Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Rozważania o smaku artystycznym red. Józef Poklews

26-01-2014, 20:03
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 39.90 zł     
Użytkownik 1tomkom
numer aukcji: 3900599812
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 2   
Koniec: 26-01-2014 19:36:08

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2003
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Rozważania o smaku artystycznym red. Józef Poklewski, Tomasz F. de Rosset ISBN 83-[zasłonięte]-1510-9 ss. 320 Toruń 2003 Spis treści Od redakcji Krzysztof Pomian - Francis Haskell i problem smaku artystycznego Zygmunt Waźbiński - Pojęcie uomo del gusta Baltasara Castiglione i jego niezwykła kariera w kulturze europejskiej Kinga Szczepkowska-Naliwajek - Smak artysty i miłośnika sztuki w kulturze dworskiej przełomu XIV i XV wieku Michał Woźniak - Tradycjonalizm i modernizacja sprzętów liturgicznych w Prusach Królewskich w okresie nowożytnym Beata Purc-Stępniak - Homo bullaw malarstwie przedstawiającym "kunstkammery" Danuta Künstler-Langner - Barokowy gust literacki. W świecie emblematów i poezji medytacyjnej Justyna Guze - Rysunek jako wyraz gustu i jako element wystroju wnętrza w połowie XVIII w. Komunikat Ewa Manikowska - Oglądając Perseusza. Rzeźba i jej odbiorca na przełomie XVIII i XIX wieku Janusz Krawczyk - Kryteria oceny mebli dawnych we Francji w wieku XVIII Danuta Natalia Zasławska - W guście chińskim - ideowe implikacje chinoiserie w Europie od XVII do początków XIX wieku Danuta Kowalewska - Zagadnienie "dobrego gustu" w dyskusjach teoretycznych i praktyce literackiej polskiego oświecenia Dariusz Dąbrowski - "W celu zapobieżenia licznym nadużyciom, jakich dopuszczają się niekompetentni dostarczyciele obrazów i rzeźb religijnej treści do domów bożych". Historia pewnej akcji przeciw kiczowi w kościołach, przeprowadzonej w latach siedemdziesiątych XIX wieku w Królestwie Polskim Agnieszka Kluczewska-Wójcik - Od japonaiseries do japonizmu: Japonia w sztuce i modzie przełomu wieków Dariusz Kacprzak - O smaku artystycznym łódzkich przemysłowców drugiej połowy XIX i początku XX wieku Ewa Różalska - Fabrykancki gust - czyli o głównej łódzkiej ulicy i malarskiej dekoracji kamienicy przy ul. Piotrkowskiej Józef Poklewski - O guście artystycznym w międzywojennym Wilnie Józef Tarnowski - Kultury gustu a znawstwo w architekturze XX wieku Bogumiła J. Rouba - Zagadnienie gustu we współczesnych realizacjach restauratorskich na wybranych przykładach Grażyna Bastek - Dawni mistrzowie we współczesnych muzeach Sławomir Bołdok - Smak artystyczny Polaków w kontekście rynku sztuki Lech Brusewicz - Naśladować czy współczuć rodzinie kolekcjonera? Uwagi w związku z wystawą "Artyści szkoły toruńskiej" ze zbiorów Andrzeja Lubawego Od redakcji Pojęcie "dobrego smaku" czy też "dobrego gustu" w mowie potocznej, zgodnie z tradycją dawnych uczonych rozpraw, używane jest na oznaczenie wrodzonych, albo kiedy indziej nabytych kwalifikacji człowieka, które pozwalają mu na bezbłędne dostrzeżenie, właściwą ocenę i wybór rzeczy (dzieła sztuki, biżuteria, ubranie), otoczenia (pejzaż, mieszkanie), zwrotów językowych itd. najbardziej pięknych, eleganckich, stosownych. W odniesieniu do dziedziny artystycznej oznacza tu ono również znajomość reguł i zasad piękna, które pozwalają wśród wielu obrazów, rzeźb, rysunków oraz wierszy, powieści czy filmów wyróżnić te, zasługujące na miano prawdziwego dzieła sztuki. W interpretacji zjawisk artystycznych i w ogóle we współczesnej humanistyce pojęcia te - jako wyraz raz na zawsze ustalonego kanonu tzw. piękna absolutnego - od dawna stały się już anachroniczne. Toteż i książka, którą oddajemy czytelnikowi, nie ma na celu rozważania kwestii związanych ze "smakiem artystycznym" ujętych w ten sposób. Nie próbuje udzielić odpowiedzi na pytanie, ani tym bardziej pouczać autorytatywnie kogokolwiek o tym, czym jest, a czym nie jest dobry smak i co jest, a co nie jest w dobrym smaku - czyli co jest, a co nie jest piękne, eleganckie, stosowne. To bowiem żadnym dyskusjom podlegać nie powinno, bo chociaż mówi się U y a le gout et le gout (są gusta i guściki), co zakłada wyższość jednego nad drugim - czyż nie mówi się także de gustibus non disputandum est?