Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Studia z historii myśli estetycznej XVIII i XIX w.

19-01-2012, 14:11
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik oicmoh
numer aukcji: 2040241817
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 5   
Koniec: 12-01-2012 20:50:01

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1961
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Ze wstępu:

Rozprawy zebrane w tej książce dotyczą w głównej mierze estetyki angielskiej XVIII w. oraz polskiej myśli estetycznej z pierwszej połowy XIX w.; uzupełnia je szkic analizujący poglądy estetyczne Tainea. Przez myśl estetyczną będącą przedmiotem badania historyka estetyki rozumiem poglądy na sztukę zarówno filozofów, teoretyków i krytyków sztuki, jak i samych artystów. Nie wchodzi zaś w jej zakres to, co Tatarkiewicz (Estetyka starożytna, t. I, wstęp, II) nazywa estetyką implicite, czyli poglądy na sztukę zawarte w samych dziełach artystycznych i w smaku danej epoki.

W rozprawach poświęconych estetyce angielskiej autor starał się dać ogólną charakterystykę ówczesnych poszukiwań i rozwiązań, nie faworyzując żadnej teorii tej lub innej sztuki. W pracy o Taineie została zachowana ta sama orientacja. Natomiast w pozostałych szkicach autor docierał do ogólnych teorii estetycznych poprzez analizę ówczesnych dociekań w zakresie teorii sztuk plastycznych. Dwie zaś rozprawy dotyczą polskiej teorii teatru na tle ogólnych koncepcji estetycznych. Książka nie stanowi więc zwartej całości. Niemniej znaleźć w niej można - jak sądzę - podstawowe zagadnienia określające rozwojową dynamikę myśli estetycznej XVIII i XIX w. Prace tu zebrane są w pewnym sensie uzupełnieniem i ciągiem dalszym mej książki o rozwoju estetyki niemieckiej od Herdera do Heinego. Myśl angielska XVIII wieku zamyka bowiem świetny okres estetyki europejskiej, począwszy od renesansu, i zarazem wyznacza jej dalsze perspektywy. Nowe elementy wniesione przez empiryczną estetykę angielską przejmuje myśl niemiecka, przetwarza je przekazuje w metafizycznym kostiumie XIX wiekowi. Polska estetyka i krytyka artystyczna ulega z kolei silnym wpływom estetyki niemieckiej, ale rozwijając się w swoistych warunkach historycznych modyfikuje Schellinga i Hegla, wnosząc nowe idee. Tę estetykę historystyczną, obcą ieszcze Burkeowi, bliską zaś wielu angielskim badaczom XVIII w., ale wciąż jeszcze uwikłaną w metafizyczne przesłanki i konkluzje, próbuje uwolnić od balastu Ducha Absolutnego Taine. Jednak i on pozostał pod wyrażnym urokiem koncepcji heglowskiej. Tak więc droga, którą przejdzie czytelnik, prowadzi po głównych, jeśli nie najpoważniejszych, szlakach rozwoju estetyki europejskiej w okresie, który tu prześledzimy...

stron 420 + 90 ilustracji

wyd.
Wydawnictwo PWN
Warszawa 1961 r.

twarda okładka

stan:
bardzo dobry -

uwaga:
zagiecie dolnego narożnika przedniej okładki - widać na skanie