Słowotwórstwo na usługach reklamy Mechanizmy tekstowe
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Ewa Rogowska-Cybulska
cena: 36,00 zł
Przedmiotem analizy w niniejszej książce są mechanizmy perswazji słowotwórczej w tekstach reklamowych, przy czym teksty reklam traktowane są jako źródło przykładów zjawisk i faktów słowotwórczych o funkcji perswazyjnej, które można zaobserwować także w różnych innych typach tekstów. W analizie marketingowej przydatności środków słowotwórczych pominięte zostały zjawiska pozatekstowe, zwłaszcza tzw. naming, czyli nadawanie nazw reklamowanym obiektom.
Opisowi zostały tu poddane różne przejawy funkcjonowania derywatów w tekście, z uwzględnieniem takich aspektów tego zjawiska, jak okazjonalizmy tekstowe, rozumiane jako „neologizmy tworzone doraźnie, dla potrzeb konkretnego tekstu, mające zwykle charakter ekspresywny”, a także słowotwórcze gry językowe stanowiące narzędzie perswazji, celem opisu jest jednak ukazanie nie tylko tych specyficznych, często nawet dość wyrafinowanych perswazyjnych zastosowań tekstowych środków systemu słowotwórczego, lecz również jego perswazyjnych użyć mało osobliwych.
Perswazja słowotwórcza jest tu rozumiana jako zjawisko polegające na tekstowym uwypukleniu struktury słowotwórczej wyrazów i jej zinterpretowaniu w sposób pozwalający na osiągnięcie planowanych dla danego tekstu skutków – bądź w wyniku tekstowej aktualizacji ich struktury systemowej, bądź w rezultacie jej tekstowej konstrukcji, dekonstrukcji lub rekonstrukcji. Źródłem słowotwórczych efektów perswazyjnych jest zatem albo tekstowa aktualizacja słowotwórczych środków systemowych, albo budowanie napięcia między słowotwórczymi relacjami systemowymi a (wewnątrz)tekstowymi.
Spis treœci Wstêp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Rozdzia³ I Motywacja s³owotwórcza w tekstach reklam a perswazja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Sposoby perswazyjnego wykorzystywania motywacji s³owotwórczejwtekstachreklam . . . . . . . 15 Kreowanierelacjis³owotwórczychwtekstachreklam . . . . . . . . 40
Definicjes³owotwórczewtekstachreklam . . . . . . . . . . . . . . . . 58 S³owotwórczeuwagimetajêzykowewtekstachreklam . . . . . . . 76 Rozdzia³ II Przydatnoœæ perswazyjna wybranych kategorii s³owotwórczych w tekstach reklam . . . . . . 86 Derywaty deminutywno-hipokorystyczne od rzeczowników pospolitych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86 Nazwyabstrakcyjnychcech . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
Nazwywykonawcówczynnoœci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Nazwynarzêdzi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Nazwyrezultatówczynnoœci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199 Rozdzia³ III O funkcji perswazyjnej reklamowych gniazd s³owotwórczych . . . . . . . . . . . . . . . 215 Tekstowegniazdas³owotwórczewreklamie . . . . . . . . . . . . . . . 215 Reklamowegniazdas³owotwórczeawyrazyjeinicjuj¹ce . . . . . . . 229
Reklamowe gniazda s³owotwórcze a funkcje formantów wtworz¹cychjederywatach . . . . . . . . . . . . . 249 Perswazyjna wartoœæ gniazd s³owotwórczych ze wzglêdu naichstrukturê . . . . . . . . . . . . . 257 Rozdzia³ IV Powtórzenia s³owotwórcze jako œrodek perswazji w reklamie . . . . . . . . . . . . . 270 Operswazyjnychwalorachpowtórzeñs³owotwórczych . . . . . . . 270 Nagromadzenias³owotwórczewtekstachreklam . . . . . . . . . . . 274
Wyliczenias³owotwórczewtekstachreklam . . . . . . . . . . . . . . . 305 Parywyrazówpowi¹zanychs³owotwórczowtekstachreklam . . . 319 Podsumowanieiwnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 335 Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341 Indekswyrazówobjêtychanaliz¹ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 355 Word Formation at the Service of Advertising: Textual Devices(Summary) . . . . . . . . . . . . 367 Ñëîâîîáðàçîâàíèå ê óñëóãàì ðåêëàìû: Òåêñòîâûå ìåõàíèçìû(Ðåçþìå) .................................. 369
ISBN:[zasłonięte]978-8365-093-5
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 352
Format: 147x214 mm
Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.
Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko
Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł przy opcji wysyłki paczką i za pobraniem pocztowym.
|