Magdalena Joachimowska
Rodzicielstwo zastępcze. Idea - problemy - analizy - kompetencje
Data wydania: 2008 Format: B5, Stron: 214 Okładka: miękka
Opis:
Książka jest adresowana do szerokiego grona osób, które nie godzą się na pozbawienie dzieci osieroconych społecznie możliwości przeżywania swojego dzieciństwa w środowisku rodzinnym. Zarówno do studentów (pedagogiki społecznej, pracy socjalnej, polityki społecznej) jak i pedagogów społecznych, pracowników socjalnych, sędziów sądów rodzinnych, psychologów oraz zróżnicowanego kręgu osób pracujących w instytucjach i organizacjach pomocowych, opiekuńczych i innych na rzecz dzieci separowanych od rodziców naturalnych.
Spis treści: Wstęp CZĘŚĆ I. RODZINA I RODZINA ZASTĘPCZA 1. Rodzina i jej znaczenie w socjalizacji dziecka 1.1. Kondycja współczesnej rodziny - rys socjo-psycho-pedagogiczny 1.2. Więź osobowa - istotny element życia rodzinnego i społecznego 1.3. Problemy dzieci we współczesnym społeczeństwie 2. Rodzina zastępcza - konieczność jej zaistnienia w sferze publicznej społeczeństwa obywatelskiego 2.1. Sieroctwo społeczne i jego skutki 2.2. Rodzina zastępcza w tradycji polskiej pedagogiki społecznej 2.3. Trudność roli rodzica zastępczego 2.4. Założenia współczesnego systemu opieki nad dzieckiem 2.4.1. Aspekty prawne organizowania i funkcjonowania rodziny zastępczej (z uwzględnieniem zmian ustawodawczych) 2.4.2. Współpraca - istotny element życia społecznego 2.4.3. Edukacja rodziców zastępczych 3. Wyniki ogólnopolskiego monitoringu obrazującego realizację ustawowego wymogu szkolenia rodziców zastępczych na terenie kraju 3.1. Liczba rodzin zastępczych w badanych powiatach Polski 3.1.1. Rodziny zastępcze spokrewnione i niespokrewnione 3.1.2. Rodziny zastępcze przeszkolone i nieprzeszkolone 3.2. Udział powiatowych centrów pomocy rodzinie w szkoleniach 3.3. Podmioty szkolące rodziny zastępcze w Polsce 3.4. Programy szkoleniowe działające na terenie Polski 3.5. Środki finansowe na szkolenia 3.6. Formy rodzinnej opieki zastępczej w Polsce 3.7. Opinie dyrektorów powiatowych centrów pomocy rodzinie na temat szkoleń CZĘŚĆ II. KOMPETENCJE RODZICÓW ZASTĘPCZYCH I ICH UWARUNKOWANIA 4. Moralność i jej istota w budowaniu kompetencji 4.1. Moralność a wartości 4.2. Rozwój moralny i jego znaczenie 4.3. Poziom rozwoju moralnego L. Kohlberga a struktura świata działań 4.4. Rozumowanie moralne a kompetencje 4.5. Odpowiedzialność moralna. Autonomia a współpraca 5. Kompetencje jako podstawa działań rodziców zastępczych 5.1. Kategoria kompetencji w literaturze naukowej i jej istota 5.2. Kompetencje w emancypacyjnej teorii edukacji 5.3. Kompetencje rodzica zastępczego a racjonalność emancypacyjna 6. Kompetencje rodziców zastępczych 6.1. Poziom kompetencji i zależności między nimi 6.2. Kompetencje do realizacji nowych założeń w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną w kontekście rozwoju moralnego 6.2.1. Kompetencje poznawcze 6.2.2.Kompetencje komunikacyjne 6.2.3.Kompetencje działaniowe 6.3. Kompetencje a pozostałe ich uwarunkowania 6.3.1. Doświadczenie w dzieciństwie opieki zastępczej przez rodzica zastępczego 6.3.2.Płeć rodzica zastępczego 6.3.3. Wykształcenie rodzica zastępczego 6.3.4. Pokrewieństwo rodzica zastępczego z dzieckiem 6.3.5. Posiadanie własnych dzieci 6.3.6. Powiat 6.3.7. Wiek rodzica zastępczego 6.3.8. Szkolenie rodziców zastępczych Zakończenie i wnioski Bibliografia Aneks Foster parenting
|