OPIS
Autorka podjęła temat powiązań pomiędzy psychoanalizą apedagogiką. Analizuje różne kwestie, m.in. poglądy czołowychprzedstawicieli pedagogiki polskiej (Hessen, Mysłakowski, Suchodolski iin.) na temat psychoanalizy; teorię Jacques’a Lacana w kontekścieprocesu wychowawczego, powiązania między psychoanalizą a filozofią.
Autorka podjęła temat, który przede wszystkim dla pedagogów maolbrzymie znaczenie, a co ważniejsze, wyznacza odmienne sposoby pracywychowawczej. Powiązania między psychoanalizą a pedagogiką niedoczekały się wielu opracowań w polskiej literaturze przedmiotu.Autorka wykazała się bardzo dobrą znajomością analizowanych zagadnień,wykorzystując do tego celu trafnie dobraną literaturę przedmiotu. Nauznanie zasługuje oryginalność poglądów Autorki i niespotykana wprostrzetelność i zaangażowanie w przedstawianiu różnych koncepcji.
Książka przynosi szereg nowych i ważnych dla pedagogiki impulsówteoretycznych, nadrabiających zaległości całego środowiskaakademickiego pedagogów polskich, wynikające z (nie)wykorzystaniadyskursu psychoanalitycznego i z jego przestarzałego odczytania orazposługiwania się powierzchownymi stereotypami psychoanalizy przejętymiz psychologii. Koncepcja Lacana zasługuje z całą pewnością na uwagęznacznie poważniejszą i głębszą niż to dotąd ma miejsce i książka HannyStępniewskiej-Gębik bezsprzecznie wychodzi tej potrzebie naprzeciw.
SPIS TREŚCI: Wstęp
DYSKURS PSYCHOANALITYCZNY W PEDAGOGICE (z uwypukleniem recepcji w Polsce)
Otwarcie pola problemowego
Prolegomena historyczno-bibliograficzne
Rozszerzenie pola sensu na zachowania irracjonalne
Przełamanie autorytaryzmu - w stronę permisywności
Wychowanie i psychoanaliza: etyczne dylematy splotu
Akcent Lacanowski w pedagogice
Pedagogika wobec psychologicznej krytyki psychoanalizy
HERMENEUTYKA WOBEC PEDAGOGIKI I PSYCHOANALIZY
Wprowadzenie
Z historii hermeneutyki
Obecność hermeneutyki w pedagogice
P. Ricoeur i jego hermeneutyka
ELEMENTY PSYCHOANALITYCZNEJ KONCEPCJI JACQUES'A LACANA
oniec i początek w psychoanalizie
Lacanowskie quipro quo apres quo
Inny i pragnienie jako węzły nieświadomego
Graf pragnienia
PSYCHOANALIZA LACANOWSKA I PEDAGOGIKA
Estetyka i logika komunikatu w wychowaniu
Symptom nerwicowy u dziecka jako reprezentant prawdy o rodzinie
Inny, pragnienie, prawo - dylematy edukacyjne
Ciało i obraz (cielesność i spojrzenie)
PSYCHOANALIZA W PERSPEKTYWIE FILOZOFICZNEJ
(wybrane zagadnienia)
Freud i Rorty. O psychoanalitycznej i pragmatycznej aurze języka i moralności w filozofii człowieka
Tropienie Lacana - śladami Heideggera i Levinasa
Na koniec... czy na początek
Bibliografia