Książka jest NOWA, w stanie IDEALNYM. Niezależnie od ilości zakupionych książek płacisz tylko jednorazowy koszt wysyłki. Programowanie w Ruby. Od podstaw
Wydawnictwo: Helion Poznaj możliwości Ruby!
- Jak rozpocząć przygodę z Ruby?
- Jakie możliwości daje Ruby on Rails?
- Jak wykorzystać bazy danych w tym języku?
Co sprawiło, że nieufne zwykle środowisko programistów przyjęło Ruby z entuzjazmem? Jakie to unikalne możliwości posiada ów język? Odpowiedź jest prosta - jego główne atuty to przejrzysta i elastyczna składnia z wbudowanymi wyrażeniami regularnymi, automatyczne oczyszczanie pamięci oraz przeciążanie operatorów. Ponadto skupiona wokół Ruby ogromna i chętna do pomocy społeczność sprawia, że to rozwiązanie staje się jeszcze bardziej atrakcyjne i rozwojowe. "Programowanie w Ruby. Od podstaw" to książka, która pomoże Ci zorientować się w specyfice tego języka.
Zanim rozpoczniesz przygodę z Ruby, warto dowiedzieć się, jak przygotować swoje środowisko pracy, oraz poznać podstawowe zagadnienia związane z programowaniem obiektowym. Po krótkim wstępie przejdziesz do konkretów - zapoznasz się ze składnią, podstawowymi konstrukcjami oraz metodami sterowania przepływem. Zdobędziesz także wiedzę na temat wykonywania operacji na plikach i bazach danych oraz możliwości Ruby w zastosowaniach sieciowych. Nauczysz się tworzyć strukturę projektu, przygotowywać dokumentację, wyszukiwać przydatne biblioteki. Z pewnością zainteresuje Cię rozdział poświęcony Ruby on Rails - szkieletowi aplikacyjnemu, który niewątpliwie miał swój wpływ na wzrost popularności tego języka. To wszystko pozwoli Ci na swobodne wykorzystanie możliwości języka Ruby w codziennej pracy!
- Przygotowanie środowiska pracy
- Podstawowe zagadnienia z dziedziny programowania obiektowego
- Składnia i konstrukcje języka Ruby
- Sterowanie przepływem
- Tworzenie dokumentacji
- Obsługa błędów, testowanie i debugowanie aplikacji
- Obsługa plików
- Wykorzystanie baz danych
- Możliwości i zastosowanie Ruby on Rails
- Wykorzystanie zasobów sieci Internet w Ruby
- Obsługa sieci, gniazd i demonów
- Przydatne pakiety i biblioteki w Ruby
Poznaj Ruby - od podstaw do perfekcji!
Spis treści: Przedmowa (15)
O autorze (19)
O redaktorach technicznych (21)
Podziękowania (23)
Wprowadzenie (25)
Część I Podstawy (27)
Rozdział 1. Pierwsze kroki. Instalacja języka Ruby (29)
- Instalowanie języka Ruby (30)
- Windows (30)
- Apple Mac OS X (33)
- Linux (35)
- Inne platformy (37)
- Podsumowanie (39)
Rozdział 2. Programowanie == zabawa. Krótki przegląd języka Ruby i zasad obiektowości (41)
- Pierwsze kroki (42)
- irb: interaktywny Ruby (42)
- Ruby to angielski dla komputerów (43)
- Dlaczego Ruby jest doskonałym językiem programowania? (43)
- Ścieżki umysłu (44)
- Zapisywanie pomysłów w kodzie źródłowym języka Ruby (46)
- Jak Ruby interpretuje rzeczy za pomocą obiektów i klas (47)
- Tworzenie osoby (47)
- Podstawowe zmienne (49)
- Od osób do zwierząt (50)
- Wszystko jest obiektem (53)
- Metody klasy Kernel (55)
- Przekazywanie danych do metod (55)
- Metody klasy String (56)
- Korzystanie z języka Ruby z pominięciem orientacji obiektowej (58)
- Podsumowanie (59)
