PETRARKIZM W POEZJI POLSKIEJ XVI WIEKU Napisał MIECZYSŁAW BRAHMER KRAKÓW-1927
Stan - blok nierozcięty , środek idealny ,
okładka przykurzona .
WSTĘP: STAN DOTYCHCZASOWYCH BADAŃ - ZAŁOŻENIA I CELE PRACY. I. Studja zagraniczne nad petrarkizmem. Brak opracowania ogólnego. — Literatura o Petrarce. -Studja nad petrarkizmem: Włochy, Francja, Hiszpanja i Por-tugalja, Niemcy i Anglja................... 1 II. Przyczynki do dziejów Petrarki w Polsce. Brak ujęcia historycznego. — Przyczynki, dotyczące poszczególnych poetów: Kochanowski.
Długotrwałe ogólniki, Badania Windakiewicza i Dobrzyckiego.
Chlebowski stara się wykazać wpływ Arjosta.
Sprawa stosunków z Ronsardem.-Sęp-Szarzyński. — Anonim Protestant. — Grabo-wiecki........................... 8 III. Wytyczne pracy. Rezultat dotychczasowych studjów. — Konieczność wyjścia poza Petrarkę i uwzględnienia w szerszym zakresie liryki romańskiej. Korzyści tak ujętego stanowiska. — Kilka punktów programu. — Granice studjum................14 ROZDZIAł, I: POPRZEDNICY KOCHANOWSKIEGO. Echa sławy Petrarki-humanisty.
- Rękopisy utworów łacińskich Petrarki w Polsce.
— Rola Petrarki w narodzinach epistulografji polskiej.
— Przybysze z Włoch.
— Nikłość łacińsko-polskiego erotyku.
- Janicki i jego stosunki z Bembem.
-Polska pieśń miłosna przed Kochanowskim.
— Listy miłosne.
— Postać kobieca i język miłosny w zaraniu piśmiennictwa polskiego.
— Obrońcy czci niewieściej torują drogę prądom nowym. — Rej wyrazem przeciętności.
— Kobieta a narodziny literatury polskiej........... ROZDZIAŁ II: JAN KOCHANOWSKI. Znajomość Petrarki. - Epigramy łacińskie - Dialogi Leona Hebrejczyka. - Nowe potrzeby twórcze. - Ideali-zacja kobiety. ((Pani)). Donna angehcata. Piękno i cnota.— Portret fizyczny. Forma zachwytów. — Początki uczucia. Rola wzroku. ((Dzień błogosławiony)). - Przeżycia wewnętrzne. - Poglądy na miłość. Piękno objawem boskości. Miłość niezmienna, wyłączna, źródłem natchnienia. Ból rozkoszą. - Miłosne udręki. Niewola, służba -i więzienie Zbiegłe serce. Nowy Prometeusz. Groźba śmierci. Tęsknota i zazdrość oddalonego. — Przyroda. Cudowny wpływ ukochanej. Kochania a słońce. Słonecznik. Winnica. Magnes. Przyroda jako tło miłości. — Kilka motywów. Nieudała serenada. ((Szczęśliwa karto!...)). Mai mariee. Inwektywy na stare zalotnice. - Forma wierszowa. Próba ballady. — Wpływ Petrarki, jako poety zgonu Laury, na potomnych. - Ślady tego wpływu w Trenach Kochanowskiego. Cykliczność kompozycji. Walka duchowa. Przeciwstawienia. Zjawienie się Laury i Urszulki. Drobniejsze szczegóły. — Kochanowski jako petrarkista i poeta miłości..........................38 ROZDZIAŁ III: SĘP-SZARZYŃSKI - ANONIM PROTESTANT -GRABOWIECKI. Sęp-Szarzyński. Ubóstwo szczegółów biograficznych. Dwie zasadnicze grupy poezyj: miłosna i religijna odbiciem praktyki petrarkistów. — Ukochana: Uroda i łaskawość. Rola oblicza. Bezlitosna srogość. Władza nieograniczona. — Zakochany: Sługa, zapominający o sobie, bierze wszelką winę na siebie. - Cierpienia miłosne. Dzień i noc. Śmierć i życie. Ogień i łzy. — Szereg motywów. Wewnętrzna dysputa. Obrazy wojenne. Nadzieja i bojaźń. ((Kolęda)) (etrennes). Temat pocałunków. Narcyz. Porównanie z morskiej żeglugi. — Styl. — Forma wierszowa. -Sęp wobec petrarkizmu. Wpływ Francji. - Anonim Protestant. Znikoma wartość artystyczna jego erotyku. Realizm. Nieporadność autora. Echa romańskie, z Francji zapewne przejęte. Znaczenie chronologiczne. — Grabowiecki. Nowe formy stroficzne, naśladowane z liryki włoskiej. Możliwość wzorowania się na strofach hiszpańskich i prowansalskich ZAKOŃCZENIE: UWAGI OGÓLNE O PETRARKIŹMIE POLSKIM XVI WIEKU. - RZUT OKA NA LATA NASTĘPNE. Słabe tętno polskiego petrarkizmu. Przyczynyt brak tradycji trubadurów i bujnego kultu Platona; prosta umysłowość młodego kulturalnie narodu i jej rola powściągająca. —Szerszy zakres wpływów romańskich, niż przyjmowano dotychczas: obok Petrarki jego naśladowcy; echa pieśni o charakterze ((ludowym)). — Współczesność kulturalnego oddziaływania Francji i Włoch. Anonim Protestant charakterystycznym przykładem wpływów francuskich. Plejada nie przeciwdziała popularności poezji włoskiej, lecz ją wzmaga. Polska pieśń miłosna XVI w. a erotyk petrarkistów włoskich i ((szkoły)) Ronsarda. Tradycje związków z Francją w literaturze staropolskiej. — Dwa czynniki twórcze w rozwoju polskiego erotyku: liryka romańska i życie dworskie. Ograniczony społecznie oddźwięk tej sztuki dla sfer wyższych. -Wiek XVII. Przekład trzech sonetów i fragmentu Triumfów. Petrarka a Reformacja polska. Zmiana ideałów poetyckich: wpływ idyllicznej poezji romańskiej. Smolik. Zimorowicz. Andrzej Morsztyn. Poeci mniejsi. — Epoka Stanisława Augusta. Stosunek klasycyzmu francuskiego do Petrarki.
Sądy Krasickiego, Osińskiego i Bro-dzińskiego. - Odrodzenie kultu Petrarki w zaraniu romantyzmu: Niemcy, Francja, Włochy.
Zapowiedź nowej orjentacji w Polsce: dwa wiersze A. Góreckiego.
Mickiewicz. — Rola petrarkizmu polskiego.