Autor: Mieczysław Cenin, Zdzisław Słowiński
Tytuł: Prawia - mit dziejotwórczyMiejsce i rok wydania: Wrocław 2013Liczba stron: 531
Waga: 1,05
Format: 17,5 x 24,5 cmISBN:[zasłonięte]978-83559-38-2Okładka: TwardaIlustracje: Nie
"Co dotyczy wszystkich, tylko wszyscy mogą rozwiązać.
Dostrzegasz, że sprawy tego świata idą w złym kierunku, a kieruje nim marny, pełen żądzy posiadania rzeczy i władzy, narcystyczny rozum? Widzisz, że sprowadza nas do roli zapracowanego konsumenta, a świat zamienia w jeden wielki ogrodzony i strzeżony park rozrywki? Odczuwasz upokarzającą bezsilność wobec otaczającego i bezimiennego zła oraz brak obecności wrażliwego adresata swoich skarg?
Lektura tej książki przekona Cię, że to Ty, jak każdy z nas, możesz to zmienić. Taką moc posiada świadomość i zrozumienie nie tylko tego co się teraz dzieje, ale jaki rzeczywiście jest świat natury i człowieczej, wirtualnej ale realnej, kultury jako niepodzielna systemowa całość.
W książce, nie mającej swego odpowiednika w literaturze, w przekroju ścisłej i przyrodniczej wiedzy naukowej, filozoficznej, humanistycznej i społecznej, autorzy podejmują zagadnienia najważniejsze dla wszystkich ludzi. Poprzez zdolną do tworzenia dziejów osobowość opisują cywilizacyjną przeszłość, wyjaśniają teraźniejszość oraz konkretnie pokazują jak można zaplanować przyszłość: zarówna dla społecznej zbiorowości jak i dla jednostki, w formie indywidualnych dróg życiowych. W projekcie kultury prawii odwołują się do słowiańskiej mentalności, wspaniałego etosu i duchowości, jako jedynych w pełni zdolnych do rzeczywistej zmiany tego, co zmienione być powinno.
Udowodniają, że wszyscy jesteśmy istotami posiadającym i tak bardzo poszukiwaną, autentyczną duchowość, a która istnieje ad początku kreowanego przez człowieka świata kultury."
Kultura okaleczona. Patologia normalności. Zakodowane niewolnictwo. Wygnani z raju, Jak zostajemy niewolnikami, Wyścig szczurów. Uzależnienie psychiczne. Machina normalizacji. Patologia społeczna — większe zło? Skażenie człowieczeństwa. Repertuar poszerzony, Metody obrony: osłona ofiary czy sprawcy?, Mniej doktryn, więcej nauki. Ku integralnej perspektywie uzdrowienia. Religia. Wzniosłość i sprzeniewierzenie. Religia: definicje i funkcje. Wybrane koncepcje teoretyczne. Przestrzeń święta i świecka, Rynkowy model religii, Zracjonalizowana dogmatyka, Poza racjonalnością. Uczucia i postawy religijne. Religia w praktyce społecznej. Chrześcijaństwo jako antykultura, Religia jako wirus umysłu, Zaćmienie rozumu, Religia prywatna, Religia polityczna, Modlitwa. Nie zmienia świata, ale może zmienić ludzi. Patologia religii, Dlaczego religia jest złem?, O historii zła w imię religii, Seksualizm w religii, Kler — wymuszona niedojrzałość i zakazane związki. Warianty i alternatywy. Religia a wiara, Religia humanistyczna, Miejsce religii w systemie kulturowym, Neopogaństwo przeciw barbarzyństwu.Konkluzja. Religia: przeżytek czy perspektywa? Idea konstruktywna: stajemy się bogami.Systemowa teoria kultury. Zarys systemowej teorii kultury. Wszystko Co Jest. Czym jest rozwój? Kultura i wszechświat. Człowiek w systemie kultury. Przepływ informacji w systemie kulturowym. Duchowość. Typy kultur. Paradygmat i metodologia systemowej teorii kultury. Systemowa metodologia kultury — ontologia czy epistemologia. Szansa dla systemowego myślenia. Paradygmat mitu. Czy prawia jest prawdziwa? Logizacja — rozcinanie świata, Prawda, Alternatywna metodologia, Kulturalizm i pierwiastek humanistyczny, Zasada nadrzędnej zgodności systemowej. Mit dziejotwórczy. Filozoficzne podstawy mitu dziejotwórczego. Słowiańska kosmologia i filozofia. Z filozofii Wschodu. Starożytna filozofia Zachodu. Z filozofii przedsokratejskiej, Z greckiej filozofii klasycznej, Z hellenizmu i filozofii rzymskiej, Ze Średniowiecza, Z filozofii arabskiej, Nowożytność. Z filozofii Odrodzenia, Filozofia najnowsza z filozofii XIX wieku. Z filozofii XX wieku. Obrona zagrożonych wartości vs narcyzm i cynizm, System, który się zwija — Teilhard de Chardin, Narodziny ducha — Erazm Majewski, 5.4.4 Filozofia czynu — S. Brzozowski, Trwanie i tworzenie przeciw stagnacji — Jan Stachniuk, Ekofilozofia — Henryk Skolimowski. Psychologiczne źródła prawii. Z historii psychologii. Źródła filozoficzne, Problem psychofizyczny, Świadomość. Modele procesu psychicznego. Ze współczesnych tendencji. Psychologia bez duszy i z duszą, Z psychologii życia. Orientacja rozumiejąca, Z psychologii psychodynamicznej, Z psychologii humanistycznej, egzystencjalnej i integralnej, Z psychologii osobowości. Mit w psychologii i naukach o kulturze. Narodziny mitu, Bogactwo usystematyzowane, Mit w polityce. Świat i Człowiek. Kosmos i mikrokosmos. Człowiek: kim jest? Człowiek w kulturze i kultura w człowieku. Język, Podmiotowość i tożsamość, Potrzeby i zadania, Praca. Niezwykłość i paradoksalność, Nauka — światło dla ducha, Sztuka — wzorzec tworzenia dziejów, Historia — akta tworzenia dziejów. Życie i osobowość w systemie. Organizm, ciało i temperament. Psychologia tworzenia dziejów. Ku psychologii z duszą, Duchowość — życie systemu kultury, Osobowość kulturowa i dziejotwórcza, Mit dziejotwórczy J. Stachniuka, Mit dziejotwórczy prawii.
Społeczne źródła prawii — socjologia. Wiedza społeczna. Nowożytne szkoły socjologiczne. Socjotechnika. Perspektywa humanistyczna i systemowa. Naukowa socjologia i teoria społeczeństwa. Socjologia kulturalistyczna. Społeczeństwo i cywilizacja. Narodziny społeczeństwa i cywilizacji. Systemy społeczne. Strategia życiowa. Społeczeństwo jako podmiot cywilizacji. Odtwarzanie systemu kultury. Program cywilizacji. Mit — prognozowanie kształtu przyszłości. Kultura jutra. Jak żyć. Miejmy marzenia. Stawiajmy na jakość życia. Żyjmy w zgodzie z naturą. Zawrzyjmy sojusz logiki z intuicją. Bądźmy dojrzali. Stwórzmy rząd dusz. Odnajdźmy pełnię dnia powszedniego. Stwórzmy warunki pomyślności życiowej. Celebrujmy codzienność. Transformacja. Pojęcie transformacji kulturowej. Transformacja duchowa. Tylko bez resentymentów. Przebudowa systemów społecznych. System prawny. Księgowość cywilizacji.