Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POLSKI MODERNIZM JAPONIA SZTUKA GRAFIKA MALARSTWO

19-01-2012, 14:55
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022979
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 10   
Koniec: 13-01-2012 20:28:27
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
INSPIRACJE SZTUKĄ JAPONII W MALARSTWIE I GRAFICE POLSKICH MODERNISTÓW



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)

AUTOR -
KATALOG PRZYGOTOWALI ZOFIA ALBEROWA I ŁUKASZ KOSSOWSKI

WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - MUZEUM NARODOWE W KIECACH I WARSZAWIE, KIELCE-KRAKÓW 1981
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 3000 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOBRY JAK NA WIEK (STAN ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, PRZYBRUDZENIA W OKOLICACH STRONY TYTUŁOWEJ) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 124
WYMIARY - 21,5 x 24 x 1 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,466 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA 101 + VI ILUSTRACJI


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -

autor i komisarz wystawy
Łukasz Kossowski
współpraca
Zofia Alberowa, Maria Dzieduszycka,
Zofia Kucielska
scenariusz wystawy
Zofia Alberowa i Łukasz Kossowski
opracowanie plastyczne wystawy
w Kielcach
Katarzyna Kobzdej
Agata Kwinto
w Krakowie
Maria Kokoszyńska
opracowanie graficzne plakatu i katalogu
Stanisław Kluczykowski
redakcja techniczna katalogu
Ewa Zawadzka
tłumaczenie
Ewa Zawadzka




fotografie barwne:
JAN FLEISCHMAiNN, KRZYSZTOF GIERAŁ-
TOWSKI — II1, ZBIGNIEW KAPUŚCIK — 31,
JERZY NOWAKOWSKI — 3, JERZY ZAWADZ-
KI — 2, 68.
czarno-'białe:
Pracownie Fotograficzne:
Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskie-
go w Bydgoszczy, JADWIGA SAMPŁAWSKA —
70 Muzeum Narodowego w Kielcach, HENRYK
PIECZUL — 5, 10, 14, 211, 49, 50, 02, 613, 72, 91,
1'W,1101
Muzeum Narodowego w Krakowie ZBIIGNIEW
MALINOWSKI — 85, 96, JERZY ZAWADZKI —
1, 12, 15 16, 18, 19', 20, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 3i2,
34, 35, 36i, 37', 38, 39, 40, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 40,
51, 52. 55, 59, 60, 61, 65, 66, 67, 69', 74, 75, 76, 77,
«1. 92:, 84, 8S1, 93, 94, 87, 99
Muzeum Sztuki w Łodzi -— 8
Muzeum Mazowieckiego w Płocku, HALINA
MAJCZUK — 56, 711
Muzeum Narodowego w Poznaniu — 6, 25, 57, 5$.
ZYGFRYD RATAJCZAK — 83, 95, BARBARA
DRZEWilECKA — 31
Instytutu Sztuki PAN w Warszawie, STEFAN
DEPTUSZEWSKI — T
Biblioteki Narodowej w Warszawie — 79, 9L
Muzeum Literatury w Warszawie, ANNA KO-
WALSKA — 06
Muzeum Narodowego w Warszawie — 30, 33,
HENRYK ROMANOWSKil — 9, 13, 29', 41, 64,
73, 90
Muzeum Narodowego we Wrocławiu — 80,
EDMUND WITECKI — 53., 78
Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
PAN we Wrocławiu — 89.
Fot. nr 54 wykonał JANUSZ ZAGRODZKiI z Łodzi
Fot. nr 4 — odbitka z kliszy ze zbiorów Muzeum
Narodowego w Warszawie
Fot. nr 37' — repr. z fot. ze zbiorów Muzeum
Narodowego w Poznaniu.




