Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NAWIERZCHNIA KOLEJOWA Z PODKŁADAMI BETONOWYMI WKŁ

08-02-2014, 20:04
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930267276
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 08-02-2014 19:23:56

Dodatkowe informacje:
Rok wydania (xxxx): 1969
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Dr h a b. i n ż. Tadeusz Basiewicz
nawierzchnie kolejowa
podkładami betonowymi
WYDAWNICTWA KOMUNIKACJI i ŁĄCZNOŚCI
Okładkę projektował Stanislaw Szymański





W książce omówiono konstrukcję, własności wytrzymałościowe i obliczanie podkładów betonowych oraz podano analizę teoretyczno-eksperymentalną i wyniki eksploatacyjne pracy nawierzchni kolejowej z podkładami betono-
Praca ta jest uzupełnionym wznowieniem książki pt. „Tor kolejowy na podkładach betonowych" z 1963 r. Książka jest przeznaczona dla inżynierów służby drogowej oraz pracowników inżynieryjno-technicznych i studentów specjalizujących się w dziedzinie nawierzchni kolejowej.
Opiniodawca mgr inż. Andrzej Semrau Redaktor merytoryczny Janina Sobieszczuk Redaktor techniczny Arma Monińska Korektor Halina Miechowicz





SPIS TREŚCI

Wstęp ..................... 5
I. Podkłady betonowe................. 7
1. Rozwój konstrukcji podkładu.............. 7
a. Rodzaje podkładów................ 7
b. Ewolucja kształtu podkładu ............. 7
I. Podkłady betonowe stosowane na PKP........... 14
a. Etapy stosowania podkładów betonowych......... 14
b. Podkłady żelbetowe................ 16
? Podkłady z betonu sprężonego ............ 25
d. Podkłady stosowane w Polsce i za granicą . ..... 30
3. Przytwierdzenie szyny do podkładu betonowego........ 32
a. Specyfika przytwierdzenia szyn do podkładów betonowych .... 32
b. Typy przytwierdzeń................ 33
? Izolacja elektryczna przytwierdzenia........... 47
4. Własności wytrzymałościowe podkładów betonowych....... 50
a. Różnica między podkładem żelbetowym a sprężonym ..... 50
b. Własności i wymagania dotyczące betonu......... 51
? Własności i wymagania dotyczące stali.......... 55
d. Znaczenie przyczepności zbrojenia do betonu w podkładach .... 57
5. Podstawy projektowania podkładu betonowego......... 59
a. Założenia................... 59
b. Określenie sił wewnętrznych i odkształceń......... 61
? Wpływ nierównomiernych odkształceń trwałych podsypki..... 72
d. Wymiarowanie................' . 80
e. Przykład obliczania i wymiarowania podkładów....... 84
6. Badania laboratoryjne................ ?1
a. Badania podkładów................ ?1
b. Badania przytwierdzeń............... ?8
7. Technologia produkcji podkładów i ich odbiór......... "116
a. Zasadnicze metody produkcji............. ?6
b. Metody produkcji i odbiór podkładów w Polsce....... 121
II. Praca dynamiczna toru kolejowego na podkładach betonowych .... 127 ]. Wpływ pojazdu na tor idealnie równy........... 127
a. Analiza statyczna................. 127
b. Analiza dynamiczna............... 132
. . 134
2. Wpływ pojazdu na tor z nierównościami...... J34
a. Nierówności toru i ich rodzaje . • • • • 1Jg
b. Wpływ pojazdu na tor z nierównościami ??..... ^
? WdIvw pojazdu na tor z nierównościami m...../ . '
d. DoswLczalne określenie wpływu podkładów betonowych na naprania ^ w szynach i w podsypce...... 149
e. Działanie udarowe pojazdu na tor..... 155
3. Ogólne ujęcie problemu wytrzymałości toru....... .155
a Podstawowe kryteria........ ,' .' ,„ ' 15<
b. Statystyczne określenie dynamicznych nacisków pojazdu na tor . . 1*
? Kumulacja uszkodzeń w torze .....
d. Obliczanie wytrzymałości toru z podkładami betonowym. ....
? Budowa i utrzymanie toru oraz nawierzchni z podkładami betonowymi . . 170
Podk ad betonowy jako element konstrukcyjny naw.erzchn, ?? ejowej ??
a. Doświadczenia eksploatacyjne i kryteria stosowania podkładów beto ^
nowych............ 175
b Odporność toru na wykolejenie........ 17g
? Tor bezstykowy na podkładach betonowych ......
2. Utrzymanie toru . nawierzchni z podkładami betonowym. . . • • ¦ ^
a. Remonty kapitalne i średnie....... lg4
b. Bieżące utrzymanie toru ....... lg5
? Naprawa i wymiana dybli......
IV. Kierunki rozwoju konstrukcji nawierzchni z podłożem betonowym . . |*>
1. Rozwój konstrukcji podłoża betonowego . • ¦ ¦ ^
a. Rodzaje konstrukcji podparcia szyny.......... J91
b. Tor typu „zygzak".......¦ •" 193
? Tor na podkładach podłużnych i płytowych ...... ^
2. Rozwój przytwierdzenia szyny na podłożu betonowym .... ^
a Dobór sztywności podparcia szyny....... 2Q5
b. Wibroizolacja szyny na podłożu betonowym..... [ 20?t
Bibliografia . . ¦ •.....





