wydawnictwo:
Wydawnictwo Szkolne PWN, SFINKS ISBN/EAN:
978-83-[zasłonięte]-0775-4 Oprawa: twarda, lakierowana
Stron: 544
Rok wydania: 2010
Format: 215 x 280 mm
CENA PROMOCYJNA 72.45 ZŁ 64 ZŁ
Alina Biała napisała we wstępie do swojej książki: "Nie wiemy, jak brzmiała pierwsza fabuła. Nie wiemy też, jak wyglądała pierwsza budowla. Prawdopodobnie walor estetyczny był nieobecny w najstarszych tworach obydwu sztuk lub pozostawał ukryty w narracji nastawionej na komunikację (literatura) i w konstrukcji o charakterze czysto praktycznym (architektura)".
Autorka stwierdza, że podobieństwa między literaturą i architekturą są znaczne. Obydwie sztuki zostały zrodzone pod wpływem potrzeb i myśli o tych samych treściach. Zarówno literatura pisana, jak i plany budowli miały postać uproszczonych obrazków, z czasem przeobrazonych w system znaków literowych i geometrycznych. Ale są także inne płaszczyzny współistnienia literatury i architektury. Konstrukcja utworu literackiego przywodząca na myśl budowę katedry gotyckiej, jak chociażby w przypadku "Boskiej komedii"czy "wznoszenie" wierszy z materii językowej przez Peipera i Przybosia - czyż to nie architektura w literaturze?
I przede wszystkim fantastyczne opisy literackie świątyń, grobowców, wież, schodów, mostów, fontann, ulic i miast... Ulica Stryjska w Drohobyczu przyrównana do ulicy Krokodyli Brunona Schulza... Krzyżackie gniazdo w zamku w Malborku... Luwr, po prostu Luwr widziany oczami Józefa Ignacego Kraszewskiego... Metafizyka dachu u Olgi Tokarczuk w "Dom dzienny, dom nocny"... Oko rozety katedry Notre Dame w Paryżu w "Różycy" Rainera Marii Rilkego... I wiele, wiele innych.
Alina Biała zaraża nas pasją poszukiwań powiązań między sztukami. To już druga książka z cyklu "Korespondencja sztuk", gdzie impresje autorskie łączą się z tekstami literackimi znanych pisarzy i poetów oraz - w tym przypadku - planami architektonicznymi czy wizerunkami budowli.