Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NIEMIECKIE POCIĄGI PANCERNE 1[zasłonięte]921-19

28-01-2012, 2:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 80 zł     
Użytkownik anda-
numer aukcji: 2061507090
Miejscowość wlkp
Wyświetleń: 7   
Koniec: 26-01-2012 20:54:47
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

NIEMIECKIE POCIĄGI PANCERNE 1[zasłonięte]921-19.
Traktat Wersalski zakazał Niemcom posiadania pociągów pancernych. Niemcy musieli przekazać Anglii i Francji wszystkie posiadane 21 pociągów pancernych. Jednak już w kwietniu 1921 roku Reichsbahn (kolej niemiecka) uzyskała zgodę Alianckiej Komisji Kontroli na wyprodukowanie i wprowadzenie do służby tzw. Bahnschutzzuge, czyli pociągów ochrony kolei. Pociągi te miały ochraniać szlaki kolejowe. W skład każdego pociągu wchodziło sześć zakrytych wagonów towarowych opancerzonych dodatkowo od wewnątrz płytami pancernymi. Uzbrojenie pociągów stanowiły karabiny maszynowe Maxim MG 08 i 08/15 kalibru 7,92 mm umieszczone na odkrytych platformach i w stanowiskach strzeleckich w wagonach. Początkowo stosowano standardowe lokomotywy, później opancerzone lokomotywy typu „57' (ex-pruski typ „G 10') oraz lokomotywy typu „93" (ex-pruski typ „T 14'). Ten ostatni typ wprowadzono pod koniec lat dwudziestych. Do 1937 roku wyposażono w ten sposób 22 pociągi ochrony kolei (Bahnschutzzuge). Reichswehra w tym czasie nie wykazywała zainteresowania pociągami pancernymi. Sytuacja zmieniła się dopiero po dojściu Hitlera do władzy (1933). W1938 roku (rozkaz z 23 lipca 1938 roku) dowództwo wojsk lądowych Oberkommando der Heeres (OKH) postanowiło przejąć i dozbroić siedem pociągów ochrony kolei. Pociągi dozbrojono w Wehrkreise, gdzie wówczas stacjonowała większość Bahnschutzzuge. Ostatecznie w 1938 roku dokonano wzmocnienia uzbrojenia tylko czterech pociągów, uzupełniając karabiny maszynowe MG 08 dwoma działami piechoty lelG 18 kalibru 75 mm. Po przezbrojeniu pociągi nazwano Kampfzug (pociąg bojowy). W trakcie operacji zajmowania Sudetów w październiku 1938 roku dwa Kampfzuge(Nr. 3 Nr. 4) chroniły szlaki kolejowe. Podczas operacji nie doszło do potyczek z wojskami czechosłowackimi. Oba pociągi brały też udział w operacji zajmowania Czech i Moraw, która rozpoczęła się 15 marca 1939 roku. Podczas zajmowania Czechosłowacji Niemcy zdobyli 5 pociągów pancernych, które zostały później wcielone do Wehrmachtu. Czeskie pociągi pancerne składały się ze starych ex-austro-węgierskich wagonów bojowych. Uzbrojenie pociągów stanowiły 1-2 armaty kalibru 75 mm oraz karabiny maszynowe.
Tyle na wstępie reszta w obu częściach monografii unikalne zdjęcia ,plany,rzuty boczne,tabele ,opisy.