Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

LITERATURA MROKU Gliński Przybyszewski Mirandola

24-01-2012, 5:37
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 40 zł     
Użytkownik paralala
numer aukcji: 2041481698
Miejscowość Toruń
Wyświetleń: 15   
Koniec: 16-01-2012 16:10:01

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2006
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha






e-księgarnia antykwariat
PARALALA

tel.+48 [zasłonięte]692520
[zasłonięte]@poczta.onet.pl







KATEGORIE - kliknij i wybierz:







47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439


57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

tytułem: nick i nr aukcji






________P O C Z T A
_______


I. PRZEDPŁATA NA KONTO:

*1 książka - priorytet 8,50 zł
*2 książki - priorytet 9zł
*3 i więcej - priorytet GRATIS !

II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):

* 1 książka
- ekonomiczna - 12,50 zł
- priorytet - 15,50 zł
* 2 książki
- ekonomiczna - 14,00 zł
- priorytet - 17,00 zł
*3 książki i więcej
- ekonomiczna - 16,00 zł
- priorytet - 19,00 zł


____K U R I E R (DHL,UPS)____

I. PRZEDPŁATA NA KONTO:

*1 - 3 książek - 14 zł
*3 - 10 książek - 18 zł
*

II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):

* 1- 3 książek 18,00 zł
* 3- 10 książek 22,00 zł *






Dolina mroku. Groza i niesamowitość w prozie polskiej 1[zasłonięte]890-19
Piasecka Ewa

rok: 2006
Wymiar: 165x240 mm
Ilość stron: 196 s.
__________________________________________________________________________________________________
Opis

Praca próbuje skatalogować i scharakteryzować najpopularniejsze motywy występujące w polskiej literaturze grozy przełomu wieków. Zawiera informacje na temat motywów czerpanych z fantastyki tradycyjnej(duchy, wampiry, demony), psychopatologii i różnych nurtów wiedzy okultystycznej. Posługując się przystępnym językiem omawia utwory często niesłusznie zapomniane i niedoceniane, odnosząc się zarówno do literatur obcych, jak i bogatej ikonografii okresu. Praca może być interesująca zarówno dla literaturoznawców, jak i dla folklorystów, dla pracowników naukowych i studentów, dla wszystkich wielbicieli literatury fantastycznej.