WSTĘP

Budowa toru na podkładach betonowych ma swój początek w deficycie drewna, który powstał w okresie międzywojennym i pogłębił się w okresie drugiej wojny światowej. Zarządy kolejowe kilku krajów, które szczególnie brak ten odczuwały, rozpoczęły próby z podkładami betonowymi.
W rozwoju podkładów betonowych istotne znaczenie miał fakt, że beton jako materiał konstrukcyjny zaczął wypierać w budowlach inżynierskich nie tylko drewno, lecz i stal. Osiągnięty postęp w technologii betonu umożliwił produkcję betonów o wysokiej wytrzymałości. Równolegle rozwinęła się technika betonu sprężonego. Te czynniki umożliwiły opracowanie konstrukcji podkładu odpowiadającego wymogom toru o silnym natężeniu ruchu i przystąpienie w pierwszych latach powojennych do stosowania podkładów betonowych na szeroką skalę.
W obecnej chwili podkłady betonowe nie tylko dorównują technicznie podkładom drewnianym, lecz pod pewnymi względami przewyższają je.
Obok względów technicznych istotną rolę odgrywa tu aspekt ekonomiczny. Podkład betonowy, ponad dwukrotnie trwalszy niż nasycony podkład sosnowy, zastosowany w torze bezstykowym daje tor tańszy w utrzymaniu i odpowiadający wszystkim wymogom nowoczesnej nawierzchni kolejowej.
Polskie Koleje Państwowe wbudowują obecnie w tor ponad milion podkładów betonowych rocznie. W najbliższym 10-leciu ilość układanych podkładów betonowych stanowić będzie ponad 50% wszystkich podkładów układanych w torach.
Zadowalające rozwiązania izolacji elektrycznej w podkładach betonowych, opracowanie uniwersalnej konstrukcji przytwierdzenia umożliwiającego wykonywanie poszerzenia toru i mocowanie dowolnego typu szyny, a ponadto poprawienie stanu odwodnienia torów i rozszerzenie stosowania podsypki tłuczniowej stworzy warunki dla szerokiego stosowania podkładów betonowych na sieci PKP.
W związku z tym celowe jest usystematyzowanie naszej wiedzy o kon-
strukcji toru na podkładach betonowych, jak również poznanie różnicy, jaka istnieje w pracy toru na podkładach drewnianych i betonowych. Pozwoli to określić warunki, jakie muszą być spełnione przy stosowaniu podkładów betonowych.
To zadanie ma spełniać niniejsza monografia.
Stosowana obecnie konstrukcja toru na podkładach betonowych nie jest jeszcze ostatnim słowem w modernizacji nawierzchni kolejowej. W końcowej części książki omówione są doświadczalno-konstruktorskie poszukiwania, mające na celu znalezienie takich rozwiązań toru na podłożu betonowym, które odpowiadałyby wymaganiom dużego natężenia przewozów i intensywnego ruchu pociągów przy zmniejszonych kosztach utrzymania toru.
Książka napisana jest w dużej mierze na podstawie prac przeprowadzonych w Polsce. W związku z tym szczegółowo omówione są przede wszystkim wyniki prac naukowo-badawczych i doświadczalno-konstruktorskich przeprowadzonych w Centralnym Ośrodku Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa (COBiRTK). Należy podkreślić, że prace te były podstawą do wyboru konstrukcji toru na podkładach betonowych, stosowanej obecnie na Polskich Kolejach Państwowych.





