Przedmowa ...............................................................................................................................5
Witold Bobryk, Świadomość religijna ludności unickiej na terenie eparchii
chełmskiej w XVIII wieku .............................................................................................................. 7
Elena Fiłatowa, Oтношение униатской церкви белорусско-литовских губерний российской империи к православию и католичеству в конце XVIII в. до 1839 г. ...............................................................19
Andrzej Gil, Paisjusz Hipolitowicz Czerchawski – chełmski biskup prawosławny 1[zasłonięte]621-16 ................. 27
Oksana Karlina, Греко-уніатська церква на Волині наприкінці XVIII ст. – 30-х роках XIX ст ............ 39
Tomasz Kempa, Między Rzeczpospolitą a Moskwą. Recenzja książki: Tomasz Hodana, Między królem a carem. Moskwa w oczach prawosławnych Rusinów obywateli Rzeczypospolitej (na podstawie piśmiennictwa końca XVI – połowy XVII stulecia), Studia Ruthenica Cracoviensia, t. 4, Krakow 2008, Wydawnictwo
„Scriptum”, ss. 262 ...................................................................................................................... 53
Artur Kinasz, Postawa duchowieństwa greckokatolickiej metropolii lwowskiej względem nowo powstałego państwa polskiego (1[zasłonięte]919-19) w dokumentach Ministerstwa Spraw Zagranicznych II Rzeczypospolitej i Konsystorza Greckokatolickiego we Lwowie. .................................................................................. 63
Dzianis Lisiejczykaŭ, Фарміраванне сеткі уніяцкіх парафій на тэрыторыі ≪Тураўскай епархіі≫ ў 1[zasłonięte]596-17 гг. ................................................................................................................................87
Beata Lorens, Działalność fundacyjna rodziny Wapińskich na rzecz Cerkwi
unickiej w Jarosławiu w XVIII wieku ............................................................................................... 107
Ihor Skoczylias, Територія як сакральний простір та реґіональний партикуляризм Руської церкви: приклад Поділля XIV–XVIII століть ............................................................................................................. 127
Leonid Tymoszenko, Князь Василь-Костянтин Острозький і єпископ Кирило Терлецький: до проблеми взаємовідносин світського і релігійного лідерів Волині доби Берестейської унії ............................... 169
Magdalena Ujma, Z problematyki wpływu magnaterii i szlachty litewskiej na sytuację unitow i prawosławnych w Wielkim Księstwie Litewskim w XVII wieku ...................................................................................... 187
Wojciech Walczak, Zmiany struktury unickiej eparchii turowsko-pińskiej w 2 połowie XVIII wieku ......... 199
Dorota Wereda, Testamenty hierarchow unickich w XVII-XVIII wieku ................................................ 221
Irena Wodzianowska, Zmiana przynależności wyznaniowej parafii unickich w latach 60-70-ch XVIII wieku na Prawobrzeżnej Ukrainie. Zarys problematyki ...................................................................................... 239
Wioletta Zielecka, Majątek ruchomy w testamentach duchownych obrządków wschodnich w Rzeczypospolitej XVI-XVIII wieku ............................................................................................................................. 261
Jan Kurek, Budowle sakralne z drewna – ważny element dziedzictwa Kościoła
unickiego Rzeczypospolitej ................................................................................................................ 281