|
Wydawnictwo - <i>WAON</i> Rok - <i>2011</i> Stron - <i>55</i> Oprawa - <i>LAKIEROWANA</i> Format - <i>B5</i>
STAN - <i>NOWA</i>
Ocena wpływu działalności lotniczej na środowisko i klimat dziś, a co istotniejsze -w przyszłości, to bardzo ryzykowne i trudne wyzwanie. Chociaż do tej pory wpływ ten był zbyt duży, to prognozuje się, że w przyszłości będzie szybko przybierał na znaczeniu, bowiem transport lotniczy jest sektorem rozwijającym się niezwykle szybko, również w zakresie zużycia energii. Przyjmując, że w 2050 roku liczba ludności świata wyniesie 10 mld, można założyć, że każdy mieszkaniec Ziemi przeleci samolotem średnio od 1400 do 2300 km rocznie1. Samoloty zużywają ogromne ilości paliwa, jeden lot przez Atlantyk pochłania aż 60 tys. litrów tego surowca. Przeciętny kierowca samochodu osobowego potrzebowałby ponad 50 lat, aby zużyć tyle paliwa. Przy obecnym natężeniu lotów samoloty pasażerskie co roku wyrzucają z silników odrzutowych ogromne ilości dwutlenku węgla oraz tlenku azotu. Związki chemiczne zawarte w spalinach lotniczych niszczą ochronną warstwę ozonu, a smugi kondensacyjne pozostawiane na niebie tworzą chmury, które - działając na zasadzie ekranu - odbijają energię cieplną emitowaną z Ziemi, zatrzymując ją tym samym w atmosferze.
|