BIBLIOGRAFIA

[1] H. Balueh: Analiza pracy przytwierdzenia dyblowego pod kątem utrzymania
właściwej szerokości toru. Przegląd Kolejowy Drogowy; nr 4, 1967. [2] D. L. Bartlett: The stability of long welded rails. Bulletin of the International
Railway Congress Association; no 10, 1961. [3] Halina Basiewicz: Nowe wytwórnie podkładów strunobetonowych w Polsce.
Przegląd Kolejowy Drogowy; nr 3, 1969.
[4] T. Basiewicz: Praca statyczna podkładu blokowego z łącznikiem oderwanym od podsypki. Przegląd Kolejowy; nr 11, 1957.
Die statische Beanspruchung der Zweiblockschwelle mit nicht unterstütztem Mittelteil. Deutsche Eisenbahntechnik; Heft 9, 1961. [5] T. Basiewicz: Wpływ trwałych nierównomiernych odkształceń podłoża na podkład
z betonu sprężonego. Przegląd Kolejowy; nr 6, 1958.
[6] T. Basiewicz: Struny profilowane w zastosowaniu do sprężania betonu. Inżynieria i Budownictwo; nr 8, 1959. [7]" T. Basiewicz, S. Ziemba i inni: Badania zmęczeniowe podkładów kolejowych
z betonu sprężonego. Archiwum Inżynierii Lądowej; t. IV, z. 4, 1958. [8] T. Basiewicz: Uogólniony model nawierzchni kolejowej i jej obliczanie. Przegląd
Kolejowy; nr 6, 1959.
[9] T. Basiewicz, A. Dyśko: Tor kolejowy na podkładach płytowych z betonu sprężonego. Przegląd Kolejowy; nr 4, 1961.
[10] T. Basiewicz: Aktualne zagadnienia związane ze stosowaniem podkładów betonowych na PKP. Przegląd Kolejowy Drogowy; nr 9, 1967.
[11] T. Basiewicz: Wpływ zastosowania podkładu betonowego na naprężenia w szynach i w podsypce. Prace COBiRTK; z. 11, 1963.
[12] T. Basiewicz: Badania pracy toru kolejowego na podkładach płytowych z betonu sprężonego typu B-D. Prace COBiRTK; z. 11, 1963.
[13] T. Basiewicz: Badania nad zastosowaniem kleju do konstrukcji toru na podkładach betonowych. Prace COBiRTK, 1963.
[14] J. S. Bendat: Principles and applications of random noise theory. 1958.
[15] Ch. Betzhold: Erhöhung der Branspruchung des Eisenbahnoberbaues durch Wechselwirkungen zwischen Fahrzeug und Oberbau. Glasers Annalen; Heft 3, 4 i 5, 1957.
[16] E. Birmann: Neuere Messungen an Gleisen mit verschiedenen Unterschwellungen. Eisenbahntechnische Rundschau; Heft 7, 1957.
[17] W. W. Bołotin: Statisticzeskije mietody w stroitielnoj miechanikie. 1961.
[18] E.M. Bromberg, M.F. Werigo i inni: Wzaimodiejstwije puti i podwiżnogo sos-tawa. 1956.
[19] G. S. Chwostik: Wiertikalnaja uprugost' relsowogo skreplenija na puti s żeliezo-bietonnymi szpałami. Wiestnik WNIIŻel. Transp.; nr 4, 1967.
[20] S. H. Crandall i inni: Random vibration. 1958.
[21] J. Czubaczyński: Opracowanie procesów technologicznych ciągłej wymiany nawierzchni sposobem zmechanizowanym. Prace COBiRTK; nr 24, 1966.
[22] /. Czubaczyński: Warunki stabilizacji szerokości toru na podkładach betonowych. Prace COBiRTK; nr B-92, 1968.
[23] /. F. Deenik: Lückenloses Gleis in den Niederlanden. Der Eisenbahningenieur; Heft 7, 1960.
Long welded track in the Netherlands. The Netherlands Railways Way and Works Dept. May 1960. [24] A. Doll: Schienenfahrbahnen ohne Schwellen. Eisenbahntechnische Rundschau;
Heft 12, 1961.
[25] J. Eisenmann: Beanspruchung des Eisenbahnoberbaues und seine Weiterentwicklung für höhere Geschwindigkeiten und Achslasten. Eisenbahntechnische Rundschau; Nr 5, 1968.
[26] O. Emmerich: Eisenbahngleise auf Bettonplatten. Ein Oberbau für Schnellverkehr. Eisenbahntechnische Rundschau; Heft 10, 1955.
[27] W. F. Fiedylow: Roi powyszennoj żostkosti żelezobietonnych szpał w tiekuszczem sodierżanii puti. Wiestnik Wsiesojuznogo Nauczno-lssledowatielskogo Instituta Żeleznodorożnogo Transporta; nr 3, 1961.
[28] M. M. Filonenko-Borodicz i inni: Kurs soprotiwlenija matierialow; cz. II, 1949.
[29] M. A. Friszman, J. D. Woloszko: Issledowanije sił wzaimodiejstwija elementów puti s żeliezobietonnymi podrelsowymi osnowanijami s pomoszczju elektricze-skogo modelirowanija. MHŻel. Transp.; wypusk 249. Transport 1967.
[30] J.F. Den Hartog: Mechanical Vibrations; IV wyd., 1956.
[31] G. ?. Jewgrafow: Primienienije mietoda rasczeta konstrukcij mostów po prie-dielnym sostojanijam. Materiały Mieżdunarodnogo Sowieszczanija po Rasczetu Stroitielnych Konstrukcji. 1961.
[32] S. S. Krepkogorski: Wiertikalnyje kolebanija nadressornogo strojenija podwiżnogo sostawa i wlijanije ich na put'. Trudy Wsiesojuznogo Nauczno-lssledowatielskogo Instituta Żeleznodorożnogo Transporta; wypusk 152, 1953.
