Ryan Rosemary K.C.
Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64038liczba stron: 315Okładka: miękkaWydawnictwo: wolters kluwer polskaSeria: ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI (HR)Rok wydania: 2010 Opis
Niniejsza książka jest praktycznym przewodnikiem dla obecnych i przyszłych liderów oraz osób odpowiedzialnych za kształtowanie umiejętności przywódczych.Lider nie staje się alfą i omegą organizacji jedynie z racji zajmowanego stanowiska. Nabycie kompetencji przywódczych nie przychodzi łatwo. Jak stać się dobrym liderem? Teoria to nie wszystko, najważniejsze jest odpowiednie wykorzystanie posiadanej wiedzy. Mimo licznych publikacji na ten temat wciąż brakuje przełożenia teorii na rzeczywistość. Autorka, która szkoli liderów od dwóch dekad, wyjaśnia, w jaki sposób doskonalić umiejętności przywódcze, podsuwa czytelnikowi szereg pomysłów, wskazówek oraz technik.
Spis treści:
Podziękowania
Wprowadzenie
Rozdział 1. Co to znaczy skuteczne przywództwo
Różnica pomiędzy przywództwem a zarządzaniem
Różne style przywództwa
Charakterystyka dobrego lidera
Przedsiębiorczy liderzy
Przywództwo wielokulturowe
Liderzy poszczególnych szczebli
Rozdział 2. Tworzenie i przekazywanie strategii rozwoju kompetencji
przywódczych
Dlaczego potrzebujemy strategii rozwoju kompetencji
przywódczych
Tworzenie wizji rozwoju zarządzania
Od wizji do strategii
Przekazywanie strategii pracownikom fi rmy
Rola działu ZZL i działu ds. rozwoju w realizacji strategii
Rozdział 3. Rozwój zespołu
Charakterystyka wydajnego zespołu
Krok 1: zrozumienie, że zespół przechodzi przez poszczególne etapy
rozwoju w celu osiągnięcia doskonałych wyników
Krok 2: dostosowanie swojego podejścia do kolejnych etapów
rozwoju zespołu
Krok 3: stworzenie wspólnej terminologii dotyczącej ról danych osób
w grupie
Krok 4: zachęcanie do różnicowania zdolności w obrębie zespołu
Podsumowanie
Badanie predyspozycji do pełnienia określonych funkcji w zespole
Nauka płynąca ze studium przypadku
Rola uczenia się i rozwoju w działalności zespołu
6 Główne wnioski z ćwiczenia diagnostycznego
Skuteczna integracja zespołowa
Projekt integracyjny
Ćwiczenia wstępne
Przegląd bieżącej pracy zespołowej
Rozwój samoświadomości
Rola kierownictwa ds. uczenia się i rozwoju w tworzeniu zespołu
Lista kluczowych pytań związanych z tworzeniem zespołu
Rozdział 4. Kierowanie procesem zmian
Kontekst transformacji
Rola lidera w zarządzaniu zmianami
Wpływ zmian na zachowanie pracowników
Rozwój skutecznych umiejętności przywódczych w obliczu
transformacji
Przykład warsztatów z dziedziny kompetencji przywódczych
w procesie transformacji
Rola działu ZZL we wprowadzaniu zmian organizacyjnych
Rozdział 5. Lider jako trener
Defi nicja coachingu
Umiejętności skutecznego trenera
Proces coachingu
Jak wybrać trenera
Wybór między trenerem wewnętrznym a zewnętrznym
Wybór trenera z zewnątrz
Różnice między coachingiem, doradztwem a mentoringiem
Wykorzystanie różnych pozycji percepcyjnych
Kształtowanie umiejętności coachingowych twoich liderów
Zaawansowany rozwój kompetencji coachingowych
Łączenie coachingu z innymi formami rozwoju kompetencji
przywódczych
Rozdział 6. Ocena kompetencji przywódczych
Wstęp do rozwoju kompetencji
Typy struktur kompetencji
Tworzenie struktur kompetencji
Stosowanie struktur kompetencji
Przykłady struktur kompetencji
Korzyści wynikające z podejścia kompetencyjnego
Rozdział 7. Procesy i systemy oceny metodą 360 stopni
Cel oceny 360 stopni
Jak działa ocena 360 stopni
Tworzenie ankiety oceny 360 stopni
Wdrażanie skutecznego procesu oceny 360 stopni
Benchmarking organizacyjny wykorzystujący dane z oceny 360 stopni
Rola działu ZZL w ocenie 360 stopni
Wskazówki co do wprowadzenia systemu oceny 360 stopni
Cechy dobrego raportu z oceny 360 stopni
Podsumowanie: główne wytyczne do konstruowania skutecznych
systemów oceny 360 stopni
Rozdział 8. Różne sposoby rozwoju zdolności przywódczych
Style uczenia się
Coaching indywidualny
Schematy mentorskie
Rola działu ZZL we wprowadzaniu mentoringu
Pary kumpli
Zespoły action learning
Projekty oparte na pracy
Rola działu ZZL w rozwoju przywództwa
Rozdział 9. Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa
Rola specjalisty ds. rozwoju przywództwa
Umiejętności specjalisty ds. rozwoju przywództwa jako konsultanta
wewnętrznego
Proces skutecznego zarządzania relacjami z klientem
Proces konsultingowy
Umiejętności konsultanta wewnętrznego związane z procesem
Rozdział 10. Zdolności szkoleniowe i mediacyjne
Skuteczne techniki zadawania pytań
Kierowanie ćwiczeniami grupowymi
Postępowanie w trudnych sytuacjach
Przekazywanie i otrzymywanie informacji zwrotnej
Umiejętność skutecznego słuchania
Korzystanie z pomocy mediatora
Rola działu ZZL w zapewnieniu szkolenia i rozwoju
Zatrudnianie wewnętrznych lub zewnętrznych dostawców
Rozdział 11. Różne spojrzenia na przywództwo
Rozmowa z Maartenem Putzem, dyrektorem działu ds. rozwoju
zasobów ludzkich w TNT Express
Rozmowa z Bobem Reitemeierem, dyrektorem generalnym
Towarzystwa na rzecz Dzieci
Rozmowa z Emmą Hughes, dyrektor działu ZZL w Specsavers
Przywództwo w kancelariach prawnych
Wnioski z przeprowadzonych wywiadów
Rozmowa z Frankiem Dickiem OBE
8 Rozdział 12. Kształtowanie samoświadomości
Ćwiczenie samoświadomości za pomocą okna Johari
Dzienniki rozwoju
Ćwiczenia dotyczące informacji zwrotnej
Ćwiczenie "Podróż życia"
Sztuka pozytywnego myślenia
Ustalanie wizji osobistej
Wnioski
Indeks 311