Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Kopie filmowe i ich techniczna eksploatacja.

20-05-2014, 20:31
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 80.50 zł     
Użytkownik lech-gorzkiewicz
numer aukcji: 4260080260
Miejscowość Głowno
Wyświetleń: 1   
Koniec: 19-06-2014 20:19:56
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"Kopie filmowe i ich techniczna eksploatacja"

Andrzej Kotecki

Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe

Rok wydania Warszawa 1961

Wydanie V

Nakład tylko 2 250 egz.!!!!

Stron 352

Ilustracja w tekście

Oprawa miękka, podniszczona

Stan DOBRY -

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I. Podstawy techniki filmowej
1. Powstawanie obrazu fotograficznego
1.1 Powstawanie obrazu w ciemni optycznej
1.2 Materiały światłoczułe
1.3 Zasady procesu fotograficznego czarno-białego
1.4 Światło i barwa
1.5 Zasady procesu fotograficznego barwnego

2. Zjawisko ruchomego obrazu na ekranie
2.1 Projekcja przezrocza
2.2 Zjawisko stroboskopowe
2.3 Rozłożenie ruchu na fazy
2.4 Projekcja obrazu ruchomego

3. Zapisywanie i odtwarzanie dźwięku
3.1 Fale akustyczne
3.2 Zapisywanie dźwięku
3.3 Odtwarzanie dźwięku

Rozdział II. Produkcja filmów i kopii filmowych.

4. Produkcja filmów kinematograficznych
4.1 Określenie film, taśma filmowa i kopia filmowa
4.2 Proces produkcji taśmy filmowej
4.3 Wyrób folii podłożowej
4.4 Wyrób emulsji światłoczułej
4.5 Oblew folii podłożowej emulsją światłoczułą
4.6 Konfekcjonowanie taśmy filmowej
4.7 Wyrób barwnego filmu kinematograficznego
4.8 Rodzaje filmów kinematograficznych
4.9 Szerokość filmów kinematograficznych

5. Produkcja filmów w. wytwórni filmowej
5.1 Przygotowanie produkcji
5.2 Wykonywanie zdjęć
5.3 Montaż filmu
5.4 Produkcja kopii próbnej i wzorcowej

6. Produkcja kopii filmowych czarno-białych
6.1 Materiały wyjściowe do produkcji kopii filmowych '
6.2 Przygotowanie produkcji kopii
6.3 Proces kopiowania
6.4 Wywoływanie i sprawdzanie kopii
6.5 Produkcja kopii filmowych 16 mm

7. Produkcja kopii filmowych barwnych
7.1 Produkcja kopii barwnych wielowarstwowych
7.2 Produkcja kopii barwnych typu Technicolor

8. Opracowanie filmu produkcji zagranicznej
8.1 Napisy wkopiowane
8.2 Napisy tłoczone
8.3 Opracowanie wersji dialogowej

Rozdział III. Właściwości i budowa kopii filmowych.

9. Rodzaje i właściwości kopii filmowych
9.1 Rodzaje kopii filmowych
9.2 Kopie eksploatacyjne, wzorcowe, pokazowe i próbne
9.3 Kopie długo-, średnio- i krótkometrażowe
9.4 Kopie barwne i czarno-białe
9.5 Palność kopii filmowej
9.6 Rozkład łatwopalnej folii celuloidowej
9.7 Kopie bezpieczne
9.8 Sprawdzanie zapalności folii podłożowej
9.9 Sprawdzanie palności folii podłożowej
9.10 Kopie filmowe na podłożu z innych tworzyw
9.11 Oznaczenie palności na kopiach filmowych
9.12 Kopie filmowe 70 mm, 35 mm, 16 mm, 9,5 mm, 8 mm

10. Kopie pozytywowe czarno-białe
10.1 Budowa i wymiary kopii pozytywowej czarno-białej
10.2 Części aktu kopii pozytywowej 35 mm
10.3 Części aktu kopii pozytywowej 16 mm
10.4 Kopie filmowe 8 mm

11. Kopie pozytywowe barwne
11.1 Budowa obrazu barwnego .
11.2 Budowa kopii filmowej pozytywowej barwnej

12. Kopie pozytywowe szerokoekranowe
12.1 Film szerokoekranowy i kopie szerokoekranowe
12.2 Systemy filmów szerokoekranowych
12.3 Kopie filmowe panoramiczne Cinerama
12.4 Kopie filmowe CinemaScope
12.5 Kopie filmowe kaszetowane
12.6 Kopie filmowe wielko formatowe