[33] M. Leduc: Voie sur longrines Laval en béton armé ou précontraint. Revue Générale des Chemins de fer. Novembre 1955.
[34] F. Leonhardt: Spannbeton für die Praxis. 1955.
[35] W. A. Łazarin, M. A. Friszman i inni: Siły wzaimodiejstwija kolos i relsow, wy-zwannyje korotkimi nierownostiami. Wiestnik Wsiesojuznogo Nauczno-lssledowatielskogo Instituta Żeleznodorożnogo Transporta; nr 6, 1960.
[36] G. M. Magee, E. J. Ruble: Service tests of prestressed concrete ties. Railway Track and Structures; no 9, 1960.
[37] H. Meier: Grundsätzliches zur Betonschwelle. Beton- und Stahlbetonau; Heft 6, 1952.
[38] H. Meier: Betrachtungen zur Problematik der Betonschwelle. ETR; Heft 8. 1955.
[39] H. Meier: Ein vereinfachtes Verfahren zur theoretischen Untersuchung der deisverwerfung. Organ für die Fortschritte im Eisenbahnwessen ; Heft 20, 1937.
[40] K. W. Michaßow: Sceplenije armatury s bietonom. Issledowanija Żelezobieton-nyje Konstrukcji. 1952.
[41] Y. Minemura, S. Jchikawa: Investigation of lateral strength of rail fastenings on Tokaido track line. Quarterly Report; vol. 5, no 2. 1964,
[42] A.M. Mikitienko, A.M. Szilin: Bezstykowyj put' na blokach. Put' i putiewoje choziajstwo; nr 12, 1960.
[43] /. Nowkuński: Stan i produkcja polskich podkładów zelazobetonowycn. Frze-giąd Komunikacyjny; nr 7, 1947. ¦ _
[44] /. Onogi: Statistical control of track maintenance. Bulletin of the International Railway Congress Associaton; no 4, 1961.
[45] S.D. Ponomariow i inni: Współczesne metody obliczeń wytrzymałościowych w budowie maszyn. 1957. .-.
[46] F. Puderecki: Podkłady betonowe w odcinkach izolowanych. Problemy Kolejnictwa; nr 4, 1957.
[47] M.R. Ros: Vorgespannter Beton. EMPA Bericht; Heft 115, 1946.
[48] Y. Sato, H. Murayama, Y. Bau: Some problems about track and maintenance of way under high-speed train operation Monthly Bulletin of the International Railway Congress Associotion 1968; no 2.
[49] J. Skrzypek: Przekładki z polietylenu. Przegląd Kolejowy Drogowy; nr 5, 1968.
[50] /. ?. Snowdon: Dynamic mechanical properties of rubber-like materials with references to the isolation of mechanical vibration. Noice Control; vol. 6 no 2 1960.
[51] R. Sonneville: Traverses en béton et chemins de fer modernes. Paris 1952.
[52] R. Sonneville, A. Bentot: Lateral strenght of permanent way when free from load. Bulletin of the International Railway Congress; no 3, 1955.
[53] H. S. Strelecki: Mietod rasczeta konstrukcij zdanij i soorużenij po priedielnym sostojanijam, primieniajemym w SSSR, i osnownyje naprawlenija jego razwitija. Materiały Mieżdunarodnogo Sowieszczanija po Rasczetu Stroitielnych Konstrukcij. Moskwa 1961.
[54] E. Suszczewski: Podkłady żelazobetonowe. Przegląd Kolejowy Drogowy; nr 4,
[55] G.M. Szachunjanc: Żeleznodorożnyj put'. 1961.
[56] G. M. Szachunjanc: Rabota puti s błocznymi żelezobietonnymi podrelsowymi osnowanijami. MHŻel. Transp. Wypusk 249. Transport 1967.
[57] W. Szulga: Sfery racjonalnego primienienia puti na żeliezobietonnych błokach i urowień zagruzki dwuch putnych linii. MHŻel. Transp. Wypusk 249. Transport 1967.
[58] A. Wasiutyński: Drogi żelazne. 1925.
[59] J. Wattmann: Längskräfte im Eisenbahngleis. 1957.
[60] M.F. Werigo, S. N. Popow i inni: Wzaimodiejstwije puti i podwiżnogo sostawa i woprosy rasczetow puti. Trudy Wsiesojuznogo Nauczno-Issledowatielskogo Instituta Zeleznodorożnogo Transporta; wypusk 97, 1955.
[61] S. Zieliński: Zachowanie się i praca podkładów strunobetonowych w torze. Przegląd Kolejowy Drogowy; nr 5, 1961.
[62] A. F. Zolotarski, W. W. Sierebriennikow i inni: Żelezobietonnyje szpały. Moskwa
[63] Déraillements et traverses SNCF — RS (Ateliers H. Peladan). [64] Instrukcja o budowie i utrzymaniu toru bezstykowego (D22). 1961. [65] PN-66/B-03320 Konstrukcje z betonu sprężonego.
[66] BN-66/8939-01 Nawierzchnia kolei normalno- i wąskotorowej. Podkłady betonowe. [67] Przepisy budowy i utrzymania nawierzchni na kolejach o torze normalnym (Dl).
[68] Rezultaty izmierenij dinamiczeskich usilij wosprinimajemycb żelezobietonnymi szpałami pod pojezdnoj nagruzkoj i naprjażenij w szpałach pod pojezdami. Prace Centralnego Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa. Moskwa 1960.
[69] Schwellenplatte. Forschungsinstitut für Verkehr. Praha 1961.
[70] Track without ballast for under ground lines in urban centres (Prace ORE-D87. 1968).





