Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne

07-02-2014, 6:13
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 30 zł     
Użytkownik czytamypl
numer aukcji: 3865776333
Miejscowość ZABRZE
Wyświetleń: 5   
Koniec: 07-02-2014 06:19:25

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2013
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne

we współczesnym świecie

 

studium socjologiczne

 

Biorąc pod uwagę złożoność zjawiska konsumpcji i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia przy jego badaniu w niniejszej monografii zamierzam skoncentrować się na następujących celach poznawczych. Po pierwsze – chciałbym ukazać konsumpcję jako zjawisko społeczne i wynikające stąd implikacje praktyczne dla funkcjonowania jednostki i społeczeństwa. Po drugie – wskazać na perspektywę kulturowego kontekstu konsumpcji, jako propozycji badawczej. Po trzecie – ukazać złożoność socjologicznych uwarunkowań konsumpcji. Po czwarte – ukazać powiązania między konsumentem, konsumpcjonizmem a społeczeństwem konsumpcyjnym. Wreszcie po piąte – wskazać na najważniejsze kierunki rozwoju konsumpcji i jej ograniczenia.

Przedstawiony zakres tematyczny i sformułowane cele wyznaczają problematykę badawczą, którą ilustrują następujące pytania badawcze: jakie przesłanki decydują o charakterze kategorii społeczno-ekonomicznej konsumenta? Co zdecydowało o przeistoczeniu się „spożywców” w kategorię konsumentów? W jaki stopniu czynniki społeczne i kulturowe wpłynęły na rozwój konsumpcji? Jakie uwarunkowania wpłynęły na rozwój społeczeństwa konsumpcyjnego? W jakim stopniu konsumpcjonizm stał się dominującą ideologią społeczeństwa
konsumpcyjnego? Jakie są granice rozwoju konsumpcji?
SPIS TREŚCI

Konsumpcja w świetle współczesnej socjologii
1. Rozważania wstępne
2. Konsumpcja jako kategoria socjoekonomiczna
3. Konsumpcja jako przedmiot badań socjologii
4. Struktura monografii
 
 
I . Proces przechodzenia ludzi od zaspokajania potrzeb egzystencjalnych do rozszerzonej konsumpcji rozmaitych dóbr
1. Zaspokajanie prymitywnych potrzeb egzystencjalnych w społecznościach pierwotnych – narodziny kategorii „spożywcy”
2. Rozwój kategorii „spożywców” w społeczeństwie feudalnym
3. Proces przeobrażania się w społeczeństwie przemysłowym „spożywców” w konsumentów
4. Społeczno-kulturowe determinanty rozwoju socjoekonomicznej kategorii konsumenta
 
II Rozwój kategorii społeczno-ekonomicznej konsumenta w społeczeństwie masowej konsumpcji
1. Ekonomiczne przesłanki rozwoju konsumentów
2. Proces przechodzenia od społeczeństwa produkcji do społeczeństwa masowej konsumpcji
3. Suwerenność konsumencka jako cecha współczesnego konsumenta
4. Zmiany w sferze potrzeb konsumentów
5. Rozwój etosu konsumpcji
6. Konsumpcja na pokaz
 
III Konsumpcja jako element systemu społeczeństwa konsumpcyjnego
1. Wokół pojęcia społeczeństwo konsumpcyjne
2. Perspektywa systemowa jako model analizy znaczenia konsumpcji w społeczeństwie konsumpcyjnym
3. Konsumpcja a struktura społeczna w społeczeństwie konsumpcyjnym
4. Kultura a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym
5. Konsumpcja a polityka w społeczeństwie konsumpcyjnym
6. Praca a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym
7. Rozwój społeczeństw konsumpcyjnego w XX wieku
 
IV Konsumpcjonizm jako ideologia kształtująca konsumenta w społeczeństwie konsumpcyjnym
1. Pojęcie konsumpcjonizm
2. Konsumpcjonizm jako sposób życia współczesnych konsumentów
3. Konsumpcjonizm jako ideologia społeczeństwa konsumpcyjnego
4. Wartości związane z ideologią konsumpcjonizmu
5. Dobra konsumpcyjne jako atrybuty konsumpcjonizmu
 
V Procesy i czynniki sprzyjające rozwoju konsumpcjonizmu
1. Procesy wspomagające rozwój konsumpcjonizmu
2. Moda jako czynnik wspomagający rozprzestrzenianie się ideologii konsumpcjonizmu
3. Ciało ludzkie jako nowa sfera oddziaływania konsumpcjonizmu
4. Przestrzenne uwarunkowania rozwoju konsumpcjonizmu
5. Internet jako nowy czynnik rozprzestrzeniania się konsumpcjonizmu
6. Kredyt i karta kredytowa elementem rozprzestrzeniania się konsumpcjonizmu
 
VI Refleksje końcowe nad granicami konsumpcjonizmu w społeczeństwach wysokorozwiniętych
1. Dokąd zmierza konsumpcjonizm
2. Konsument przyjemności – od zabawy do ekstazy
3. Konsument bez tradycyjnej moralności versus konsument moralny
4. Zakupoholizm jako choroba związana z konsumpcjonizmem
5. Konsument zrównoważony
6. Konsument jako prosument
7. Konsument zmarginalizowany w świecie dóbr konsumpcyjnych
 

 

 

autor: Felicjan Bylok

wydawnictwo: Śląsk

wydanie: 2013

format: 16 x 23 cm, miękka okładka, 266 stron

ISBN:[zasłonięte]978-8364-768-0

stan: książka nowa