
— nerylu 312 Próg pobudliwości 26
— węchowy, określanie 28 Przyśpieszanie dojrzewania roztworów
substancji zapachowych 64 Psychofizjologia powonienia 25 Psychologiczne podstawy wrażeń zapachowych 32—35
Realizm i naturalizm w perfumerii
59—60 Refrakcji współczynnika oznaczanie
319—320
Rezeda, kompozycja perfumeryjna 89 Rezynaromy 13, 14 Rezynodory 13 Rezynoidy 13, 14 Rodinol 312 Rosamen 308 Rozeol 280
Rozmarynowy olejek 250 Rozlewnia 213—215 Rozpuszczalniki 197 Rozpuszczalności oznaczanie 320 Rozpuszczanie kompozycji 189 Roztwór antranilanu metylu 206
— aldehydu fenylooctowego 206
— olejku gorzkich- migdałów 206 Roztwór piżma ambretowego 206
-------ketonowego 206
-------ksylenowego 206
Roztwory sztucznych lub naturalnych
substancji zapachowych 206 Równoważniki substancji zapachowych
w nastojach 201 Róża, kompozycje do mydeł 162"
Róża, kompozycja do perfum 112—114 Kóżany olejek 251—253 -------sztuczny 140—141
Safrol 312
Salicylan amylu (izo.) 312
Salicylan benzylu 313
— butylu 313
— etylu 313
— fenyloetylu 313
— metylu 313—314 Samoutrwalacze 51—54
Sandał, kompozycje perfumeryjne 75 Sandałowy olejek 253 Santalol 314 Sasafrasowy olejek 254 Selerowy — 254 Siła zapachowa 28 Skatol 314
Skóra hiszpańska, kompozycje perfumeryjne 106
— rosyjska-------107
Skręcalności oznaczanie 319 Sosnowy olejek 254 Spikowy olejek 254—255
-------sztuczny 143
Spirytus 17—21
— gorzelniczy 20
— winny 20
-------sztuczny 20, 21
Spirytusu oznaczanie mocy 186—188
— przechowywanie 188—189 Sporządzanie kompozycji perfumeryjnych 35
Stałe olejki (konkrety) 13, 14
Starzenie kompozycji 61
Storczyk, kompozycje perfumeryjne
98—102 Styracyna 279 Styraks 255 Styraksowy olejek 256 Styren 314 Styrol 314 Substancje zapachowe 13—17
-------wypełniające 39
Surowce zwierzęce 15
Synergenty 54—59
Syntetyczne substancje zapachowe 17,
262—318
Szałwii (muszkatołowej), olejek 256 Średni rejestr 38
Świeże siano, kompozycje do mydeł 162 --------perfumeryjne 103
Teoria kompozycji 35
— przyjmowania i odczuwania zapachów 22
Temperatury topnienia oznaczanie 222
— krzepnięcia oznaczanie 321—322 Terpineol 315—316 Tetrahydroparametylochinolina 314 Timbre (odcień) zapachu 37
Tlenek dwufenylu 316 - fenylotolilu 283
Toaletowa woda Kananga 133
-------Lawenda 133
-------Lubin 133
Toaletowe wody 132—135
Toluański balsam 257
Toluańskiego balsamu olejek 258
Tonka bób 258
Tony i półtony 48
Topolowych pąków olejek 258
Transport 209—210
Trefle, kompozycje do mydeł 164 -------perfumeryjne 97—98
Tridekanal 268
Trójacetyna 316
Trwałość zapachowa olejków eterycznych 53
Tuberoza, kompozycje perfumeryjne 114
Tuberozowy olejek 259
Tymiankowy olejek 256
Tymol 316
U
Undekalakton 269, 316 Undekanal 267 Utrwalacze 50—54
— krystaliczne 51
— właściwe 51—54
— zwierzęce 58, 59 Utrwalanie zapachu wód kolońskich
127
W
Wałerjanian cynamylu (izo) 316—317
— cytronelilu 317
— geranylu (izo) 317
— linalilu (izo) 317 Walerianowy olejek 259 Wanilia 259 Wanilina 317 Wanilol 285
Wawrzynu wiśniowego olejek 260 Werbenowy olejek 260 Wetiwenol 318 Wetiwerol 318
Wetiwer, kompozycje perfumeryjne 95 Wetiwerowy olejek 261 Weżetale 134 Wibratory 49
Wiciokrzew, kompozycja perfumeryjna 78—79
Wielokierunkowe zapachy 41
— kompozycje 72, 122, 124 Winnych drożdży olejek 261 Wintergrinowy olejek (starzęślowy ol.)
261
Wiosenne kwiaty 122—123 Właściwe utrwalacze 51—54 Woda 21
— kolońska pojedyncza 126 -------podwójna 126
-------potrójna 126
— kwiatu pomarańczy (woda fleurs d'oranger) 120
Wody kolońskiej otrzymywanie 124—
-125
-------przygotowywanie 189, 191
Wrażliwość zapachowa 26
— powonienia 23 Wrażenie zapachowe 24 Wrzos 92, 93
Wyciąg (ekstrakcje) 197—200 Wyciągi z pomad kwiatowych 207—208 Wymrażanie perfum i wód kolońskich 195
Ylang-ylang, kompozycje do mydeł 160
-----------perfumeryjne 121
Ylangowy olejek 262
-------sztuczny 142
Zapachu określenia 27
— typy zasadnicze 31 Zapachy nieprzyjemne 33
— obojętne 33
— przyjemne 33
Zawartość substancji zapachowych w
wyrobach 65—67 Zmiana zapachu mieszaniny 42 Zmienność zapachów 38 Zmysł powonienia 24 Zwarta metoda mieszania kompozycji
186
Żonkilowy olejek 261 Żywic badanie 329—330
— stałe 329 Żywice 15, 54, 329, 330





WYKAZ PIŚMIENNICTWA

„American Perfumer and Essential Oil Review".
„Aromatics". New York 1925—1949.
Biechtieriew D. akad.: Obszczije osnowy riefleksołogji czełowieka. 1926.
Biekietowski D. H.: Wwiedienje w izuczenje lekarstwiennych i aromaticzeskich ras-
tienij. 1937.
„Bolszaja Sowietskaja Encikłopiedia".
Chiersonski K.: Wachtangow. Izd. „Mołodąja gwardja". 1940. Diemjanow N. E. akad., Nilów W. I. i Witiams W. W.: Efirnyje masła: ich sostaw
i analiz. 1933.
Dmitrijew: Walentin Sierow. Izd. „Swobodnoje iskusstwo". Dubrowski I. I., Jewsiejew B. W., Sokołów W. W., Sposobin I. W.: Uczebnik garmo-
nji. Iskusstwo. 1939.
M. Fälsch: Proizwodstwo i pierierabotka efirnych masieł. 1933. Fridman Rud.: Osnowy myłowarienja. KOIZ. 1935. Fridman Rud.: Wysszaja kosmietika. Izd. Piszczepromizdata. 1935. Gilarowski akad.: Stary je i nowyje problemy w psichiatrji. Miedgiz. 1946. Informacionnyj biulletien Instituta sintieticzeskoj i parfiumiernoj promyszlennosti.
Gławparfiumier, nr 1—3.
Isagulanc W. I.: Sintieticzeskije duszystyje wieszczestwa. Gizlegprom. Moskwa 1936. Jeancard.: Les Parfums. Paris 1927. Kratkij fiłosofskij sprawocznik. Gospolitizdat. 1941. Krumak T. B. i Kożemiakow P. A.: Rukowodstwo dla raboczich parfiumiernowo
i pudrowo proizwodstwa. 1937-„La Parfumerie Moderne". Lyon 1925—1939. „Les Parfums de France". Grasse 1925—1939. Mak-Kiendrik i Snodgrass: Fiziołogja organów czuwstw. 1900. Michalowski I. W.: Tieorja kłassiczeskich architiekturnych form. Moskwa 1940. Niestierienko D. A.: Trudy Nikitskowo botaniczeskowo sada. 1935. Obuchów A. N.: Towarowiedienje lekarstwienno-techniczeskowo i aromaticzeskowo
syrja. T. I., 1935; t. II, 1936. Obuchów A. N. i Kondracki A. P.: Tiechnołogja efiromaslicznowo proizwodstwa.
1946.
Obuchów A. N. i Pompa D. L.: Prianoje syrjo. NU WIEMP. 1937. „Perfumery and Essential Oil Record". London. Pigulewski G. W. prof.: Efirnyje masła. 1938. Poiicher William A.: Perfums, Cosmetics and Soaps with especial references to
synthetics. Vol. I, II. Rimskij-Korsakow: Uczenje o garmonji. „Rivista Italiana delle Essenze" 1938—1940. Rutowski B. N. prof.: Efirnyje masła. T. I. 1931.
Sabaniejew L.: Wospominanje o Skriabinie. Muzsiektor Gosizdata. Moskwa 1925. . Schimmel u C, Miltitz bei Leipzig, Bericht über Ätherische Öle, Riechstoffe usw.
Ausgabe 1929—1939.
Stanislawski K. S. narodnyj artist Riespubliki: Moja sistiema. Skworcow W. I. prof.: Kurs farmakologii. 1943. Szubin S. F.: Tiechnołogja lekarstwiennych form. „Tiechniczeskaja Encikłopiedja". 1934. Trudy Nauczno-issledowatielskowo instituta OMPK. Winogradowa 1. W.: Trudy. Nil WIEMP, nr 5, 1936. Winogradowa I. W. i Kaługin P. I.: Pierierabotka efirinomaslanicznowo syrja. Nil
WIEMP. 1939. Winogradowa I. W.: Proizwodstwo parfiumierji i pudry. Tiechniczeskij minimum.
1947.
Winter Fred dr: Handbuch der gesamten Parfumerie und Kosmetik. Wien. 1926. Zilinski S.: Proizwodstwo efirnych masieł. „Żurnał Fiziko-chimiczeskowo o-wa". 1930—1939.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.