13. Zapis dźwięku na kopiach filmowych
13.1 Rodzaje śladów dźwięku przy zapisie optycznym
13.2 Barwnikowy ślad dźwięku
13.3 Barwnikowo-srebrowy ślad dźwięku
13.4 Srebrowy ślad dźwięku
13.5 Magnetyczny ślad dźwięku

14. Opakowanie kopii filmowych
14.1 Rodzaje opakowań
14.2 Opakowanie jednostkowe
14.3 Opakowania zbiorcze
14.4 Materiały pomocnicze
14.5 Oznaczenie zawartości

Rozdział IV. Ocena techniczna kopii filmowych

15. Odbiór techniczny kopii filmowych
15.1 Zasady odbioru kopii filmowej nowej i eksploatowanej
15.2 Czynności związane z przyjęciem kopii filmowej do eksploatacji
15.3 Reklamacja
15.4 Sprawdzenie opakowania
15.5 Kontrola zawartości
15.6 Sprawdzenie obecności wszystkich części aktu
15.7 Sprawdzenie napisów tekstowych
15.8 Sprawdzenie rodzaju folii podłożowej
15.9 Sprawdzenie liczby sklejek
15.10 Sprawdzenie długości aktu
15.11 Pomiar skoku perforacji
15.12 Sprawdzenie położenia i wymiarów ścieżki dźwiękowej
15.13 Sprawdzenie obecności wad kopii filmowych dostrzegalnych na ekranie
15.14 Badania uzupełniające

16. Wady kopii filmowych
16.1 Wady fotograficzne obrazu
16.2 Wady obróbki kopii
16.3 Wady taśmy i folii podłożowej
16.4 Wady warstwy emulsyjnej
16.5 Wady dźwięku
16.6 Wady montażowe

17. Pomiar metrażu kopii filmowych
17.1 Zasady pomiaru metrażu kopii filmowych
17.2 Sprawdzenie metromierza 35 mm
17.3 Sprawdzenie metromierza 16 mm

18. Określanie stanu tematycznego kopii filmowej
18.1 Cel określania stanu tematycznego
18.2 Zasady określania stanu tematycznego

19. Określanie stanu technicznego kopii filmowej
19.1 Zasady określania stanu technicznego
19.2 Rodzaje uszkodzeń powierzchni kopii
19.3 Rodzaje uszkodzeń ścieżek perforacyjnych
19.4 Określanie stanu technicznego według klasyfikacji uszkodzeń

Rozdział V. Eksploatacja techniczna kopii filmowej.
20. Warunki odtwarzania kopii filmowej

20.1 Droga przebiegu kopii filmowej przez aparat projekcyjny
20.2 Filmy testowe do sprawdzania aparatury

21. Wpływ źródła światła IlP jakość projekcji
21.1 Rodzaje źródeł światła .
21.2 Temperatura barwy światła
21.3 Wrażliwość oka ludzkiego na zmiany temperatury barwy światła
21.4 Odtwarzanie barw
21.5 Wpływ lampy na jakość projekcji 22. Wpływ ekranu na jakość projekcji
22.1 Rodzaje ekranów
22.2 Ekrany rozpraszające 22.3 Ekrany kierunkowe
22.4 Ekrany do projekcji na prześwit
22.5 Dobór wymiarów ekranu

23. Warunki odtwarzania dźwięku
23.1 Odtwarzanie dźwięku w kopiach czarno-białych
23.2 Rodzaje optycznego zapisu dźwięku
23.3 Odtwarzanie dźwięku w kopiach barwnych .
23.4 Wpływ fotokomórek na odtwarzanie dźwięku
23.5 Zniekształcenia w odtwarzaniu
23.6 Stereofoniczne odtwarzanie dźwięku

24. Przewijanie i przechowywanie kopii filmowej w kinie
24.1 Przewijanie kopii filmowej
24.2 Przechowywanie kopii w kinie

