KINO JAPOŃSKIE W POLSKIM PLAKACIE FILMOWYM
wydawnictwo: Manggha
język: polski
stron: 160
okładka: miękka
format: 270x220
ISBN: [zasłonięte]978-83096-18-3
Kolekcja zgromadzona w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha jest
znakomitym materiałem, umożliwiającym stworzenie swoistego mini-kompendium
na temat polskiego plakatu i japońskiego filmu drugiej połowy XX wieku.
Wspomniane prace powstały pomiędzy 1951 a 1993 rokiem, co oznacza, że
odnoszą się do okresu świetności polskiej grafiki i czasu, kiedy film japoński na
całym świecie święcił triumfy. Aby ułatwić czytelnikowi wędrówkę po krainie
plakatu i królestwie X Muzy, zamieszczono tu teksty, które przybliżyłyby obie te
dziedziny. Magdalena Czubińska, ceniona znawczyni grafiki, w niezwykle
interesujący sposób przypomina najważniejsze zjawiska i czołowe postaci
w historii polskiego plakatu filmowego. Przewodnikiem po kinematografii
japońskiej jest filmoznawca i popularyzator kina Dalekiego Wschodu Piotr
Kletowski, który w zwięzłych opisach poszczególnych obrazów przywołuje
najistotniejsze elementy decydujące o specyfice kina japońskiego. Próbą
połączenia obu dziedzin jest komentarz japonistki i kuratorki wystawy Wioletty
Laskowskiej-Smoczyńskiej, pokrótce charakteryzujący wzajemne relacje, jakie
zachodziły na styku światów plakatu i filmu – w sytuacji gdy zjawiska jednej
kultury były opisywane narzędziem innej.