|
Krzysztof Baculewski
Polska twórczość kompozytorska 1[zasłonięte]945-19
PWM
Kraków 1986
342 str., wys. 23 cm
stan dobry
SPIS TREŚCI
Od autora ..............7
I. MUZYKA POLSKA W PIERWSZYM DZIESIĘCIOLECIU POWOJENNYM..... 11
1. Stan materialny kultury muzycznej........11
2. Rola i miejsce muzyki w nowych warunkach społecznych ...... 13
3. Generacje kompozytorów działających w Polsce w pierwszym dziesięcioleciu powojennym i ich zainteresowania twórcze..... 15
4. Estetyka normatywna.............. 24
Realizm socjalistyczny s. 24. Formalizm s. 29
II. W KRĘGU MUZYKI NEOSTYLISTYCZNEJ.........33
1. Geneza postawy klasycyzującej...........33
Klasycyzm — nieklasycyzm s. 33. Klasycyzrn — historyzm s. 39. Klasycyzm — neoklasycyzm s. 42. Neoklasycyzm czy muzyczny historyzm? s. 50. Neoklasycyzm polski s. 53
2. Neoklasycyzm polski a Szymanowski..........ó8
Folkloryzm s. 61. Orientalizm 1 energetyka statyczna s. 70. Archaizacja jako tradycja Szymanowskiego s 71
3. Archaizacja a stylizacja..............72
Postawa antyromantyczna s. 73. Tradycje barokowe s. 74
4. Uwypuklenie roli czynnika rytmicznego.........75
Motoryzm s. 75. Ruch jako wartość kolorystyczna s. 80. Ruch jako wartość dynamiczna s. 82. Rytmy barokowe s. 87. Uproszczenie rytmu
s. 93. Komplikacja rytmu s, 95
5. Melodyka..................97
Modalne kształtowanie melodyki s. 98. Tonalne kształtowanie melodyki
s. 100. Swobodnie kształtowana melodyka chromatyczna s. 102
6. Faktura...........105
Polifonia s. 106. Homofonia. Problem tonalności i harmoniki s. 116. Faktura instrumentalna. Kolorystyka s. 123
7. Próby przezwyciężania stylistyki neoklasycznej.......133
III. MUZYKA POLSKA PO ROKU 1956...........136
1. Załamanie się estetyki normatywnej.......136
2. Generacje kompozytorów działających w Polsce po roku 1956 1 ich zainteresowania twórcze.....143
3. Inspiracje ideowe i artystyczne.......148
Liryka s. 152. Muzyka programowa s. 154. Muzyka religijna s. 154. Muzyka sceniczna s. 155
IV. W STRONĘ SONORYSTYKI.............159
1, Postawa eksperymentalna. Geneza..........159
Klasycyzm a eksperymentalizm s. 159. Eksperymentalizm — awangarda s, 160, Między tonalnością a dodekafonią: ekspresjonizm s. 163. Dodekafonia a serializm s. 164
2, Dodekafonia w Polsce ........169
Rodzaje dodekafonii s. 172. Rodzaje serii s. 175. Inne zjawiska i przejawy techniki dodekafonicznej s. 184
3, Serializm — konstruktywizm — punktualizm.......192
4, Kształtowanie nowego języka - .......203
Sonorystyka s. 203. Brzmienia homogeniczne i poligeniczne s. 203. Procesy transformacyjne s. 210. Nowa artykulacja s 213 Dynamika i wolumen s. 226
5, Problematyka formy. Aleatoryzm . ...... 228
Sposoby kształtowania formy. Relacjo syn taktyczne i morfologiczne
s. 228. Aleatoryzm s. 236
6, Rytm — czas — przestrzeń........ 242 Metrorytmika s. 242. Monochroniczna i polichroniczna zasada regulacji czasu muzycznego s. 243. Problem przestrzenności muzyki s. 249
7, Faktura........250
Homofonia s. 250. Klastery s 251. Harmonika dwunastodźwiękowa
s 255. Melodyka s, 263 Polifonia s. 264. Faktura instrumentalna s. 273
V. MUSICA NOVA ........ 280
1. Zwiastuny......280
2. Uproszczenia estetyki i warsztatu ......280
3 In statu nascendi: nowa generacja kompozytorów ......288
Charakterystyka s. 288. Tradycja a współczesność s. 312
Literatura przedmiotu ......319
Wykaz skrótów ....... 323
Spis przykładów muzycznych.......324
Indeks nazwisk i kompozycji ........327
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, za granicę, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|