|
reżyseria: |
Siergiej Eisenstein, Grigorij Aleksandrow |
scenariusz: |
John Reed, Grigorij Aleksandrow, Siergiej Eisenstein |
obsada: |
Boris Liwanow, Nikołaj Popow, Wasilij Nikandrow, Eduard Tisse |
gatunek: |
dramat |
kraj: |
Rosja |
rok produkcji: |
1927 |
czas trwania: |
96 min. |
dźwięk: |
DD 2.0 |
obraz: |
4:3 |
język: |
film niemy muzyka |
napisy: |
polskie |
nośnik: |
DVD | |
|
Dzieło filmowe "Październik" w reżyserii Grigorija Aleksandrowa i Siergieja Eisensteina jest uważane za pierwsze w radzieckiej kinoleninianie. Założyło tradycje, które zostały sukcesywnie kontynuowane już w epoce kina dźwiękowego. Od 27 lutego już na DVD. "Październik"- zrealizowany z okazji kolejnego rewolucyjnego jubileuszu - rekonstruował wydarzenia, jak sama nazwa wskazuje, Rewolucji Październikowej. Jednakże w przeciwieństwie do poprzedniego obrazu, w tym wypadku twórca zrezygnował z ram dramaturgicznych, na pierwszy plan wysuwając formalne eksperymenty. I choć problemy montażu zajmowały wówczas wielu radzieckich filmowców (swoje teorie tworzyli przecież Kuleszow, Wiertow czy Pudowkin), to Eisenstein zaproponował tzw. montaż intelektualny: "ze zderzenia dwóch kontrastujących kadrów powstaje trzecia idea, w kadrze nie istniejąca". Bezpośrednią inspirację stanowił tu, opierający się na ideogramach, język japoński. Siergiej Eisenstein wprowadził tu w czyn ideę kina intelektualnego dyskursu, które jego zdaniem winno zastąpić tradycyjne sposoby filmowej narracji. Równie negatywnie przyjęto agitacyjny film "Stare i nowe", ponownie zarzucając mu nadmierny formalizm, który zaciemnia propagandowe przesłanie.
"Dzieło klasyki kina rosyjskiego "październik"to ostatnia cześć filmowej epopei w skład której wchodzą także filmy "Staczka"i "Pancernik Potiomkin"". - kino-zone.ru
""Październik"można uznać za jeden z pierwszych w sztuce filmowej przykładów stworzenia na ekranie "drugiej rzeczywistości"". - kino-teatr.ru
"...Montaż Siergieja Eisensteina w tym dziele można nazwać montażem "intelektualnym"". -Krytyk filmowy Raul Chauzman
"Film jednocześnie staje się i opowieścią o historii, i jej cześcią, w tym znaczeniu, że jego montaż, jego kadrowanie, jego estetyka - to czysty produkt systemu rewolucyjnego jak w przedstawieniu rewolucji, tak i w egzaltowanym stylu tego pokazu".- Krytyk filmowy Jean Clode
|