Komitet wystawy

Tadeusz Chruścielu
Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie
Leszek Itman
Dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu
Henryk Kondzicla
Dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu
Maciej KowalczewskI
Dyrektor Wydziału Kultury i Sztuki
Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach
Stanisław Lorentz
Dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie
Alojzy Oborny
Dyrektor Muzeum Narodowego w Kielcach
Bohdan Rymaszewski
Dyrektor Zarządu Muzeów i Ochrony
Zabytków w 'Ministerstwie Kultury i Sztuki
Irena Weiss (Aneri)
artysta malarz




Instytucje i osoby, które użyczyły
dzieł na wystawę

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego
w Bydgoszczy
Muzeum Górnośląskie w Bytomiu
Kawiarnia „Jama Michalika" w Krakowie
Muzeum Narodowe w Krakowie
Lwiwska Derżawna Kartinna Galereja
Muzeum Sztuki w Łodzi
Muzeum Mazowieckie w Płocku
Muzeum Narodowe w Poznaniu
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Biblioteka Narodowa w 'Warszawie
Muzeum Narodowe w Warszawie
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Wojciech Boohnak w Krakowie
Irena Bukowska w Warszawie
Tadeusz Gawrak w Krakowie
Andrzej Madura w Warszawie
Zbigniew Mehoffer w Krakowie
Wojciech Obtułowicz w Krakowie
Zofia i Przemysław (Pabudzińscy w Warszawie
Janina Ruszczycówna w Warszawie
Andrzej Ryszkiewicz w Warszawie
Wojciech Siemion, Wiejska Galeria Sztuki
w Petrykozach
Irena Weissowa (Aneri) i Stanisław Weiss
w Krakowie
Monika Wieczyńska w Warszawie
Janusz Zagrodzki w Łodzi




Spis treści

Przedmowa
Wprowadzenie
Zofia Alberowa, „O najwytworniejszym przeja-
wie ludzkiego ducha", czyli
o drzeworycie japońskim
On „the most refined manifestation of human
spirit", i.e. on Japanese woodcut. Summary
Łukasz Kossowski, Inspiracje sztuką Japonii
w malarstwie i grafice pol-
skich modernistów
Inspirations of Japanese art in painting and
engraving of Polish Modernists. Summary
Katalog japońskiego drzeworytu
Katalog sztuki polskiej
Aneks do katalogu sztuki polskiej
Ilustracje. Mustrations
Materiały bibliograficzne
Spis reprodukcji. List of illustrations




Przedmowa

Zderzenia sztuki dwóch odmiennych kręgów
kulturowych przynoszą zwykle nowe i fascynu-
jące rezultaty. Jednym ze znamiennych tego
przykładów byl napływ sztuki japońskiej do
Europy w drugiej poi. XiIX wieku i powstały
wskutek tego w sztuce europejskiej nurt zwany
japonizmem. Temu „japońskiemu szaleństwu"
ulegli artyści reprezentujący dwa pokolenia
i dwie odmienne konwencje sztuki: impresjoni-
styczną i postimpresjonistyczną. W Polsce zain-
teresowanie sztuką Japonii przypada nieco póź-
niej, ibo na przełom wieków, a łączy się przede
wszystkim z kręgiem krakowskiego moderniz-
mu i z działalnością największego polskiego ko-
lekcjonera i znawcy sztuki japońskiej Feliksa
„Mangghi" Jasieńskiego.
W ostatnich latach problem japonizmu szczegól-
nie zainteresował badaczy europejskich. Zorga-
nizowano wielkie wystawy unaoczniając oddzia-
ływanie sztuki Japonii na sztukę Europy. Naj-
większe z nich to: wystawa Welt Kulturen und
Modernę Kunst otwarta w Monachium w 1972
roku z działem poświęconym japonizmowi euro-
pejskiemu, wystawa w USA Japanese influence
on French Art 1854—1910 urządzona w roku
11975 w Cleveland i tegoroczna, wielka ekspo-
zycja pod hasłem East and West zorganizowana
w Japonii. W Polsce problem inspiracji japońskich
wyeksponowano skrótowo na wystawie Muzeum
Narodowego w Krakowie zorganizowanej w so-
pockim BWA w roku 1965, wzbogacając prezen-
tację krakowskiego modernizmu o przykłady
drzeworytu japońskiego. Zagadnienie to wymaga
jednak szczegółowszego opracowania, do którego
przyczynić się powinna prezentowana obecnie
wystawa, jak też towarzyszący jej katalog. Idea
i przygotowanie wystawy podjęte zostało przez
Muzeum Narodowe w Kielcach, a zrealizowano
ją we współpracy z Muzeum Narodowym w Kra-
kowie, jako że zawiera ona wiele prac krakow-
skich artystów, jak też inspirujące ich prace
artystów japońskich z kolekcji Feliksa Jasień-
skiego, przechowywanej w zbiorach Działu Sztu-
ki Azjatyckiej krakowskiego Muzeum.
Wystawa mogła dojść do skutku dzięki równo-
czesnej życzliwości wielu placówek muzealnych,
kolekcjonerów i osób prywatnych. Nie sposób
w tym miejscu wymienić wszystkich osób i in-
stytucji przychylnych naszemu przedsięwzięciu.
Ograniczamy się do podania ich nazwisk w od-
dzielnym wykazie, tu wszystkim im wyrażając
nasze serdeczne podziękowanie.
Mamy nadzieję, że zarówno wystawa jak i ka-
talog staną się pożyteczne w badaniach nad pol-
skim modernizmem, oglądającym zaś ukażą naj-
pełniej dotąd zebrane rezultaty spotkania od-
miennych kultur, światopoglądów, sposobów wi-
dzenia rzeczywistości. Spotkanie to bowiem za-
owocowało pierwszorzędnymi dziełami sztuki.

