Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

MALARSTWO ANTYCZNE NOWICKA PAN IHKM ANTYK UNIKAT

26-06-2012, 21:21
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 39.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2402757439
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 16-06-2012 18:32:16
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
POLSKA AKADEMIA NAUK
INSTYTUT HISTORII KULTURY MATERIALNEJ

MALARSTWO ANTYCZNE
ZARYS



AUTOR -
MARIA NOWICKA



PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


WYDAWNICTWO, WYDANIE, NAKŁAD -
WYDAWNICTWO - ZAKŁAD NARODWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH (OSSOLINEUM), WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK, WROCŁAW - WARSZAWA - KRAKÓW - GDAŃSK - ŁÓDŹ 1985
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 2500 EGZ.

STAN KSIĄŻKI -
BARDZO DOBRY MINUS JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).

RODZAJ OPRAWY -
ORYGINALNA, MIĘKKA

ILOŚĆ STRON, WYMIARY, WAGA -
ILOŚĆ STRON - 304
WYMIARY - 23,5 x 16,5 x 2 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,504 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)

ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
ZAWIERA 139 RYCIN


KOSZT WYSYŁKI -
8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI, DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI.

ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ, DOTYCZY TO JEDNAK TYLKO KSIĄŻEK WYDANYCH PO 1950 ROKU. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU. (PREFEROWANYM JĘZYKIEM KONTAKTU POZA OCZYWIŚCIE POLSKIM JEST ANGIELSKI, MOŻNA OCZYWIŚCIE PRÓBOWAĆ KONTAKTU W SWOIM JĘZYKU NATYWNYM.)

I AGREE to SEND ITEMS ABROAD, HOWEVER THIS APPLIES ONLY FOR BOOKS PUBLISHED AFTER 1950 (POLISH LAW REGULATIONS). The COST of DISPATCHING In SUCH CASE, IS ESTABLISH ACCORDING TO PRICE-LIST of POLISH POST OFFICE SEVERALLY And it IS DEPENDENT FROM WEIGHT of OBJECT. ( The PREFERRED LANGUAGE of CONTACT WITHOUT MENTIONING POLISH IS ENGLISH, BUT YOU CAN OBVIOUSLY TRY TO CONTACT ME IN YOUR NATIVE LANGUAGE.)


DODATKOWE INFORMACJE - W PRZYPADKU UŻYWANIA PRZEGLĄDARKI FIREFOX MOŻE WYSTĄPIĆ BŁĄD W POSTACI BRAKU CZĘŚCI TEKSTU LUB ZDJĘĆ, NIESTETY NARAZIE JEDYNYM ROZWIĄZANIEM JAKIE MOGĘ ZAPROPONOWAĆ TO UŻYCIE INTERNET EXPLORERA LUB WYSZUKIWARKI "OPERA", Z GÓRY PRZEPRASZAM ZA NIEDOGODNOŚCI.
PRZY OKAZJI PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.



SPIS TREŚCI LUB/I OPIS

ACADEMIA SCIENTIARUM POLONA
BIBLIOTHECA ANTIQUA
JERZY WIELOW1EJSKI
EDITORIS V1CESGERENS
ALEKSANDRA WĄSOWICZ
EDITORIS ADIUTRTX
VOL. XX

VRATISLAVIAE OSSOLINEUM
POLSKA AKADEMIA NAUK INSTYTUT HISTORII KULTURY MATERIALNEJ
MARIA NOWICKA
MALARSTWO ANTYCZNE
ZARYS
WROCŁAW WARSZAWA KRAKÓW GDAŃSK ŁÓDŹ ZAKŁAD NARODOWY IMIENIA OSSOLIŃSKICH WYDAWNICTWO POLSKIEJ AKADEMII NAUK
1985
Okładkę projektowała Anna Płotnicka
Redaktor Anna Kotulowa Redaktor techniczny Alicja Januszczak