Do CZYTELNIKÓW

Doświadczenie z przebiegu konkursu „Czytelnicy mówią o książce technicznej" uzasadnia celowość rozszerzenia tej bezpośredniej formy współpracy Czytelnika z wydawcą. Sprzyja ona nawiązywaniu i umacnianiu więzi wydawcy ze środowiskiem czytelniczym, orientuje w potrzebach, zwraca uwagę na błędy i niedociągnięcia, a ponadto stwarza możliwość wyłaniania z rzeszy czytelniczej kandydatów na opinio-dawców i autorów książek w zakresie tematyki związanej z ich specjalnością i działalnością podstawową.
Zachęcamy więc do udziału w konkursie każdego Czytelnika, w szczególności prosimy o nadesłanie uwag, jakie nasunęły się przy zaznajamianiu się z niniejszą książką.
Wypowiedzi prosimy kierować pod naszym adresem — w miarę możliwości w terminie półrocznym po ukazaniu się książki. Wypowiedzi nadesłane z jakichkolwiek powodów po tym terminie będą również wykorzystane i objęte konkursem.
Po informacje szczegółowe prosimy zwracać się do nas. Regulamin konkursu można otrzymać w każdej księgarni „Dom Książki", posiadającej dział książki technicznej.
KOMISJA UPOWSZECHNIANIA KSIĄŻKI i PRASY TECHNICZNEJ
Warszawa, ul. Mazowiecka 2/4 Tel. 26-82-93



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.