POMIARY BADANIA LABORATORIUM SILNIKÓW SPALINOWYCH
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Rozdział I
PODSTAWOWE WIADOMOŚCI O BADANIU SILNIKÓW SAMOCHODOWYCH
1.1 ♦ BADANIA LABORATORYJNE JAKO TYPOWA METODA BADAŃ SILNIKÓW
Określenie właściwości eksploatacyjnych silnika spalinowego może być dokonane dwiema drogami* Pierwsza.polegająca na badaniach całego urządzenia napędzanego określonym silnikiem* pozwala wnioskować o właściwościach eksploatacyjnych silnika i jego przydatności w określonych warunkach pracy. Ha więc ona znaczenie przede wszystkim dla użytkownika i dla producenta.'Druga polega na tym, że wymontowany z pojazdu silnik poddany jest na stanowisku laboratoryjnym badaniom w szerokim zakresie obciążeń i prędkości obrotowych. Wyniki ujęte we wzory i wykresy pozwalają wykryć prawidłowości rządzące zjawiskami decydującymi o pracy silnika i jego osiągach* Badaniami tymi będą więc zainteresowane placówki naukowe zajmujące się zagadnieniami silników spalinowych oraz ośrodki badawczo-rozwojowe przy wytwórniach, pracujące nad udoskonaleniem, i rozwojem produkowanych silników*
Prowadzenie dokładnych badań wymaga posiadania aparatury badawczej, oraz przyrządów pomiarowych, niekiedy specjalnie przeznaczonych do badań laboratoryjnych silników spalinowych /np. hamulce dynamometryczne, zestawy do indykowania silników, przyrządy do pomiaru stopnia zadymienia spalin itd./.
Zasadniczą zaletą badań laboratoryjnych jest możliwość modelowania różnych warunków pracy silnika, które wynikają z metodyki i celu prowadzenia badań* Cenną korzyścią jest również to, że każde doświadczenie można powtarzać dowolną ilość razy przy zachowaniu praktycznie identycznych warunków, co pozwala wyeliminować wpływ przypadkowych czynników na wyniki. Zastosowanie na stanowisku laboratoryjnym zwiększonych obciążeń daje np. możliwość skrócenia badań trwałości czy niezawodności pracy silnika podczas badań długotrwałych*
Tytuł:
im. Tadeusza Kościuszki
POMIARY I BADANIA W LABORATORIUM
SILNIKÓW SPALINOWYCH
Autor:
Wydawnictwo i rok wydania:
SKRYPT DLA STUDENTÓW WYŻSZYCH SZKÓŁ TECHNICZNYCH
590 egz.
Stan: +Db przytarcia i slady na okladce, zawartosc dobrze zachowana
Oprawa: miekka
Ilość stron i format: 269str.
17x24cm
Ilustracje: rys.
Spis treści:
Rozdział I. Podstawowe wiadomości o badaniu silników samochodowy cn •....««••«.*.....*•«*•«.•..««««.«.«.«.«....«»*
Badania laboratoryjne jako typowa metoda badań silników ••••
Charakterystyka badań z punktu widzenia celu ich przeprowa
dzania ..«*..«.....«..*..«.....«..««....«..•««««*.«««..«««••
Zakresy badań jakości produkcji oraz badań kwalifikacyjnych
Normalizacja badań silników
Rozdział II. Warunki przeprowadzania badań silników spalinowych. 2.1. Wybór i przygotowanie silnika do badań •••••••••••••••••••**
2.2; Sposoby oceny stanu technicznego silnika podczas badań .....
2.3* Zasady przeprowadzania badań silników • ••••••
2.3.1• Określenie programu badań
•«•••.....
