Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Osobowość. Teoria i badania. Wydanie... [nowa]

19-01-2012, 14:29
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 87.10 zł     
Użytkownik BookMaster_pl
numer aukcji: 1996944507
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 13   
Koniec: 13-01-2012 06:39:14
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Osobowość. Teoria i badania. Wydanie dziesiąte - Daniel Cervone, Lawrence A. Pervin



Dane firmy:

Księgarnia internetowa
BookMaster_pl

al.Solidarności 117 lok. 406
00-140 Warszawa

Odbiór osobisty:

Każdą zakupioną książkę
możesz odebrać osobiście, oszczędzając na kosztach przesyłki.
Szczegóły uzgadniamy emailowo zaraz po wygraniu aukcji.


BookMaster_pl na aukcjach Allegro oferuje Państwu nowości wydawnicze,
bestsellery oraz inne ciekawe tytuły w atrakcyjnych cenach.
Wszystkie prezentowane książki są nowe.
Przed zakupem zapoznaj się ze stroną "o mnie".
Zapraszamy do licytacji.

Przedmiotem licytacji jest:

Osobowość. Teoria i badania. Wydanie dziesiąte

Daniel Cervone, Lawrence A. Pervin

Dane o książce:
  • ISBN:978-83-[zasłonięte]-2968-8
  • liczba stron: 812
  • okładka: miękka
  • wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • seria: Psychologia
  • wymiary: 176 x 250 mm
  • Rok wydania: 2011
  • Stan książki: NOWA, NIEUŻYWANA

    Osobowość. Teoria i badania. Wydanie dziesiąte opis książki:
    Osobowość. Teoria i badania to jeden z najbardziej popularnych w Europie i USA podręczników poświęconych teoriom osobowości. Stanowi najnowocześniejszy podręcznik psychologii osobowości obecny na polskim rynku. Jego najważniejszymi walorami są:
    • przedstawienie głównych ujęć teoretycznych osobowości oraz uwydatnienie aktualnych trendów w badaniach nad osobowością,
    • ukazanie związku pomiędzy teorią osobowości a badaniami nad osobowością,
    • powiązanie konkretnych przypadków z teoriami,
    • udana próba pogodzenia tego, co "powszechne", z tym, co "wyjątkowe" w osobowości człowieka
    • potraktowanie każdego z podejść teoretycznych w sposób obiektywny i bezstronny,
    • zarys integracyjnego ujmowania zagadnień związanych z osobowością,
    • przedstawienie złożoności dziedziny naukowej w przystępny sposób,
    • doskonałe przygotowanie treści od strony dydaktycznej.

    Niniejsze, dziesiąte wydanie podręcznika:
    • zawiera dwa nowe rozdziały poświęcone postępom w badaniach nad biologicznymi podstawami osobowości oraz psychologii osobowości w szerokim kontekście badawczym,
    • prezentuje materiał z trzech różnych perspektyw psychodynamicznej, społeczno-poznawczej oraz teoretycznej, ułatwiając czytelnikowi zrównoważone podejście do różnych zagadnień,
    • sposób prezentowania materiału w poszczególnych rozdziałach został ujednolicony, tak by był jeszcze bardziej przejrzysty i zrozumiały
    • omówienie najnowszych badań oraz teorii osobowości zostało uaktualnione i rozszerzone.

    Książka obejmuje prezentację głównych orientacji i ujęć teoretycznych osobowości, wzbogaconą o przegląd współczesnych badań służących weryfikacji konkretnych hipotez stawianych na gruncie danych teorii. Z dydaktycznego punktu widzenia szczególnie cenna jest ilustracja możliwości aplikacyjnych teorii poprzez prezentację i interpretację przypadków. Dużą wartość ma ocena teorii poprzez wskazanie jej możliwości i ograniczeń, możliwych aplikacji, odniesienia do konkretnych zjawisk życia psychicznego i społecznego, a także porównanie z teoriami konkurencyjnymi.
    Z recenzji prof. KUL Piotra Olesia




    Zapraszamy

    • 1. Każdą przesyłkę wysyłamy w specjalnym tekturowym opakowaniu (albo kopercie bąbelkowej) chroniącym książki w trakcie transportu.
    • 2. Przesyłkę wysyłamy listem poleconym, priorytetowym lub kurierem.
    • 3. Do każdego zamówienia wystawiamy imienną fakturę Vat.
    • 4. Sprawdź nasze komentarze
    Przedmowa
    Rozdział 1
    Teoria osobowości: od codziennych obserwacji do uporządkowanych teorii
    Pytania
    Pięć celów do zrealizowania przez teoretyka osobowości
    Obserwacja spełniająca kryteria naukowości
    Teoria - usystematyzowana
    Teoria - sprawdzalna
    Teoria - o szerokim zakresie obowiązywalności
    Zastosowania : od teorii do praktyki
    Dlaczego badać osobowość?
    Określenie osobowości
    Pytania na temat ludzi: co, jak i dlaczego
    Odpowiedzi na pytania dotyczące ludzi, spełniające kryteria naukowości: rozumienie struktur, dynamiki, rozwoju i zmiany będącej efektem terapii
    Struktura
    Jednostki analizy
    Hierarchia
    Dynamika
    Wzrastanie i rozwój
    Determinanty genetyczne
    Determinanty środowiskowe
    Kultura
    Klasa społeczna
    Rodzina
    Rówieśnicy
    Psychopatologia i zmiana zachowania
    Podstawowe sprawy z zakresu teorii osobowości
    Filozoficzne poglądy na osobę
    Wewnętrzne i zewnętrzne determinanty zachowania
    Sytuacyjna i czasowa spójność zachowania
    Jedność przeżywania i działania oraz obraz siebie
    Zmieniające się stany świadomości pojęcie nieświadomości
    Wpływ przeszłości, teraźniejszości i przyszłości na zachowanie
    Czy możemy mieć naukę osobowości? Jakiego rodzaju może to być nauka?
    Jakie funkcje winna realizować, zgodnie z przyjętymi założeniami, teoria osobowości?
    Teorie osobowości: wprowadzenie
    Wyzwania pojawiające się w trakcie konstruowania teorii
    Teorie osobowości: zarys wstępny
    O wielości teorii: teorie jako zestawy narzędzi
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 2
    Naukowe badanie ludzi
    Pytania
    Dane psychologii osobowości
    Dane LOTS (Autobiograficzne, Obserwacyjne, Testowe, Samoopis)
    Jaki jest związek między danymi pochodzącymi z różnych źródeł?
    Pomiar sztywny bądź elastyczny
    Teoria osobowości i ocena
    Cele badań: rzetelność, trafność, etyka badań
    Rzetelność
    Trafność
    Etyka badań i polityka społeczna
    Trzy ogólne podejścia do badań
    Studium przypadku i badania kliniczne
    Studium przypadku: przykład
    Studium przypadku: słabe strony
    Kwestionariusze osobowości i badania korelacyjne
    Badania korelacyjne: przykład
    Badania korelacyjne: słabe strony
    Badania laboratoryjne i eksperymentalne
    Badania eksperymentalne: przykład
    Ocena alternatywnych podejść do badań
    Studium przypadku i badanie kliniczne: mocne i słabe strony
    Badania korelacyjne i kwestionariuszowe: mocne i słabe strony
    Badania laboratoryjne i eksperymentalne: mocne i słabe strony
    Podsumowanie mocnych i słabych stron
    Wykorzystywanie sprawozdań werbalnych
    Teoria osobowości i badanie osobowości
    Pomiar osobowości i przypadek Jima
    Szkic autobiograficzny Jima
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 3
    Teoria psychodynamiczna : psychoanalityczna teoria osobowości Freuda
    Pytania
    Zygmunt Freud (1[zasłonięte]856-19): ogólna charakterystyka autora i jego propozycji
    Freuda ujęcie osoby
    Umysł jako system energetyczny
    Jednostka w społeczeństwie
    Freuda ujęcie nauki o osobowości
    Psychoanalityczna teoria osobowości Freuda
    Struktura
    Poziomy świadomości a koncepcja nieświadomości
    Marzenia senne
    Nieświadomość motywowana
    Stosowne badania psychoanalityczne
    Obecny status koncepcji nieświadomości
    Nieświadomość psychoanalityczna a nieświadomość poznawcza
    To, ja, nad-ja
    Dynamika
    Popędy życia i śmierci
    Dynamika funkcjonowania
    Lęk, mechanizmy obronne i współczesne badania nad procesami obronnymi
    Zaprzeczenie
    Projekcja
    Izolacja, reakcja upozorowana i sublimacja
    Wyparcie
    Wzrastanie i rozwój
    Rozwój popędów a stadia rozwoju
    Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona
    Znaczenie wczesnych doświadczeń
    Rozwój procesów myślenia
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 4
    Teoria psychodynamiczna Freuda: zastosowania, pokrewne koncepcje teoretyczne a współczesne badania
    Pytania
    Psychodynamiczny pomiar osobowości: testy projekcyjne
    Założenia testów projekcyjnych
    Test Plam Atramentowych Rorschacha
    Test Apercepcji Tematycznej (TAT)
    Czy testy projekcyjne naprawdę działają?
    Psychopatologia
    Typy osobowości
    Konflikt i mechanizmy obronne
    Zmiana
    Wgląd w nieświadomość: wolne skojarzenia i interpretacja marzeń sennych
    Proces terapeutyczny: przeniesienie
    Przypadek Jima
    Dane z testu Rorschacha i z TAT
    Komentarz
    Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii psychoanalitycznej
    Wczesna opozycja wobec Freuda: Adler i Jung
    Alfred Adler (1[zasłonięte]870-19)
    Carl Gustav Jung (1[zasłonięte]875-19)
    Ujęcia akcentujące czynniki kulturowe i interpersonalne: Horney i Sullivan
    Reinterpretacja sił motywacyjnych
    Karen Horney (1[zasłonięte]885-19)
    Harry Stack Sullivan (1[zasłonięte]892-19)
    Teoria relacji z obiektem, psychologia Ja i teoria przywiązania
    Teoria relacji z obiektem
    Psychologia Ja i narcyzm
    Teoria przywiązania
    Style przywiązania w okresie dorosłości
    Typy czy wymiary przywiązania
    Ocena krytyczna
    Obserwacje naukowe: baza danych
    Czy jest to teoria usystematyzowana?
    Czy jest to teoria sprawdzalna?
    Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności?
    Zastosowania
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 5
    Teoria fenomenologiczna: Carla Rogersa zorientowana na osobę teoria osobowości
    Pytania
    Carl R. Rogers (1[zasłonięte]902-19): ogólna charakterystyka autora i jego propozycji
    Rogersa ujęcie osoby
    Subiektywność doświadczenia
    Uczucia autentyczności
    Pozytywny charakter ludzkiej motywacji
    Perspektywa fenomenologiczna
    Rogersa ujęcie nauki o osobowości
    Hermeneutyka a nauki o człowieku
    Teoria osobowości Carla Rogersa
    Struktura
    Ja
    Pomiar obrazu siebie
    Technika Q-sort
    Dyferencjał semantyczny
    Dynamika
    Samoaktualizacja
    Spójność wewnętrzna i zgodność
    Stany niezgodności i procesy obronne
    Badania spójności wewnętrznej i zgodności
    Potrzeba akceptacji
    Wzrastanie i rozwój
    Badania relacji rodzice-dziecko
    Relacje społeczne, samoaktualizacja i dobrostan w późniejszym okresie życia
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 6
    Teoria fenomenologiczna Rogersa: zastosowania, pokrewne koncepcje teoretyczne i współczesne badania
    Pytania
    Zastosowania kliniczne
    Psychopatologia
    Rozbieżność doświadczenia siebie
    Zmiana
    Warunki terapeutyczne niezbędne dla zajścia zmiany
    Wyniki terapii skoncentrowanej na kliencie
    Obecność
    Rogersa przesunięcie akcentu: przejście od jednostek do grup i społeczeństwa
    Przypadek Jima
    Dyferencjał semantyczny: teoria fenomenologiczna
    Uwagi na temat danych
    Pokrewne koncepcje teoretyczne
    Ruch potencjału ludzkiego
    Abraham H. Maslow (1[zasłonięte]908 19)
    Ruch psychologii pozytywnej
    Klasyfikacja mocnych stron człowieka
    Zalety emocji pozytywnych
    Uniesienie
    Egzystencjalizm
    Egzystencjalizm Sartre'a: świadomość, nicość, wolność i odpowiedzialność
    Współczesny egzystencjalizm eksperymentalny
    Podsumowanie: filozofia i psychologia egzystencjalna
    Najnowsze rozwinięcia teorii i badań
    Rozbieżności między elementami Ja
    Zmienność w zakresie poczucia własnej wartości i kontyngencje wartości
    Wewnętrznie motywowane cele a autentyczność
    Badania międzykulturowe nad kategorią Ja
    Czy samoakceptacja jest kategorią uniwersalną?
    Różnice regionalne w zakresie dobrostanu
    Ocena krytyczna
    Obserwacje naukowe: baza danych
    Czy jest to teoria usystematyzowana?
    Czy jest to teoria sprawdzalna?
    Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności?
    Zastosowania
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 7
    Cechowe ujęcia osobowości - Allport, Eysenck, Cattell
    Pytania
    Perspektywa cechowa w teorii osobowości
    Cechowe ujęcie osoby
    Pojęcie cechy
    Psychologia osobowości w perspektywie cechowej
    Funkcja naukowa konstruktów cechowych
    Opis
    Predykcja
    Wyjaśnianie
    Cechowe teorie osobowości: wspólna perspektywa
    Cechowa teoria osobowości Gordona W. Allporta (1[zasłonięte]897-19)
    Cechy: struktura osobowości w teorii Allporta
    Autonomia funkcjonalna
    Badania idiograficzne
    Komentarz
    W poszukiwaniu podstawowych wymiarów cech: analiza czynnikowa
    Czynnikowo-analityczne ujęcie cech Raymonda B. Cattella (1[zasłonięte]905-19)
    Cechy powierzchniowe i źródłowe: struktura osobowości w teorii Cattella
    Źródła danych: dane L, Q i OT
    Stałość i zmienność zachowania
    Komentarz
    Trójczynnikowa teoria Hansa J. Eysencka (1[zasłonięte]916-19)
    Czynniki: struktura osobowości w ujęciu Eysencka
    Pomiar czynników
    Biologiczne podstawy cech osobowości
    Ekstrawersja i zachowania społeczne
    Psychopatologia i zmiana zachowania
    Komentarz
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 8
    Teoria cechowa: pięcioczynnikowy model osobowości; zastosowanie i ocena cechowego ujęcia osobowości
    Pytania
    Pięcioczynnikowy model osobowości: wyniki badań
    Analiza pojęć opisujących cechy w języku naturalnym i w kwestionariuszach
    Podstawowa hipoteza leksykalna
    Badania międzykulturowe: czy Wielka Piątka ma uniwersalny charakter?
    Wielka Piątka w kwestionariuszach osobowości
    NEO-PI i jego hierarchiczna struktura: składniki
    Pięcioczynnikowy model osobowości a czynniki wyodrębnione przez Eysencka i Cattella
    Propozycja modelu teoretycznego dla czynników Wielkiej Piątki
    Wzrastanie i rozwój
    Różnice osobowości związane z wiekiem u osób dorosłych
    Pierwsze wyniki badań w grupie dzieci i adolescentów
    Stabilność i zmiana osobowości
    Czy coś pominęliśmy? Sześcioczynnikowy Model Osobowości
    Zastosowania PMO
    Przypadek Jima
    Diagnoza cech metodami analizy czynnikowej
    Stałość osobowości: Jim w pięć i dwadzieścia pięć lat później
    NEO-PI: samoopis i szacowanie dokonane przez żonę
    Spór osoba-sytuacja
    Stabilność w czasie
    Stabilność sytuacyjna
    Zmienność sytuacyjna zachowań związanych z cechami
    Ocena krytyczna
    Obserwacja naukowa: baza danych
    Czy jest to teoria usystematyzowana?
    Czy jest to teoria sprawdzalna?
    Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności?
    Zastosowania teorii
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podsumowane twierdzenia
    Rozdział 9
    Biologiczne podstawy osobowości
    Pytania
    Temperament: problem psychofizyczny od czasów dawnych do współczesnych
    Cechy konstytucjonalne i temperament: wczesne poglądy
    Cechy konstytucjonalne i temperament: badania podłużne
    Procesy biologiczne, temperament i rozwój osobowości: współczesne badania
    Dzieci zahamowane i niezahamowane: badania Kagana i współpracowników
    Interpretowanie danych dotyczących procesów biologicznych i osobowości
    Wymagająca wysiłku kontrola i rozwój sumienia
    Ewolucja, psychologia ewolucyjna i osobowość
    Psychologia ewolucyjna
    Wymiana społeczna i wykrywanie oszustwa
    Różnice płciowe: pochodzenie ewolucyjne?
    Różnice między mężczyznami i kobietami w kryteriach doboru partnera
    Przyczyny zazdrości
    Pochodzenie ewolucyjne różnic płciowych: na ile przekonujące są dane?
    Teoria ewolucji i Pięcioczynnikowy Model Osobowości
    Wyjaśnienia ewolucyjne: komentarz
    Geny i osobowość
    Genetyka zachowania
    Metoda selektywnej hodowli
    Metoda bliźniąt
    Metoda adopcyjna
    Współczynnik odziedziczalności
    Odziedziczalność osobowości: ustalenia
    Niektóre istotne zastrzeżenia
    Molekularne paradygmaty genetyczne
    Środowisko i interakcje geny-środowisko
    Środowisko wspólne i specyficzne
    Rozumienie wpływów środowiska specyficznego
    Trzy rodzaje interakcji natura-kultura
    Neuronauka a osobowość
    Dominacja lewo- i prawopółkulowa
    Neuroprzekaźniki a temperament: dopamina i serotonina
    Trzy wymiary temperamentu: PE, NE i DvC
    Plastyczność: procesy biologiczne jako zarówno przyczyna, jak i skutek
    Status społeczno-ekonomiczny społeczności i serotonina
    Doświadczenie środowiskowe i zmiany w substancji mózgu
    Dociekania neuronauki dotyczące "wyższych" funkcji psychicznych
    Mózg i Ja
    Mózg i osąd moralny
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 10
    Behawioryzm i uczeniowe ujęcia osobowości
    Pytania
    Behawiorystyczne ujęcie osoby
    Behawiorystyczne ujęcie nauki o osobowości
    Determinizm środowiskowy i jego implikacje dla pojęcia osobowości
    Eksperymenty, obserwowalne zmienne i proste systemy
    Watson, Pawłow i warunkowanie klasyczne
    Behawioryzm Watsona
    Teoria warunkowania klasycznego Pawłowa
    Zasady warunkowania klasycznego
    Psychopatologia i zmiana
    Warunkowe reakcje emocjonalne
    Systematyczna desensytyzacja
    Reinterpretacja przypadku Małego Hansa
    Dalsze rozwinięcia
    Teoria warunkowania instrumentalnego Skinnera
    Ogólna charakterystyka autora i jego propozycji
    Skinnera teoria osobowości
    Struktura
    Dynamika - warunkowanie instrumentalne
    Wzrastanie i rozwój
    Psychopatologia
    Pomiar behawioralny
    Zmiana zachowania
    Wolna wola
    Ocena krytyczna
    Obserwacje naukowe: baza danych
    Czy jest to teoria usystematyzowana?
    Czy jest to teoria sprawdzalna?
    Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności?
    Zastosowania
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 11
    Teoria kognitywistyczna. George'a Kelly'ego teoria konstruktów osobistych
    Pytania
    George A. Kelly (1[zasłonięte]905-19) jako teoretyk
    Poglądy Kelly'ego na naukę o osobowości
    Kelly'ego koncepcja osoby
    Teoria osobowości George'a Kelly'ego
    Struktura
    Konstrukty i ich konsekwencje interpersonalne
    Rodzaje konstruktów. Konstrukty jako system
    Pomiar konstruktów: REP - Test
    Wyjątkowość informacji uzyskanych w badaniu konstruktów osobistych.
    Prostota/ złożoność poznawcza
    Dynamika
    Antycypowanie zdarzeń
    Lęk, strach i zagrożenie
    Wzrastanie i rozwój
    Zastosowania kliniczne
    Psychopatologia
    Zmiana osobowości. Terapia ustalonej roli
    Przypadek Jima
    REP-Test: teoria konstruktywistyczna
    Komentarz
    Pokrewne koncepcje i współczesne rozwinięcia teorii konstruktywistycznej
    Współczesne badania nad przekonaniami dotyczącymi relacji osoba-sytuacja
    Ocena krytyczna
    Obserwacje naukowe: baza danych
    Czy jest to teoria usystematyzowana?
    Czy jest to teoria sprawdzalna?
    Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności?
    Zastosowania teorii
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 12
    Teoria społeczno-poznawcza - Bandura i Mischel
    Pytania
    Powiązanie teorii społeczno-poznawczej z poprzednimi teoriami
    Ogólna charakterystyka autorów i ich propozycji
    Albert Bandura (1925-)
    Walter Mischel (1930-)
    Oddziaływanie teoretyków
    Ujęcie osoby w teorii społeczno-poznawczej
    Ujęcie nauki o osobowości w teorii społeczno-poznawczej
    Społeczno-poznawcza teoria osobowości: Struktura
    Kompetencje i umiejętności
    Przekonania i oczekiwania
    Ja i przekonania na temat własnej skuteczności
    Poczucie własnej skuteczności i wykonanie
    Cele
    Standardy ewaluatywne
    Natura społeczno-poznawczych struktur osobowości
    Społeczno-poznawcza teoria osobowości: Dynamika
    Wzajemny determinizm
    Osobowość jako poznawczo-afektywny system przetwarzania informacji (CAPS)
    Uczenie przez obserwację (modelowanie)
    Nabywanie versus wykonanie
    Warunkowanie zastępcze
    Samoregulacja a motywacja
    Poczucie własnej skuteczności, cele i reakcje samooceniające
    Samokontrola a odraczanie gratyfikacji
    Nabywanie umiejętności odraczania gratyfikacji
    Paradygmat odraczania gratyfikacji według Mischela
    Społeczno-poznawcze ujęcie wzrastania i rozwoju
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 13
    Teoria społeczno-poznawcza: zastosowania, pokrewne koncepcje teoretyczne i współczesne badania
    Pytania
    Poznawcze składniki osobowości: przekonania, cele i standardy ewaluatywne
    Przekonania dotyczące Ja i schematy Ja
    Schematy Ja i metody związane z czasem reakcji
    Motywy oparte na Ja a motywowane przetwarzanie informacji
    Cele związane z uczeniem się a cele związane z wykonaniem
    Przyczyny celów związanych z uczeniem się bądź z wykonaniem: ukryte teorie
    Standardy oceniania
    Standardy Ja, rozbieżności Ja , emocja i motywacja
    Podejście typu "ogólne zasady" do osobowości
    Zastosowania kliniczne
    Stres i radzenie sobie
    Patologia i zmiana
    Racjonalno-emotywna terapia zaproponowana przez Ellisa
    Poznawcza terapia depresji zaproponowana przez Becka
    Triada poznawcza depresji
    Badania nad błędnymi procesami poznawczymi
    Terapia poznawcza
    Psychopatologia: modelowanie, sposoby pojmowania siebie i spostrzegana
    własna skuteczność
    Poczucie własnej skuteczności, lęk i depresja
    Poczucie własnej skuteczności a zdrowie
    Zmiana terapeutyczna: modelowanie i kierowane panowanie nad sytuacją
    Przypadek Jima
    Ocena krytyczna
    Obserwacje naukowe: baza danych
    Czy jest to teoria usystematyzowana?
    Czy jest to teoria sprawdzalna?
    Czy jest to teoria o szerokim zakresie obowiązywalności?
    Zastosowania
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 14
    Osobowość w kontekście: relacje międzyosobowe, kultura i rozwój w całym cyklu życia
    Pytania
    Relacje interpersonalne
    Wrażliwość na odrzucenie
    "Gorące" i "zimne" skupienie uwagi
    Przeniesienie w relacjach interpersonalnych
    Strategie sprostania wyzwaniom akademickim i społecznym
    Stałość osobowości w kontekście
    Rozwój osobowości w kontekście społeczno-ekonomicznym
    Przyczyny i skutki cech osobowości
    Osobowość, płeć kulturowa i kontekst historyczny
    Funkcjonowanie osobowości w przebiegu życia
    Odporność psychiczna w późniejszych latach życia
    Życie emocjonalne w okresie późniejszej dorosłości: selektywność społeczno-emocjonalna
    Osoba w kontekście kulturowym
    Dwie strategie myślenia o osobowości i kulturze
    Strategia 1: Osobowość... i kultura?
    Strategia 2: Kultura i osobowość
    Osobowość i Ja jako wytwory społeczne w obrębie danej kultury
    Niezależne i współzależne poglądy na temat Ja
    Procesy osobowości a zmiana społeczna
    Modelowanie prospołecznych zachowań przez media
    Umiejętność czytania i pisania
    Profilaktyka HIV/AIDS
    Ocena podsumowująca
    Główne pojęcia
    Podstawowe twierdzenia
    Rozdział 15
    Ocena teorii osobowości i badań nad osobowością
    Pytania
    Jak teorie realizowały swoje cele? Krytyczna analiza teorii osobowości i badań nad osobowością
    Obserwacja naukowa: wyjściowe dane
    Teoria: czy teorii właściwe jest wewnętrzne uporządkowanie?
    Teoria: czy teoria jest testowalna?
    Teoria: jaki jest zakres obowiązywalności teorii?
    Zastosowania
    O strukturach, dynamice, rozwoju i zmianach będących efektem terapii
    Struktura osobowości
    Dynamika
    Wzrastanie i rozwój
    Psychopatologia
    Przypadek Jima
    Końcowe podsumowanie: teorie jako narzędzia
    Podstawowe twierdzenia
    Słownik
    Bibliografia
    Źródła fotografii
    Indeks nazwisk
    Indeks rzeczowy