SPIS TREŚCI

Wstęp.............................
I. Przegląd źródeł........................
1. Źródła archeologiczne..................... 9
Wytwory (9), Narzędzia (19)
2. Źródła pisane........................ 20
3. Źródła ikonograficzne..................... 21
II. Techniki malarskie....................... 23
1. Barwniki i farby....................... 2^
2. Narzędzia i przybory..................... 26
3. Podstawowe techniki...................... 32
4. Sposoby malowania na różnych materiałach............. 35
Zaprawy i tynki (35), Kamień (39), Glina (47), Drewno (50), Kość'(56), Szkło (58), Płótno (59), Papirus i pergamin (59)
Malarstwo greckie
III. Okres archaiczny....................... 61
1. Ceramika......................... 61
Naczynia (61), Inne wyroby (76)
2. Malarstwo tablicowe...................... 81
3. Malarstwo ścienne...................... 84
Świątynie (84), Groby (85)
4. Architektura........................ 86
5. Rzeźba.......................... 88
6. Sarkofagi i nagrobki...................... 92
IV. Okres klasyczny........................ 97
1. Malarstwo tablicowe...................... 97
2. Malarstwo ścienne...................... 113
Świątynie (113), Domy (115), Groby (116)
3. Ceramika......................... 119
Naczynia (119), Inne wyroby (132)
4. Architektura........................ 134
5. Rzeźba.......................... 137
6. Sarkofagi i nagrobki..................... 138
7. Ilustracja książkowa...................... 142
V. Okres hellenistyczny...................... 143
1. Malarstwo tablicowe...................... 143
2. Malarstwo ścienne...................... 155
Budowle publiczne, świątynie, domy (155), Groby (159)
3. Ceramika......................... 167
Naczynia (167), Inne wyroby (169)
4. Rzeźba.......................... 170
5. Sarkofagi i nagrobki..................... 172
6. Ilustracja książkowa...................... 178
Malarstwo rzymskie
VI. Okres republiki........................ 181
1. Malarstwo ścienne...................... 182
Domy (182), Świątynie (198), Groby (199)
2. Malarstwo tablicowe...................: . . 202
3. Ceramika......................... 206
4. Rzeźba.......................... 208
5. Ilustracja książkowa...................... 209
VII. Okres Cesarstwa........................ 210
1. Malarstwo ścienne...................... 210
Domy i pałace (210), Świątynie (230), Budowle publiczne (236), Groby (242)
2. Malarstwo tablicowe...................... 262
3. Rzeźba.......................... 273
4. Sarkofagi i nagrobki..................... 278
5. Ceramika.........,............... 281
6. Ilustracja książkowa...................... 283
7. Szkło........................... 286
8. Płótno.......................... 293
Zakończenie........................... 294
Wykaz skrótów.......................... 296
Precis de la peinture antique. Resume................. 298
Indeks........................... 299




WSTĘP

Zarys niniejszy powstał jako wynik zainteresowania malarstwem ze strony historyka kultury materialnej antyku. Stąd też zarówno ujęcie problematyki, jak zakres zagadnień i wybór materiału zabytkowego są nieco inne niż w książce, która wychodzi spod pióra historyka sztuki. Tam akcent położony jest głównie na problemach estetycznych, na kwestiach rozwoju stylu i jego zmian, powiązanych w miarę możności ze zmianami w całokształcie kultury danej epoki. Historyk kultury materialnej zwraca uwagę raczej na zagadnienia techniki oraz na sposoby malarskiej dekoracji rozmaitych grup wytworów. W obrębie rozważanego materiału znajdą się obok dzieł sztuki także zabytki o niskiej randze artystycznej; pomijane często przez historyków sztuki są jednak cenne jako świadectwo kultury artystycznej i upodobań niższych warstw antycznego społeczeństwa. >
Książka niniejsza jest próbą zwięzłego przedstawienia dziejów greckiego i rzymskiego malarstwa w takim właśnie, nieco różnym od tradycyjnego ujęciu. Dążąc do ukazania ogólnego stanu wiedzy oraz ważniejszych kierunków badań, świadomie poświęcono mniej miejsca kwestiom opracowanym obszernie w naszej literaturze, takim jak na przykład greckie malarstwo wazowe i sztalugowe czy kampańskie malarstwo ścienne. Stosunkowo szeroko natomiast potraktowano te zagadnienia, które w pracach o malarstwie są bądź nie uwzględniane, bądź traktowane marginesowo.
Zakres chronologiczny pracy zamyka się w granicach od XI w. p.n.e. do III w.n.e. Ta ostatnia data wymaga wyjaśnienia. Koniec III w. to cezura stosowana przez wielu historyków sztuki. Wyznacza ona schyłek długiego okresu dominacji w kulturze tych wartości, które wypracowano w środowisku greckim. Proces ten ujawniał się już w początkach III w., ale dopiero czasy Dioklecjana uznaje się za graniczny moment, gdy na skutek głębokich i wielostronnych zmian w życiu społeczeństwa antycznego wartości owe ostatecznie ulegają degradacji, gdy wyraźnie zaznacza się przewaga nurtów ludowych, a prawa rządzące sztuką klasyczno-hellenistyczną zostają definitywnie odrzucone.
Konieczność zamknięcia książki w stosunkowo niewielkiej objętości przy ogromie materiału i mnogości problemów spowodowała ostrą selekcję zabytków, którymi posłużono się dla egzemplińkacji ważniejszych kwestii.
Skłoniła też autorkę do takiego ujęcia materiału, aby tekst dawał ogólny pogląd na charakter malarstwa w poszczególnych okresach; wiadomości szczegółowe, dotyczące twórczości malarzy, losów ich dzieł, dokładne analizy stylistyczne - przekraczałyby zamierzenia niniejszego zarysu. Znaleźć je można w opracowaniach polskich z zakresu sztuki grecko-rzymskiej.
Te same względy zadecydowały o sposobie opracowania przypisów. Literatura dotycząca konkretnych zabytków i szczegółowych problemów została ograniczona do ważniejszych albo nowszych pozycji oraz do praktycznych wskazówek odsyłających do dobrych, barwnych reprodukcji, których praca nasza jest pozbawiona.