2.3*2. Dokumentacja badań ••••••,
2.3«3* Opracowanie sprawozdań z badań
Rozdział III* Sposoby wyznaczania typowych charakterystyk silni
ków spalinowych ••••••••••••••••.••••••.•••• ••
3.1. Rodzaje charakterystyk silników spalinowych •••••••.•••
3*2. Charakterystyki prędkościowe ••.•••••.••••••••••••••.•••••••
3.2.1* Charakterystyka prędkościowa regulatorowa •••••••••••
i....*....••*.......<
3.2.2* Charakterystyka biegu jałowego ••
3.3. Charakterystyki obciążeniowe •••
3*3*1• Charakterystyka obciążeniowa regulatorowa
3.4. Charakterystyka uniwersalna /ogólna,warstwicowa/
3*5* Ogólna charakterystyka porównawcza •••••••••••••••••
3.6. Charakterystyki regulacyjne ••••••••••..••••••••••••• •
Rozdział IV* Badanie procesu roboczego silnika •••••••••••••••••
4.1. Badania rozruchu silnika ••••••••••••••••'........•........•*
4.2* Pomiar sprawności napełnienia i współczynnika nadmiaru po
wietrza ••.•••••••• ••'••••••••••••••••• •••••••••••
4.3. Badanie rozdziału mieszanki do poszczególnych cylindrów silnika ..««....*••«..*«*..«**•«*.«*«* • ••••.«•••*..<•«»«•*«•••• 4.4* Indykowanie silników spalinowych •••••••••••••••••••••••••••
Q
4.4.1; Rozwiązania konstrukcyjne indykatorów •••••••••••••••
4*4*2. Zasady umieszczania przetwornika indykatora w głowicy
badanego silnika •
7 7
8
10 16
18 18 21 23 23 24
27
29 29 30 37 40 42 47 48 56 59
65 65
66
78 80 82
94
Literatura
4,4.3* Uzyskiwanie wykresów indykatorowych i ich opracowanie
4,4*4, Wzorcowanie wykresów indykatorowych
4.5, Analiza chemiczna spalin
*••«».*
4*5.1. Cel przeprowadzania analizy chemicznej spalin
4.5.2, Analizatory spalin
••••••••••I
4.5.3. Pobieranie i przechowywanie próbek spalin
4.6. Pomiar stopnia zadymienia spalin ••••••••••••••••
4.6.1 • Wprowadzenie ••••••••••••••••••••••••••••...
4.6.2. Metoda bezpośredniego pomiaru przejrzystości spalin.• 4.6.3* Metoda filtracyjna • •••••••'•..•....«••••••••*«••....•
4.7. Pomiar temperatury części silnika ••••.••••••••••••••••••••»
4.7.1. Pomiar temperatury części nieruchomych ••••••••••••••
4.7.2, Pomiar temperatury części ruchomych •••••••••••••.•••
4.8, Pomiar oporów mechanicznych silnika •••••••••••• ••••••
Rozdział V. Aparatura do określania parametrów pracy silnika ...
>*«,....•.«••••««..
5.1. Pomiar momentu obrotowego i mocy silnika .,
>«...*«»•••
Nieniszczące metody pomiaru momentu
Pomiar mocy silnika hamulcem dynamometrycznym
Hamulce powietrzne
Hamulce hydrauliczne /wodne/ ...
5,1,5* Charakterystyka hamulców hydraulicznych ... 5.1.6, Hamulce elektryczne ...
5.2. Pomiar prędkości obrotowej ••
5*2,1. Pośzedni pomiar prędkości obrotowej ••
i......
. . I
5.2.2, Bezpośredni pomiar prędkości obrotowej
5.2.3* Pomiar zmiennej prędkości obrotowej • •
5.3. Pomiar natężenia przepływu cieczy •••••••••••
5.3.1* Pomiar zużycia paliwa ••••••••••••••••
...................i
5.4. Pomiar natężenia przepływu gazów •
5,5* Pomiar temperatury ••••••••••••••..•••••••..•.•.•.•.•.•.•.,.
5.5.1* Termometry rozszerzalnościowe •••••••••••••••••
5*5*2, Termometry mahometryczne
Termometry termoelektryczne /termopary/ •••••••••••••
Termometry oporowe ••••
5.5.5* Dobór i zabudowa termometrów i czujników •
i. • • . •
Pomiar ciśnienia •••••••••••••••*•••••••••
Urządzenia rejestrujące wyniki pomiarów
Typowe wyposażenie hamowni oraz pomocnicze urządzenia i apa
ratura
>.••........................
>.,... * ■• •••«•<
98 [zasłonięte] 109 109 [zasłonięte] 125 127 [zasłonięte] 128
133 [zasłonięte] 136 137 140
146 [zasłonięte] 147 151 [zasłonięte] 156 166 [zasłonięte] 178 179 [zasłonięte] 197 198 [zasłonięte] 209 215 [zasłonięte] 217 217 [zasłonięte] 225 227 232
235
Rozdział VI. Dokładność pomiarów w badaniach silników-spalinowych 240
6.1* Metody przeprowadzania pomiarów M. ## 240
6.2, Analiza dokładności pomiarów ................................ 241
Obliczenie błędów przypadkowych pomiarów bezpośrednich 242
Obliczenie błędów pomiarów pośrednich ,.... 246
Interpolacja wyników pomiarów 247
Redukcja wyników pomiarów do warunków normalnych .,•••••••••• 249
Wzorcowanie przyrządów pomiarowych 256
spalinowych
Rozdział VII. Wymagania BHP w laboratoriach badawczych silników
268
•«.••..«.«.«.««.«..».«..«•••,,,,,«
»«....*«.«««...«..«.«*...««*.«»
Zobacz inne moje aukcje - SZUKAJ W PRZEDMIOTACH UŻYTKOWNIKA - szybkie wyszukiwanie podobnych tytułów
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynik kompresji jpg. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy literowe - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam i liczę na wyrozumiałość.