Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PSYCHOLOGIA ELEMENTARNA RAAF M ARCT 1920 UNIKAT

16-01-2012, 18:15
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik serdecznie
numer aukcji: 2039709402
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 15-01-2012 20:01:14

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.

H. DE RAAF
PSYCHOLOGIA ELEMENTARNA
PRZEŁOŻYLI Z NIEMIECKIEGO
K. KRÓL I I. MOSZCZEŃSKA
WYDANIE CZWARTE





Z TRZECIEG0 WYDANIA TŁUMACZENIA NIEMIECKIEGO DOKONANEGO WEDŁUG DWUNASTEGO WYDANIA ORYGINAŁU HOLENDERSKIEGO
1920 WYDAWNICTWO M. ARCTA W WARSZAWIE
wO,^nVaLAC W0LN0ŚCI 7 - LUBLIN, NAMIESTNIKOWSKA 23 WILNO. KSIĘGARNIA STOWARZ. NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO.^
Przedmowa do 1-go i 2-§o wsiania przekładu w r. 1902.
Książka niniejsza, opracowana poglądowo, z zastosowaniem do pedagogji, odznacza się niezmiernie przystępnym i jasnym wykładem, tak iż służyć może za pierwszy podręcznik dla pragnących zabrać znajomość z psycho-logją, gałęzią wiedzy niezbędną dla każdego wykształconego wychowawcy. Wydrukowana w oryginale holenderskim po raz pierwszy w r. 1882, miała w swej ojczyźnie już dziewięć wydań: w ciągu ostatnich lat kilku (od r. 1897) tłumaczenie jej niemieckie wyszło już dwa razy; nadto przełożono ją na język serbski i na włoski. Okoliczności tych niepodobna nie poczytywać za pośrednią wskazówkę co do wartości książki.
Autor jest zwolennikiem filozofji Herbarta. Postrzeże to z łatwością sam czytelnik „Psychologji" Raafa, kiedy przejdzie do studjowania dzieł innych, do których ta książka otworzy mu wrota.
TŁUMACZE.
Do wiadomości, podanych w powyższej przedmowie dołączyć możemy następujące wielce wymowne szczegóły. W r. 1906 ukazało się już dwunaste z rzędu wydanie oryginału tej książeczki, nazwanej w Niemczech „dobrą książką z Holandji"; w r. 1908 wyszło trzecie wydanie przekładu niemieckiego, który służył za podstawę do niniejszego tłumaczenia. Do wspomnianych wyżej przekładów na obce
języki przybyło tłumaczenie węgierskie (do r. 1904 miało już dwa wydania) i chorwackie (w r. 1908). Autor wprowadził do najnowszego wydania poprawki i uzupełnienia, nakazane przez postęp nauki; ważniejsze z nich dotyczą: rodzajów nauk psychologicznych, nauki o czuciu i ruchu, typów pamięciowych i zaburzeń mowy. Oczywiście, uwzględniliśmy je wszystkie w przekładzie polskim.

Warszawa, w listopadzie 1910.
WSTĘP.






