Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SCHAFF JĘZYK POZNANIE WYDANIE 1 HISTORIA ANALIZA

08-02-2014, 19:55
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930384662
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 08-02-2014 20:01:05

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1964
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Niniejsza książka, poświęcona problematyce z pogranicza semantyki i teorii poznania, zawiera analizy dotyczące głównie poznawczej funkcji języka, jego stosunku do przedmiotu poznania i związku między językiem a myśleniem. Wiele miejsca poświęca Autor omówieniu znaczenia i roli języka w różnych dziedzinach działania i twórczości człowieka.
Adam Schaff
JĘZYK A POZNANIE
Warszawa 1964
Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Okładkę i obwolutę projektowała
Zofia Sadowska





SPIS TREŚCI

Wstęp............... 5
Część pierwsza HISTORIA ZAGADNIENIA
Rozdział I. Językoznawstwo: od Herdera do teorii
«pola językowego»..........11
Rozdział II. Filozofia: neokantyzm, konwencjonalizm
i neopozytywizm...........43
1. Filozofia form symbolicznych.......46
2. Filozofia konwencji: od konwencjonalizmu umiarkowanego do skrajnego........61
Część druga
PRZESŁANKI EMPIRYCZNE
Etnolingwistyka: hipoteza Sapira—Whorfa.....79
Część trzecia ANALIZA PROBLEMU
Rozdział I. Język a myślenie.......131
Rozdział II. Język a rzeczywistość......194
Rozdział III. Język a poznanie i kultura .... 226
Bibliografia.............247
Indeks nazwisk......:......275





WSTĘP

„Głównym brakiem wszelkiego dotychczasowego materializmu — nie wyłączając feuer-bachowskiego — jest to, że przedmiot, rzeczywistość, zmysłowość ujmował on jedynie w formiie obiektu czy też ogląda [Anschauung], nie zaś jako ludzką działalność zmysłową, praktyką, nie subiektywnie. To sprawiło, że stronę czynną, w przeciwieństwie do materializmu, rozwijał idealizm — jednak tylko w sposób abstrakcyjny, ponieważ idealizm, rzecz jasna, nie zna rzeczywistej, zmysłowej działalności jako takiej".
K. Marks: Tezy o Feuerbachu, Teza 1.
Gdy Marks i Engels ustalali swą parantelę filozoficzną, odwoływali się nie tylko do tradycji materia-listycznej, lecz również do idealistycznej, wymieniając wśród swych antenatów m. in. Kanta. Szli nawet dalej i w pewnych dziedzinach uznawali wyższość dialektycznego idealizmu nad mechanistycznym materializmem. Przede wszystkim w dziedzinie tego, co Marks nazywa „stroną czynną".
Marks był młodym człowiekiem, gdy formułował swé Tezy o Feuerbuchu. Formułował je w czasach innych niż dzisiejsze, gdy na ogół filozofów nie krępowały i nie interesowały rygory ścisłego myślenia i wysławiania się; obecnie konieczność przestrzegania takich rygorów jest czymś samo przez się zrozumiałym. Marks pisał metaforami, używając wyrażeń i zwrotów, z których prawie każdy wymagałby wyjaśnienia i interpretacji. Cytowana przez nas jako motto wypowiedź też nie grzeszy ścisłością i nie
stanowi modelu wypowiedzi jednoznacznej. Ale tkwi w niej głęboka myśl, która rzutuje na zrozumienie wielu zagadnień z historii filozofii. Idzie mi tu przede wszystkim o ocenę przedmarksowskiego materializmu i idealizmu z punktu widzenia rozwoju problemu „czynnej strony", którą Marks identyfikuje ze stroną podmiotową (i w tym znaczeniu subiektywną) w procesie poznania.
W filozofii przedmarksowskiej niewątpliwie było tak, że tę stronę czynną, związaną z wszelką praktyką ludzką, rozwijał idealizm (a w każdym razie przede wszystkim idealizm). Dlatego właśnie sięgając do kategorii praktyki jako podstawy swej teorii poznania, Marks wychodzi również z analiz dokonanych przez idealistów (chociaż musiał je stawiać ,,z głowy na nogi"), przede wszystkim przez Kanta i Fichtego, a nie z tradycji wyłącznie materialistycznej. Tym ciekawszy więc jest fakt (który wyraźnie potwierdza słuszność diagnozy marksowskiej), że ta sytuacja znajduje przedłużenie w okresie pomarksow-skim. Gdy sięgamy m. in. do tak aktualnego we współczesnej filozofii zagadnienia czynnej roli języka w procesie poznania, musimy obiektywnie stwierdzić, że było ono rozwijane przede wszystkim przez kierunki idealistyczne, nie zaś przez materializm.
Dlaczego tak się dzieje i czy musi się tak dziać? Oto doniosłe pytanie o znaczeniu zarówno teoretycznym, jak metodologicznym.
Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że sposób widzenia problemu przez filozofa jest uwarunkowany szeregiem czynników wpływających na jego świadomość. Między innymi (a jest to w tej dziedzinie czynnik ogromnej wagi) przynależnością do określonej szkoły myślenia filozoficznego, która kształtuje się zawsze w walce z poglądami innych
szkół, przeciwstawnych jej. Materializmu w określonym stadium rozwoju nie można zrozumieć w oderwaniu od jego walki z idealizmem, i vice versa. Otóż jeśli materializm w swej walce z idealizmem jest w sposób naturalny nastawiony na wydobycie tego, co obiektywne w ludzkim obrazie świata, to idealizm — przeciwnie — dąży do wydobycia tego, co subiektywne, związane z twórczością podmiotu; jest to konsekwencja zasadniczego sporu światopoglądowego między tymi kierunkami. Właśnie dlatego idealizm jest bliższy problematyce „czynnej strony", że popycha go ku niej walka światopoglądowa z konkurencyjnym kierunkiem.
Zjawisko to urasta do rozmiarów prawidłowości, chociaż jej konkretne przejawy są różne i zmienne, w zależności od konkretnego kontekstu ogólnego rozwoju wiedzy ludzkiej, a wraz z nią i problematyki filozoficznej, w zależności od konkretnego kształtu, jaki przybiera w danym okresie walka materializmu z idealizmem.
Czy tak być musi, czy „czynna strona" musi być domeną idealizmu? Bynajmniej, nic przecież nie stoi na przeszkodzie, by hołdując poglądom materiali-stycznym filozof uwzględniał rolę tzw. „czynnej strony" lub, innymi słowy, elementu subiektywnego w procesie poznania. Nic nie stoi temu zasadniczo na przeszkodzie prócz tak potężnego czynnika, jak jednostronność spojrzenia na sprawę, eliminowanie pewnego aspektu jakiegoś zagadnienia tylko dlatego, że jest tradycyjnie opanowany i użytkowany przez przeciwnika.
Przykładem i ilustracją tej ogólnej tezy może być właśnie problem czynnej roli języka w procesie poznania.
O tym, że proces poznania jest jednością czyn-
nika obiektywnego i subiektywnego, wiemy w filozofii marksistowskiej od dawna. Ta wiedza właśnie pozwala nam odgrodzić się w problematyce poznania od idealizmu, z jednej strony, i od mechanistycznego materializmu _ z drugiej. Ale w praktyce nie chroni to jednak przed przekształcaniem teorii odbicia w teorię mechanistyczną. Co innego bowiem deklarować, że w procesie poznania, a więc w procesie odbicia, jest zawarty również czynnik subiektywny co innego zaś realizować tę deklarację w konkretnym procesie analizy poznania. Na co się wskazuje w tym wypadku? Na wpływ fizjologicznego aparatu percepcji oraz na społeczne uwarunkowanie poznania jednostkowego. Co należy rozumieć przez to uwarunkowanie? Jaką rolę odgrywa w tym względzie język? Niestety, w tej kwestii, która urosła do jednego z głównych zagadnień we współczesnej filozofii niemarksistowskiej, niewiele mieliśmy dotąd do powiedzenia. Uważam, że nie jest to sprawa przypadku.
Niezależnie od takiej czy innej oceny tego faktu nie ulega wątpliwości, że warto zająć się bliżej tym problemem. I dlatego, że można w ten sposób wzbogacić naszą wiedzę o czynniku subiektywnym w procesie poznania, rozwinąć i pogłębić teorię poznania — i dlatego, że jest to konieczne do skuteczniejszej walki z różnymi kierunkami idealistycznymi, do lepszej i głębszej oceny stanowiska filozofii niemarksistowskiej w tych sprawach. Takie są właśnie założenia wyjściowe przedstawionej niżej pracy.
Omawiana przez nas problematyka ma za sobą długą i czcigodną tradycję. Nie piszemy jednak pracy historycznej i dlatego nie jesteśmy zmuszeni zajmować się całością owej tradycji. Ale poglądy, które się znajdowały u kolebki współczesności, interesują
nas nie tylko jako historia, lecz przede wszystkim jako otwarcie szerszej perspektywy na współczesność. Takie właśnie poglądy omówione są w dwóch rozdziałach składających się na pierwszą część pracy. Rozdziały te poświęcamy filozofii języka, która od Herdera, a zwłaszcza Wilhelma von Humboldta prowadzi do współczesnego nam neohumboldtyzmu, do tzw. teorii pola. Poświęcamy je następnie filozofii języka uprawianej przez szkoły sensu stricto filozoficzne, w szczególności przez reprezentatywne dla współczesnej filozofii niemarksistowskiej kierunki: filozofię form symbolicznych Cassirera, konwencjona-lizm oraz neopozytywizm.
Filozofia języka, która w edycji językoznawstwa i filozofii stanowi zaplecze historyczne interesującej nas problematyki, ma też współcześnie pewne, chociaż ciągle jeszcze kruche, podstawy empiryczne w postaci wniosków i uogólnień z badań etnolingwi-stycznych. Szczęśliwa to perspektywa, gdyż zapowiada możliwość wyrwania się z zaklętego kręgu spekulacji filozoficznych, możliwość sformułowania, przynajmniej w pewnym zakresie, większej ilości twierdzeń weryfikowalnych. Tym zagadnieniom poświęcamy część drugą pracy.
Empiryczna weryfikowalność interesującej nas problematyki stanowi dopiero możliwość i perspektywę, gdyż badania już przeprowadzone nie odpowiadają nawet w przybliżeniu naszym postulatom i potrzebom. Nasuwa się więc konieczność organizowania badań nowych na takiej podstawie, która gwarantowałaby uzyskanie jakichś dostatecznie uzasadnionych, decydujących konkluzji. W tym celu również ze strony filozofii potrzebna jest pomoc w sensie „oczyszczenia", tj. wyjaśnienia i uściślenia problematyki oraz analizy tych kategorii, które sta-
nowie będą podstawę przyszłej pracy badawczej Jest to wprawdzie zadanie tylko semantyczne, ale może ono poważnie wpłynąć na kierunek i powo-' dzenie badań. Tej funkcji oczyszczającej poświęcona jest trzecia część pracy: pierwszy z jej rozdziałów podejmuje problem języka-myślenia, drugi — zagadnienie stosunku języka-myślenia do rzeczywistości, trzeci zaś omawia wpływ języka-myślenia na zachowanie ludzi.
Oto w najogólniejszych zarysach struktura pracy W pracy tej zawarte są oczywiście pewne założenia ale wypływa z niej również określony zamysł badawczy. On też jest tutaj, moim zdaniem, najważniejszy.





