Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NOWE PRZEPISY O RUCHU SAMOCHODOWYM W POLSCE 1934 R

20-01-2012, 15:55
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022585
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 8   
Koniec: 13-01-2012 20:18:44

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Rok wydania (xxxx): 1934
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
NOWE PRZEPISY O RUCHU SAMOCHODOWYM W POLSCE - ORAZ ZBIÓR ODNOŚNYCH USTAW I ROZPORZĄDZEŃ



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -
ZEBRAŁ I OBJAŚNIENIAMI ZAOPATRZYŁ INŻ. STANISŁAW DOMINIK - REFERENT SPRAW SAMOCHODOWYCH URZĘDU WOJEWÓDZKIEGO WE LWOWIE

KSIĄŻKA POSIADA DEDYKACJĘ OD AUTORA DLA MARIANA SOCHAŃSKIEGO - WICE-WOJEWODY LWOWSKIEGO

Sochański Marian (1[zasłonięte]899-19), absolwent Gimnazjum w Brzesku z 1918 r., oficer Wojska Polskiego, legionista, uczestnik wojny polsko-bolszewickiej, radca ds. mniejszości narodowych w MSW, wicewojewoda lwowski i nowogródzki. Odznaczony między innymi Krzyżem Walecznych za obronę odcinka w wojnie polsko-radzieckiej, Krzyżem Oficerskim Orderu Polonia Restituta. Zmarły w wyniku prześladowań UB.
WIĘCEJ O MARIANIE SOCHAŃSKIM POD TYM ADRESEM INTERNETOWYM
http://www.brzesko.ws/_brzesko/documents/historia/waniek/zs_sochanscy.html


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - NAKŁADEM WŁASNYM AUTORA, LWÓW 1934
WYDANIE - 1
NAKŁAD - ??? EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
DOSTATECZNY JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, USZKODZENIA PIERWSZYCH KART I WYKLEJKI JAK NA ZDJĘCIACH, DROBNE PRZYBRUDZENIA I USZKODZENIA, NA KOŃCU OPASKA, W KTÓREJ PRAWDOPODOBNIE POWINIEN ZNAJDOWAĆ SIĘ JAKIŚ ZAŁĄCZNIK) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, TWARDA, PŁÓCIENNA ZE ZŁOCONYMI TŁOCZENIAMI

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 359 + OBFITA CZĘŚĆ REKLAMOWO - OGŁOSZENIOWA
WYMIARY - 20,5 x 14,5 x 2 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,422 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA ILUSTRACJE W CZĘŚCI OGŁOSZENIOWO-REKLAMOWEJ.


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD. The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS -

NOWE PRZEPISY
O RUCHU SAMOCHODOWYM
W POLSCE -ORAZ ZBIÓR
ODNOŚNYCH USTAW
I ROZPORZĄDZEŃ
Zebrał i objaśnieniami zaopatrzył
"NŻ. STANISŁAW DOMINIK
referent spraw samochodowych Urzędu Wojewódzkiego we Lwowie
LWÓW
NAKŁADEM WŁASNYM 1934