Tadeusz Chruścicki
dyrektor MN w Krakowie
Alojzy Oborny
dyrektor MN w Kielcach




Wprowadzenie

Założeniem tej wystawy jest ukazanie oddziały-
wania sztuki japońskiej na malarstwo i grafikę
polskich modernistów, artystów działających
w kraju i poza jego granicami w latach 1S90—
19114. Przyjmowana w historii sztuki data końco-
wa polskiego modernizmu nie jest jednak tożsa-
ma z końcem japońskich inspiracji w sztuce pol-
skiej, gdyż artyści, których styl ukształtował się
w znacznej mierze pod wpływem japońskiego
drzeworytu, niejednokrotnie japonizowali nadal
po roku .191/4 (Leon Wyczółkowski, Wojciech
Weiss, Adam Bunsch). Stąd tytuł wystawy mówi
o polskich modernistach, a nie o polskim moder-
nizmie.
Przy wystawach problemowych dyskusyjnym
pozostanie zawsze podział zgromadzonego mate-
riału. Metody stosowane przez badaczy zachod-
nich, przeniesione na teren polskiej sztuki mo-
dernistycznej — zawodzą. Nie da się podzielić
ekspozycji na grupy dziel ukazujące japonizującą
twórczość poszczególnych artystów (przykłado-
wo w sztuce zachodniej prezentowany może być
oddzielnie japonizm Whistlera, Van Gogha, Gau-
guina itd.), gdyż na obecnym etapie badań nie
można wydzielić precyzyjnie w twórczości pol-
skich artystów japonizujących okresów i w mia-
rą pełnie udokumentować ich dziełami. Zawo-
dzi również „metoda motywów", .stosowana przez
niemieckiego badacza Siegfrieda Wichmanna,
polegająca na odnajdywaniu w sztuce europej-
skiej genetycznych ciągów motywów, traktowa-
nych podobnie jak ich pierwowzory występu-
jące w sztuce japońskiej, np. motyw stylizowa-
nej fali, skały w morzu itd. Metoda ta, którą
kierowałem się niejednokrotnie przy poszukiwa-
niu japonizujących dzieł, nie może stanowić kry-
terium podziału. Nie da się bowiem odnaleźć
dużej ilości tak dosłownych trawestacji japoń-
skich tematów w sztuce polskiej, gdyż inspira-
cje japońskie były u nas zjawiskiem pośrednim,
bardziej złożonym i artystycznie przetrawionym
w porównaniu z występującymi w sztuce zachod-
niej.
Organizatorzy przyjęli zatem podział materiału
na szersze grupy tematyczne i problemowe (np.
japoński rekwizyt, sposoby kształtowania malar-
skiej przestrzeni, traktowania ludzkiej postaci
itd.), zestawiając prace polskich modernistów,
z inspirującymi je prawdopodobnie japońskimi
drzeworytami. Nie chodzi więc o przedstawienie
jednostkowych zależności między japońskim
drzeworytem, a inspirowanym nim dziełem pol-
skiego modernisty, lecz o ukazanie przejętej z ja-
pońskiej sztuki artystycznej metody. Metodę
tę (np. specyficzny sposób kadrowania) ilustruje
na wystawie grupa japońskich drzeworytów,
a jej polską interpretację — grupa obrazów
i grafik polskich modernistów. Podkreślić trzeba,
że wszystkie znajdujące się. na wystawie drze-
woryty japońskie pochodzą ze zbioru najwięk-
szego polskiego zbieracza sztuki japońskiej
w okresie modernizmu, Feliksa Jasieńskiego,
i one właśnie stanowiły wzór dla wielu młodo-
polskich artystów. Tak więc publiczność ma
przed oczami źródło inspiracji i artystyczny jej
efekt.
By ułatwić odbiór specjalistycznego zagadnie-