Z duszą i bez duszy. Człowiek jest istotą, obdarzoną duszą; żyje świadomie, t. z. wie, że żyje i jak żyje. Natomiast roślina i materja martwa nie ma duszy. Duszę, ducha, który człowieka ożywia, wyobrażamy sobie jako coś niematerjalnego, jako siłę.
Stan duszy. Znajomość przedmiotów materjalnych oraz naszego własnego ciała zdobywamy przez postrzeganie zmysłowe. Duszy jednakże nie możemy postrzegać bezpośrednio; możemy tylko poznawać jej objawy. Każdy z nas ma świadomość tego, że widzi lub słyszy, że myśli i rozpoznaje, cieszy się lub smuci, pożąda lub doświadcza odrazy. Te zjawiska, uświadamiane przez nas jako objawy naszej duszy, nazywamy stanami duszy lub formami świadomości.
Nauka o duszy. Naukę o tych zjawiskach nazywamy nauką o duszy, czyli psychologją. Jeżeli się ona opiera na tem, czego- się o stanach duszy dowiadujemy, jest nauką doświadczalną, tak samo jak nauka o przyrodzie. W książce tej zajmować się będziemy w szczególności nauką doświadczalną o duszy (czyli psychologją empiryczną). Pamiętać jednak należy, że przez samo czytanie tej książki nie można zdobyć znajomości stanów duszy, lecz że każdy musi się starać uzupełnić ją doświadczeniami, czerpanemi z własnego życia przez uważne badanie zmian, jakie zachodzą w jego świadomości.
Ta wewnętrzna obserwacja jest głównem źródłem znajomości naszych stanów duszy. Obok niej obserwowanie innych i czytanie dzieł posiadających wartość pod względem psychologicznym (Biblji, życiorysów wybitnych osób, poezyj, zwłaszcza dramatów i powieści, bogatych w obrazy starć duchowych) posiada wielkie znaczenie dla psychologji.
„Jeśli chcesz sam siebie zrozumieć, patrz na postępowanie innych; jeśli chcesz zrozumieć innych, spojrzyj we własne serce."
Oddzielne gałęzie wiedzy psychologicznej.
a) W psychologji wychowawczej środkiem ciężkości w studjach psychologicznych jest obserwacja i badanie stanów duchowych dziecka. Stąd też dla nauczycieli i wychowawców, którzy w swoim zakresie pragną skutecznie oddziaływać na duszę dziecka, największe znaczenie posiada psychologja dziecka z jej obserwacjami psy-chologicznemi nad dziećmi i studjami nad właściwościami, różnemi zdolnościami duchowemi i charakterem dzieci, tudzież nad stopniowym rozwojem ich życia duchowego. Dla pedagogji, jako umiejętności kształcącej przyszłego człowieka, psychologja dziecka, z którego ma wyróść przyszły człowiek dojrzały, jest podstawą. Otóż psychologja dziecka jest właściwą psychologią wychowawcze.
b) Samą obserwację własnych i cudzych stanów duchowych można też wesprzeć i uzupełnić zapomocą umyślnie podjętych prób i dowolnie przeprowadzonych doświadczeń. Badania te zwracają się albo na same zjawiska świadomości, albo na procesy fizjologiczne, znajdujące się w najściślejszym związku ze zjawiskami psychicz-nemi, np. rodzaj i szybkość działania narządów zmysłów, trwałość takich procesów i zdolność do tego, związek między wyobrażeniami, uwaga, objawy zmęczenia i t. d. Jeżeli się psychologja opiera na fiz jologji (nauce o funkcjach życiowych w organizmie) i przy rozważaniu zjawisk duchowych uwzględnia szczególnie związane z niemi przez
wzajemne oddziaływanie zjawiska cielesne, mianowicie w mózgu, to przechodzi w psychologię fizjologiczne. Jeżeli, obserwując zjawiska psychiczne i fizjologiczne, posługuje się jeszcze doświadczeniami, to nazywamy ją także psychologja. doświadczalne (eksperymentalną).
c) Rozważając^ wszelkie stany duchowe, myślimy zazwyczaj przedewszystkiem o normalnych stosunkach u zdrowych ludzi. Lecz studjując psychologię, powinniśmy zwracać uwagę także na chorobliwe (patologiczne) stany i zboczenia od normalnego biegu życia duchowego ludzi, gdyż takie nienormalne zjawiska psychiczne, zwłaszcza w dzieciach, napotykamy w rozmaitych postaciach, a w wychowaniu i kształceniu sprawiają nam one szczególne trudności. Wadami dzieci i ich leczeniem pedagogicznem zajmuje się patologja wychowawcza, czyli nauka o wadach dzieci.
Rozróżnianie form świadomości. Gdy wymawiamy słowa: trójkąt, morze, latać, wyobrażamy sobie coś jasno określonego; i tak, w pierwszym wypadku — figurę, zamkniętą trzema liniami, w drugim — wielką wodę, w trzecim - ruch skrzydlatych zwierząt w powietrzu.
To wyobrażanie jest stanem duszy, czyli jedną z form świadomości.
Jeżeli słyszymy, jak chory jęczy z bólu, mamy dla niego współczucie; jeżeli nad głową naszą wisi jakie nieszczęście, doznajemy obawy; jeżeli nas spotka szczęście, radość napełnia nasze serce; krzywda, wyrządzona przez nas komu, budzi w nas żal. To odczuwanie jest drugą formą świadomości.
Spragniony pożąda napoju, głodny — pokarmu, chory tęskni za odzyskaniem zdrowia, a więzień za wolnością; chciwy ugania się za złotem, a wojownik za sławą. To pożądanie jest trzecią formą świadomości.
Rozróżniamy żalem trzy formy świadomości O7vl-zębysię powtórzmy tego rodzaju wrażenia

1. Jak powstają wyobrażenia mości "^ "^ Zaderąją l Zn0WU Powracaią do świado- "
3. Co czynimy rozmyślnie z naszemi wyobrażeniami dziem^0 ^ " ^^ P^-S SSSfS
I. Tworzenie sie wyobrażeń. U. Kuch wyobrażeń.
HI. Myślenie zapomocą wyobrażeń.


...





Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI