|
|
Joanna Spalińska-Mazur INWENCJE I KONTYNUACJE POLSKI AUTORSKI FILM ANIMOWANY W LATACH 1980 — 1990 rok wyd. 2009, stron 186 + barwne wklejki ilustr., ilustr. barwne na wklejkach z papieru kredowego, ilustr. cz.-b. w tekście, przypisy, bibliografia, filmografia, indeks nazwisk, oprawa miękka foliowana, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm Z notatki wydawniczej : Książka poświęcona jest nurtowi polskiego autorskiego filmu animowanego w dekadzie 80. XX wieku. Autorkę interesują szczególnie te zjawiska, które tłumaczyłyby fenomen zerwania ciągłości tradycji opisywanej dyscypliny. Bardziej fascynują ją nowe, odmienne spojrzenia na film animowany czterech wyróżnionych twórców: Juliana Antoniszczaka, Zbigniewa Rybczyńskiego, Krzysztofa Kiwerskiego i Aleksandra Sroczyńskiego, niż pełny obraz zdarzeń w burzliwej politycznie epoce. Twórczość wymienionych autorów uznaje badaczka za inwencje, w odróżnieniu od nurtu kontynuacji, nierozerwalnie związanego z tradycją polskiej animacji autorskiej. Najwięcej uwagi poświęca jednak symptomatycznej dla dekady ’80 postawie artystycznej Aleksandra Sroczyńskiego, wpisującej się w światowy nurt postmodernizmu. Książka adresowana do filmoznawców, badaczy nauk o sztuce, kulturoznawców, historyków kultury, miłośników filmu animowanego. Od autora : Podziękowania Dziękuję: krakowskiemu Studiu Filmów Animowanych (już dzisiaj nieistniejącemu w swym niegdysiejszym kształcie organizacyjnym), bielskiemu Studiu Filmów Animowanych, warszawskiemu Studiu Miniatur Filmowych, oraz łódzkiemu „Semaforowi" - za życzliwość, udostępnienie materiałów i możliwość obejrzenia filmów. Bez tej pomocy książka by nie powstała. Profesorowi Wiesławowi Godzicowi dziękuję za życzliwość, która pomogła doprowadzić pracę nad tą książką do końca. Dziękuję Pani Iwonie Nowak, pełniącej w latach 1984—1985 funkcję dyrektora Klubu Sztuki Filmowej „Mikro", współautorce sukcesu Mikro-horror-show za udostępnienie zdjęć z tamtego okresu i archiwalnych materiałów oraz wyrażenie zgody na ich publikację. Szczególne podziękowania kieruję do Aleksandra Sroczyńskiego, który zgodził się na wykorzystanie w książce swych prac, w sposób niezwykły przyczyniając się do podniesienia rangi tej publikacji. SPIS TREŚCI : Wiesław Godzic : Animacja a sprawa polska Wstęp I. Status autorskiego filmu animowanego w dobie ekspansji nowych mediów audiowizualnych II. Polski autorski film animowany w latach osiemdziesiątych. Spojrzenie przez pryzmat osiągnięć minionego dwudziestopięciolecia 1. Julian Antoniszczak — epizod polskiej animacji non-camerowej 2. Zbigniew Rybczyński — wizualne mutacje czasoprzestrzeni 3. Krzysztof Kiwerski — człowiek Turinga 4. Aleksandra Sroczyńskiego głębiny absurdu wyśnionej rzeczywistości 5. Podsumowanie III. Nowy show Aleksandra Sroczyńskiego: zerwanie ciągłości tradycji polskiej animacji autorskiej 1. Dialog z widzem 2. Problem rozpowszechniania 3. Nowe funkcje sztuki 4. Sceniczny show 5. Filmowy show 5.1. Aleatoryczna architektonika filmów 5.2. Dekonstrukcje mitów IV. Widowisko komplementarne 1. Show — przestrzeń działania artystycznego 2. Show — przestrzeń dzieła filmowego 3. Harmonizowanie efektów interaktywnej komunikacji 4. Od Horror show do projektu „Kraków 2000" 5. Ironia 6. Aneks z 1994 roku 7. Postscriptum Zakończenie Podziękowania Filmografia, widowiska komplementarne, pokazy autorskie (wybór) Materiał ilustracyjny Bibliografia Indeks nazwisk KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|