INDEKS

Aetion 106, 108, 109
Agatarchos z Samos 20, 100, 115, 158
Ajzon 124, 127
akroteriony zob. terakoty architektoniczne
Aleksandros 47
Androkides z Kyzikos 111
angoba 47, 50, 71
Antyfilos z Egiptu 144
Apelles z Kolofonu 20, 53, 105, 108, 109, 151
Apollodoros z Aten 100-102 architektoniczny styl zob. malarstwo ścienne architektura zob. polichromia architektury Arystydes (młodszy) 111, 205 Arystydes (starszy) 103 Asklepiodoros 20 atelier zob. pracownia malarska autoportrety zob, portrety
baptysterium 234
barwniki, pigmenty 23, 25, 26, 29-31,34, 38-40, 44, 45, 51, 53, 56, 57, 59, 109, 285
budowle mieszkalne zob. domy
budowle publiczne 13, 21, 42, 97, 155, 158, 201, 236; amfiteatr 241, castellum 239, bazylika 236, koszary 239, lesche 99, macelhim 238, nie zidentyfikowane 241, prytanejon 156, stoa 100, 156. studnia 241, teatr 241
budowle sakralne zob. polichromia architektury sakralnej, świątynie Bularchos 82
całuny 19, 293 cauterium 27, 28, 33, 34 ceramika 47, 61, 119. 206
— budowlana zob. terakoty architektoniczne
— naczyniowa 47, 61, 124, 281, 294; czarno-
figurowa 47, 48, 65, 68, 69, 71 -73, czerwonofigurowa 71, 72, 123, 208,
dekorowana plastycznie 124, 208, figu-- ralna 130, 132, geometryczna 62 -65, ikonologiczne badania 10, 294, kerczeń-skie wazy 130, lekyty białogruntowane 123—125, 164, orientalizująca 65, 66, panatenajskie amfory 73, pocola 206, 207, polichromowana 10, 50, 81. 122. 123, 130, 168, 169, protogeometryczna 61, 62, prowincjonalna 281, style: Fikel-lura 7], Genucilia 206, 207, Gnathia 129, 130, 168. Hadra 10. 168, Kami-ros 71. 131 cestrota (płytki rogowe) 34
cestrum 27, 33, 34, 46, 55, 206 chresłographia 103
cieniowanie 101, 107, 161, 164. 210, 289, 290
circumlitio 107
czterech kolorów zasada 99. 108-110, 294
Damorllos 198
Demetrios topographos 144, 195 Dionizjos 206 Dionizjos z Kolofonu 99 domy, pałace, wille 12, 13, 21, 115, 155, 158, 182. 210
Afryka Płn. 13, 229 Aquincum 225, 226 Ateny 115, 158, 229 Arabia 13 Augsburg 211 Balacsa Puszta 229 Boscoreale 158, 185-187 Boscotrecase 211 Buchs 225 Campo Varano 211 Dar Buc Amera 229 Delos 36, 38, 156, 157 Efez 13, 225, 230 Egipt 13, 158, 230 Germania 227
Herkulanum 12, 182, 183
Karanis 226, 230
Knidos 158
Kolofon 115
Laufenburg 225
Magdalensberg 190, 194
Mampsis 230
Morgantina 156
Olint 115
Oplontis 211
Ostia 12, 223, 224, 227, 228
Pannonia 225, 227, 229
Pantikapajon 36
Pompeje 12; domy: kapłana Amandusa 211, Cecyliusza Jukundusa 211, Centaura 182, Fauna 182, Labiryntu 183, 185, Loreiusa Tiburtinusa 220, M. Lu-krecjusza Frontona 212, 213, Menandra 217, Obelliusa Firmusa 191, Pinariusa Cerialisa 215, 216, Sallustiusza 182, Sulpicjusza Rufusa 211, Ukaranego Amora 211, Wettiuszy 217, Złoconych Amorków 211, Willa Misteriów 158, 184, 185, 194
