Książka odpowiada na rosnące zainteresowanie problematyką mediów masowych, zwłaszcza skutkami i mechanizmami ich działania.
W publikacji zaprezentowano dziesięć różnych zagadnień, skoncentrowanych wokół trzech głównych problemów: mechanizmów wpływu, specyfiki działania telewizji oraz skutków wpływu mediów na wybrane dziedziny aktywności młodych użytkowników.
Książka została pomyślana jako pomoc dla początkujących badaczy użytkowników mediów, którzy przygotowują prace magisterskie czy doktorskie. Dzięki niej młodzi badacze i studenci szybko mogą się zorientować w głównych trendach i przedstawionych obszarach badań oraz w sposobach prowadzenia badań. Z opracowania mogą skorzystać także nauczyciele, którzy prowadzą zajęcia z edukacji medialnej, osoby zarządzające mediami oraz dziennikarze, których książka może zachęcić do refleksji na temat procesów psychologicznych czy społecznych, które sami inicjują poprzez tworzone programy, audycje, teksty. Każdy, kto chce lepiej zrozumieć media, może w publikacji znaleźć coś dla siebie.
Spis treści:
Przedmowa
Część pierwsza. Mechanizmy działania mediów
Trzy spojrzenia na media masowe
Podejście użytkowania i korzyści w badaniu skutków oddziaływania mediów
Społeczno-poznawcza teoria komunikacji masowej Alberta Bandury
Modele procesów perswazji w komunikacji masowej
Teoria kultywacji w badaniu skutków oglądania telewizji
Część druga. Badania nad telewizją
Nadawanie i odbiór przekazów audiowizualnych
Badania nad wpływem telewizji na dzieci, młodzież i dorosłych
Część trzecia. Efekty działania mediów w wybranych dziedzinach
Wpływ oglądania telewizji na rozwój umysłowy i osiągnięcia szkolne młodych widzów
Telewizja a twórcza wyobraźnia dziecka
Seksualność w mediach i jej wpływ na intymne życie młodzieży