25. Wpływ eksploatacji na zużywanie się kopii filmowych
25.1 Wpływ tarcia
25.2 Zmęczenie mechaniczne kopii
25.3 Wpływ temperatury i światła
25.4 Powstawanie uszkodzeń mechanicznych
25.5 Trwałość kopii filmowych
25.6 Zmiany fizykochemiczne obrazu
25.7 Zmiany fizykochemiczne warstwy żelatynowej
25.8 Zmiany biochemiczne warstwy żelatynowej .
25.9 Zmiany fizykochemiczne folii podłożowej
25.10 Oddziaływanie fizykochemiczne poszczególnych warstw na siebie
25.11 Wpływ kurzu
25.12 Powstawanie ładunków elektrostatycznych na kopii filmowej
25.13 Wpływ wilgotności powietrza
25.14 Pomiar wilgotności powietrza

26. Skurcz kopii filmowych
26.1 Przyczyny powstawania skurczu
26.2 Pomiar skurczu
26.3 Wpływ skurczu na jakość projekcji i trwałość kopii

Rozdział VI. Konserwacja kopii filmowych

27. Zabiegi zapobiegawcze i konserwacyjne
27.1 Rodzaje zabiegów
27.2 Zabiegi konserwacyjne ręczne

28. Sklejanie kopii filmowych .
28.1 Wymagania stawiane sklejce
28.2 Podstawy procesu sklejania
28.3 Klej do kopii filmowych
28.4 Wykonanie sklejki
28.5 Sklejanie taśmą lepną

29. Zabiegi konserwacyjne maszynowe
29.1 Pokrywanie kopii filmowych warstwami ochronnymi
29.2 Garbowanie warstwy żelatynowej
29.3 Czyszczenie kopii filmowych
29.4 Czyszczenie maszynowe
29.5 Regeneracja kopii filmowych

Zagadnienia związane z budową i obsługą aparatów projekcyjnych omówione są dokładnie w podręcznikach dotyczących techniki projekcyjnej. Niniejsze opracowanie ma na celu zwrócenie uwagi na kopię filmową, która jako ostateczny produkt sztuki i techniki filmowej trafia do rąk kinooperatora, a wyświetlanie jej na ekranie pozwala na przekazanie widzom obrazów i dźwięków, które były zamierzeniem realizatorów danego filmu. Jakość odbieranych wrażeń zależy w dużej mierze od warunków technicznych samej projekcji, a przede wszystkim: od jakości aparatury projekcyjno-dźwiękowej, odpowiednio wykonanego i dobrze konserwowanego ekranu, wyszkolenia i staranności w pracy kinooperatora, wyświetlanej kopii filmowej. Wszystkie te czynniki mogą wpływać i wpływają na jakość odtwarzanego obrazu dźwięku. Zbyt często jednak w codziennej pracy zapomina się, że użytkowanie kopii wpływa na jej trwałość i stan techniczny. Należy zwrócić uwagę na fakt, że każda kopia filmowa posiada ściśle określoną i zaplanowaną ilość seansów, pozwalającą i zwrócić koszty związane z jej wytworzeniem oraz przypadającą na nią częścią kosztów produkcji i wynajmu danego filmu. Wcześniejsze zniszczenie kopii filmowej powoduje straty dwojakiego rodzaju. Z jednej strony straty czysto finansowe, z drugiej zaś strony straty widoczne dla widza, obniżające jakość projekcji obrazu i odtwarzania dźwięku. Niniejsze opracowanie ma dopomóc w uporządkowaniu i pogłębieniu wiadomości o kopii filmowej, a przede wszystkim dopomóc w jej racjonalnym i ekonomicznym wykorzystaniu. Przedstawienie tych wiadomości jest trudne i złożone. Szereg zagadnień trzeba było uprościć lub wręcz pominąć, aby nawet czytelnik bez większego przygotowania teoretycznego mógł sobie przyswoić podstawowe wiadomości z tej dziedziny. Z tej racji celowo zostały pominięte zagadnienia sensytometrii, szczegóły obróbki fotograficznej lub szczegóły zabiegów konserwacji maszynowej kopii filmowych. Podano jednak podstawowe wiadomości związane z produkcją, właściwościami, eksploatacją i konserwacją kopii filmowych. Omówiono wpływ różnych czynników na jakość odtwarzanego obrazu i dźwięku lub trwałość kopii, na które należałoby zwrócić szczególną uwagę kinooperatorów, konserwatorów i innych pracowników związanych z eksploatacją kopii filmowych. Tylko dokładna znajomość zagadnień dotyczących technicznego wykorzystania kopii może pozwolić na racjonalną, świadomą ich eksploatację, podniesienie jakości odtwarzania oraz może uchronić przed błędami.

FOTO-REAL