Rozdział 3. Podstawowe konstrukcje języka Ruby: dane, wyrażenia i przepływ sterowania (61)
- Liczby i wyrażenia (61)
- Podstawowe wyrażenia (62)
- Zmienne (62)
- Operatory i wyrażenia porównywania (64)
- Iterowanie przez liczby przy użyciu bloków i iteratorów (65)
- Liczby zmiennoprzecinkowe (67)
- Stałe (68)
- Tekst i ciągi znaków (69)
- Literały ciągów znaków (69)
- Wyrażenia z ciągami znaków (71)
- Interpolacja (72)
- Metody klasy String (73)
- Wyrażenia regularne i manipulowanie ciągami znaków (74)
- Tablice i listy (80)
- Tablice podstawowe (80)
- Dzielenie ciągów znaków na tablice (82)
- Iterowanie w tablicy (83)
- Inne metody stosowane do działania na tablicach (84)
- Tablice asocjacyjne (86)
- Podstawowe metody do obsługi tablic asocjacyjnych (86)
- Tablice asocjacyjne z tablicami asocjacyjnymi (88)
- Przepływ sterowania (89)
- Instrukcje if i unless (89)
- Operator trójargumentowy ?: (90)
- Instrukcje elsif oraz case (91)
- Instrukcje while i until (92)
- Bloki kodu (93)
- Inne przydatne konstrukcje (95)
- Daty i czas (95)
- Duże liczby (98)
- Zakresy (100)
- Symbole (101)
- Przekształcanie klas (102)
- Podsumowanie (103)
Rozdział 4. Prosta aplikacja w języku Ruby (105)
- Praca z plikami zawierającymi kod źródłowy (105)
- Tworzenie pliku testowego (106)
- Testowy plik z kodem źródłowym (107)
- Wykonywanie kodu źródłowego (108)
- Pierwsza aplikacja: analizator tekstu (111)
- Podstawowe funkcje aplikacji (111)
- Implementacja aplikacji (112)
- Uzyskanie przykładowego tekstu (112)
- Ładowanie plików tekstowych i zliczanie wierszy (113)
- Zliczanie znaków (114)
- Zliczanie słów (115)
- Zliczanie zdań i akapitów (117)
- Obliczenie wartości średnich (119)
- Kod źródłowy aplikacji (119)
- Dodatkowe funkcje aplikacji (120)
- Procent słów "znaczących" (120)
- Podsumowanie prezentujące zdania "znaczące" (122)
- Analiza plików innych niż text.txt (124)
- Program w wersji finalnej (125)
- Podsumowanie (127)
Rozdział 5. Ekosystem języka Ruby (129)
- Historia języka Ruby (129)
- Kraj Wschodzącego Słońca (130)
- Korzenie języka Ruby (131)
- Inwazja na Zachód (132)
- Ruby on Rails (133)
- Po co utworzono platformę Rails (134)
- Jak zdobyto Web 2.0 (135)
- Kultura Open Source (135)
- Na czym polega ruch Open Source? (136)
- Gdzie i jak uzyskać pomoc? (137)
- Listy dystrybucyjne (137)
- Grupy dyskusyjne Usenet (138)
- Internet Relay Chat (IRC) (138)
- Dokumentacja (139)
- Fora (140)
- Dołączanie do społeczności (140)
- Świadczenie pomocy innym (141)
- Dzielenie się kodem źródłowym (141)
- Blogi (142)
- Podsumowanie (143)
Część II Rdzeń języka Ruby (145)
Rozdział 6. Klasy, obiekty i moduły (147)
- Po co używać orientacji obiektowej? (147)
- Podstawy orientacji obiektowej (150)
- Zmienne lokalne, globalne, obiektu i klasy (151)
- Metody klasy a metody obiektu (155)
- Dziedziczenie (157)
- Nadpisywanie istniejących metod (159)
- Refleksja i odkrywanie metod dostępnych w obiektach (161)
- Enkapsulacja (162)
- Wielopostaciowość (167)
- Klasy zagnieżdżone (168)
- Zasięg stałych (169)
- Moduły, przestrzenie nazw i włączanie kodu (170)
- Przestrzenie nazw (170)
- Włączanie kodu (173)
- Obiektowa tekstowa gra przygodowa (180)
