Odcienie gnozy autor: Mirosław Piróg wydawca: KOS rok wydania: 2007 ilość stron: 286 isbn: 978[zasłonięte][zasłonięte]05283 format: 145x205 mm oprawa: miękka cena katalogowa: 26,70 zł nasza cena: 24,00 zł
Zebrane w tym tomie teksty są pokłosiem konferencji zatytułowanej Odcienie gnozy, zorganizowanej przez Koło Naukowe WolnoMISHlicieli przy Uniwersytecie Śląskim. Odbyła się ona w dniu 16.11. 2005, a jej uczestnicy, w większości studenci i młodzi pracownicy naukowi, zebrali się w sali Rady Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Śląskiego, by przedstawić swoje badania dotyczące szeroko pojętej gnozy. Zamiarem organizatorów było zaprezentowanie gnozy nie tylko jako przedmiotu badań filozofów, historyków, literaturoznawców czy religioznawców, ale także jako istotnego, żywego nurtu współczesnej kultury. Różnorodność stanowisk autorów i podejmowanej przez nich problematyki odzwierciedla rozmaitość odcieni, które przybierała gnoza w trakcie stuleci swego istnienia. Rozpoczynające tom teksty wprowadzają Czytelnika w świat gnozy niejako z dwu stron. Najpierw widzimy gnozę oczami wybitnego znawcy gnozy W. Blake'a, prof. T. Sławka, by z kolei przejść do spojrzenia od wewnątrz, w tekście J. Prokopiuka zapoznając się z duchowymi peregrynacjami współczesnego człowieka, traktującego gnozę jako koordynujące centrum swego życia. Tropiąc początki gnozy musimy sięgnąć głęboko do źródeł kultury europejskiej, być może aż do orfizmu, jak twierdzi A. Puszków. W każdym razie nie należy zapominać o ważnym okresie pierwszych wieków naszej ery, by odczytać w kontekście gnostycznym postać założyciela chrześcijaństwa (J. Sieradzan) lub spojrzeć na relacje między gnozą a neoplatonizmem (A. Woszczyk, A. Gierlińska). Kolejne teksty pokazują obecność motywów gnostyckich w kulturze średniowiecza (M. Dobkowski, Z. Zielińska) i w epoce nowożytnej (A. Jagłowska, B. Czardybon). Na szczególną uwagę zasługuje tekst M. Drzazgi, w którym autorka przedstawia inspiracje gnostyczne w muzyce od czasów Pitagorasa, przez Mozarta aż po Schönberga. Wkraczając w wiek XIX mamy okazję zapoznać się z ponownym odkryciem gnostyckiego sposobu przeżywania rzeczywistość w twórczości Ch. Baudelaire'a (M. Hess) i w refleksji religijnej W. Sołowiowa (M. Zuber). Wiek XX to obecność gnozy nie tylko w jej najnowszych metamorfozach, takich jak antropozofia R. Steinera (P. Piwowarczyk) czy eseistyka E. Ciorana (M. Piróg), ale także w refleksji politycznej (P. Tomczok), w filmie (M. Kempna), czy wreszcie w muzyce rockowej (P. Bogalecki). Spis treści: Wprowadzenie - Mirosław Piróg, redaktor tomu 1. Zachęta - Tadeusz Sławek 2. Gnoza i ja - raz jeszcze - Jerzy Prokopiuk ŹRÓDŁA GNOZY 3. Agnieszka Puszków Wybrane aspekty problematyki orfizmu jako źródło europejskiej wiedzy gnostycznej 4. Jacek Sieradzan Jezus Chrystus: mesjasz czy gnostyk? 5. Anna Gierlińska Dualizm myśli gnostyckiej a monizm neoplatonizmu 6. Agnieszka Woszczyk Charakter antygnostyckiej polemiki Plotyna a problem strukturalnych związków koncepcji trzeciej hipostazy z mitem Sofii GNOSTYCZNE PEREGRYNACJE 7. Mariusz Dobkowski Kilka uwag na temat relacji pomiędzy gnozą a kataryzmem 8. Agata Jagłowska Genexa Bractwa Różokrzyżowego 9. Zofia Zielińska Ibn Arabi, suficki mistyk: jego życie i doktryna na podstawie dZieła Księga o podróży nocnej do najbardziej szlachetnego miejsca 10. Barbara Czardybon Życie niebiańskie anioła jako kontynuacja ewolucji człowieka. Podstawowe założenia Swedenborgiań-skiej angelologii 11. Maja Drzazga Elementy gnozy w muzyce GNOZA: DRUGA TWARZ MODERNY 12. Leopold Hess SZtuczna świętość, ohydna natura - o gnostyckiej wrażliwości Ch. Baudelaire'a 13. Małgorzata Zuber Gnoza jako źródło sofiologii Włodzimierza Sołowiowa 14. Przemysław Piwowarczyk Koncepcja przekazu wiedzy tajemnej w myśli Rudolfa Steinera 15. Paweł Tomczok Recepcja gnozy w Republice Weimarskiej. Przypadek Carla Schmitta 16. Mirosław Piróg Cioran, czyli o trzeźwości spojrzenia POP-GNOZA 17. Magdalena Kempna Byłem sam w ciemności.,. - motywy gnostyckie w filmie n Darrena Aronofsky'ego 18. Piotr Bogalecki Rozmowa Mistrza Ireneusza z rockmanem błazeńskim a sprośnym, czyli krótki esej o gnozie i głupocie . O Autorach |