|
|
|
|
SŁOWO I TEKST
TOM 1
FUNKCJONOWANIE JĘZYKA
rok wyd. 2008, stron 211, przypisy, bibliogr., miękka oprawa foliowana, format ok. 24 cm x 17 cm
UWAGA! Artykuły w języku polskim i rosyjskim (wg spisu treści)
Z notatki wydawniczej :
Tom poświęcony jest zagadnieniom funkcjonowania języka w tekście. Artykuły w nim zamieszczone mają nie tylko charakter teoretyczny i opisowy, ale poruszają problemy studiów konfrontatywnych, strategii przekładowych (problemy ekwiwalencji terminologicznej i strategie ich przekładu w sferze ekonomicznej), uwzględniają aspekty kulturowe, pragmatyczne i kognitywne. Artykuły zostały przedstawione w pięciu częściach: „Dychotomia przestrzeni językowej i czasu”; „Nadawca i adresat w języku”; „Tekst tradycji i mentalne paradygmaty kulturowe”; „Język i socjum: stereotyp i wybór”; „Gry mentalne w języku”. Autorzy poruszają m.in. problemy spójności tekstu, leksykalnych odpowiedników międzyjęzykowych, ekwiwalencji terminologicznej oraz strategii ich przekładu w sferze ekonomicznej (problemy przekładu niemiecko-angielskiego).
SPIS TREŚCI :
Przedmowa (Piotr Czerwiński, Jadwiga Stawnicka)
Dychotomia przestrzeni językowej i czasu
Agnieszka Garus — Tekst i jego spójność
Magdalena Pastuchowa, Jadwiga Stawnicka — Czasowniki inicjalne w języku polskim — staropolszczyzna i współczesność
Tatiana Kwiatkowska — Polskie ekwiwalenty zapożyczeń w języku rosyjskim (na materiale leksyki religijnej)
Aleksandra Jóźwiak-Dądela — Strategie tłumaczenia terminów ekonomicznych z języka niemieckiego na język angielski
Nadawca i adresat w języku
Наталия Рошанская — Проблема мотивации личного имени [Problem motywacji rzeczownika osobowego — tekst w jęz. rosyjskim]
Bjorn Wiemer — Rola adresata w alternatywnych znaczeniach i użyciach czasowników (i inne elementy do opisu czasowników na „skrzyżowaniu" illokucji z intelektem, wolą, uczuciami i percepcją w języku polskim)
Jadwiga Gracla, Margarita Nadel-Czerwińska — Skala emocji jako kontekst werbalnego i niewerbalnego samowyrażenia jednostki
Иоанна Дарда-Граматыка — Функцирование глаголов в русском рекламном тексте (на материале рекламы косметики) [Funkcjonowanie czasowników w rosyjskich tekstach reklamowych (na materiale reklamy kosmetyków) — tekst w jęz. rosyjskim]
Tekst tradycji i mentalne paradygmaty kulturowe
Маргарита Надель-Червниьска — «Растяжимое» время и «сжатое» пространство сказки (на материале словацкого фольклора) ["Rozciągłość" czasu i "sprzężenie" przestrzeni bajki (na materiale folkloru słowackiego) — tekst w jęz. rosyjskim]
Алла Магдесян — Текст паремии и его элементы (к проблеме смыслоорганизуюшей функции контекста) [Tekst paremii i jego elementy (do problemu organizującej sens funkcji kontekstu) — tekst w jęz. rosyjskim]
Język i socjum : stereotyp i wybór
Piotr Czerwiński, Tatiana Kwiatkowska — Elementy kulturowe w komunikacji między kobietą a mężczyzną (analiza dwóch wybranych modeli stosunków partnerskich)
Аурика Червински — Омкрымые и закрымые партнерские отношения (к определению терминов и представлений) [Otwarte i zamknięte relacje partnerskie (określenie terminów i wyobrażeń) — tekst w jęz. rosyjskim]
Андрей Мирошниченко — Конструирование предвыборного лозунга: идеологемы и ценности [Konstruowanie hasła wyborczego: ideologemy i wartości — tekst w jęz. rosyjskim]
Gry mentalne w języku
Ядвига Ставницка, Петр Червинский — Способы перевода модифицируемых устойчивых сочетаний (ментальныe и языковые типы словесной игры) [Sposoby przekładu zmodyfikowanych stałych związków wyrazowych (mentalne i językowe typy gry słów) — tekst w jęz. rosyjskim]
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|
|
|