- Idea gry (180)
- Klasy początkowe (180)
- Struktury: proste klasy danych (182)
- Tworzenie komnat (184)
- Uruchamianie gry (185)
- Podsumowanie (188)
Rozdział 7. Projekty i biblioteki (191)
- Projekty i wykorzystanie kodu z innych plików (191)
- Proste dołączanie pliku (192)
- Dołączanie kodu z innych katalogów (193)
- Logika programu a dołączanie kodu (194)
- Dołączenia zagnieżdżone (195)
- Biblioteki (195)
- Biblioteki standardowe (196)
- RubyGems (198)
- Podsumowanie (207)
Rozdział 8. Tworzenie dokumentacji, obsługa błędów, debugowanie i testowanie (209)
- Tworzenie dokumentacji (209)
- Generowanie dokumentacji przy użyciu RDoc (210)
- Techniki pracy z RDoc (212)
- Debugowanie i błędy (215)
- Wyjątki i obsługa błędów (215)
- Metody catch i throw (219)
- Debuger języka Ruby (220)
- Testowanie (223)
- Filozofia programowania sterowanego testami (224)
- Testy jednostkowe (226)
- Inne asercje biblioteki Test::Unit (228)
- Testy wzorcowe i profilowanie (229)
- Proste wzorcowe testy wydajności (230)
- Profilowanie (232)
- Podsumowanie (233)
Rozdział 9. Pliki i bazy danych (237)
- Wejście i wyjście (237)
- Dane wejściowe z klawiatury (238)
- Wejście i wyjście do pliku (239)
- Proste bazy danych (253)
- Bazy danych w postaci plików tekstowych (253)
- Przechowywanie obiektów i struktur danych (256)
- Relacyjne bazy danych i język SQL (259)
- Idea relacyjnych baz danych (260)
- Wielka czwórka: MySQL, PostgreSQL, Oracle i SQLite (261)
- Instalacja SQLite (262)
- Krótki kurs podstawowych czynności w bazie danych i języka SQL (262)
- Korzystanie z SQLite w języku Ruby (267)
- Łączenie się z innymi systemami zarządzania bazami danych (271)
- ActiveRecord. Krótki opis (276)
- Podsumowanie (277)
Rozdział 10. Wdrażanie aplikacji i bibliotek języka Ruby (281)
- Dystrybucja prostych programów napisanych w Ruby (281)
- Wiersz ze ścieżką dostępu do interpretera (283)
- Skojarzone typy plików w systemie Windows (284)
- "Kompilowanie" kodu języka Ruby (284)
- Wykrywanie środowiska wykonawczego języka Ruby (286)
- Łatwe wykrywanie systemu operacyjnego za pomocą zmiennej RUBY_PLATFORM (287)
- Zmienne środowiskowe (287)
- Odczytywanie argumentów wiersza poleceń (289)
- Udostępnianie i dystrybuowanie bibliotek języka Ruby w postaci pakietów gem (290)
- Tworzenie pakietu gem (291)
- Dystrybucja pakietu gem (295)
- RubyForge (295)
- Wdrażanie aplikacji Ruby jako usług zdalnych (296)
- Skrypty CGI (296)
- Serwery HTTP ogólnego przeznaczenia (299)
- Zdalne wywołania procedur (303)
- Podsumowanie (307)
Rozdział 11. Zaawansowane mechanizmy języka Ruby (309)
- Dynamiczne wykonywanie kodu (309)
- Wiązania (310)
- Inne postacie metody eval (311)
- Tworzenie własnej wersji attr_accessor (313)
- Wykonywanie innych programów z poziomu języka Ruby (314)
- Odczytywanie wyników działania innych programów (314)
- Przekazywanie wykonania do innego programu (315)
- Wykonywanie dwóch programów jednocześnie (315)
- Komunikacja z innym programem (316)
- Bezpieczne przetwarzanie danych i niebezpiecznych metod (317)
- Niebezpieczne dane i obiekty (317)
- Poziomy zabezpieczeń (320)
- Praca z systemem Microsoft Windows (321)