Książka Ewy Piaseckiej przynosi próbę skatalogowania i scharakteryzowania
najpopularniejszych motywów występujących w polskiej literaturze grozy przełomu wieków.
. Posługując się przystępnym językiem,Zawiera informacje na temat motywów czerpanych z fantastyki tradycyjnej (duchy, wampiry, demony), psychopatologii i różnych nurtów wiedzy okultystycznej autorka omawia utwory także zapomniane i niedoceniane (czysłusznie?), odnosząc się zarówno do literatur obcych, jak i bogatej ikonografii okresu. Uwagabadaczki skupia się na twórcach literatury wysokiej (Sienkiewicz, Reymont, Miciński), aletakże uwzględnia utwory pisarzy mniej znanych (Adamowicz, Zbierzchowski, Srokowski).
Autorka traktuje zatem dzieła pozornie schematyczne, o wątpliwych niejednokrotnie
walorach artystycznych – w myśl klasycznej historii idei Arthura Lovejoya – jako wyraziste
medium duchowości epoki.
„Analizie poddane zostają tutaj tematy – jak pisze w przekonującym Wstępie sama
badaczka – wprowadzające do świata przedstawionego utworu elementy naruszające jego
porządek w celu wywołania uczucia grozy, lęku, niesamowitości. Autorka grupuje
poszczególne utwory w zależności od tego, jaki temat organizuje ich fabułę. Następnie
analizuje aktualizację danego tematu i przedstawia różnice pomiędzy utrwaloną w tradycji
jego wersją podstawową a poszczególnymi wcieleniami tej wersji oraz wyodrębnia momenty
wspólne w grupie dzieł podejmujących ten sam temat. W rezultacie odpowiada na pytanie,
które z nich podejmowano najczęściej i jaki wpływ na ich wybór i kształt miały główne
założenia ideowo-artystyczne okresu i ówczesna sytuacja społeczno-polityczna”.
Dwa podstawowe problematy jakie podnosi i stara się rozwikłać książka Ewy
Piaseckiej to: 1) kwestia czy młodopolska weird fiction miała własny, swoisty wizerunek, czy
też była w pełni zależna od obcych wzorów oraz 2) co tak naprawdę ukryte zostaje pod
schematami właściwymi tego rodzaju literaturze. Dociekania Ewy Piaseckiej dowodzą tego,
iż kreowane, frenetyczne obrazy odzwierciedlają przemiany duchowe oraz niepokoje i lęki
egzystencjalne społeczeństwa polskiego na przełomie wieków i w pierwszych latach wieku
XX.Opierając się na klasyfikacji Rogera Cailloisa, autorka wyodrębnia, jako oddzielną,
grupę tematów z pogranicza światów fantastycznego i empirycznego (sporządzoną przez
badacza listę interpretuje jednak, nie zaś rozumie jako obowiązujący kanon, co wypada
zaliczyć do elementów ważnych i nowatorskich w opracowaniu opolskiej badaczki). Tak
zatem w rozdziale pierwszym zajmuje się autorka prezentacją elementów fantastycznych i
cudownych (nie wytycza zatem autorka granicy między fantastyką a cudownością i omawia
owe zjawiska łącznie w jednym rozdziale, traktując je jako objaw differentia specifica
polskiej literatury grozy), które grupuje w – uprzednio wyróżnione – motywy dotyczące
fenomenów osobowych (wśród nich m.in.: pakt ze złym duchem; spotkanie z kobiecym
demonem; wampiryzm; kontakt z duchem; personifikacje śmierci) oraz nieosobowych
zjawisk fantastycznych (tutaj: ożywione automaty, lalki i dzieła sztuki; toksyczne rzeczy;
klątwy).
Rozdział drugi poświęcony został problematowi mroku spowijającego naturę ludzką i
rozmaitym motywom realizowanym w jego obrębie, takim jak: majaczenia i halucynacje,
wizje alkoholowe i narkotyczne, sny, choroby czy wreszcie dewiacje jaźni.
Ostatnia część pracy (rozdział trzeci, zatytułowany „Od sanctum do sacrum”)
omawia systematycznie okultystyczne fascynacje w literaturze grozy doby fin de siecle’u,
wśród których wydobywa zarówno te najoryginalniejsze, jak i te, które posiadały najlepsze
ugruntowanie w świadomości młodopolan (np. parapsychologia, reinkarnacja i anamneza,
magia i teurgia).


Spis treści
Wstęp......................          7
Rozdział  1. Fantastyka i cudowność...........         11
1.1.   Fenomeny osobowe...............        11
1.1.1.   Pakt ze złym duchem............         11
1.1.2.   Spotkanie z kobiecym demonem........         19
1.1.3.   Wampiryzm................        27
1.1.4.   Kontakt z duchem.............        32
1.1.5.   Widmo skazane na gonitwę bez celu.......        47
1.1.6.   Personifikacje śmierci............        48
1.1.7.   Połączenie grozy i cudowności.........        51
1.2.   Nieosobowe zjawiska fantastyczne..........        54
1.2.1.   Ożywione automaty,  lalki i dzieła sztuki        .....        54
1.2.2.   Toksyczne rzeczy..............        57
1.2.3.   Klątwa.................        60
1.2.4.   Groza czasoprzestrzeni............        62

Rozdział 2. Mroki natury ludzkiej............        73
2.1.   Stany obniżonej poczytalności............        73
2.1.1.   Majaczenia i halucynacje...........        76
2.1.2.   Wizje alkoholowe i narkotyczne.........        80
2.1.3.   Sny..................        84
2.2.   Choroby psychiczne...............        95
2.3.   Perwersje erotyczne...............      112

Rozdział 3. Od sanctum do sacrum. Okultystyczne fascynacje
w literaturze grozy.................      125
3.1.   Psychurgia (parapsychologia)............      131
3.1.1.   „Zaświat przedstawiony"...........      131
3.1.2.   Ciała astralne w świecie materii........      135
3.1.3.   Życie przed życiem (reinkarnacja i anamneza)   .    .    .    .      141
3.2.   Magia....................      144
3.3.  Drogi inicjacji (teurgia)..............      144
Zakończenie....................      169
Bibliografia.....................      181
Indeks nazwisk...................      187
Spis ilustracji....................      191
Summary.....................      193