PORADNIK WYPOSAŻENIA SZKÓŁ I PRZEDSZKOLI
J. Henschke
J. Przeradowski
T. Potocki
Wydawnictwo: PZWS, 1965
Oprawa: miękka
Stron: 208
Stan: bardzo dobry, nieaktualna pieczątka
SPIS TREŚCI
Wstęp
CZĘŚĆ I
I. Kryteria doboru mebli, sprzętu oraz urządzeń dla szkół i przedszkoli
1. Przystosowanie mebli, sprzętu oraz urządzeń do warunków pracy i zadań pro- gramowo-wychowawczych realizowanych przez szkołę i przedszkole
2. Warunki doboru mebli i sprzętu ze względu na wymagania higieny i wskazania wychowawcze .
3. Estetyka mebli, sprzętu oraz urządzeń w szkole i przedszkolu
4. Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać meble, sprzęt oraz urządzenia szkolne i przedszkolne
5. Uwagi dotyczące wykonania i wykończenia mebli, sprzętu i urządzeń dla szkół i przedszkoli
II. Rozmieszczenie mebli — aranżacja wnętrza szkolnego
III. Podstawowe przepisy zamawiania mebli oraz urządzeń przez placówki oświatowe
IV. Wykaz producentów mebli, sprzętu oraz urządzeń szkolnych i przedszkolnych . .
Fabryki Pomocy Naukowych podległe Zjednoczeniu Przemysłu Pomocy Naukowych i Zaopatrzenia Szkół
Przedsiębiorstwa produkcyjne wykonujące urządzenia szkolne i przedszkolne
A. Nietypowe meble, sprzęt i urządzenia mające zastosowanie tylko w szkole
Przemysł Kluczowy i Terenowy
Spółdzielnie
Warsztaty szkolne Zasadniczych Szkół Zawodowych
B. Meble i sprzęt o charakterze powszechnego użytku, nadające się do użytku w szkołach i przedszkolach
Przemysł Kluczowy i Terenowy
Spółdzielnie
Warsztaty szkolne Zasadniczych Szkół Zawodowych
V. Adresy przedsiębiorstw handlowych rozprowadzających meble, sprzęt i urządzenia szkolne i przedszkolne
Przedsiębiorstwa Zaopatrzenia Szkół ,,CEZAS“
Wojewódzkie Przedsiębiorstwa Handlu Meblami
CZĘŚĆ II
Katalog wybranych mebli, sprzętu oraz urządzeń dla szkół i przedszkoli
Wyposażenie izby lekcyjnej
Wyposażenie pracowni biologicznej
Wyposażenie pracowni fizyko-chemicznej
Wyposażenie pracowni zajęć praktyczno-technicznych
Wyposażenie świetlicy
Wyposażenie pokoju nauczycielskiego i gabinetu pomocy naukowych
Wyposażenie szatni
Wyposażenie sali przedszkolnej
Wyposażenie terenu zabaw przedszkolnych
WSTĘP
Oddajemy niniejszy poradnik do rąk dyrektorów i kierowników szkół, nauczycieli, kierowniczek i wychowawczyń przedszkoli oraz .pracowników administracji szkolnej zajmujących się zaopatrzeniem placówek oświatowo- -wychowawczych.
Poradnik wskazuje na przykładowe rozwiązania konstrukcyjne mebli szkolnych. Służyć ma jako pomoc przy wykonywaniu sprzętów szkolnych we własnym zakresie lub drogą zamówień w zakładach spółdzielczych, warsztatach szkół zawodowych itd.
Prócz tego poradnik orientuje w pewnej mierze w aktualnej produkcji fabryk meblarskich — może więc być pomocny przy wyszukiwaniu i zamawianiu mebli w handlu uspołecznionym.
Poradnik ma służyć na okres przejściowy 2 — 3 lat. W tym okresie zostaną zakończone prace nad projektowaniem i wdrażaniem do produkcji podstawowych składników nowoczesnego wyposażenia szkół. Nowe meble będą się ukazywały kolejno, w miarę jak będą się kończyć badania użytkowe i fizjologiczne.
Poradnik zawiera szkice wymiarowe oraz opisy wyposażenia w meble i sprzęty:
izby lekcyjnej (z wyjątkiem ławek szkolnych),
pracowni technicznej, fizyko-chemicznej, biologicznej,
świetlicy szkolnej, oraz pomieszczeń pomocniczych.
W powyżej wymienionych zespołach funkcjonalnych nie pokazano w poradniku wszystkich elementów wyposażenia, lecz tylko te, które są najbardziej poszukiwane a równocześnie stosunkowo łatwe do wykonania sposobami gospodarczymi.
Prócz tego w poradniku można znaleźć wzory niektórych bardziej popularnych elementów wyposażenia przedszkoli i placów zabaw. W tych ostatnich dziedzinach mamy dużo zaległości do odrobienia, a możliwości budowy mebli siłami na przykład opiekuńczych zakładów prący bywają spore.