nia i przybliżyć klimat epoki wzbogacono ekspo-
zycję, cytatami z wypowiedzi polskich krytyków
i artystów na temat sztuki japońskiej. Dowodzą
one szerszej recepcji tej sztuki i ukazują, w jaki
sposób została odczytana.
Szkic wprowadzający do katalogu, poświęcony
japonizmowi, nie omawia wyczerpująco wpły-
wu sztuki japońskiej na jedną choćby dziedzinę
polskiej sztuki modernistycznej, lecz zmierza do
wstępnego wyodrębnienia najważniejszych pro-
blemów związanych ze zjawiskiem polskiego ja-
ponizmu. Na opracowanie czeka problem wpły-
wów sztuki japońskiej na twórczość poszczegól-
nych polskich modernistów (Weissa, Wyczółkow-
skiego, Ruszczyca, Fałata, Wyspiańskiego i in-
nych), na grafikę ilustracyjną tego okresu, sztu-
kę stosowaną itd. Zdając sobie sprawę z roz-
ległości obszarów jeszcze nie zbadanych stwier-
dzić już teraz można, że nie sposób w pełni zro-
zumieć polskiej sztuki modernistycznej bez
uświadomienia sobie roli, jaką odegrały w niej
wzory zaczerpnięte ze sztuki Japonii, a przede
wszystkim japońskiego drzeworytu, które dopro-
wadziły do powstania swoistej odmiany japoni-
żującej sztuki, odmiennej od adaptacji japoń-
skich w sztuce Zachodu.
W pracy nad podjętym tematem wiele cennych
uwag,, wskazówek,, korekt zawdzięczam: prof.
Jackowi Woźniakowskiemu =", doc. Wiesławowi
Juszczakowi, prof. Władysławie Jaworskiej, dr
Zofii Alberowej, mgr Marii Dzieduszyckiej, dr
Marii Wasdlewskiej, mgr Małgorzacie Katowskiej
i mgr Magdalenie Sawoń. Szczególną wdzięcz-
ność winien jestem jednak dr Łucji Sobeckiej.
Dzięki wielokrotnym jej korektom i długim roz-
mowom tekst wstępu uległ znacznemu poszerze-
niu i pogłębieniu, a ja sam lepiej zrozumiałem
zasady estetyczne sztuki Dalekiego Wschodu.
W wyborze przykładów japonizującej grafiki
polskiej w bogatych zbiorach Muzeum Narodowe-
go w Krakowie pomagała mi mgr Zofia Kuciel-
ska, a wyboru przykładów japońskiego drzewo-
rytu dokonaliśmy wspólnie z dr Zofią Alberową
i mgr Marią Dzieduszycką — pracownikami Dzia-
łu Sztuki Dalekiego Wschodu tegoż muzeum.
Szczególnie wdzięczny jestem także rodzinie
Wojciecha Weissa; żonie artysty Irenie Weisso-
wej (Aneri) i jego synowi doc. Stanisławowi
Weissowi, którzy umożliwili mi zapoznanie się
ze zbiorami sztuki Wojciecha Weissa zgromadzo-
nymi w krakowskim domu artysty, jak też wy-
pożyczyli na wystawę szereg dzieł tego najwięk-
szego „polskiego Japończyka".
Całe przedsięwzięcie mogło dojść do skutku
dzięki osobistemu zaangażowaniu dyrektora Mu-
zeum Narodowego w Kielcach — mgra Alojzego
Obornego.
Wszystkim osobom, które okazały mi wyrozu-
miałość i cierpliwość, poświęciły swój czais na
długie rozmowy o sztuce Japonii i jej oddziały-
waniach na sztukę europejskiego i polskiego mo-
dernizmu raz jeszcze wdzięczność swą wyrażam.
Łukasz Kossowski
# Szkic wprowadzający do katalogu oparty został na
pracy magisterskiej pt. Inspiracje sztuką Japonii
w sztuce polskiego modernizmu pisanej przeze mnie
w roku 1978 w Katedrze Sztuki Nowoczesnej Kato-
lickiego Uniwersytetu Lubelskiego, pod kierunkiem

doc. dr hab. Jacka Woźniakowskiego.




Spis ilustracji

List of illustrations
1. Józef Pankiewicz, Portret Feliksa Jasień-
skiego przy fortepianie, kat. 124
Portrait of Feliks Jasieński at Piano
12. Kikuigawa Eizan, Dziewczyna w różowym
kimonie, kat. 22
A Girl Wearing Pilnk Kimono
3. Józef Pankiewicz, Japonka, kat. 12'3
iA Japanese Girl
4. Olga Boznańska, Japonka [obraz zaginiony]
A Japanese Girl flost]
5. Karol Frycz, Japonki w Tokio, kat, 94
Jaipanese Girls In Tokyo
6. Józef Mehoffer, Drobiazgi na kominku,
kat. 112
Odds and Ends on a Mantelshelf
.7. Józef Mehoffer, Europa jmbilans, kat. 113
Europa Jubilans
& Henryk Szygliński, Martwa natura (Od-
'bicie w oknie), kat. 138
Still life fReflection in a Windo w)
9. Józef Pankiewicz, Martwa natura z błękit-
nym wazonem, kat. 122
Still life wifch a Blue Vase
10. Józef Meflrofier, Laleczki japońskie, kat. 110
Japanese Doils
11. Stanisław Siestrzeńcewicz, Gej.sza, kat. 136
A Geisha
12. Stanisław Wyspiański, Dziewczynka z dzban-
kiem, kat. IBS
A Girl with a Jug
13. Stanisław Dębicki, Studium kobiety, kat. 85
Woman's Study
114. :Woj'ciech Weiss, W teatrze — Paryż, kat. 143
lin Theatre — Paris
15. Utagawa Kunisada, Kobieta czytająca list
przy świetle świecy, kat. 24
A Woman Reading a Letter by a Candle
Light
16. Utagawa Hiroshige I, Kobieta siedząca na
progu domu, kat. 32
Woman Sitting on a Door-still
1T. Suzuki Harunobu, Dziewczyna i młodzae-
nic przy grze w shogi, kat. 1
A Girl and a Young Man Playing Shogi
18. Chobunsai (Hosoda) Eishi, Dama dworu
w kimonie we wzór tratewek, z kwiata-
mi wiśni, kat. 8
Maid of Honour wearing a raft-patterned
Kimono, with cherry blossom
19. Władysław Slewiński, Studium kobiety.
Czesząca się, kat. 1-30
iWomanłis Study. Combing her Hair
,2.0. Witold Wojtkiewicz, Clowni, kat. 174
Clowns
21. Wojciech WeisS, Aneri malująca w poko-
ju III, kat. 162
Aneri pamting in a Room III
22. Witold Wojtkiewicz, Małpy. Zachwyt. (Na
ławce w parku), kat. 1713'
Monkeys. Enchantment (On a Park-
-bench)
23. Karol Frycz, Helena Sulima jako Rachel
w sztuce Stanisława Wyspiańskiego
„Wesele", kat. 80
Helena Sukna as Rachel in Stanisław
Wyspiański^ Play „Wesele" („Wedding
Reception")
24. Witold Wojtkiewicz, Dama z trzema konku-
rentami, kat. 168
A Lady with Three Suitors
2'5. Witold Wojtkiewicz, Ostatni akt, kat. 169
The Last Act
26. Utagawa Toyokuni, Aktor Segawa Kikunojo
w roli kobiety, kat. 23
Segawa Kikunojo, an Actor, Playing
Woman's role
27. Utagawa Kunisada, Aktor Nakamura Shikan
w czarnym kimonie, kat. 25
Nakamura Shikan, an Actor, Wearing
Black Kimono
23. Katsu&hika Hokusai, Sarayashiki. Zjawa
utop.ione!j w studni dziewczyny, kat. 19
Sarayashiki. Phantom of a Girl Drowned
in a Well
29. Ferdynand Ruszczyc, Z brzegów Wilejki,
1900., ol. pł.; 11311X160, wł. Muzeum Okrą-
gowe w Toruniu, nr inw. S/2181
From the Banks of Wilejka River, odl on
canvas, 131X160, prop. The District
Museum in Toruń, inv. no S/281
30. Ferdynand Ruszczyc, Most i tama na rzece,
kat. 127
A Bridge and a Dam on a River
31. Kazimiera Sichulski, Ryby, kat. 133
Fish
32. Utagawa Hiroshige I, Orzeł nad równiną
Juman w Fukagawa, kat. 39
An Eagle flymg over the Juman Plain
in Fukagawa
33. Ferdynand Ruszczyc, Żurawce (ifragment) rys.
na ipap.; 212,,2'X 1118,4, wł. rodzina artysty
Cranes (fragment), drawing on paper,
3&l,2 X 18,4, prop. Artisfs family
34. Utagawa Hiroshige I, Holowanie łodzi przez
kanał w Yotsugi, kat. 36
Towing a Ship through a Channel in
Jotsugi
35. Utagawa Hiroshige I, Ulica Suruga w Edo,
kat. 38
Suruga Street in Edo
36. Utagawa Hiroshige I, Ulewa w dolinie
Yamabushi w prowincji Mimasaka,
kat. 33
Downpour in Yamabushi Valley; in Mi-
masaka Proyince
37. Stanisław Wyspiański, Widok z okna pra-
cowni artysty na Kopiec Kościuszki,
kat. 186
View from the Artisfs Studio Window
on the Kościuszko Mound
38. Stanisław Wyspiański, Widok z okna pra-
cowni artysty na Kopiec Kościuszki,
kat. 187
View from the Artisfs Studio Window
on the Kościuszko Mound
39. Stanisław Wyspiański, Widok z okna pra-
cowni artysty na Kopiec Kościuszki,
kat. 188
View from the Artisfs Studio Window
on the Kościuszko Mound
40. Jakub Glasner, Jezioro Grunewaldzkie,
kat. 95
Grunewald Lakę
41. Feliks Jasiński, Drzewa na brzegu rzeki,
pastel na pap.; 115,5X24, niesygnowany,
wł. Muzeum Narodowe w Warszawie,
nr inw. Rys. Poi. 14447
Trees on a River Bank, pastel on pa-
per 15',5X;24, not signed, prop. The Na-
tional Museum in Warsaw, inv. no Rys.
Poi. 14447
42. Stanisław Kamocki, Klasztor w Czernej,
kat. .101
Cloister in Czerna
43. Wojciech Jastrzębowski, Drzewa, kat. 100
Trees
44. Włodzimierz Konieczny, Zmrok, kat. 106
Nightfall
45. Katsushika Hokusai, Widok Góry Fuji z Ha-
dogaya, kat. 17
View on Fuji Mountain from Hadogaya
46. Katsushika Hokusai, Góra Fuji widziana
przez pajęczynę, kat. 20
Fuji Mountain Seen through Spider's
Web
47. Katsushika Hokusai, Góra Fuji widziana
przez bambusowe zarośla, kat. 20
Fuji Mountain Seen through Bamboo
Bushes
43. Leon Wyczółkowski, Suchar na tle kwitną-
cych drzew, kat. 1'84
A Dry Branch with Trees in Blossom in
the Background
49. Wojciech Weiss, Pajęczyna, kat. 162
Spider's Web
50. Wojciech Weiss, Szklana kula, kat. 150
Glass Bali
51. Utagawa Hiroshige I, Ogród śliw w Ka-
meido, kat. 45
Plum Orchard in Kameido
52. Utagawa Hiroshige I, Ogród irysów w Hori-
kiri, kat. 44
Iris Garden in Horikiri
53. Olga Boznańska, Autoportret z parasolką,
kat. 78
SelJportrait with an Umtorella
54. Edward Okuń, Widok z okna {Studium okna),
kat. 1119
View from a Window (Window's Study)
55. Olga Boznańska, Kwiaciarki, kat. 72
Flower Girls
56. Wojciech Weiss, Okno. Aneri haftująca,
kat. rai
Window. Aneri Embroidering
57. Józef Mehoffer, Macierzyństwo, kat. 111
Motherhood
98. Wojciech Weiss, Zuzanna i starcy, kat. 158
Zuzanna and Old Men
59. Utagawa Hiroshige I, Procesja idąca przez
pola ryżowe w Asakusa w Dniu Świę-
ta Koguta, kat. 40
Procession on Rice-fields in Asakusa on
Cock Feast Day
60. Utagawa Hiroshige I, Lampion w bramie
świątyni Kinryusan w Asakusa w zimie,
kat. 37
