Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia. Transmisja i nauczanie języków mniejszościowych
Autor: Robert Dębski Wydawca: Universitas ISBN: 978-83-[zasłonięte]-0889-0 Rok wydania: 2008 Ilość stron: 208 Oprawa: miękka Format: 13,5 x 20,5
Wysyłka w ciągu 3-5 dni
EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]42088
Książka niniejsza jest wprowadzeniem do badań w dziedzinie komunikacji internetowej oraz wpływu tej komunikacji na utrzymywanie języków mniejszościowych. Zawiera zatem przegląd współczesnej literatury, prezentuje oryginalne badania stanowiące wkład do literatury światowej oraz zawiera syntezę tych badań i wskazówki dla przyszłych badaczy lub studentów interesujących się tą problematyką. Niektóre wskazówki mogą być również przydatne dla rodziców wychowujących dzieci w środowiskach wielojęzycznych oraz dla nauczycieli języków mniejszościowych. Analiza tekstów elektronicznych produkowanych przez emigrantów może również służyć do zrozumienia zjawisk migracji, w taki sam sposób, jak analiza listów pisanych przez emigrantów służyła przez wiele lat do zgłębiania wiedzy na ten temat.
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie od Redaktora Serii
Wstęp
Rozdział I
Znaczenie elektronicznych komunikatorów dla języków mniejszościowych Robert Dębski
Rozdział 2
Witryny internetowe Polaków mieszkających za granicą Robert Dębski
Rozdział 3
Użycie Internetu w języku polskim przez Polaków mieszkających w Melbourne Michael Fitzgerald i Robert Dębski
Rozdział 4
Użycie elektronicznych komunikatorów w języku arabskim przez mniejszości etniczne w Melbourne Abdul Al-Asmari i Robert Dębski
Rozdział 5
Język irlandzki w komunikacji elektronicznej: badania dzieci w trzech sytuacjach językowych Aisling Fleming i Robert Dębski
Rozdział 6
Wpływ procesora tekstów na produkcję znaków kanji przez bilingwistów japońsko-angielskich Ayumi Sato i Robert Dębski
Rozdział 7
Od mediów przekazu do mediów uczestniczenia: kierunki i narzędzia badań Robert Dębski
Bibliografia
Dodatki
Dodatek A: Arkusz do kodowania danych użytych w projekcie "The Internet in Support of Community Languages - Web sites created by Poles living abroad" (Rozdział 2)
Dodatek B: Pytania użyte w wywiadzie z działaczami społeczności arabskojęzycznej w Melbourne (Rozdział 4)
Dodatek C: Jeden z kwestionariuszy użyty w projekcie "Attitudes to and usage of Irish in media and network communications by schoolchldren from three linguistic backgrounds in Ireland" (Rozdział 5)
Dodatek D: Przykład aplikacji do Komitetu ds. Etyki Badań z Udziałem Ludzi (Rodział 5)
Dodatek E: Niespecjalistyczny opis badań przygotowany dla uczniów szkół średnich z regionu Kerry w Irlandii(Rozdział 5)
Dodatek F: Przykład pozwolenia na prowadzenie badań (Rozdział 5)
|