Porto Heli 115
Priene 36
Prima Porta 158, 188, 189
Rzym 12, 182, 194; aula Isiaca 190, 194, casa Celimontana 229, Domus Aurea (Złoty Dom) 213, 214, 263, Domus Transitoria 215, d. Gryfów 185, d. Heroldów 227, d. Liwii 190, 192, d. pod bazyliką św. Sebastiana 227. 228, d. pod termami Karakalli 224, Palatyn 224, willa pod Villa Farnesina 37, 190, 192, 193, 229
Sabratha 230
Thorikos 36
Tivoli 224
Verulamium 224 drewno 18, 24, 25, 32, 34, 50, 51, 53, 86,
102, 137, 151. Zob. też pinaksy, sarkofagi, stele
drzewo genealogiczne 205 Duris 73, 75
Eksekias 70
enkaustyczna technika, enkaustyka 27, 32-
35, 42, 43, 51, 53, 56, 96, 105, 107,
268, 281
enkaustyczne farby zob. farby woskowe etruskie malarstwo 18
franor 20, 102, 106, 114 fronios 73, 74 ksejnidas 103 mares 82 pompos 103 tymides -73
biusz Pictor 198, 199, 201 bullus (Famulus) 215, 263 by 23, 24, 26, 30, 33, 35- 39, 40, 45,
55, 56, 81, 89, 94, 124, 208, 277, 283,
284
- emaliowe 58, 288, 290
- laserunkowe 26, 46, 53, 55, 174
- woskowe (enkaustyczne) 27, 30, 34, 39,
40, 42-44, 46, 47, 50, 53, 56-59 poroni cista 109 loksenos z Eretrii 106, 107 nis 47, 48, 50, 72 -skowa technika 24, 32, 39 ;skowe kopie obrazów zob. naśladownictwa
obrazów ;skowe portrety 218, 219, 234, 247, 255
tlerie zob. pinakoteki mbsis 38, 39, 41, 42, 46
;arkuchnia" 223
orgasus 198
obowce (groby, hypogea, kolumbaria) 9,
13-15, 19, 30, 39, 81, 85, 107, 116, 159,
163, 165, 199-201, 242, 248. 254, 287
Aleksandria 13, 244, 255, 256; hypogea: Anguszi 162, 163, 165-167, Mustafa Pasza 162, 166. Sidi Gaber 162, 165, 166. Such el Wardian 162, 165, Tigrane Pasza 244
Anemurium 255
Askalon 167
Bolszaja Bliznica 119
Caivano 244, 245, 254
Canosa 200
Dion 119
Egina 162, 165
Egipt 252
Gordion 85
Hermopolis Magna 252
Isernia 163
Karaburun 119
Kazanłyk 39, 164, 165, 167
Kizilbel 85
Leukadia 107, 136, 159-164, 166, 195
Marissa 163
Massyaf 252
Montefiore 202
Nehren 255
Noviodunum 255
Olint 116
Ostia 14, 248, 254
Paestum 13, 99, 116, 199
Palmira 255
Pantikapajon 116-118, 164, 243. 244,
248, 250, 251 Pannonia 255 Ruvo 200
Rzym: gr. Aureliuszy 256, 257, pod bazyliką św. Piotra 254, piramida Cestjusza 242, na Eskwilinie 14, 198, 200, na Janiculum 242, Klodiusza Hermesa 234, 247, Nazoniuszy 14, 247, Oktawiuszy 252, 253, przy via Ostiense 244, Pan-kracjuszy 241, 244, 246, Pomponiusza Hylasa 242, przy Porta Capena 242, przy via Portuense 247, 249, Scypionów 201
Sveśtari 164 Teby 85 Tracja 248 Tyr 251
Wasiuryński kurhan 161, 162 Wergina 118, 159. Zob. też katakumby grobowy pomnik 81, 171. Zob. też stele groteska 127, 217, 227. Zob. też gryłłoi gruntowanie 41. 50, 53, 59, 171 gryiloi 144
Helena z Aleksandrii 108, 144 hypogea zob. grobowce
łaja z (Cyzikos 206