A Lantern in the Kinryusan Shrine
Gates in Asakusa, in Winter
61. Utagawa Hiroshige I, Żółw zawieszony na
moście Mannenbashi nad rzeką Fuka-
gawa, kat. 43
A Tur tle Hanging on the Mannenbashi
Bridge on the Fukagawa River
62. Wojciech Weiss, Samobójczyni nad Wisło-
kiem, kat. 145
A Woman Suicide on the Wisłok River
63. Wojciech Weiss, Muzykanci, kat. 146
Musicians
64. Marian Wawrzenlecki, Ujarzmiony, kat. 1'41
The Subjugated
05. Utagawa Hiroshige H, Most w Eitaibashi,
kat. 61
A Bridge in Eitaibashi
66. Utagawa Hiroshige II, Kamienny most
w prowincji Hizan, kat. 60
A Stone Bridge in the Hizan Province
67. Utagawa Hiro:shige I, Skład bambusu przy
moście Kyobashi w noc księżycową,
kat. 41
A Bamiboo Storę near the Kyobashi
Bridge at Moonlight Night
08. Jan Śtanrsławski, Malwy, kat. 137
Mallows
69. Wojciech Weiss, Irysy, kat. 147
Irises
70. Leon Wyczólkowski, Krzak jesienią, kat. 178
A Bush in Autumn
71. Kazimierz Sichulski, Storczyk, kat. 134
Orohis
73. Wojciech Weiss, Jesień, kat. 149
Autumn
73. Witold Wojtkiewicz, Drzewa, kat. 1B7
Trees
741. a. n., Irysy, kat. 70
Irises
75. Katsushika Hokusai, Gałęzie kwitnącej wi-
śni, kat. 114
Cherry Branehes in Blo-ssom
76. Watanabe Seitei, Dwa żuczki na źdźbłach
trawy, kat. 67
Two Beatles on Grass Blades
77. Karol Frycz, Perliczki na tle ogrodu, kat. 93
Gunea-hens with the Garden in the
Background
78. Adam Bunsch, Ptak na kwitnącej gałęzi,
kat. 76
A Bird on a Branch in Blossom
79. Adam Bunsch, Puszczyk, kat. 77
A Tawny Owi
80. Jacek Mierzejewski, Indyki, kat. 115
Turkeys
81. Watanabe Seitei, Gawrony na śniegu, kat. 66
Rooks on the Snów
82. Utagawa Hiroshige I, Papużka na gałęzi
kwitnącej magnolii, kat. 49
A Parrot on a Magnolia Braneh in
Blossom
83. Tadeusz Rychter, Wrony, kat. 132
Crows
84. Katsushika Hokusai, Wielka fala w Kana-
gawa, kat. 15
A Great Wave in Kanagawa
85. Stanisław Witkiewicz, Fala, ol. tekt. wl.
Muzeum Narodowe w Krakowie, nr inw.
llilll r. a. 6205
A Wave. oil on cardboard, prop. The
National Museum in Cracjw, inv. no III
r. a. 6205
S6. Edward Okuń, Ilustracja, kat. 131
Illustration
87. Franciszek Zygart, Król mórz .[obraz zagi-
niony]
The Sea King [lost]
88. Utagawa Hiroshige 1, Wiry w cieśninie
Naruto w prowincji Awa, kat. 4®
Whirlpools in the Naruto Straits, in Awa
Province
80. Karol Mondral, iSkały nadmorskie II,
kat. lii7
Seaside Rocks
90. Feliks Jasiński, Góry nad jeziorem, kat. 98
Lakeside Mountains
911. Wojciech Weiss, Skały i słońce, kat. 163
Rocks and the Sun
921. Deon Kowalski, Japonia, kat. 108
Japan
98L Oka Toyohiko) Pejzaż górski, wl. Muzeum
Narodowe w Krakowie.
Mountain Lamdscape, prop. The Natio-
nal Museum in Cracow
94. Katsushika Hokusai, Piękna pogoda przy
południowym wietrze, kat. 18
Beautiful Weather with the South Wind
9'5. Stanisław Ignacy Witkiewicz, Krajobraz zi-
mowy ze strumieniem, kat. 1^6
Winter Landscape with a Stream
96. Stanisław Czajkowski, Krajobraz zimowy
wiejski, kat. 81
Country Winter Landacape
97. Ferdynand Ruszczyc, Bajka zimowa, kat. 120
Wdnter Fable