- Korzystanie z API systemu Windows (321)
- Kontrolowanie programów systemu Windows (323)
- Wątki (325)
- Podstawowe czynności z wykorzystaniem wątków Ruby (325)
- Zaawansowane operacje z wykorzystaniem wątków (326)
- Biblioteka RubyInline (328)
- Po co używać C jako języka wplatanego? (329)
- Tworzenie prostej metody lub funkcji (329)
- Testy wzorcowe wydajności kodu C i Ruby (331)
- Obsługa Unicode i UTF-8 (332)
- Podsumowanie (335)
Rozdział 12. Zaawansowana aplikacja w języku Ruby (337)
- Implementacja bota (337)
- Czym jest bot? (337)
- Dlaczego bot? (339)
- Jak implementuje się bota? (339)
- Biblioteka narzędzi do przetwarzania tekstu (340)
- Implementacja biblioteki WordPlay (341)
- Testowanie biblioteki (346)
- Kod źródłowy biblioteki WordPlay (349)
- Implementacja głównego modułu bota (351)
- Cykl życia programu i jego elementy (352)
- Dane dla bota (353)
- Implementacja klasy Bot oraz mechanizmu ładowania danych (357)
- Metoda response_to (358)
- Zabawa z botem (363)
- Kod źródłowy najważniejszych elementów bota (366)
- bot.rb (367)
- basic_client.rb (369)
- Rozszerzanie bota (369)
- Wykorzystanie plików tekstowych jako źródła danych wejściowych do rozmowy (370)
- Udostępnienie bota w sieci WWW (370)
- Rozmowy między dwoma botami (373)
- Podsumowanie (374)
Część III Ruby w sieci (375)
Rozdział 13. Ruby on Rails: zabójcza aplikacja języka Ruby (377)
- Pierwsze kroki (377)
- Czym jest platforma Rails i po co się jej używa? (378)
- Instalacja platformy Rails (379)
- Bazy danych (381)
- Implementacja pierwszej aplikacji Rails (381)
- Tworzenie pustej aplikacji Rails (381)
- Inicjalizacja bazy danych (385)
- Tworzenie modelu i migracji (388)
- Scaffolding (392)
- Kontrolery i widoki (395)
- Routing (404)
- Relacje między modelami (405)
- Sesje i filtry (407)
- Pozostałe funkcje (409)
- Makiety (409)
- Testowanie (412)
- Moduły rozszerzające (413)
- Dodatkowe zasoby i przykładowe aplikacje (414)
- Witryny i samouczki (415)
- Przykładowe aplikacje Rails (415)
- Podsumowanie (416)
Rozdział 14. Ruby i internet (419)
- HTTP i sieć WWW (419)
- Pobieranie stron WWW (420)
- Generowanie stron WWW i kodu HTML (427)
- Przetwarzanie treści WWW (432)
- Obsługa poczty elektronicznej (437)
- Odczytywanie poczty przy użyciu POP3 (437)
- Wysyłanie wiadomości pocztowych przy użyciu SMTP (439)
- Wysyłanie wiadomości pocztowych przy użyciu ActionMailer (441)
- Transfer plików przy użyciu protokołu FTP (442)
- Nawiązywanie połączenia i wykonywanie podstawowych czynności FTP (443)
- Pobieranie plików (444)
- Ładowanie plików na serwer (445)
- Podsumowanie (447)
Rozdział 15. Obsługa sieci, gniazd i demonów (449)
- Najważniejsze mechanizmy sieciowe (449)
- TCP i UDP (450)
- Adresy IP i DNS (450)
- Podstawowe operacje sieciowe (451)
- Sprawdzanie dostępności komputera lub usługi (451)
- Wykonywanie zapytań DNS (453)
- Nawiązywanie bezpośredniego połączenia z serwerem TCP (455)
- Serwery i klienty (457)
- Klient i serwer UDP (457)
- Implementacja prostego serwera TCP (459)
- Serwery TCP do obsługi więcej niż jednego klienta (460)
- GServer (462)
- Serwer czatów oparty na GServer (465)
- Serwery WWW i HTTP (468)
