Przedmiotem aukcji jest:
Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu
Opis: Autor: Bakke Monika
Liczba stron: 220
Okładka (oprawa): miękka
Format: B5
Rok wydania: 2010
Język: polski
Teraz, kiedy już na dobre weszliśmy w XXI wiek - zapowiadany jako stulecie biotechnologii - widzimy, iż choć w ostatnich dekadach nie wydarzył się żaden spektakularny przełom, nie sposób jednak zignorować istotnych zmian w myśleniu o tym, kim jesteśmy wobec nie-ludzkich form życia i technologii. Zasadniczy wpływ na tę sytuację mają nie tyle nauki o człowieku, ile raczej nauki przyrodnicze oraz informatyczne, a także szybko rozwijające się biotechnologie, bezpośrednio wkraczające w materię życia.
Nie oczekując radykalnego zwrotu ani w naukach przyrodniczych, ani tym bardziej w szeroko pojętej humanistyce, można jednak dostrzec liczne zmiany w działaniu i myśleniu, które w rozmaitych konfiguracjach i poprzez swoje upowszechnienie wywierają ogromny wpływ na nasze postrzeganie siebie oraz na nasze wcielone życia. Nikolas Rosę stwierdza, że jesteśmy właśnie „w środku" ważnego, choć trudno uchwytnego procesu, jednak za sprawą niewielkich zmian, do których bardzo szybko się przyzwyczajamy i przyjmujemy za oczywistość, nic nie może pozostać już takie samo1. Ta dyskretna, ale skuteczna dynamika, operująca w wielu obszarach teorii i praktyki, doprowadza właśnie do niezwykle istotnych transfiguracji2, z których jedna polega na tym, że nie przestając być ludźmi, przestajemy być tym, kim byliśmy do tej pory, czyli miarą i centrum wszechrzeczy. Ulokowani w konkretnych, biologicznych i technologicznych kontekstach, teraz potrafimy już dostrzegać powiązania i kontynuacje tam, gdzie kiedyś widzieliśmy tylko różnice.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
Część I
Posthumanizm(y)
1. Genealogie, strategie, projekty
Ludzkie, nie-ludzkie
Kres człowieka?
Kto się boi postczłowieka?
Transhumanizm - człowiek to za mało
Przyszłość ludzkiego zwierzyńca
Emergentna forma życia
Bios/zoe
2. Kłopoty z antropocentryzmem
Szowinizm gatunkowy i jego wrogowie
Gatunkowa solidarność w epoce antropocenu
W wielogatunkowym towarzystwie
3. Rekonfiguracje natury
Naturakultura
Koniec natury
Natura materią kultury
4. Ciała posthumanizmu
Cyborgi i inne hybrydy
Symbionty
Liminalne życia - liminalne ciała
Sekwencjonowane, modyfikowane, syntetyzowane
5. Ja, czyli posthumanistyczni inni
W obawie przed samym sobą
Podmiot, czyli wspólnota
Dlaczego "nigdy nie byliśmy ludźmi"?
Część II
Sztuki wizualne wobec nie-ludzkiego życia
6. Ciało w ciało z nie-ludzkim
Stawanie się (ze) zwierzętami
Stawanie się człowiekiem
Intymność bez (gatunkowych) granic
(Po)żywienie: dziki apetyt na innych
Ludzie (i) rośliny
7. Bio art - sztuka w czasach (bio)technologii
Sztuka in vivo i in vitro
Od martwej natury do genetycznego graffiti
Molekularne spojrzenie sztuki
Sztuka transgeniczna
Kultury tkankowe - sztuka in vitro
Biohobbyści, biohakerzy, biopiraci
Część III
Estetyka w czasach posthumanizmu
8. Estetyka poza (ludzką) estetyką
Aludzkie i transludzkie
Zwierzęcy wymiar estetyki
Architektura zwierząt i sztuka zwierząt
9. Somaestetyka nie (tylko) ludzka
Zwrot somatyczny
Somaestetyka i (post)humanizm
Soma(este)tyczne scenariusze przyszłości
10. Zoe-estetyka - projekt
Kontekst i kontinuum
Estetyka życia nieskończonego
Zakończenie
Bibliografia
Nota edytorska
Indeks nazwisk
Spis ilustracji
Bio-transfigurations. Art and Aesthetics of Posthumanism. Summary