98. Utagawa Hiroshige I, Wieczorny śnieg
w Ka:mlbara, kat. 27
Evening Snowfall in Kambara
99. Utagawa Hiroshige I, Zimowy brzask
w Kameyama, kat. 28
Winter Dawn in Kameyama
ilOO. Leon Wyczółkowski, Sędzielina, kat. V83
Hoar-frost
101. Wojciech Weiss, Kogut i kura, kat. 157'
A Cock and a Hen
Przykłady ze sztuki zachodnioeuropejskiej:
Exaroples of West-Europen art:
a. James Mc Neill Wbistler, Symfonia w bieli,
18:64
Symphony in White
b. Paul Gauguin, Portret Jacoba Meyera de
Haan, 1I8.9&
Portrait of Jacob Meyer de Haan
c. Edgar Degas, W Luwrze. Malarka Mary Cassat,
1&79—80
In Louvre. Paintress Mary Cassat
d. Edgar Degas, Kobiety czeszące się nad wodą,
18715^7,0
Women Combing their Hair on a river-
^bank
e. Pierre Bonnard, Kobieta z parasolką, 166&
A Woman with an Umlbrela
f. Paul Gauguin, Wizja po kazaniu, czyli walka
Jakuba z Aniołem, 1888
Vision after a Sermon — Jacob's Fight
with Angel
g. Edouard Manet, Poeta Zacharie Astruc, 1863
Poet Zacharie Astruc
h. Maurice Denis, Macierzyństwo praed morzem,
1900
Motherhood in front of the Sea
i. James Mc Neill Whistler, Nokturn w błękicie
i zlocie (OM Battersea Bridge), 18713-^75
Nocturne in Blue and Gold (Old Battersea
Bridge)
Reprodukcje w tekście:
Reproductions in the text:
ii. Feliks Jasieński na balkonie swojego miesz-
kania, repr. z fot. (wl. Zbiory Fotograficzne
Muzeum Narodowego w Krakowie, inw. Fot.
Mili)
Feliks Jasieński on the balcony in his flat,
repr. (Photographic collection of the Natio-
nal Museum in Cracow, inv. no 3,4llil)
II. Olga Boznańska w stroju japońskim podczas
pobytu w Monachium, repr. z fot. („Tygod-
nik Ilustrowany", 11895)
Olga Boznańska in Japanese attire during
her stay in Munich (repr. from magazine
„Tygodnik Ilustrowany", 1TO5)
III. Feliks Jasieński wśród swoich zbiorów, repr.
z fot. (wł. Maria Dzieduszyeka w Krakowie)
Feliks Jasieński annong the objects of his
collection (iprop. Maria Dzieduszyeka in Cra-
cow)
IV. Strona z listu Stanisława Dębickiego do Fe-
liksa Jasieńskiego, z dn. 25. II. 1906, (wł. Dział
Rękopisów Biblioteki Czartoryskioh w Kra-
kowie, inw. MJ 16302)
A page from Stanisław Dębicki's letter to
Feliks Jasieński, of 25th Feb. 1906 (Manuscript
Departament of the Czar tor yski''S Library in
Cracow, inv. no MJ 16302)
V. Katsushika Hokusai, dwa drzeworyty z serii
„36 Widoków Góry Fuji" (wł. Muzeum Naro-
dowe w Krakowie, kolekcja Feliksa Jasień-
iskiego)
Katsushika Hokusad, two woodcut prints from
the series „36 Views of Fuji" (the National
Museum in Craicow, Feliks Jasieński's coiHec-
tion)
VI. Kazimierz Sichulski, Wyczól z Mangą lecą
do Japonii, kat 135
Kazimierz Sichulski, Wyczól [Leon Wyczól-
kowski] with Manga [Feliks Jasieński] flying
to Japan, cat. no 1135:
Jako przerywniki wykorzystano ryciny następu-
jących autorów:
Works of the following artists have been used
to decorate the text:
1. Eklward Okuń
2. Edward Okuń
3. Franciszek Siedlecki
4. Józef Mehoffer
5. Franciszek Siedlecki



Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI