Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PETRARKIZM W POEZJI POLSKIEJ XVI wiek BRAHMER 1927

02-09-2014, 15:34
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 39 zł     
Użytkownik Jaacekk_Jk
numer aukcji: 4541303759
Miejscowość Węgrzce / Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 02-09-2014 15:29:31
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

 

PETRARKIZM W POEZJI POLSKIEJ
XVI WIEKU
Napisał
MIECZYSŁAW BRAHMER
KRAKÓW-1927

Stan - blok nierozcięty , środek idealny ,

okładka przykurzona .


   

WSTĘP: STAN DOTYCHCZASOWYCH BADAŃ - ZAŁOŻENIA I CELE PRACY.
I. Studja zagraniczne nad petrarkizmem.
Brak opracowania ogólnego. — Literatura o Petrarce. -Studja nad petrarkizmem: Włochy, Francja, Hiszpanja i Por-tugalja, Niemcy i Anglja................... 1
II. Przyczynki do dziejów Petrarki w Polsce.
Brak ujęcia historycznego. — Przyczynki, dotyczące poszczególnych poetów: Kochanowski.

Długotrwałe ogólniki, Badania Windakiewicza i Dobrzyckiego.

Chlebowski stara się wykazać wpływ Arjosta.

Sprawa stosunków z Ronsardem.-Sęp-Szarzyński. — Anonim Protestant. — Grabo-wiecki........................... 8
III. Wytyczne pracy.
Rezultat dotychczasowych studjów. — Konieczność wyjścia poza Petrarkę i uwzględnienia w szerszym zakresie liryki romańskiej. Korzyści tak ujętego stanowiska. — Kilka punktów programu. — Granice studjum................14
ROZDZIAł, I: POPRZEDNICY KOCHANOWSKIEGO.
Echa sławy Petrarki-humanisty.

- Rękopisy utworów łacińskich Petrarki w Polsce.

— Rola Petrarki w narodzinach epistulografji polskiej.

— Przybysze z Włoch.

— Nikłość łacińsko-polskiego erotyku.

- Janicki i jego stosunki z Bembem.

-Polska pieśń miłosna przed Kochanowskim.

— Listy miłosne.

— Postać kobieca i język miłosny w zaraniu piśmiennictwa polskiego.

— Obrońcy czci niewieściej torują drogę prądom nowym. — Rej wyrazem przeciętności.

— Kobieta a narodziny literatury polskiej...........
ROZDZIAŁ II: JAN KOCHANOWSKI.
Znajomość Petrarki. - Epigramy łacińskie - Dialogi Leona Hebrejczyka. - Nowe potrzeby twórcze. - Ideali-
zacja kobiety. ((Pani)). Donna angehcata. Piękno i cnota.— Portret fizyczny. Forma zachwytów. — Początki uczucia. Rola wzroku. ((Dzień błogosławiony)). - Przeżycia wewnętrzne. - Poglądy na miłość. Piękno objawem boskości. Miłość niezmienna, wyłączna, źródłem natchnienia. Ból rozkoszą. - Miłosne udręki. Niewola, służba -i więzienie Zbiegłe serce. Nowy Prometeusz. Groźba śmierci. Tęsknota i zazdrość oddalonego. — Przyroda. Cudowny wpływ ukochanej. Kochania a słońce. Słonecznik. Winnica. Magnes. Przyroda jako tło miłości. — Kilka motywów. Nieudała serenada. ((Szczęśliwa karto!...)). Mai mariee. Inwektywy na stare zalotnice. - Forma wierszowa. Próba ballady. — Wpływ Petrarki, jako poety zgonu Laury, na potomnych. - Ślady tego wpływu w Trenach Kochanowskiego. Cykliczność kompozycji. Walka duchowa. Przeciwstawienia. Zjawienie się Laury i Urszulki. Drobniejsze szczegóły. — Kochanowski jako petrarkista i poeta miłości..........................38
ROZDZIAŁ III: SĘP-SZARZYŃSKI - ANONIM PROTESTANT -GRABOWIECKI.
Sęp-Szarzyński. Ubóstwo szczegółów biograficznych. Dwie zasadnicze grupy poezyj: miłosna i religijna odbiciem praktyki petrarkistów. — Ukochana: Uroda i łaskawość. Rola oblicza. Bezlitosna srogość. Władza nieograniczona. — Zakochany: Sługa, zapominający o sobie, bierze wszelką winę na siebie. - Cierpienia miłosne. Dzień i noc. Śmierć i życie. Ogień i łzy. — Szereg motywów. Wewnętrzna dysputa. Obrazy wojenne. Nadzieja i bojaźń. ((Kolęda)) (etrennes). Temat pocałunków. Narcyz. Porównanie z morskiej żeglugi. — Styl. — Forma wierszowa. -Sęp wobec petrarkizmu. Wpływ Francji. - Anonim Protestant. Znikoma wartość artystyczna jego erotyku. Realizm. Nieporadność autora. Echa romańskie, z Francji zapewne przejęte. Znaczenie chronologiczne. — Grabowiecki. Nowe formy stroficzne, naśladowane z liryki włoskiej. Możliwość wzorowania się na strofach hiszpańskich i prowansalskich
ZAKOŃCZENIE: UWAGI OGÓLNE O PETRARKIŹMIE POLSKIM XVI WIEKU. - RZUT OKA NA LATA NASTĘPNE.
Słabe tętno polskiego petrarkizmu. Przyczynyt brak tradycji trubadurów i bujnego kultu Platona; prosta umysłowość młodego kulturalnie narodu i jej rola powściągająca. —
Szerszy zakres wpływów romańskich, niż przyjmowano dotychczas: obok Petrarki jego naśladowcy; echa pieśni o charakterze ((ludowym)). — Współczesność kulturalnego oddziaływania Francji i Włoch. Anonim Protestant charakterystycznym przykładem wpływów francuskich. Plejada nie przeciwdziała popularności poezji włoskiej, lecz ją wzmaga. Polska pieśń miłosna XVI w. a erotyk petrarkistów włoskich i ((szkoły)) Ronsarda. Tradycje związków z Francją w literaturze staropolskiej. — Dwa czynniki twórcze w rozwoju polskiego erotyku: liryka romańska i życie dworskie. Ograniczony społecznie oddźwięk tej sztuki dla sfer wyższych. -Wiek XVII. Przekład trzech sonetów i fragmentu Triumfów. Petrarka a Reformacja polska. Zmiana ideałów poetyckich: wpływ idyllicznej poezji romańskiej. Smolik. Zimorowicz. Andrzej Morsztyn. Poeci mniejsi. — Epoka Stanisława Augusta. Stosunek klasycyzmu francuskiego do Petrarki.

Sądy Krasickiego, Osińskiego i Bro-dzińskiego. - Odrodzenie kultu Petrarki w zaraniu romantyzmu: Niemcy, Francja, Włochy.

Zapowiedź nowej orjentacji w Polsce: dwa wiersze A. Góreckiego.

Mickiewicz. — Rola petrarkizmu polskiego.
   

 

 

 

 

Zdjęcia przedmiotu

kliknij, aby powiększyć