INDEKS NAZWISK

Ajdukiewicz Kazimierz 63, 66, 68, 70, 71, 74, 195, 196, 197, 198, 199, 201
Anshen Ruth Nanda 157
Arnould Louis 144
Arystoteles 30, 109, 203
Ayer Alfred Jules 72
Basilius H. 24
Baudouin de Courtenay Jan
Ignacy 23 Bergson Henri 168 Berkeley George 52 Black Max 87, 127 Boas Franz 86, 88, 89, 90, 91,
104
Boutroux Emile 63 Brentano Franz 51, 54 Bridgman Laura 144 Brown Roger W. 120, 121, 123 Brutian G. A. 105, 106, 127 Bühler Karl 27, 151, 168 Bühler Charlotte 151 Buyssens Eric 185, 186, 187
Cackowski Zdzisław 206 Carnap Rudolf 74, 75, 195, 196,
197, 198, 199, 201 Carroll John B. 119, 120, 121,
122, 123, 127 Casagrande J. B. 120
Cassirer Ernst 9, 34, 43, 46—60, 71, 119, 155, 159, 195, 196, .197, 199
Cohen Hermann 48, 52
Croce Benedetto 24
Delacroix Henri 138 Dingler Hugo 63 Duhem Pierre 63, 64
Eilstein Helena 203 Engels Friedrich 5, 167, 173, 191, 214
Feuer Lewis S. 87, 127 Feuerbach Ludwig 5, 210, 214,
215, 216, 217
Fichte Johann Gottlieb 6, 48 Finek Franz Nikolaus 23, 24
Geppertowa L. 147
Goldstein Kurt 154, 155, 156,
157, 158, 159, 160, 163 Guchman M. M. 25, 96
Hauser Kacper 143
Head Henry 156, 157, 160
Hegel Georg Wilhelm Friedrich
17, 18, 30, 33 Hempel Carl G. 74 Herder Johann Gottfried 9, 11—
19, 23, 24, 125, 168, 230
Hoijer Harry 87, 114, 115, 116,
118
Horowitz Arnold 105 Humboldt Wilhelm v. 9, 12,
18—26, 29—37, 39, 56, 58, 60,
76, 85, 86, 89, 125, 168, 220,
230
Hurtin Marie 144 Husserl Edmund 51, 54, 55 Hymes Dell H. 87
Ipsen Günther 25, 28
Jackson J. Hughlings 156 Jarmolenko Augusta W. 143,
145
Jerusalem Wilhelm 144 Joergenson Joergen 199 Jolies A. 25, 28 Judowicz F. L. 141
Kainz Friedrich 138, 143, 148,
154, 160, 175, 177 Kant Immanuel 5, 6, 18, 30, 32,
33, 36, 47, 48, 51, 53, 55, 56,
57, 58, 76, 77 Keller Helena 144 Kellog L. A. 151 Kellog W. N. 151 Klopstock Friedrich Gottlieb 14 Kluckhohn Clyde 114, 115 Kołakowski Leszek 63, 201 Konorski Jerzy 160, 161, 163 Korzybski Alfred 105, 106, 245 Krzywieki Ludwik 11
Landesman Charles 87, 127
Langer Susanne ?. 59
Lee Dorothy 87, 116, 117
Leenhardt M. 84
Leibniz Gottfried Wilhelm 47
Leighton D. 115
Lenin Wladimir Iljicz 209, 215 Lenneberg Eric H. 120, 121, 123,
127, 141—142 Le Roy Edouard 63, 64, 65, 66,
68
Lessing Gotthold Ephraim 14 Lévy-Bruhl Lucien 84, 85, 91 Lounsbury Floyd G. 87, 118 Lublinskaja A. A. 141
Łuria A. R. 141, 148, 156, 157, 158, 159
Maccoby E. 120
Mach Ernst 72
Malinowski Bronisław 84, 85,
237
Mannheim Karl 105 Marie Pierre 154, 156 Marks Karl 5, 6, 166, 167, 168,
191, 201, 210, 214—218 Marr Nikołaj Jakowlewicz 168,
221, 241
Marty Anton 168 Mauthner F. 168 Michaelis J. D. 13 Montesquieu Charles de 17
Nakamura H. 128 Natorp'Paul 48, 52
Öhman Suzanne 24, 26 Ogden Charles Kay 85 Osgood Charles E. 119
Pascal Blaise 175, 176, 177, 179 Piaget Jean 136—137, 137, 138,
140
Pick A. 168
Poincaré Henri 63, 64, 67 Porzig Walter 25, 28
Potiebnia A. A. 23, 188 Puchta Georg Friedrich 17
Rapoport Anatol 105
Révész G. 168, 169, 175, 185,
188, 189, 191 Richards I. A. 85 Roberts J. M. 120 Rosensardt G. L. 141 Rubinsztejn Siergiej Leonido-
wicz 148 Russell Bertrand 77, 78, 80, 188
Sapir Edward 79, 85—94, 96—
107, 113—118, 121—127, 196,
222, 236, 240, 241 Saussure Ferdinand Mongin de
26, 119, 132, 191 Savigny Friedrich Karl v. 17 Schaff Adam 213 Schelling Friedrich Wilhelm
Joseph 168
Schmidt-Rohr Georg 23, 24 Schopenhauer Arthur 168 Sebeok T. A. 119 Sieczenow Iwan M. 188 Skorochodowa O. I. 165 Sckolianskij I. A. 145 Steinthal H. 168
Stern G. 138, 139, 151 Szuman Stefan 141
Träger George L. 87 Trier Jost 25—34, 38
Ufimcewa A. A. 25, 26 Ullman Stephen 25
Vaihinger Hans 62
Van Der Waerden B. L. 175,
176, 177, 178, 179, 180 Voegelin Charles F. 87 Vossler Karl 24, 241
Weisgerber Johann Leo 13, 25,
28, 29, 31, 32, 34, 35, 37, 38,
40, 41 Whorf Benjamin Lee 79,85—89,
91, 94, 99—119, 121—127, 196,
222, 236
Wittgenstein Ludwig 74, 75 Wundt Wilhelm 24 Wygotskij L. S. 137, 138, 139,
140, 141, 150, 156, 157
Zinsli Paul 222
Zwiegincew Wiadimir A. 106, 127



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.