Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PODLASKIE OŚRODKI I ORGANIZACJE PRAWOSŁAWNE

19-01-2012, 15:02
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1999033424
Miejscowość giżycko
Wyświetleń: 15   
Koniec: 14-01-2012 01:52:21

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

PODLASKIE OŚRODKI I ORGANIZACJE PRAWOSŁAWNE W XVI I XVII WIEKU

ANTONI MIRONOWICZ

STRON 304

FORMAT 163 x 236


 

WPROWADZENIE Położenie Kościoła prawosławnego w Rzeczypospolitej po 1596 roku uległo zasadniczej zmianie. Postanowienia synodu brzeskiego, usankcjonowane dekretem królewskim, de jurę zdelegalizowali „Cerkiew grecką”. Jedynym oficjalnym wyznaniem do 1632 roku wśród Rusinów był Kościół greckokatolicki. W ciągu XVII wieku nastąpił więc upadek hierarchii prawosławnej, jej reaktywowanie (1620 r. nieoficjalnie, 1632 r. - oficjalnie) i ponowne przejście wszystkich biskupów pod obediencję Watykanu. W każdym z tych okresów funkcjonowały parafie prawosławne. Ich działalność i rola w życiu Cerkwi posiada liczne opracowania o charakterze ogólnym. Rozprawy były oparte na dobrze udokumentowanych wybranych ośrodkach np. Wilnie. Marginalnie traktowano w nich dzieje ośrodków i organizacji prawosławnych na określonym terytorium, gdzie funkcjonowanie ich było zależne nie tylko od aktualnej polityki wyznaniowej króla, lecz też od wielu czynników wewnętrznych i zewnętrznych. Zadaniem niniejszego opracowania jest przedstawienie zmian, które zaszły wśród podlaskich ośrodków i organizacji prawosławnych od połowy XVI do końca XVII wieku. Omówiona więc została struktura organizacyjna „Kościoła greckiego” na Podlasiu przed 1596 rokiem, jego uposażenie i charakterystyka ośrodków kulturalno-religijnych, a następnie przedstawiona działalność tych ośrodków i organizacji w następnym stuleciu. Podlaskie ośrodki prawosławne posiadały pewną specyfikę w stosunku do pozostałych ziem ruskich Rzeczypospolitej. Tutaj bowiem, zwłaszcza w miastach o zróżnicowanej strukturze wyznaniowej i posiadających prawa magdeburskie, najwcześniej powstawały organizacje religijno-zawodowe. będące wyrazem wzrostu świadomości religijnej jego mieszkańców. W ośrodkach tych, położonych na styku różnych prądów religijnych i kulturowych, bardziej aniżeli gdzie indziej uwidaczniał się wpływ elementu świeckiego na charakter wyznaniowy cerkwi, ustrój wewnętrzny i organizację życia na terenie parafii i protopopii. jej uposażenia oraz działalności charytatywnej i oświatowej. Poprzez analizę poszczególnych ośrodków i organizacji można przedstawić różnice wpływu mieszczańskiego i szlacheckiego patronatu na organizację życia monasterów i cerkwi. Demokratyczny charakter zarządzania parafiami prawosławnymi w XVII wieku w ośrodkach miejskich nie wynikał li tylko z ustroju Kościoła, lecz z warunków w jakich on musiał funkcjonować. Dotychczasowe ukazanie roli społeczności świeckiej wpływającej na wszystkie instancje cerkiewne ograniczane było do rozpatrywania prawa ,,patronatu i ktitorstwa”. Sprecyzowanie jej znaczenia w życiu Kościoła prawosławnego w skali parafii czy protopopii ukazuje nam inne formy wzajemnych relacji między duchownymi a ludnością świecką tego samego wyznania….


SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE  

I. UNIA BRZESKA W ŚWIETLE HISTORIOGRAFII  

1. Uwagi o stanie badań  

2. Spór o unię brzeską w literaturze historycznej  

3. Ośrodki i organizacje prawosławne w świetle historiografii  

II. STAN KOŚCIOŁA PRAWOSŁAWNEGO NA PODLASIU W II POŁOWIE XVI w .

1. Organizacja Kościoła prawosławnego na Podlasiu przed 1596 r.

2. Duchowieństwo i jego uposażenie 

3. Podlaskie ośrodki religijno-kulturalne Cerkwi prawosławnej w II poł. XVI wieku 

III. SPOŁECZNOŚĆ PRAWOSŁAWNA PODLASIA WOBEC UNII KOŚCIELNEJ  

1. Przedstawiciele podlascy świeckiej i duchownej społeczności prawosławnej na synodzie brzeskim w 1596 r

2. Walka Hilariona Masalskiego o charakter wyznaniowy monasteru supraskiego  

IV. ZMIANY W POŁOŻENIU KOŚCIOŁA PRAWOSŁAWNEGO PO UNII BRZESKIEJ DO KOŃCA XVII WIEKU  

V. PODLASKIE OŚRODKI I ORGANIZACJE PRAWOSŁAWNE W XVII WIEKU  

1. Ośrodki i organizacje prawosławne na terenie Bielska w XVII wieku 

1.1. Bractwo „Bohojawlenija Hospodnia”  

l .2. Monaster św. Mikołaja 

1.3. Bractwo św. Mikołaja

2. Drohickie centrum religijne kościoła prawosławnego w XVII wieku

2.1. Monaster i bractwo Przemienienia Pańskiego 

2.2. Bractwo św. Mikołaja 

2.3. Monaster św. Trójcy  

3. Pozostałe podlaskie ośrodki i organizacje prawosławne w XVII wieku  

3.1. Monaster św. Onufrego w Jabłecznej  

3.2. Monaster Zaśnięcia NMP w Zabłudowiu 

3.3. Monaster Wniebowstąpienia Pańskiego w Puszczy Narewskiej

3.4. Bractwo św. Mikołaja w Kleszczelach  

3.5. Prawosławne parafie Mielnika 

VI. KOŚCIÓŁ PRAWOSŁAWNY NA PODLASIU W XVII WIEKU.

UWAGI KOŃCOWE 

Aneks 1. Wykaz podlaskich parafii prawosławnych przed 1596 rokiem 

Aneks 2. Przynależność własnościowa i diecezjalna parafii podlaskich przed unią brzeską  

Aneks 3. Uposażenie, ilość duchownych i obiektów sakralnych w parafiach podlaskich przed 1596 rokiem  

Aneks 4. Przywilej Hipacego Pocieja dla bractwa Bohojawleńskiego w Bielsku  

Bibliografia  

Wykaz skrótów  

Mapa