Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OPERA A JEJ KSZTAŁT SCENICZNY reżyseria warsztat

19-01-2012, 14:10
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2034180136
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 12-01-2012 20:22:06

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

    Płatność z góry
    • Przelew bankowy
    • List polecony ekonomiczny                    7,50 zł

    • List polecony priorytetowy                      9 zł




                    PONIŻEJ : ZDJĘCIA, SPIS TREŚCI, SPIS ILUSTRACJI (jeśli jest w książce), STAN. WYSYŁKA - POCZTĄ.



      Przewiń do spisu treści


                    Free Image Hosting at www.ImageShack.us

      Free Image Hosting at www.ImageShack.us

      Free Image Hosting at www.ImageShack.us

      Free Image Hosting at www.ImageShack.us

      Free Image Hosting at www.ImageShack.us

      Free Image Hosting at www.ImageShack.us

                    PRZEDMOWA

      strzeżeń i rozmyślań w najbardziej zawiłe zakamarki tej najbardziej złożonej machiny teatralnej, jaką jest spektakl operowy. Przedmiotem jej badań jest problem współcze­snej realizacji scenicznej nie jakiegoś wybranego dzieła operowego, lecz całej niezmie­rnie różnorodnej stylistycznie literatury muzyczno-dramatycznej, stanowiącej repertuar dzisiejszych scen operowych. Lia Rotbaum ma w dziedzinie reżyserii tego gatunku sce­nicznego bogate doświadczenia, toteż w pracy swojej powołuje się przede wszystkim na własne inscenizacje, obejmujące szeroki wachlarz dzieł, wystawianych przede wszystkim we Wrocławiu, a także na innych naszych scenach.
      Szacunek dla odpowiedzialności artystycznej i podziw dla wiedzy i precyzji war­sztatu reżyserskiego — oto co odczuwa uważny czytelnik przytoczonych przez Autorkę ciekawych przykładów jej pracy zawodowej, tak wnikliwie i zarazem jasno opisa­nych w jej książce. Na podstawie szeregu własnych inscenizacji niezwykle interesu-
      tycznej partytury.
      Temat reżyserii operowej jest tematem dyskusyjnym, toteż lektura pracy Lii Rot-baumowny może wywołać u fachowego czytelnika naturalne kontrowersje, wynikłe z odmiennych, własnych doświadczeń. Prawdziwą zaletą książki jest szeroko zakrojona informacja o różnych poglądach wybitnych teatrologów na problemy współczesnego aktorstwa w ogóle, jak i aktorstwa wokalnego w szczególności. Służą one Autorce do snucia wniosków na temat tak ważnego zagadnienia, jak aktorstwo operowe wobec nowych prądów w teatrze dramatycznym.
      Niespodziankę dla czytelnika stanowi ogromna złożoność i wielorakość spraw, jakie porusza Autorka. Wskazuje ona m.in. na stopień teatralności poszczególnych stylów muzycznych, różnorodność wizji teatralnej wielkich kompozytorów, na odmienność struktury teatralnej w operach Mozarta, Verdiego, Wagnera, Czajkowskiego, Puccinie-
      tak ważny problem, jak wierność wobec dzieła. Jako praktyk operowy muszę też przy-klasnąć poglądom Autorki postulującym potrzebę skrótów, przestawień czy innych

                    Oprawa:  miekka

                    Format: 17x24 cm

                    Ilość stron: 248 str.

                    Nakład: 2150 egz.

                    Stan: +db/-bdb zadarcia obwoluty, zwlaszcza u gory grzbietu, sama ksiazka ladnie zachowana

                    Tytuł, autor i wydawnictwo 
      LIA ROTBAUMÓWNA


      OPERA A JEJ KSZTAŁT SCENICZNY
      Notatki z warsztatu reżysera

      PWM Wyd. I 1969


                    Spis treści: 
      SPIS TREŚCI
      Przedmowa . 5
      Od autora 7
      Wstęp: Niepokoje i troski reżysera operowego 8
      I. KSZTAŁTOWANIE SIĘ KONCEPCJI REŻYSERSKIEJ
      J. W poszukiwaniu mostów przymierza 17
      Pokonanie cza.su przeszłego 17
      Nuta osobista kompozytora 19
      Źródła estetyki kompozytora 23
      2. Dramaturgia muzyczna partytury jako klucz do koncepcji reżysera . . 25
      Kilka .spostrzeżeń o procesie poznawczym 25
      Muzyczna atmosfera Makbeta a temat spektaklu 28
      Dynamika charakterów w Cosi ian iutte. Muzyczny podtekst komedii i jego
      sens poetycki 44
      Psychologiczna dynamika postaci w Damie Pikowej. Koncepcja głównego bo­
      hatera opery 55
      „Psychologiczny kontrapunkt" orkiestry. Muzyczno-dramatyczna idea Kawa­
      lera srebrnej róży a emocjonalna dominanta spektaklu 65
      Jeszcze słów kilka o współzależności między tekstem a muzyką .... 77
      3. Nietykalność partytury a swoboda ingerencji. Kłopoty i grzechy reżyserskie 78
      II. KOMPOZYCJA SPEKTAKLU A PARTYTURA
      FunkcjonaLność kompozycji 88
      Problem rytmu, czyli kształtowanie czasu scenicznego 90
      Rytm partytury i jej interpunkcja 90
      Rytm i interpunkcja spektaklu 92
      Dygresja o genre'ach. Genre a kompozycja. Genre a rytm spektaklu . , 95
      Kłopoty z rytmem i interpunkcją spektaklu 100
      W poszukiwaniu utraconego czasu scenicznego 103
      3. Intensywność narracji a kompozycja zbiorowego obrazu scenicznego . . 111
      Tło a dominanta obrazu. Dramaturgiczna funkcja chóru. Genre narracji. Efekt
      kontrastu a intensywność środków obrazowania scenicznego . . . . 111
      Sugestywność narracji scenicznej 123
      Detal funkcyjny jako akcent obrazowy 123
      Akcent patetyczny jako element kompozycji 125
      Akcent antypatetyczny 130
      4. Kompozycja spektaklu a jego teatralność 131
      Immanentna teatralność partytury 131
      Teatralność opery a konwencja teatralna 136
      i
      III. SCENOGRAFIA A PARTYTURA
      Kilka uwag wstępnych. Dekoracja a scenografia. Reżyser i scenograf u progu
      wspólnych poszukiwań 139
      Reżyser i scenograf w poszukiwaniu konwencji spektaklu 142
      Umowność a czytelność obrazu. Skrót i jego granice. Metafora — jej uroki
      i zasadzki 151
      4. Funkcjonalność środków obrazowania plastycznego a partytura. Kompozycja
      przestrzeni scenicznej. Ekspresja dysproporcji 156
      Problem deformacji. Deformacja kształtu. Deformacja stylu. Deformacja este­
      tyki kompozytora 165
      Problem historii. Kształt czy ślad epoki? Odbicie czy odblask? .... 170
      IV. AKTOR ŚPIEWAJĄCY A REŻYSER
      Kilka spostrzeżeń na temat śpiewu 177
      Problemy aktorstwa operowego, czyli spory i kontrowersje. Intelekt a emo­
      cja. Dystans czy identyfikacja 180
      Tendencje antypsychologiczne. Pierwiastek psychologiczny w dramaturgii
      operowej 184
      „Nieporozumienia" ze Stanisławskim. Przeżywanie czy działanie . . . 191
      3. Kształtowanie postaci scenicznej 195
      Kierunek woli i działania 195
      Dialog z orkiestrą 201
      Stosunek aktora-śpiewaka do kreowanej postaci. Bohater negatywny a boha­
      ter atrakcyjny 204
      Problem bohatera komicznego. Źródła komizmu. Tajemnice bohatera śmie­
      sznego 215
      Koncepcja postaci scenicznej a wieloobsadowość 224
      V. SPEKTAKL OPEROWY A DYRYGENT
      Sojusz dyrygenta i reżysera. Wiodąca rola muzyki a podział sfer działania.
      Wspólnota koncepcji i języka metodycznego 229
      Synchronizacja orkiestry ze sceną. Równowaga brzmienia 237
      Cztery typy dyrygentów 240
      Reżyser a dyrygent w przededniu premiery 242
      Część ilustracyjna po s. 244
      Noty informacyjne do ilustracji 245
      Indeks nazwisk i dzieł 247

                    Ilustracje: posiada

      Przejdź na górę strony





      Strona o mnie

      Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


      Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.