Rodney Stark
William Sims Bainbridge
TEORIA RELIGII
Teorię religii R. Starka I W. S. Bainbridge'a można uznać za pionierską w ramach wyłaniającego się nowego paradygmatu w socjologii religii, określanego mianem rynkowego lub ekonomicznego, gdyż swoje inspiracje czerpie również z ekonomii. (...) Jego przedstawiciele, których grono jest obecnie znacznie szersze niż w momencie powstawania teorii Starka i Bainbridge'a, uważają, że prawa ekonomii mają również zastosowanie do życia religijnego, które tworzy swoisty rynek dóbr duchowych. Podobnie jak w życiu gospodarczym, funkcjonują tam rozmaite przedsiębiorstwa, niekiedy w warunkach wolnej konkurencji, niekiedy zaś w warunkach monopolu i państwowej regulacji rynku religijnego. (...) Ilustruje to anegdota opowiedziana przez Rodneya Starka (1993) amerykańskim badaczom odwiedzającym Szwecję. W rozmowie z pastorem, który uskarżał się na słabą frekwencję na niedzielnych nabożeństwach pomimo znacznej liczby pracowników parafii działających na rzecz jej ludności, zapytał on, czy ten liczny personel bierze także udział w nabożeństwach. - Ależ w niedzielę oni mają dzień wolny od pracy - odparł oburzony pastor. [Tadeusz Doktór]
Rodney Stark - amerykański profesor socjologii i religioznawstwa w Baylor University. Autor wielu (27) bardzo popularnych na gruncie socjologii religii książek oraz niezliczonej liczby artykułów. Współautor (z Ch. Y. Glockiem) wielowymiarowej koncepcji religijności opublikowanej w American Piety: the Nature of Religious Commitment (1970), kontynuator myślicieli zajmujących się powstaniem i rozwojem chrześcijaństwa w The Rise of Christianny (1996), ale też - być może przede wszystkim - twórca jednej z najgoręcej dyskutowanych w ostatnich dekadach teorii religii, zwanej ekonomiczną. Znany na całym świecie, tłumaczony na 15 języków, w tym na chiński, koreański i turecki.
William Sims Bainbridge – absolwent Uniwersytetu w Harvardzie, gdzie doktoryzował się w 1975 roku, obecnie pracownik National Science Foundation. Autor o szerokich zainteresowaniach, opublikował wiele artykułów i książek, w tym m.in. Social Research Methods. A Komputer Assisted Introduction (1992), The Sociology of Religious Movements (1997).
Wydawca: Zakład Wydawniczy NOMOS
Rok wydania: 2007
Wersja językowa: polska
Liczba stron: 456
Format: A-5
Oprawa: twarda
ISBN/ISSN:[zasłonięte]978-83490-32-7
Seria: Socjologia religii
|
Kontakt z nami:
ul. Dwernickiego 7A/21, 31-530 Kraków
Szczegółowe informacje pod nr tel:
+48 [zasłonięte] 377 740
+48 12 [zasłonięte] 73
- gg: [zasłonięte]61549
Zasady składania i realizacji zamówień dostępne są na stronie "O mnie".
|