Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

SATSUMA SZEŚCIOKĄTNY TALERZYK 8,5 CM BOGINI OKAMI

20-03-2012, 22:02
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 25 zł     
Użytkownik mieszkiel
numer aukcji: 2199839198
Miejscowość Zielona Góra
Wyświetleń: 8   
Koniec: 25-03-2012 14:50:58
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

BOGINI OKAMI - NA PIęKNYM STARYM SZEŚCIOKĄTNYM TALERZYKU

 

wyjątkowo piękny – w idealnym stanie zachowania – talerzyk z delikatnej porcelany pokrytej kolorowymi emaliami i masywnym złotem zgodnie z tradycją najsłynniejszej sztuki zdobienia porcelany – Satsuma…

widzimy damę w kimonie – w uroczystym makijazu - w otocznieu kwitnących lotosów...W najbardziej popularnej wersji- jest to bogini Okame / Okami/ - postać czczona jako "bogini wielorakiego szczęścia". Opiekuje się zwłaszcza młodymi małżeństwami i kobietami w ciąży, ale pomaga też w wielu innych sytuacjach życiowych. Wyobrażana jest jako osoba o białej twarzy zwężającej się w skroniach, z wydętymi policzkami, wąskimi oczami i drobnymi ustami. Wizerunki Okame sprzedawane są jako talizmany przynoszące szczęście. Okami jest to najprostsza z interpretacji-

Wystarczy, że chce się uwiecznić szczęśliwy moment w historii rodziny- a mistrz – malarz porcelany – nada mitologicznym postaciom – twarz najważniejszej babci- lub wujków… w jakimś bardzo ważnym momencie życia rodziny… albo kupi go dziewczyna, która właśnie poczuła, że jest w błogosławionym stanie …i potrzebuje wsparcia ... podobnie jak na obrazach naszych świętych - głowa bogini otoczona jest aureola ze szczerego złota... na naszym małym talerzyku złocenie jest w idealnym stanie i świeci ciepłym blaskiem starego złota!!!

Takie naczynia stoją na honorowym miejscu – obok najstarszego naczynia – porcelanowej lub glinianej amforki na herbatę- zwojów kaligraficznych i białej broni… Po urodzeniu się dziecka Oakmi  z talerzyka nadal roztacza opiekę nad szczęściem nowonarodzonego dzioecka- a talerzyk czczony jest w domu jak świetość...

Shogun prezentację najcenniejszych rzeczy  dla wyjatkowych gości-  rozpoczynał do czarki na herbatę…

nasza bogini o twarzy młodej dziewczyny– jest melancholijnie zamyślona... pewnie planuje człowieczy los. Sygnatura ciekawa- widzimy świętą górę Fuji Jama z płynącym strumieniem... pod spodem hieroglify Nippon- Japonia  - od prawej do lewej- czyli w wersji europejskiej- a to oznacza, że nasz piekny talerzyk jest kopią bardzo starej Satsumy z lat 20tych./Japanese export ware. Unconfirmed identity but looks like Mount Fuji and a stream, similar to Fukagawa. Thought to date to the 1920s or slightly thereafter. / - rozstrzygnięcie pozostawiam kolekcjonerom… Stan emalii znakomity. Polecam gorąco!!!

Wymiary

średnica 8,5 cm

brzegi zawinięte do góry - wysokość 1 cm

Polecam!!!

Satsuma

The typical Satsuma ware we most of the time comes into contact with is a yellowish earthenware usually decorated with a minute decoration with Japanese figures, expressive faces or detailed oriental landscapes, or sometimes embellished with vivid dragons in relief. This ware is in fact an export product specifically designed in the mid 19th century to cater to the western export market. The Japanese themselves had very little interest in this ware.

From around the 1890's to the early 1920's at least twenty and possibly more studios or factorys were producing "Satsuma" wares of which much were of low quality and destined for the European and American export markets. At the same time, artists studio's were producing wares of the finest quality.

Most of the marks below will detail this ware since there were many masterpieces created during its hay day and several studios have created eternal fame for their names with these magnificent wares. It is easily recognized by its finely crackled glaze and by the fact that its earthenware body does not "ring" when tapped. The production soon spread to several cities such as Kyoto, Tokyo, Nagoya, Yokohama and elsewhere throughout Japan, from the Meiji period (1[zasłonięte]868-19) up until today.

Satsuma Han however has a much longer history than that. If you click the map icon to the right you will find this as the Satsuma area on the southern Kyushu island. The first historical kilns here were established by Korean potters in the late 16th century. These first wares were stone wares, covered with a thick dark glaze and are so rare that only museums might have a few to show.

The success of the Satsuma export decorative style inspired many followers, some of which have a stoneware body or a pure white porcelain, why I have chosen to collect any and all Satsuma looking wares, here.

The circle with a cross that often makes up a part of the marks, are the Shimazu mon or the family crest of the clan that ruled Satsuma Han however I doubt that any of the Shimazu clan ever owned a Satsuma export style ware piece. If that were to be the case, the crest would in that case need to be blue, since that was also the Shimazu clan colors.

Satsuma was produced in Kagoshima, Kyoto, Tokyo, Osaka, Kobe, and Kanazawa by hundreds of known artists, in many styles and by literally thousands of unknown decorators. Meizan has pieces authenticated as being done in Kanazawa (Kutani). For most of the "Zan brothers" nothing is known, in spite of very good quality work and many good studio pieces are simply unmarked.

Please also notice that the authenticity of many of the more important marks below are uncertain.

Jan-Erik Nilsson