ilustratorstwo książkowe zob. książkowa ilus-
stracja
iluzjonistyczny styl zob. malarstwo ścienne inkrustacyjny styl zob. malarstwo ścienne
kamień 34, 39, 42. Zob. też pinaksy, posągi,
sarkofagi
karykatura 99, 123, 144, 220 kartony 18 kaseta na farby 30 katakumby 14, 256-258, 262, 295
Neapol 261
Rzym: Cmentarz Większy 260, Domitilli 260, Kaliksta 259, Pretekstata 261, Priscilli 259, 260
Sycylia 262
Kimon z Kleonaj 82
Klitias 69
kolumbaria zob. grobowce
kopie obrazów zob. naśladownictwa obrazów
kory zob. posągi
kość 18, 25, 32, 34, 55, 56, 138, 206. Zob. też okładziny
Kratinos 137
kryształ górski 293
książkowa ilustracja, miniatury 19, 21, 29, 59, 60, 142, 178-180, 197, 209, 234, 266, 267^ 283 —286. Zob. też naśladownictwa obrazów, szkic wstępny
„księgi wzorów" 203
ksoanon 89
kurosy zob. posągi
lekyty białogruntowane zob. ceramika naczyniowa
lekyty marmurowe 140
leucophorum 51
Ludius 197
ludowy nurt 7, 181, 182, 295. Zob. też malarstwo ścienne
lupan ary 220
Lydos 70
łaźnie zob. termy
Makron 73
malarstwo ścienne 7, 24, 84, 97, 113, 155, 182, 210; ikonologiczne badania 197, 295, nurt ludowy (plebejski) 220, 223, 248, style: linearny 223, 227, 233, 254, pompejański I (inkrustacyjny, strukturalny) 115, 155 — 157, 161, 162, 164, 182, 183, 199, pompejański II (architektoniczny, iluzjonistyczny) 22, 156, 162, 182, 183, 185, 189-191, 193, 194, 198, 202, 210, 225, 233, pompejański III 22, 210, 211, 213, 231, 233, 240, pompejański IV 213, 223, 225, 231, technika 35-38. Zob. też budowle publiczne, domy, pałace i wille, grobowce, katakumby, lupanary, mitrea, portyk, synagoga, świątynie, tawerny, winiarnia, zakłady rzemieślnicze
malarstwo wazowe 7, 9, 10, 119. Zob. też ceramika naczyniowa
malarstwo sztalugowe (tablicowe) 7, 34, 119. Zob. też obrazy
Malarz Achillesa 120, 121
Malarz Amazisa 70
Malarz Andokidesa 72
Malarz Arkesilasa 71, 72
Malarz Berliński 73, 75, 120
Malarz Brygosa 73, 74
Malarz Dolona 128
Malarz z Eretrii 124, 126
Malarz Heleny 132
Malarz Kadmosa 124
Malarz Kleofradesa 73
Malarz z Lipari 130
Malarz Niobidów 98, 120
Malarz Panajtiosa zob, Onesimos
Malarz Penetopy 122
Malarz Pentesilei 120, 121
Mandrokles z Samos 82
martwa natura 144, 153, 189, 210, 213, 217, 219, 231, 241, 248, 273
maski mumiowe 277, 278
megalographia 144
Mejdias 102, 126
Melantios 105, 108, 109
mctopy ceramiczne zob. terakoty architektoniczne
Metrodoros 203
Mikon 100
miniatury zob. książkowa ilustracja
mitrea 231 -233
modele budowli 78, 86
monochromata 102, 105, 190, 217, 219, 238
mozaikowe portrety 152
— kopie obrazów zob. naśladownictwa obrazów
naczynia (pojemniki) na farby 19
nagrobki 138, 140, 172, 174, 278, 280, 281.
Zob. też lekyty marmurowe, stele narracja 62, 65, 69, 71, 154, 179, 188, 201 narzędzia 19, 22, 26-28, 30-34, 37, 43, 48,
