Bezpośrednia kontynuacja Final Fantasy XIII – popularnej gry jRPG autorstwa studia Square Enix. Tytuł stanowi rozwinięcie wątków rozpoczętych w trzynastej odsłonie popularnej serii i opowiada o dalszych losach bohaterów tej pozycji. Najnowsza produkcja poprawia największe bolączki poprzedniczki i rozwija sprawdzone pomysły.
Final Fantasy XIII-2 to kolejna część niezwykle popularnego cyklu reprezentującego gatunek jRPG. W przeciwieństwie do większości odsłon serii, tym razem nie mamy do czynienia z odrębną historią. Zamiast tego, studio Square Enix postanowiło kontynuować wątki rozpoczęte w Final Fantasy XIII i jeszcze raz zaprezentować graczom doskonale znanych bohaterów. Głównymi producentami najnowszej produkcji pozostali Motomu Toriyama oraz Yoshinori Kitase, odpowiadający za stworzenie pełnoprawnej „trzynastki”.
Akcja gry toczy się kilka lat po tym, jak Lightning wspólnie ze swoimi towarzyszami uratowali Cocoon. Ludzie na nowo zaczęli zaludniać Gran Pulse i zniszczony świat zaczyna się powoli odbudowywać. Sama Lightning niestety zaginęła i wiele osób uważa ją za zmarłą. Odszukać ją postanawia siostra Serah, która nie potrafi pogodzić się z jej stratą. Istotną postacią w tej opowieści jest Noel, podróżnik w czasie, który pojawia się w momencie, gdy miasto Neo Bodhum zostaje zaatakowane przez potwory, a Serah znajduje się w niebezpieczeństwie. To właśnie ta dwójka odgrywa główne role w tej odsłonie, choć tajemniczy młodzieniec nie wie zbyt wiele o wydarzeniach mających miejsce kilka lat temu. W ten sposób nowi gracze mogą łatwiej poznać fabułę Final Fantasy XIII, jako że w grze nie brakuje retrospekcji.
Istotnym elementem budującym Final Fantasty XIII-2 są podróże w czasie, możliwe dzięki użyciu Historia Crux, czegoś w rodzaju zbioru portali, prowadzących do różnych czasoprzestrzeni. Noel stopniowo odkryje przed nami tajemnice tego fenomenu, co pomoże znaleźć Lightning.
Twórcy posłuchali krytycznych uwag fanów i tym razem w czasie rozgrywki zwiedzamy bardziej rozległe lokacje, z rozbudowanymi miastami i licznymi mieszkańcami. Postacie NPC w bardziej dynamiczny sposób reagują na pogodę – gdy zaczyna padać, ukrywają się w zadaszonym miejscu. Same dialogi są teraz bardziej nieliniowe, co prowadzi do jednego z kilku dostępnych zakończeń. Wprowadzony został także system Live Trigger, który polega na tym, że zestaw możliwych do wypowiedzenia kwestii różni się za każdym podejściem do zabawy.
System walki wygląda podobnie jak w trzynastej odsłonie. Główne różnice polegają na tym, że Noel jest łowcą potworów z Gran Pulse, w związku z czym nowością jest możliwość „zapraszania” do drużyny pojmanych stworzeń. Wybrana bestia - w ekipie w danym momencie może być tylko jedna - poprzez udział w walkach zbiera doświadczenie. Oczywiście nie brakuje momentów, gdy tradycyjnie dołączy do nas trzeci wojownik. Postanowiono także urozmaicić walkę, poprzez zaimplementowanie systemu Quick Time Eventów.
Oprawa graficzna nie zmieniła się zbyt mocno i dalej stoi na podobnym poziomie. Za stworzenie muzyki ponownie odpowiada Masashi Hamauzu, kompozytor ścieżki dźwiękowej do poprzedniej odsłony.