STRATEGIE MARKETINGOWE W BANKOWOŚCI DETALICZNEJ W POLSCE
JANINA HARASIM
BIBLIOTEKA MENADŻERA I BANKOWCA
221 stron
Warszawa 2004
Skrócony spis treści:
1. Zewnętrzne uwarunkowania strategii marketingowych banków w obszarze bankowości detalicznej w Polsce
2. Wewnętrzne uwarunkowania kształtowania strategii marketingowych banków
3. źródła przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej w Polsce
4. Pola wyboru strategicznego polskich banków w obszarze bankowości detalicznej
Książkę oparto na obszernej literaturze krajowej i zagranicznej z zakresu bankowości, marketingu bankowego i zarządzania strategicznego Wykorzystano również wyniki wielu badań prowadzonych w sektorze usług finansowych, w tym wyniki badań własnych przeprowadzonych w bankach. Książka jest podzielona na cztery rozdziały. W pierwszym dokonano identyfikacji sektora bankowości detalicznej w Polsce oraz przeprowadzono analizę zewnętrznych uwarunkowań strategii marketingowych banków w obszarze bankowości detalicznej. Omówiono w nim m.in wpływ zmian ekonomicznych, polityczno-prawnych, społecznych, demograficznych oraz technologicznych zachodzących w otoczeniu banków na proces otwierania się rynku usług finansowych w Polsce i na rozwój bankowości detalicznej. W części poświęconej mikrootoczeniu banków dokonano oceny potrzeb depozytowych i kredytowych klientów indywidualnych oraz analizy konkurencji na krajowym rynku detalicznych usług bankowych. Rozważania zawarte w rozdziale drugim dotyczą wewnętrznych uwarunkowań strategii marketingowych banków w obszarze bankowości detalicznej Poddano w nim analizie zasoby finansowe, rzeczowe, ludzkie i niematerialne banków, próbując ustalić, czy kształtują się one w sposób sprzyjający rozwojowi bankowości detalicznej i orientacji marketingowej w bankach, i czy mogą być czynnikami hamującymi ten rozwój. Rozdział trzeci poświęcono identyfikacji i charakterystyce źródeł przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej Szczególną uwagę zwrócono na te spośród nich, które mogą prowadzić do osiągnięcia trwałej przewagi nad konkurencją, tj na wizerunek i reputację banku oraz jakość usług bankowych.