Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SEMIOTYKA KULTURY LUDOWEJ strój ludowy teatr etnog

19-01-2012, 14:06
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 25 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2033609850
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 12-01-2012 20:18:22

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

    Płatność z góry
    • Przelew bankowy
    • List polecony ekonomiczny 5,10 zł

    • List polecony priorytetowy 6,20 zł




      WSTĘP
      Ze stosunkowo dużej i różnorodnej spuścizny naukowej Piotra Grigorjewicza Bogatyriewa prezentujemy czytelnikowi polskie-- mu nader skromną ilościowo próbkę. Ze szczupłości próbki trud­no się usprawiedliwić. Rozprawy te, należące do zakresu semio-tyki kultury ludowej, nie reprezentują historii dyscypliny. W pewnym sensie zresztą dyscyplina ta nie ma jeszcze historii. Proponując czytelnikowi ten zbiór rozpraw, próbujemy wpro­wadzić w obieg polskiej świadomości teoretycznej zagadnienia, które dziś właśnie są żywotne i sporne zarazem. Wprowadzamy je jako rozprawy mówiące o problemach i metodach w pełni aktualnych, co -więcej, uderzających swoją nowoczesnością i no­wością. Nie idzie także o to, że w Polsce nie był ten typ myśle­nia dotąd uprawiany. A i autor mógł być znany polskiemu czy­telnikowi. Tyle że z takich specjalistycznych wydawnictw jak Lud słowiański (t. II, 1931) lub księga dedykowana J. Krzy-żanowskiemu: Literatura. Komparatystyka. Folklor, Warszawa 1968 (tłumaczenie zawartej tam rozprawy zamieszczamy w ni­niejszym tomie).
      Zagadnienia, o które idzie, istniały w Polsce międzywojen­nej jako świadomy i twórczy wysiłek badawczej myśli, prze­de wszystkim w dziele Stefana Czarnowskiego, istniały jako indywidualny wysiłek. Dziś stają się przedmiotem szerokiej dyskusji. Do tej dyskusji właśnie jako argument wprowadza­my część spuścizny rosyjskiego językoznawcy i folklorysty.
      P. G. Bogatyriew wyszedł z innej narodowej tradycji nau­kowej i z innej macierzystej dyscypliny niż Stefan Czarnowski. Sformułował szereg tez metodologicznych, postawił szereg pro­blemów, wskazał szereg prawidłowości, które doskonale współ­brzmią z tezami o czternaście lat starszego od niego polskiego teoretyka i historyka kultury.

      Tytuł:


      SEMIOTYKA KULTURY LUDOWEJ




      Autor: Piotr Bogatyriew

      Wstęp, wybór i opracowanie Maria Renata Mayenowa

      Wydawnictwo i rok wydania:
      PAŃSTWOWY INSTYTUT WYDAWNICZY
      1975 Wyd. I
      1500 + 290 egz.


      Stan: +db odbarwienia na wyklejkach i pierwszych dwoch stronach

      Oprawa: miekka

      Ilość stron: 230 str.

      Format: 12x19 cm

      Ilustracje: -----

      Spis treści:
      SPIS RZECZY
      Wstęp — Maria Renata Mayenowa 5
      Przyczynek do etnografii strukturalnej 15
      przeł. M. R. Mayenowa
      Choinka we wschodniej Słowacji 20
      przeł. M. R. Mayenowa Funkcje stroju ludowego na obszerze morawskosłowackim 26
      przeł. Z. Saloni
      Znaki teatralne 97
      przeł. Z. Saloni
      Uwagi o teatrze ludowym 116
      przeł. I. Szymanowska
      O wzajemnych związkach dwóch bliskich systemów se-
      miotycznych 128
      przeł. I. Szymanowska
      Okrzyki przekupniów i wędrownych rzemieślników, zna­
      ki reklamy 155
      przeł. I. Szymanowska
      Folklor jako swoista forma twórczości (razem z R, Ja-
      kobsoneim) 188
      przeł. F. Wayda Pieśń ludowa z funkcjonalnego punktu widzenia . . . 183
      przeł. M. R. Mayenowa Funkcje motywów przewodnich w rosyjskiej bylinie . . 197
      przeł. I. Klinger
      Bibliografia 217



      Strona o mnie

      Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


      Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.