- Demony (468)
- Podsumowanie (470)
Rozdział 16. Przydatne biblioteki i pakiety gem języka Ruby (473)
- abbrev (475)
- Instalacja (475)
- Przykłady (475)
- Dodatkowe informacje (476)
- base64 (477)
- Instalacja (477)
- Przykłady (477)
- Dodatkowe informacje (479)
- BlueCloth (480)
- Instalacja (480)
- Przykłady (480)
- Dodatkowe informacje (481)
- cgi (482)
- Instalacja (482)
- Przykłady (482)
- Dodatkowe informacje (487)
- chronic (488)
- Instalacja (488)
- Przykłady (488)
- Dodatkowe informacje (489)
- Digest (490)
- Instalacja (490)
- Przykłady (490)
- Dodatkowe informacje (492)
- English (493)
- Instalacja (493)
- Przykłady (493)
- Dodatkowe informacje (494)
- ERB (495)
- Instalacja (495)
- Przykłady (495)
- Dodatkowe informacje (497)
- FasterCSV (498)
- Instalacja (498)
- Przykłady (498)
- Dodatkowe informacje (502)
- iconv (503)
- Instalacja (503)
- Przykłady (503)
- Dodatkowe informacje (504)
- logger (505)
- Instalacja (505)
- Przykłady (505)
- Dodatkowe informacje (507)
- pp (508)
- Instalacja (508)
- Przykłady (508)
- Dodatkowe informacje (509)
- RedCloth (510)
- Instalacja (510)
- Przykłady (510)
- Dodatkowe informacje (511)
- StringScanner (512)
- Instalacja (512)
- Przykłady (512)
- Dodatkowe informacje (514)
- tempfile (515)
- Instalacja (515)
- Przykłady (515)
- Dodatkowe informacje (517)
- uri (518)
- Instalacja (518)
- Przykłady (518)
- Dodatkowe informacje (521)
- zlib (522)
- Instalacja (522)
- Przykłady (522)
- Dodatkowe informacje (523)
Dodatki (525)
Dodatek A Podsumowanie mechanizmów języka Ruby dla programistów (527)
- Podstawy (528)
- Definicje i pojęcia (528)
- Interpreter języka Ruby i wykonywanie kodu Ruby (529)
- Interactive Ruby (530)
- Wyrażenia, logika i przepływ sterowania (531)
- Podstawowe wyrażenia (531)
- Niezgodności klas (532)
- Wyrażenia porównawcze (533)
- Przepływ sterowania (534)
- Orientacja obiektowa (538)
- Obiekty (538)
- Klasy i metody (539)
- Refleksja (541)
- Ponowne otwieranie klas (542)
- Widoczność metod (543)
- Dane (544)
- Ciągi znaków (544)
- Wyrażenia regularne (545)
- Liczby (546)
- Tablice (548)
- Tablice asocjacyjne (549)
- Struktury złożone (549)
- Wejście-wyjście (550)
- Pliki (550)
- Bazy danych (551)
- Sieć WWW (551)
- Biblioteki (552)
- Organizacja plików (552)
- Tworzenie pakietów (553)
Dodatek B Przegląd języka Ruby (555)
- Przydatne klasy i metody (555)
- Array (555)
- Bignum i Fixnum (557)
- Enumerable (558)
- Float (559)
- Hash (559)
- Integer (560)
- Numeric (560)
- Object (561)
- String (562)
- Składnia wyrażeń regularnych (564)
- Opcje wyrażeń regularnych (564)
- Specjalne znaki i formacje (565)
- Sufiksy znaków i podwyrażeń (565)
- Klasy wyjątków (566)
- Zmienne specjalne (568)
- Licencja języka Ruby (570)
Dodatek C Przydatne źródła informacji (573)
- Informacje ogólne (573)
- Ruby (573)
- Ruby on Rails (574)
- Blogi (575)
- Blogi społecznościowe i spisy blogów (575)
- Blogi prywatne (576)
- Fora i grupy dyskusyjne (577)
- Listy dystrybucyjne (577)
- Czaty w czasie rzeczywistym (578)
- Samouczki i przewodniki (579)
- Instalacja (579)
- Ruby i sposoby korzystania z niego (580)
- Ruby on Rails (581)
- Inne (582)
Skorowidz (583)
|