55, 56, 295. Zob. też cauterium, centrum,
kaseta na farby, naczynia (pojemniki) na
farby, pędzle, piecyk naśladownictwa (kopie) obrazów 17, 21, 100,
107, 110, 113, 151, 153, 186, 190, 201,
210, 213, 219, 262
- freskowe: „Achilles oddalający Bryzejdę"
146, „Achilles na Skyros" 146, „Centaur z Achillesem" 236, 237, „Diana 'z łukiem" 146, „Dziewczyna zrywająca kwiaty" 146, 148, fryz z Boscoreale 187, „Herakles u królowej Omfale" 146,
147, „Herakles z Telefosem" 236, 237.
„Io i Argus" 106, 107, „Io i Hermes" 190, „Medea" 145, 146, „Ofiara Ifigenii" 103, 104, „Penteusz rozszarpywany przez Menady" 110, „Perseusz i Andromeda" 107, „Pylades i Orestes przed świątynią Ifigenii w Taurydzie" 146, „Tezeusz oswobodzicie!" 110, 236, 238, „UHsses rozmawiający z Penelopą" 238, „Wesele Aldobrandyńskie" 194, „Wędrówki Odyseusza" 154, 187, 188. Zob. też freskowe portrety
- mozaikowe 149, 266; „Bitwa Aleksandra
z Dariuszem" 107, 108, 113, 150, „Wędrowni muzykanci" 146, 149, „Porwanie Heleny przez Tezeusza" 113, „Sąd Parysa" 147, 150, „Wizyta u wróżki" 146. Zob. też mozaikowe portrety
- na płytach kamiennych 17, 34, 47
- w ilustracji książkowej 267, 285
- w malarstwie wazowym 98, 100, 102, 103,
120, 123
- w różnych wyrobach 66, 81, 83, 100,
103, 107, 109, 178 Nikiasz 42, 106, 107 Nikomachos 106-109 nilowy pejzaż zob. pejzaż egiptyzujący
obliąua imago 105
obrazy 17, 20, 21, 27, 35, 46, 51, 97-99, 107, 112, 151, 154, 155, 167, 169; historyczne 82, 111, 144, 150, 201, 203, 220, 263, mitologiczne 82, 107, 111, 144, 149, 213, 273, rodzajowe 111, 144, 150, 273, topograficzne 204, triumfalne 181, 201, 203, 204, 220, 263, wotywne 113, 205. Zob. też malarstwo sztalugowe, martwa natura, naśladownictwa obrazów, oprawa obrazu, pejzaż, portrety
okładziny: kamienne 115, kościane 56 — 58, 139, terakotowe 282, 283
olej 29, 33, 38, 43
ołtarze domowe 78, 158
Onazjas z Teb 100
Onesimos (Malarz Panajtiosa) 73
oprawa obrazu 22, 155, 268, 271
Pakuwiusz 198 palące zob. domy Pamfilos z Amfipolis 103, 105. 111 Panajnos 138
panatenajskie amfory zob. ceramika naczyniowa papirus 32, 59
Parrazjos z Efezu 20, 102, 103, 123 Pauzjasz z Sykionu 30, 55, 104, 105, 137,
205
Pauzon 99 Pejrajkos 144
pejzaż 110, 123, 132, 144, 153, 154, 185-187, 190, 192, 195-197, 204, 210, 213, 217, 229, 231, 239; egiptyzujący (nilowy) 210, 229, 240, 242, idylliczny i sakralno--idylliczny 192, 195-197, 210, 219, 229, 254, ogrodowy 158, 219, 239, 241, sakralny 252, willowy 219 Pergameński Ołtarz 172 pergamin 32, 59, 102
perspektywa, perspektywiczne skróty 69, 73,
82, 100, 101, 103, 104, 118, 123, 130,
154, 167, 178, 186. 188, 190, 213, 215,
219, 220
pędzle 27, 30-34, 37, 40, 41, 43, 45, 45-
50, 53, 56, 59, 72, 206 pictura compendiaria 108, 201. 294 piecyk 30, 40 pigmenty zob. barwniki
pinakoteki (galerie) 112, 205, 206, 265, 271, 273 pinaksy (płyty wotywne, reliefy) 10, 185: drewniane 17, 51, 83, kamienne 92, 138, 278, ceramiczne 10, 47, 76-79, 132, 133 plakietki okładzinowe zob. okładziny plebejski nurt zob. malarstwo ścienne płótno 18, 19, 32, 34, 38, 59, 293. Zob. też
całuny, sztandar płyty wotywne zob. pinaksy pojemniki zob. naczynia na farby polichromia architektury 34, 42, 43, 86, 87, 105, 134
- - mieszkalnej 53, 116, 137
— - sakralnej
Ateny 14, 43, Erechtejon 42, 43. Hefaj-stejon 15, 43, 135, Hekatompedon 44, 87, Partenon 15, 44, 135, 136, Propyleje 43, 136, starsza świątynia Ateny 87, świątynia Aresa 136
Delfy 14, skarbiec Ateńczyków 43, 88, skarbiec Syfnijczyków 88
Efez 14, 86
Egina 14, 88
Elida 44
Epidauros 42
Ksantos 137
Olimpia 14, 135
sanktuarium Hery u ujścia rz. Sele 87
Selinunt 14
Polignot z Tazos 97-100, 120, 124
pompejańskie style zob. malarstwo ścienne
portretu geneza 111, 112, 203
portretu terminologia 153
portrety 21, 54, 56, 100, 105, 111, 113, 151, 153, 186, 205, 213, 217, 220, 263, 292, 294, 295; autoportret 31, 111, p. autora 180, 285, p. honoryfikacyjne (osób zasłużonych) 21, 112, 151. 180, 265, krypto-portrety 111, mumiowe 18, 50, 55, 56, 268-270, 293, 294, prywatne 206, 268, 269, 290, 291, 293, władcy 18, 105, 151, 154,263-266, wotywne 151, 265. Zob. też freskowe p., mozaikowe p., wizerunki
portyk 114
posadzki malowane 116
posągi, kory 16, 39, 40, 42, 88, 89, 1Q7, 112, 170, 171, 208, 274, 277; August z Prima Porta 15, 274, bogini z granatem 15, 40, 89, Dama z Auxerre 89, Hermes z Dionizosem 138, M. Holkoniusz Rufus 274, Izyda z Pompejów 208, Jeździec Rampin 89, kory 15, 40, 90, 91, kurosy 90, 91, Liwia z Willi Misteriów 274, 275, Wenus 275, Wenus w bikini 275, 276, Zeus z Olimpii 138. Zob. też ksoanon
pracownia malarska 30, 31,~56, 206, 273, 279
Protogenes z Kaunos 46, 105, 108
reliefy zob. pinaksy, rzeźba
rhopographia, rhyparographia 144
rogowe płytki zob. cestroln
róg 25
rzeźba, relief 9, 16, 33, 34, 40-42, 85, 87-89, 92, 134, 135, 137, 170, 172, 198, 206, 208. 209, 274-278, 208. Zob. też posągi
sarkofagi 16, 92, 93, 138, 172, 278
— ceramiczne 76, 94; z Klazomenaj 16, 92,
93, ze Smyrny 94
— drewniane 51, 172, 174, 278; czarnomor-
skie 16, 51, 139, 279, z Egiptu 16, 51, 174. z Keramejku 16, 51, 138
— kamienne 16, 46, 139, 140, 172, 174,
278-280; z Acilia 280, Aleksandra 46, 172-174, Amazonek 46. 110, 111, Bal-binusa 280, z Ostii 280, z Pantikapajon 27, 31, Płaczek 172, z San Cataldo 140, P. Waleriusza Teopompa 279
sceny pracy 21, 31, 37, 40, 41
sceniczne (teatralne) dekoracje 100, 186, 194,
197, 215
skenographia 100 skiagraphia 100, 101, 294 sklepy 220, 221 słoniowa kość zob. kość Sofilos 69 Sopolis 206 spoiwo 26, 31-33, 38, 40, 43, 45, 46, 51,