TREŚĆ

PRZEDMOWA: - str.
I. Rozporządzenie Ministrów z 15 stycznia 1933 r. — o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (Dz. U.
R. P. Nr. 9, poz. 55).............. 11
Okólniki dotyczące wyjaśnień w związku z rozp. o ruchu
pojazdów mechanicznych na drogach publicznych . . 59 Wzory i Formularze do rozp. Ministrów z 15 stycznia 1933 r. — o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach
publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 55)..... 77
II. Tymczasowa Instrukcja dla komisyj samochodowych . 137 III. Tymczasowa Instrukcja dla komisyj egzaminacyjnych
kierowców................. 147
IV. Konwencja Międzynarodowa dotycząca ruchu samocho-,
dowego z 11 października 1909 r. (Dz. U. R. P. Nr. 86
z r. 1924, poz. 668)..............151
V. Ustawa z 26 września 1922 r. — w przedmiocie przystąpie-
nia Polski do Międzynarodowej Konwencji dotyczącej ruchu samochodowego.............159
VI. Oświadczenie Rządowe z 7 lipca 1923 r: — w przedmiocie przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Międzynarodowej Konwencji o ruchu samochodowym (Dz. U. R. P. Nr. 86, poz. 669).............160
VII. Rozporządzenie Ministra Skarbu z 24 czerwca 1926 r. — w sprawie ruchu samochodowego etc. przez granicę celną Rzeczyp. Polskiej (Dz. U. R. P. Nr. 69, poz. 404) 161 VIII. Ustawa z 7 października 1921 r. — o przepisach porządkowych na drogach publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 89, poz. 656).................. 170
IX. Rozporządzenie Prez. Rzeczp. z 14 lutego 1928 r. - dotyczące zmiany ustawy o przepisach porządkowych na drogach publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 18, poz. 151) 175
X. Rozporządzenie Ministrów z 26 czerwca 1924 r. — regulujące używanie i ochronę dróg (Dz. U. R. P. Nr. 61,
poz. 611).................. 177
XI. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z 7 sierpnia 1926 r. — w sprawie sygnałów ręcznych przy regulowaniu ruchu samochodowego......... 192
XII. Znaki ostrzegawcze dla samochodów........195
XIII. Ważniejsze rozporządzenia odnoszące się do ruchu sa-
mochodowego ................ 199
XIV. Ustawa z 14 marca 1932 r. — o zarobkowym przewozie
osób i towarów pojazdami mechanicznymi (Dz. U. R. P.
Nr. 32, poz. 336)............... 239
XV. Rozporządzenie Prez. Rzeczp. z 21 października 1932 r. o premjowaniu pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr. 91, poz. 784) . . . ,........". . . 243
XVI. Rozporządzenie Ministra Komunikacji z 6 lipca 1932 r.
w sprawie wykonania ustawy o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznymi (Dz. U. R. P. Nr. 95, poz. 821)...............244
XVII. Rozporządzenie Ministrów z 5 sierpnia 1932 r. - ruchu
autobusów na drogach publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 100,
poz. 844) . . . :..............265
XVIII. Rozporządzenie Ministrów z 13 sierpnia 1932 r. —
w sprawie regulaminów : przewozu osób i ich bagażu oraz towarów pojazdami mechanicznymi (Dz. U. R. P.
Nr. 104, poz. 868) ..............270
XIX. Ustawa z 22 marca 1933 r. — o zarobkowym przewozie osób pojazdami mechanicznymi w obrębie gminy miejskiej (Dz. U. R. P. Nr..32, poz. 273).......285
XX. Ustawa z 3 lutego 1931 r. - o Państwowym Funduszu
Drogowym^Dz. U. R. P. z roku 1933 - Nr. 45, poz. 352) 289
Zestawienie norm opłat na rzecz Państwowego Funduszu Drogowego...............303
Okólnik Ministra Komunikacji z 13 lipca 1933 r. Nr. DR. 20-1/9. w sprawie ulg w spłacie zaległych opłat na
Państwowy Fundusz Drogowy .........310
XXI. Rozporządzenie Rady Ministrów z 26 czerwca 1933 r. — w sprawie dodatku drogowego i opłat od materjałów pędnych na rzecz Państwowego Funduszu Drogowego (Dz. U. R. P. Nr. 48, poz. 380) .........314
XXII. Rozporządzenie Ministrów z 12 maja 1933 r. — w sprawie wykonania ustawy o Państwowym Funduszu Drogowym (Dz. U. R. P. Nr. 52, poz. 397) ......316
Wykaz kont czekowych w Pocztowej Kasie Oszczędności Państwowego Funduszu Drogowego.......331
XXIII. Rozporządzenie Ministrów z 14 marca 1933 r. — w sprawie
wykonania rozp. Prez. Rzeczp. z 21 października 1932 r. o premjowaniu pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr. 62, poz. 464)...............332
XXIV. Rozporządzenie Ministrów z 26 lipca 1933 r. — o obo-
wiązku odstępowania zwierząt pociągowych, wozów, pojazdów mechanicznych i rowerów dla celów obrony
Państwa. (Dz. U. R. P. Nr. 68, poz. 510)...... 337
XXV. Rozporządzenie Prez. Rzeczp. z 27 października 1933 r.— wsprawie zmian ustaw z 14 marca 1932 i z 22 marca 1933 r. — o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznymi (Dz. U. R. P. Nr. 84, poz. 619) 352 XXVI. Rozporządzenie Ministra Skarbu z 9 kwietnia 1929 r. — w sprawie ruchu samochodowego i motocyklowego przez ganieę celną Rzeczp, Polskiej. (Dz. U. R. P.
Nr. 30, poz. 290).....,"...,.....354
XXVII. Rozporządzenie Ministra Skarbu z 25 kwietnia 1931 r. — jako uzupełnienie rozp. z 24 VI. 1926 r. — w sprawie ruchu samochodowego etc. przez granicę celną Rzeczp. Polskiej. (Dz. U. R. P. Nr. 49, poz. 415)......375
DZIAŁ NIEOFICJALNY: PRZEMYSŁOWO-HANDLOWY.





PRZEDMOWA

Szybki — gorączkowy niemal rozrost ruchu samochodowego u nas, szczególnie w latach 19245—1930, domagający się, jeśli nie rozbudowy sieci istniejących dróg, to przynajmniej ich przebudowy i. ulepszenia zgodnie z postępem na tem polu "techniki, zahamowany został wyłącznie, ogólnie zaostrzającem się przesileniem gospodarczem świata, przez co również zapoczątkowany przez Centralne Warsztaty Samochodowe rozwój własnego przemysłu automobilowego („C. W. &a - „ Ursus" - „Saurer" - „Polski-Fiat") uledz musiał siłą faktu, znaczniejszemu ograniczeniu.
Nowe przepisy o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych wydane przez Ministra Komunikacji i Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych z dnia 15 stycznia 1933 r. - ogłoszone w Dz. U. R. P. Nr. 9, poz. 55, weszły w życie 17 marca 1933 r. a jednocześnie z tym dniem przestały obowiązywać postanowienia poprzedniego rozporządzenia z 27 stycznia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 41, poz. 396).
Przepisy te, wprowadzają pewne zasadnicze zmiany, znaczne odchylenia w odniesieniu do poprzedniego wyżej wspomnianego rozporządzenia z roku 1928, - a całkowite przejście do wykonania tych nowych względnie odmiennych przepisów, będzie wymagało niewątpliwie wydania
innych jeszcze ze strony miarodajnych czynników zarządzeń .
Ta modyfikacja ustawodawstwa automobilowego, mająca na celu uporządkowanie dziedzin komunikacji takim środkiem jakim okazał się samochód i przystosowania tego nowoczesnego środka lokomocji do obecnych warunków życia, została przyjęta przez pewne zainteresowane Związki i przedsiębiorstwa mniej życzliwie, o ile chodzi o traktowanie funkcji opłat na rzecz Państwa, za korzystanie z dróg publicznych. Z drugiej jednak strony czynniki miarodajne dążąc w rozwiązaniu kwestji opłat na Państwowy Fundusz Drogowy,l) zapobiegły wszelkim sposobom nielegalnym, do jakich uciekały się nietylko jednostki ale i zrzeszenia przedsiębiorców, w omijaniu obowiązków uiszczania ustawowo nałożonych świadczeń.
Znając jaskrawy przykład z codziennego życia w udrękach automobilisty starającego się o zrealizowanie swoich marzeń, przekonałem się o konieczności zebrania w jedną całość wszystkich, obowiązujących do tej chwili w tej dziedzinie postanowień, uzupełniając najistotniejsze wyjaśnieniami, wzorami i formularzami, znajomość których jest dla interesujących się ruchem pojazdów mechanicznych konieczna, gdyż nie orjentując się dostatecznie w stosowaniu licznych w tej dziedzinie przepisach, rozrzuconych luźnie w pojedynczych z różnych okresów czasu dziennikach ustaw, nie są w możności dociec, które z nich należy w danym wypadku stosować tembardziej, iż nie stanowią one całości i zostały poważnie zmienione przy dostosowaniu do wymagań i potrzeb chwili.
Przewodnią myślą i wzorem zarazem, była dla mnie pierwsza tego rodzaju praca wydana (po scaleniu się ziem naszych) w roku 1922, przez Prof. Budowy Dróg w Poli-
technice lwowskiej Inż. EMILA BRA TR Y, ówczesnego Naczelnika Oddziału Drogowego Urzędu Wojewódzkiego we Lwowie, jako przewodniczącego komisji samochodowej i egzaminacyjnej, pod którego kierownictwem zorganizowany został „Dział samochodowy" z podpisanym, jako pierwszym referentem.
Szereg wyjaśnień odnoszących się do poszczególnych paragrafów a umieszczonych w odsyłaczach dla właściwej interpretacji odpowiednich postanowień, zaczerpnięto i opracowano na podstawie powołanej pracy Prof. Bratry, i okólnika Ministerstwa Komunikacji z dnia 4 marca 1933 r. Nr. DR—128/1 ex 33, którego intencje są dalej omawiane.
Przedstawiając następnie zebrane w niniejszym podręczniku obowiązujące- ustawy i rozporządzenia, zaczynam od wyżej cytowanego zasadniczego rozporządzenia z 15 stycznia 1933 r., omawiającego wszystkie zagadnienia z ruchem pojazdów mechanicznych związane pod względem technicznym i administracyjnym.
Najistotniejsze zmiany tego rozporządzenia wprowadzają : § 3 ust. 3 — którym dla lepszej ochrony nawierzchni drogowych, obniżono normy dopuszczalnego ciśnienia na 1 cm. bież. szerokości obręczy kół na 100 kg. - zamiast poprzednich 150 kg. Ustęp ten dopuszcza ponadto i zezwala na używanie metalowych obręczy kół (najbardziej niszczących nawierzchnie) lecz tylko dla pojazdów, mogących się poruszać do 10 km. na godz.
Dotychczasowe dowody rejestracyjne wydane w formie książeczek, niejako metryka pojazdu raz na zawsze, zastąpiono dokumentem na rok obowiązującym (§ 22) — wprowadzonym w związku z modyfikacją opłat na Państwowy Fundusz Drogowy; przyczem zaczęto wydawać bezpośrednio po zarejestrowaniu pojazdu i dopuszczeniu go do ruchu t. zw. „Tymczasowe zaświadczenia o zarejestrowaniu pojazdu mechanicznego" (§ 18 ust. la), oraz „Zaświadczenia o złożeniu dowodu rejestracyjnego" (§ 23) — a oba te dokumenty umożliwiają bądź to, bezpośrednie ko-
rzystanie z zarejestrowanego pojazdu, względnie dalsze jego użytkowanie, po wniesieniu prośby o przedłużenie terminu ważności (§ 24).
Wprowadzono również jako nowość (§ 27 ust. 4) obowiązek ciążący na właścicielu pojazdu, bezpośredniego meldowania o sprzedaży wozu, przy równoczesnym zwróceniu właściwemu urzędowi wojewódzkiemu tablic, wraz z dowodem rejestracyjnym.
Nowe normy § 36-go dopuszczają zwiększenie szybkości jazdy autobusów i samochodów ciężarowych na pneu -matykach drążonych do 60 km./godz. na przestrzeni — a to ze względu na niekrępowanie zorganizowanego ruchu tego rodzaju pojazdami, i do 40 km.jgodz. dla wymienionych wehikułów na pełnych obręczach gumowych t. zw. masywach. W normach maksymalnej szybkości jazdy w miastach (§ 37) zaszła jedynie ta zmiana, że oprócz chyżości jazdy wozów na metalowych obręczach kół do 10 km./godz. — dopuszczono chyżość jazdy dla samochodów ciężarowych na masywach, do 20 km.jgodz. — zamiast poprzednich 15 km./godz.
Przepis § 46-go ust. 2, nakładający na kierowcę obowiązek udawania się z pojazdem do wagi jest też nowy i stosowany w wypadku, gdy zachodzi uzasadniona wątpliwość, czy zachowane zostały granice dopuszczalnego obciążenia wozu, co też ma łączność, ze zwiększeniem bezpieczeństwa publicznego.
W § 51 podporządkowano odpowiedzialność nietylko kierowcy ale i właściciela wozu lub jego pełnomocnika, za wszelkie stwierdzone wady w pojeździe, względnie, niezao-patrzenie go w przepisane § 4-tym przyrządy i urządzenia, zaś § 19-tym znaki rejestracyjne; przyczem ust. 2 § 51 omawia, korzystanie z pojazdu w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem, i jako przepis nowy, daje możność skutecznej walki z panoszącym się u nas przewozem osób na samochodach ciężarowych.
W końcu „Rozdział piąty" wprowadza w części właściwej również zasadnicze zmiany, wymienione w odsyłaczach tego rozdziału.
Obok omawianego zasadniczego rozporządzenia z 15.1. 1933 r. zamieszczono następnie „Tymczasowe Instrukcje" dla obu komisyj: samochodowej i egzaminacyjnej, uzgodnione w odsyłaczach z właściwemi artykułami tego rozporządzenia.
Pierwsza z nich, pozwala właścicielowi pojazdu odrazu zorjentować się o toku postępowania komisji przy oględzinach i rejestracji, określa warunki i wymagania władzy, pod jakiemi mogą być dopuszczone do ruchu na drogach publicznych pojazdy mechaniczne. Druga natomiast, wyszczególnia dział zagadnień obejmujący egzamin teoretyczny i praktyczny, nadto, zaznajamia kandydatów na kierowców z zakresem umiejętności, będących przedmiotem rzeczonego egzaminu, oraz wskazuje wytyczne działań, najważniejszych elementów silnika.
Zagadnienia dotyczące ruchu pojazdów mechanicznych przez granice państwa na zasadach wzajemności, normuje Konwencja Międzynarodowa z dnia 11 października 1909 r., zatwierdzona ustawą z 26 września 1922 r. — uzupełniona okólnikami b. Ministerstwa Robót Publicznych z 2. IV. 1930, Nr. XI. 1341J30 oraz częścią okólnika tegoż Ministerstwa z dnia 20. III. 1931 r. L. Dz. XI. 995J31, rozporządzenie zaś Ministra Skarbu z 24 czerwca 1926 r. omawia szczegółowo ruch ten, przez celne granice Rzeczypospolitej.
Następnie zamieszczona ustawa z 7 października 1921 r.
0 przepisach porządkowych na drogach publicznych, na której oparte zostały dotychczas ogłoszone w tej dziedzinie postanowienia, cytowana jest tylko w tych artykułach, które posiadają znaczenie istotne dla omawianego ruchu samochodowego.
Pożądaną rzeczą było również, zamieszczenie rozporządzenia z 26 czerwca 1924 r. regulującego używanie
1 ochronę dróg, zbudowanego na artykule 5-tym, ustawy z 7 października 1921, oraz na art. 3-cim ustawy z 26-go września 1922 r. ratyfikującej przystąpienie Polski do Konwencji Międzynarodowej. Zaznajomienie zainteresowanych ze wspomnianem rozporządzeniem było tembardziej wska-
zane, że oprócz rozstrząsania zasad ogólnych właściwego tematu, podaje elementarne wzory znaków informacyjnych, odległościowych i tablic przydrożnych, znajomość których jest wskazana nie tylko ze względów zasadniczych, ale i bezpieczeństwa publicznego. Z powodów wyżej wspomnianych uważałem również za konieczne, zamieszczenie wszystkich obowiązujących wzorów znaków przestrzennych ostrzegawczych, mających znaczenie międzynarodowe, ponadto, zapoznanie kierowców ze sposobami regulującemi u nas ruch lokalny w większych miastach.
Do tego miejsca, omawiane przepisy i rozporządzenia (z wyjątkiem na wstępie zamieszczonego) zamykają niejako jeden okres ustawodawstwa dotyczącego ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych. Ruch ten, był wówczas niezwiązany żadnemi świadczeniami na rzecz państwa, z tytułu korzystania z dróg publicznych, i w zasadzie nie chroniący korzystających z tego nowoczesnego środka publicznej lokomocji, żadnemi ubezpieczeniami w razie nieszczęśliwych wypadków, względnie doznanych szkód. Dopiero ustawa z dnia 3 lutego 1931 r. o Państwowym Funduszu Drogowym (Dz. U. R. P. Nr. 16 poz. 81) znowelizowana 29 marca
1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 29 poz. 254) wraz z rozporządzeniem wykonawczem do ustawy o P. ł. D. z dnia 12 maja
1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 52 poz. 397) wprowadza w pełni normy opłat na rzecz państwa za korzystanie z dróg publicznych pojazdów mechanicznych i niektórych pojazdów konnych kursujących dla celów zarobkowych, dopuszcza przewóz osób i towarów pojazdami mechanicznemi na zasadzie koncesyjnej za ubezpieczeniami, i zabezpieczeniem kaucyjnem. Wspomniane zaś rozp. wykonawcze, ujmuje i określa szczegółowo stawki opłat z tytułu jak wspomniano używania dróg publicznych, omawia: wymiar, pobór i sposób ściągania tych opłat,- dalej ustanawia opłaty na rzecz dróg od spirytusu etylowego oraz wszelkich mieszanek używanych do napędu pojazdów mechanicznych, nadto, oznacza opłaty od reklam (znaki, szyldy, napisy, o ile stanowią one
reklamę drogową) wywieszanych lub wyświetlanych poza granicami administracyjnemi miast, — wreszcie, przyznaje premje osobom, za wykrycie przestępstw, polegających na uszczupleniu dochodów Państwowego Funduszu Drogowego.
Zamieszczona ustawa z dnia 14 marca 1932 r. o zarobkowym przewozie osób i towarów pojazdami mechanicznemi (Dz. U. R. P. Nr. 32 poz. 336), wraz z rozporządzeniem wykonawczem z 6 lipca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 95 poz. 821) - określa szczegółowo warunki, pod jakiemi udzielona być może koncesja, wyszczególnia obowiązki i świadczenia koncesjonarjusza, ilość i rodzaj pojazdów jakiemi może wykonywać przewóz, ustala taryfy przewozowe, rozkłady jazdy, kaucje i ubezpieczenia, czas trwania koncesji i przyczyny jej utraty - jednem słowem, normuje najdokładniej wszystkie postanowienia omawianego działu.
Sprawę ruchu autobusów na drogach publicznych, sposób ich budowy, urządzeń i wyposażenia, omawia rozporządzenie z 5 sierpnia 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 100 poz. 844) i określa warunki, na jakich będą dopuszczone do kursowania, by nie zagrażały bezpieczeństwu publicznemu w ogólności, w szczególności zaś, zapewniały korzystającym z nich wygodę i pewność osiągnięcia celu podróży, a przytem nie niszczyły nadmiernie dróg po których jadą.
Z wejściem w życie rozp. z 5 sierpnia 1932 r. traci moc obowiązującą rozp. z 17 kwietnia 1929 r. o ruchu na drogach publicznych autobusów, służących do utrzymywania publicznej komunikacji, (Dz. U. R. P. Nr. 55 poz. 439).
Rozporządzenie zaś z 13 sierpnia 1932 r. którem uchwalono regulamin dla przewozu osób i ich bagażu tudzież towarów autobusami i dorożkami samochodowemi (Dz. U. R. P. Nr. 104 poz. 868) - omawia obowiązki obsługi wozów oraz pasażerów, ze względu bezpieczeństwa publicznego, i roztacza pełną kontrolę nad zorganizowanym ruchem temi pojazdami.
Natomiast ustawa z dnia 12 marca 1933 r. o zarobkowym przewozie osób pojazdami mechanicznemi w obrębie
gminy miejskiej (Dz. U. R. P. Nr. 32 poz. 273) reguluje sprawy te z punktu widzenia interesów gmin miejskich, które z tytułu spełniania ważnych zadań publicznych, zainteresowane są szczególnie na swoim terytorjum tą komunikacją, a jako rodzaj rekompensaty z racji wytkniętych zadań gospodarki miejskiej, dla gmin wydzielonych z powiatowych związków komunalnych, przewiduje omawiana ustawa niewymaganie koncesji. Natomiast dla gmin miejskich, nie wydzielonych z powiatowych związków samorządowych, przewiduje pierwszeństwo do uzyskania rzeczonej koncesji.1)
W końcu zamieszczone rozp. z 14 marca 1933 r. o pre-mjowaniu pojazdów mechanicznych (Dz. U. R. P. Nr. 62 poz. 464) przyznaje i ustala premje dla osób wpisanych w dowodach rejestracyjnych, których pojazdy uznane przez władze wojskowe, odpowiadają specjalnie wymaganiom obrony Państwa, -zaś rozporządzenie z 26 lipca 1933 r. o obowiązku odstępowania pojazdów mechanicznych etc. dla celów obrony Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 68 poz. 510) określa postępowanie, w jaki sposób posiadacze pojazdów, obowiązani są dokonać zgłoszenia swoich wozów, dla celów ewidencji wojskowej.
W przedstawionym całokształcie obowiązującego u nas do tej chwili ustawodawstwa o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych, wraz z zamieszczonemi wyjaśnieniami, wzorami i formularzami, - znajdą intereso-wani niewątpliwie pomoc w rozwiązaniu niejednej kwestji omawianego działu i zrealizowanie swoich pragnień.
W tej myśli, oddaję skromną tę pracę w ręce polskich automobilistów, dla podniesienia na właściwy poziom ruchu samochodowego, który na zachodzie rozwinął się tak, jak tego wymaga i ocenia życie.

We Lwowie, w październiku 1933 r.
INŻ. STANISŁAW DOMINIK


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI