Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i...

28-02-2012, 14:05
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 32 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029712945
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 11   
Koniec: 30-01-2012 09:44:12

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 320
Format: Format B5,
Rok wydania: 2010
Oprawa: Oprawa miękka, klejona, folia matowa



Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie

Agnieszka Woynarowska

Rozważania podjęte w tej publikacji zmierzają do odpowiedzi na pytanie jak we współczesnym społeczeństwie polskim „mówiona” jest niepełnosprawność intelektualna w dyskursach uruchamianych w sytuacjach publicznych i prywatnych oraz ukazują konfrontację indywidualnej i społecznej wizji niepełnosprawności.  W swoich rozważaniach autorka kwestionuje istniejącą w społecznych konstrukcjach „oczywistość”  niepełnosprawności intelektualnej i pewną „naturalność” sytuacji egzystencjalnej w jakiej są owe osoby i ich rodziny społecznie lokowane. Ta „oczywistość” niepełnosprawności intelektualnej i „naturalność” miejsc świata życia tych osób jest ukazana w książce jako efekt dyskursywnej konstrukcji. Postawiona w publikacji teza, że rzeczywistość społeczna jest konstruowana przez dyskurs (rozumiany jako użycie języka i działanie społeczne), który jest kluczowym czynnikiem  w społecznej konstrukcji życia społecznego i ważnym elementem relacji władzy, pozwala autorce spojrzeć na język i jego zniewalającą moc, jako na narzędzie dominacji i wykluczania lub emancypacji.  W części teoretycznej  niepełnosprawność intelektualna została osadzona w kontekście szeroko rozumianej inności, ukazane zostały  również mechanizmy wykluczania Obcego (m.in. koncepcje Z. Baumana, M. Foucaulta, E. Goffmana). Pojęcie dyskursu  autorka umiejscowiła w perspektywie poststrukturalnych teorii (m.in. M. Foucaulta, P. Bourdieu, E. Laclau). Zaprezentowany w książce projekt badawczy  osadzono w jakościowej strategii badań, zastosowana została krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna. Krytycznej analizie dyskursu  autorka poddała m. in. treści wypowiedzi osób publicznych, zawartość popularnych periodyków, które potraktowała jako nośniki i jednocześnie narzędzia konstruowania dyskursu publicznego. Analizom poddane zostały także narracje rodziców, terapeutów i dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

 Poruszane  w książce problemy, dotyczące konfrontacji osobistej i społecznej wizji niepełnosprawności intelektualnej są niezwykle ważne w pedagogice specjalnej, zwłaszcza gdy  odnosi się je  do aktualnego kontekstu społecznego, aktualnej sytuacji zmiany ponowoczesnej, globalizacyjnej, systemowej. Ważnymi elementami książki są także: ukazanie interdyscyplinarnego spojrzenia na problematykę ról społecznych osoby z niepełnosprawnością intelektualną, wyszczególnienie nurtów dyskursu niepełnosprawności intelektualnej, przyjęte metody badawcze (krytyczna analiza dyskursu i metoda biograficzna) i zwrócenie uwagi na społeczno-kulturową konstrukcję niepełnosprawności, na fakt konstruowania niepełnosprawności intelektualnej przez dyskurs publiczny. 


Spis treści

Wstęp

 

ROZDZIAŁ I
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA I SPOŁECZEŃSTWO

 

1.1       Różnica/ Inność/ Obcość

1.1.1    Kolonizowanie Innego – foucaultowski szkic z historii szaleństwa

1.1.2    Społeczne rozpoznanie Inności – niepełnosprawność intelektualna jako stygmat

1.1.3    Inność  i różnica w dyskursie postmodernistycznym i pedagogiki krytycznej.

1.1.4    Niepełnosprawność intelektualna jako różnica w polskiej współczesności i dyskursie
            pedagogiki specjalnej

1.2       Niepełnosprawność intelektualna jako „fakt społeczny”

1.2.1    Społeczne i osobiste znaczenia niepełnosprawności intelektualnej

 

ROZDZIAŁ II          
DYSKURS JAKO PŁASZCZYZNA KONSTRUOWANIA I ODTWARZANIA PORZĄDKU SPOŁECZNEGO

 

2.1       Pojęcie dyskursu-język, władza, dominacja

2.2       Dyskurs publiczny

2.3       Przemoc symboliczna i habitus w teorii społecznej P. Bourdieu

 

ROZDZIAŁ III         
ZAŁOŻENIA METODOLOGII BADAŃ WŁASNYCH

 

3.1       Projekt badawczy-przedmiot, cel i problemy badawcze

3.2       Metody badawcze

3.2.1    Charakterystyka badań jakościowych

3.2.2    Strategia biograficzna w rekonstrukcjach egzystencjalnych doświadczeń

3.2.2.1 Kontekst hermeneutyczny

3.2.2.2 Kontekst interakcjonizmu symbolicznego

3.2.3    Krytyczna analiza dyskursu w badaniach nad społeczną konstrukcją
            niepełnosprawności intelektualnej

3.3       Przebieg badań i tok postępowania badawczego

3.3.1    Analiza dyskursu publicznego

3.3.2    Analiza doświadczenia indywidualnego niepełnosprawności intelektualnej

 

ROZDZIAŁ IV 
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA W DYSKURSIE PUBLICZNYM W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH

 

4.1       Dyskurs medyczny. Choroba/ brak/ zaburzenie/ cierpienie

4.2       Dyskurs rodziców. Pomiędzy bólem, dramatem,  a radością, miłością i zwyczajnością.

            Dyskurs osobistej tragedii i adaptacyjno-emancypacyjny.

4.3       Dyskurs romantyczno- emancypacyjny, dla różnic. W inności tkwi potencjał

4.4       Dyskurs sakralizujący osoby z niepełnosprawnością intelektualną

4.5       Dyskurs eksterminacji. Nieszczęście/ cierpienie/ bezwartościowe życie

4.6       Dyskurs zwyczajności. Człowiek i świat życia

4.7       Dyskurs publiczny o niepełnosprawności intelektualnej – zderzenia znaczeń.

 

ROZDZIAŁ V
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA W DOŚWIADCZENIACH BIOGRAFICZNYCH W ŚWIETLE BADAŃ WŁASNYCH

 

 

5.1.      Niepełnosprawność intelektualna jako codzienność w doświadczeniach 
            biograficznych człowieka z niepełnosprawnością intelektualną i jego rodziców

5.1.2    Doświadczenia, narracje, dyskursy- próba syntezy

5.2       Niepełnosprawność intelektualna jako doświadczana codzienność w  dyskursach
            terapeutów

5.2.1    Dyskurs emancypacyjny

5.2.2    Dyskurs korekcyjno-opiekuńczy

5.2.3    Dyskurs opiekuńczy

5.2.4    Dyskurs normalizacyjno-adaptacyjny

 

ROZDZIAŁ VI
WŚRÓD DYSKURSÓW I ZNACZEŃ – MIĘDZY PRZEMOCĄ, ADAPTACJĄ A EMANCYPACJĄ

 

SPIS ARTYKUŁÓW

 

BIBLIOGRAFIA