Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SCHABENBECK FORMAT SCENARIUSZA FILMOWEGO

19-01-2012, 15:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Najwyzsza cena licytacji: 28 zł      Aktualna cena: 28 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1999914166
Miejscowość gdańsk
Kupiono sztuk: 3    Licytowało: 3    Wyświetleń: 35   
Koniec: 14-01-2012 15:07:38

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



MARTIN SCHABENBECK

FORMAT SCENARIUSZA FILMOWEGO


Ilość stron: 283
Format: 16,5 x 23,5 cm



W europejskich kręgach filmowych powszechne jest przekonanie, że format jest nieistotny; liczy się jedynie treść. I w gruncie rzeczy jest w tym podejściu sporo prawdy. Jednak amerykańscy scenopisarze wypracowali określony format, dzięki któremu najważniejsza jest opowiadana historia. Jest to specyficzna mieszanka ściśle określonej formy i zarazem lekkiego, łatwego stylu, zrozumiałego dla szerokiej rzeszy czytelników. Konieczność zunifikowania formatu scenariusza europejskiego wynika z jednej strony z coraz większego znaczenia bodźców wzrokowych, na które intensywnie oddziałuje telewizja i media elektroniczne, z drugiej - z prostego faktu, że warto wypracować jednolity system umożliwiający współpracę między europejskimi firmami producenckimi.

Niniejsza książka przedstawia w gruncie rzeczy format scenariusza na rynek amerykański, najbardziej dochodowy, jednak z powodzeniem może posłużyć autorom europejskim jako wzorzec, narzędzie, dzięki któremu zamkniemy naszą wizję współczesnego świata w ściśle określonej formie literackiej, jaką jest scenariusz. Lekkości dodają książce anegdoty, obrazujące funkcjonowanie filmowego światka.

Warto podkreślić, że autor wychodzi z założenia, iż czytelnik zna podstawy pisania scenariusza, takie jak budowa postaci czy konstrukcja akcji. Im większa znajomość formatu, tym bardziej precyzyjna konstrukcja, tym dokładniej oddane pomysły. Określony format nie zamyka drogi wyobraźni; pozwala jej rozwinąć skrzydła, ba, poszerza jej horyzonty.



SPIS TREŚCI:

Wstęp...........................................5
Zawód..........................................19
Między filmem i literaturą............................42
Temat..............................,............67
Dwie rzeczywistości................................85
Gatunek i konwencja..............................101
Od treatmentu do drabinki..........................114
Struktura: do i od paradygmatu...............136
W stronę struktury magicznej........................160
Format i technika.................................205
Postać.........................................223
Dialog.........................................246
Pierwsze piętnaście minut.............................265
Scena i sekwencja.................................283
...i ostatnie piętnaście minut.........................304
Adaptacja......................................318
Nie tylko kino...................................337
„Nikt nie jest samotną wyspą" czyli o współpracy..........364
Scenariusz... i co dalej?.............................377
Słowniczek terminów..............................398
Bibliografia.....................................402
Indeks.........................................405