55, 58. Zob. też wosk punicki stele 34, 174
— drewniane 96, 175
- kamienne 16, 44-46, 94, 139, 141, 175;
aleksandryjskie 46, 175, 176, Aristiona 96, z Chersonezu 141, 175, z Chios 175, z Cypru 175, z Demetrias-Paga-saj (Volos) 17, 45, 106, 176-178, 295, z Egiptu 46, 174, 175, z Keramejku 94, poludniowoukraińskie 46, z Rzymu 281, z Sunion 44, 45, z Teb 141, 142, 175, z Terenouthis 281, z Wergina 176
Studius zob. Ludius style zob. ceramika, malarstwo synagoga 233-235
szkic wstępny: w ceramice 47, 48, 50, w ilu-stratorstwie książkowym 59, w mai. sztalugowym (tablicowym) 29, 53, 54, w mai. ściennym 29, 37, 84, w polichromii architektury 43, w polichromii stel 45, 178 szklana pasta 149, 215, 276, 286 szkło, szklane naczynia 19, 24, 58, 281,
286 -292 sztalugi 31 sztandar 19, 59, 292, 293
światłocień 53, 101, 102, 107, 108, 111, 118,
144, 169, 178, 229, 236, 244, 285 świątynie 21, 84, 88, 97, 100, 113, 156, 198,
230
Ateny 85, 100, 113-115
Cosa 199
Dura Europos 233-236, 286
Egipt 236
Galia 233
Magdola 236
Nemea 114
Pannonia 233
Plateje 100, 114
Pompeje 23]
Recja 233
Rzym 198, 230
Samos 84
Samotraka 14, 156
Teadelfia 236
Tespie 104. Zob. też mitrea, synagoga
tablicowe (sztalugowe) malarstwo 53, 55, 81, 82, 97, 101, 102, 108, 113, 123, 143, 202, 262, 265, 294. Zob. też obrazy
tabliczki wotywne zob. pinaksy
tarcze drewniane 18, 51, 52
tawerny 220, 221
teatralne dekoracje zob. sceniczne dekoracje
tempera, temperowa technika 25, 32, 39, 43, 53, 58, 76, 78, 81, 133, 268, 292
tempera woskowa 34, 35, 53, 56, 268
Teodotos 53
Teoros 150
terakotowe figurki 10, 50, 76, 77, 134, 169,
208, 282
terakoty architektoniczne (ceramika budowlana, akroteriony, metopy) 10, 47, 78, 80, 81, 86, 134, 282
termy (łaźnie) 239-241
Timantes z Kytnos 103, 104
Timomachos z Byzantion 144, 145
trumny 138. Zob. też sarkofagi
werniks 33, 35, 43, 55, 105
wille zob. domy
winiarnia 222
wizerunki malowane 83, 105, 140, 153, 203,
209, 248, 265, 271, 291; apostołów 256, 257, bóstw 18, 187, 165, 270-272, ewangelistów 285, 286. Zob. też portrety
wosk 29, 30, 32-34, 38-40, 42-46, 51, 53,
55. Zob. też spoiwo wosk punicki 33, 34, 38, 40, 42, 46, 55 wotywne tarcze ceramiczne 78
zakłady rzemieślnicze 220, 222
zaprawa 35, 36, 115, 116
Zeuksis 102, 113, 115, 158, 164
złoto, złocenie 25, 30, 51, 109, 278, 293; w architekturze 43, 44, 86, 88, 135-137, w ceramice 50, 120, 124, 132, 169, 170, w malarstwie tablicowym 153, 265, 268, w malarstwie ściennym 39, 201, 215, w rzeźbie 41, 89, 138, 170-172, 208, 274, 275, 277, na sarkofagach 139, 174, 279, 280, na stelach 141, na szklanych wyrobach 58, 288, 290, 291
żywica 25, 33, 34, 43, 51, 53





Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI