Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Sztuka i percepcja wzrokowa Arnheim spis treści

19-01-2012, 14:50
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 300 zł     
Użytkownik iskierka-ms
numer aukcji: 2035891652
Miejscowość MAŁOPOLSKA
Wyświetleń: 14   
Koniec: 13-01-2012 18:46:26
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

 

 

ARNHEIM RUDOLF

 

SZTUKA I PERCEPCJA WZROKOWA

 

PSYCHOLOGIA TWÓRCZEGO OKA

 

Biały kruk


 

Warszawa 1978
Wyd. Artystyczne i Filmowe
Oprawa twarda płócienna,stron  506, liczne ryciny w tekście, tablice kolorowe poza tekstem

 

Wydanie I 

UNIKAT

 

Nakład 5350 egzemplarzy

 

Stan: brak obwoluty, pozołkłe kartki.

 

Sztuka i percepcja wzrokowa - jak inne pnące Arnheima z tej dziedziny -daje niezmiernie jasny, klarowny i konsekwentny wykład poglądów autora na sztukę z jednej strony i psychologię z drugiej strony oraz na wzajemne związki tych dwu dziedzin. W rozumieniu Arnheima psychologia jest przede wszystkim nauką humanistyczną, zdolną do uogólnień i proponowania określonych koncepcji interpretacyjnych. Autor zdaje sobie sprawę ze szczególnej subtelności materii, 2 którą psychologia ma do czynienia, oraz z niedostatecznego przygotowania tej dyscypliny do postawienia i rozwiązania domagających się odpowiedzi podstawowych problemów w zakresie tworzenia i odbioru sztuki. W jego przekonaniu psychologia tradycyjna (inaczej zwana ¡klasyczną) nie dysponowała narzędziami sposobnymi do rozpatrywania - jak mówi w Toward a Psychology of Art - „najbardziej delikatnych i giętkich spośród wszelkich manifestacji ludzkich". Podstawy w tej mierze dał dopiero gestaltyzm, psychologia postaci, którą Arnheim przyjmuje w całej rozciągłości i z pełną konsekwencją/

 

 

 

 

 Wspaniała książka, obowiązkowa lektura dla każdego, kto para się  twórczością. Biblia sztuki. Wnikliwie i wdzięcznie napisana. 

 

 

SPIS TREŚCI:
 
Alicja Helman - Sztuka i psychologia w interpretacji Rudolfa Arnheima
Przedmowa do nowej wersji
Wstęp
RÓWNOWAGA
Uforyta struktura kwadratu, 24. Co to są siły postrzeżeniowe?, 30. Dwa krążki w'kwadracie, 31. Równowaga psychologiczna J fizyczna, 32. Dlaczego równowaga?, 34. Ciężar, 36. Kierunek, 39. Wzory równoważne, 41. Góra i dół, 42. Prawa i lewa, 45. Równowaga i umysł ludzki, 48. Madame Cezanne na żóltym krześle, 50.
KSZTAŁT
Widzenie - czynność świadoma i odkrywcza, 54. Uchwycić istotę, 55. Pojęcia postrzeżeniowe, 56. Co to jest kształt?, 5S. Wpływ przeszłości, 59. Widzenie kształtu, 63. Prostota, 66. Przykłady uproszczeń, 74. Ujednolicanie i zaostrzanie, 76. Całość nic zanika, 78. Podział, 80. Dlaczego oczy rzadko •kłamią?, 83. Podział w sztuce, 84. Co to jest część?, 87. Podobieństwo i odmienność, 89. Przykłady z historii sztuki, 98. Szkielet strukturalny, 102.
FORMA
Orientacja w przestrzeni, 108. Rzuty, 113.' Który aspekt jest najlepszy?, 116. Metoda egipska, 121. Skrót, 125. Nakładanie, 129. Jakie korzyści daje nakładanie?, 132. Gra płaszczyzny i głębi, 136. Aspekty współzawodniczące, 139. Realizm i rzeczywistość, 142. Co wygląda „jak żywe"?, 144. Forma jako wynalazek, 147. Stopnie abstrakcji, 153. Źródło, 16(J. Informacja wzrokowa, 164.
Dlaczego dzieci tak rysują?, 169. Teoria intelektualistyczna, 171. Rysują to, co widzą. 174. Pojęcia przedstawieniowe, 175. Rysowanie jako ruch, 178. Pierwsze koło, 181. Prawo różnicowania, 187. Pionowe i poziome, 189. Skosy, 194. Łączenie części, 197.
Wielkość, 200. Błędnie nazywane głowonogi, 203. Translacja na dwa wymiary, 205. Konsekwencje pedagogiczne, 209. Narodziny formy w rzeźbie, 213. Pałeczki i płytki, 214. Sześcian i krągła, pełna rzeźba, 220.
PRZESTRZEŃ
Linia i kontur, 224. Rywalizacja o kontur, 228. Figura i tło, 232. Poziomy głębi, 237. Zastosowanie w malarstwie, 239. Ramy i okna, 243. Wklęsłość w rzeźbie, 245. Dlaczego widzimy głębię?, 250. Głębia przez nakładanie, 252. Pracaroczystość, 256. Zniekształcenia tworzą przestrzeń, 261. Pudełka w trzech wymiarach, 264. Przestrzeń fizyczna pomaga, 273. Raczej prosty niż wierny, 275. Gradienty tworzą głębie, 279. Konwergencja przestrzeni, 283. Dwa źródła perspektywy centralnej, 286. Rzut wierny i niewierny, 289. Przestrzeń w kształcie ostrosłupa, 291. Symbolika świata zogniskowanego, 297. Centralne i nieskończone, 300. Igranie z regułami, 301.
ŚWIATŁO
Doznanie światła, 306. Względna jasność, 308. Oświetlenie, 311. Światło tworzy przestrzeń, 313. Cienie, 317. Malarstwo bez światła, 323. Symbolika światła, 326.
KOLOR
Od światła do barwy, 332. Kształt i kolor, 334. Jak powstają kolory, 339. Proste barwy wytwarzające, 341. Addycja i subtrakcja, 342. Komplementarne wytwarzające, 344. Kaprysy kolorów, 345. W poszukiwaniu harmonii, 347. Elementy skali, 351. Syn-taksa połączeń, 354. Komplementarne kolory zasadnicze, 358. Współzależneść l "wzajemne oddziaływanie kolorów, 362. Mafiisse i El Greco, 365. Reakcje na kolor, 368. Ciepłe i zimne, 369.
RUCH
Zdarzenia i czas, 373. Równoczesność i kolejność, 376. Kiedy widzimy ruch?, 379. Kierunek, 382. O czym mówi prędkość, 384. Ruch stroboskopowy, 387. Niektóre problemy montażu filmowego, 392. Widzialne siły motoryczne, 394. Skala złożoności, 598. Ciało jako instrument, 403. Kin estetyczny obraz ciała, 406.
DYNAMIKA
Prostota nie wystarcza, 409. Dynamika i jej tradycyjne interpretacje, 411. Diagram sił, 415. Napięcie kierunkowe w świetle eksperymentów, 418. Ruch nieruchomy, 421. Dynamika stosów, 423. Napięcie w deformacji, 427. Kompozycja .dynamiczna. 430. Efekty stroboskopowe, 433. Jak powstaje dynamika?, 436. Przykłady z historii sztuki, 438.
EKSPRESJA
Teorie tradycyjne, 443. Ekspresja zakorzeniona w strukturze, 446. Priorytet ekspresji, 451. Symbole w sztuce, 454.
 
Przypisy
Bibliografia 
Indeks nazwisk